Wadloper schreef :
gURBe schreef :
Zomaar even een gedachte: Mijn vorige boot had drie riffen in het grootzeil; het derde rif gezet liet slechts een klein lapje grootzeil over.
Dat laatste is een wezenlijk punt: hoeveel zeil blijft er over na het zetten van het 3e rif?
Op een 10m boot heb ik graag 3 riffen en zet je het 3e rif weinig.
Op een 13m boot heb ik graag 4 riffen en zet je het 4e rif weinig (op een dergelijke boot heb je met een 3e rif nog redelijk zeil over en ik heb daarmee wel af en toe gevaren).
Erik noemde wel eens dat hij 2 riffen had die overeenkomen met rif 1,5 en rif 3. Op een grotere boot is dat misschien nuttig. Als je dan daarnaast een try-sail hebt ben je nagenoeg compleet voor zijn omstandigheden.
De keer dat ik gezeild met een grootzeil met rif 1,5 en rif 3 op een 10m boot vond ik verschrikkelijk.
Dat kan een lapje zijn ter grootte van een zogenaand try sail. In boeken over oceaanreizen van 70 jaar geleden en bijvoorbeeld in de boeken van Adlard Coles ('Zwaar weer zeilen') kom je dieterm nog wel eens tegen.
Dat is niet gewoon een term, dat is een heel ander zeil, veel zwaarder doek met een veel vlakkere snit. En idealiter heb je daarvoor ook een eigen rail voor aan de mast (naast de rail voor het normale grootzeil).
Voor echt zware omstandigheden (ik heb ze nog nooit meegemaakt op zee).