Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 08:03 #1401434

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Hoi allemaal,

Wij zeilen shorthandded met ons gezin (man, vrouw, kind). Natuurlijk doen we er alles aan om niet overboord te gaan, maar nu ben ik aan het nadenken over welke MOB-procedure voor ons goed zou werken. Het moet in ieder geval simpel en door één volwassene uit te voeren zijn.

Onze procedure is nu:
1. Rolfok intrekken, valstopper grootzeil opengooien (zeil laten vallen tussen de lazy jacks)
2. Noodoproep met marifoon (afhankelijk van hoe ruw de zee is)
3. Motor starten, naar de MOB toevaren, motor in vrij
4. MOB aan boord hijsen / laten klimmen.

Situatie 1: MOB bij bewustzijn
We hebben een zwemtrap, maar bij golven zal die lastig te gebruiken / levensgevaarlijk zijn denk ik.
Wat vinden jullie van de Zie Midline lift methode die hier wordt besproken? Gooi een rescue sling naar de drenkeling en haak een val direct aan de lijn van de rescue sling om te hijsen met een lier.

Situatie 2: Bewusteloze MOB
Tsja. Hier kan ik weinig nuttigs over vinden dat door één volwassene kan worden uitgevoerd.
Het beste dat ik kan bedenken is:
- Met een pikhaak proberen de MOB dichtbij te krijgen, maar dan? Misschien is een MOB Lifesaver een optie, los in het vest zodat die lijn in het water drijft.
- Met een drijvende reddingslijn aan de boot naar de MOB zwemmen om een lijn vast te maken aan zijn/haar reddingsvest. Slechtste optie, maar als een familielid aan het verdrinken is ga je niet staan kijken..

Wat vinden jullie?
Laatst bewerkt: 22 juni 2022 08:04 door MarcelT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 08:25 #1401440

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Op zee ben je na 2 je MOB kwijt. Want meer dan 2 seonden niet gezien.

De rest is dan niet meer nodig.

Voor bewusteloos heb ik een snapshackle onderaan de grootschoot gemaakt. Die kan theoretisch aan het harnas van het vest vast gemaakt worden. Dan heb je een (kleine) kans dat je iemand weer aan boord krijgt. De persoon loopt dan wel wat krassen op. Maar goed. Alles beter dan niks.

Daaruit volgt: op zee draag IEDEREEN ALTIJD een vest. Geen uitzonderingen.

Hijsen met een val: ik heb 6-liertjes op het kajuit dak staan. Samen met de verliezen in blokken en schijven, hijs je daar een persoon niet mee op.
Laatst bewerkt: 22 juni 2022 08:28 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 08:31 #1401443

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Joop66 schreef :
Hijsen met een val: ik heb 6-liertjes op het kajuit dak staan. Samen met de verliezen in blokken en schijven, hijs je daar een persoon niet mee op.

Ik dacht aan iets met een 6:1 vertraging met een ratel, om aan een val te klikken om te hijsen. Mijn vrouw zou het ook moeten kunnen. Of een constructie met de capstan op onze elektrische ankerlier... Maar ben er nog lang niet uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 09:02 #1401451

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
MarcelT schreef :
Joop66 schreef :
Hijsen met een val: ik heb 6-liertjes op het kajuit dak staan. Samen met de verliezen in blokken en schijven, hijs je daar een persoon niet mee op.

Ik dacht aan iets met een 6:1 vertraging met een ratel, om aan een val te klikken om te hijsen. Mijn vrouw zou het ook moeten kunnen. Of een constructie met de capstan op onze elektrische ankerlier... Maar ben er nog lang niet uit

Denk er aan dat jij inclusief een volgezogen zwaar zeilpak zomaar 120 kilo weegt.

Test dat je zo'n kracht makkelijk kunt maken.

www.decathlon.nl/p/weeghaak-vo...00-kg/_/R-p-X8404300

Voor 30 piek heb je zekerheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 09:03 #1401452

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
- Onder zeil is het eerste wat je moet doen is in de wind sturen. De vaart moet zo snel mogelijk uit de boot.
- Als er nog 2 mensen buiten zijn moet één van die twee de MOB voortdurend volgen en met een gestrekte arm in de richting van de MOB wijzen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 09:12 #1401457

Als enige overgebleven volwassene achter de andere volwassene aanspringen lijkt me helemaal een recept voor een gegarandeerd weeskind overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 09:13 #1401458

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
MarcelT schreef :
Onze procedure is nu:
1. Rolfok intrekken, valstopper grootzeil opengooien (zeil laten vallen tussen de lazy jacks)
2. Noodoproep met marifoon (afhankelijk van hoe ruw de zee is)
3. Motor starten, naar de MOB toevaren, motor in vrij
4. MOB aan boord hijsen / laten klimmen.
Goed dat je er over nadenkt.
1. mee eens, in je eentje zeilend naar de MOB proberen te gaan is mogelijk maar heeft solo te veel nadelen. De boel moet zo snel mogelijk naar beneden. Wild klapperende zeilen zorgen voor nog meer paniek en de kans op een klapgijp is reëel.

2. Altijd een Mayday uitsturen. Liefst via DSC (want je positie is dan meteen correct bekend) maar anders mondeling via 16. Bij DSC kan je 'MOB' kiezen als reden van de mayday, maar als daar geen tijd voor is laat je dat achterwege. Je zult in dat geval wel moeten reageren op de oproep die de Kustwacht zal doen, als die niks horen kunnen ze de 'undesignated' DSC oproep mogelijk ook negeren als vals. Stuur je de 'MOB' aanduiding mee dan wordt dat ongetwijfeld zeer serieus genomen, ook als je niks meer van je laat horen.

De reden is dat als je wacht met het versturen van een mayday en het lukt je zelf niet om de MOB weer aan boord te krijgen (en die kans is erg groot) er kostbare tijd verloren is gegaan. In de tijd dat je zelf aan het redden bent kan de KNRM al uitvaren en de heli opstijgen. Niemand die je er op aankijkt als je meldt dat de drenkeling weer veilig aan boord is genomen en de KNRM onverrichter zake terug moet keren naar station. En zelfs als het je lukt om de drenkeling weer aan boord te krijgen kan er sprake zijn van onderkoeling of verwondingen en ook dan is professionele hulp snel nodig.

2a. Als je een plotter of tablet hebt om te navigeren druk dan op de MOB knop, tegelijk met het uitzenden van de mayday call. Je plotter schakelt dan automatisch naar 'terugkeren naar MOB positie' én je kunt de startpositie voor de zoekslagen doorgeven aan Den Helder Rescue. Zij rekenen dan wel uit waar de MOB waarschijnlijk is gegeven stroom en wind.

3. eens

4. Als de drenkeling via de zwemtrap aan boord kan klimmen (rustig weer, geen hoge golven, heel kort in het water gelegen) maak je een kans. Solo iemand aan boord takelen, ongeacht de methode, acht ik vrijwel onmogelijk. Zelf bij een spiegelgladde zee zou dit een huzarenstukje zijn. Met harde wind en golven is het beste wat je kunt bereiken de drenkeling aan lei proberen te houden en vast te maken aan de boot. Zelf in het water springen is het slechtste wat je kunt doen want dan zijn er twee MOBs en niemand die de boot en de marifoon kan bedienen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 22 juni 2022 09:15 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 09:27 #1401465

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Zoals gewoonlijk heeft Timo weer het juiste, volledige en meest evenwichtige antwoord.

Nog 1 opmerking: als er iemand over de rand gaat, en je bent short handed, dan moet je je ook realiseren dat er maar zoveel is wat je kunt doen. Als iemand bewusteloos is, wordt dat nog veel minder, en de kans is reëel dat diegene het sowieso niet meer gaat redden. Wat ik wil zeggen: maak serieuze afwegingen over het risico dat nog nuttig is om te nemen. Ja, dat is hard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 09:52 #1401474

Het ligt natuurlijk ook aan de beschikbare uitrusting. Zonder uitgerust te zijn met AIS MOB apparatuur zou ik zou starten met de 'MOB knop' ivm positie en zsm van drijvende en opvallende dingen in het water te gooien zoals bijv een joon. Dit drijft en waait met de MOB mee. Het verbetert de zichtbaarheid van de positie van de MOB en geeft een betere en grotere indicatie waar je straks naar toe kunt varen. Kans is solo zeer groot dat je de MOB snel uit het zicht verliest.

Sommige MOB procedures houden de zeilen gehesen, zetten de boot dwars op de wind met de schoten strak en de motor bij in de achteruit om zo dwars naar de MOB geblazen te worden zonder snelheid te maken. Dicht bij de MOB wordt de motor in de vrij gezet. Solo misschien wat lastiger omdat je niet wilt dat de boot vertrekt als de motor in de vrij wordt gezet?

Goed om over na te denken. Mijn wederhelft kan niet zeilen en die instrueer ik ook om gewoon alle zeilen te droppen en opt motor te gaan varen. Maar ik weet zeker dat het zonder oefening verkeerd gaat als ik overboord ga. Met een enkele ervaren zeiler is het al moeilijk genoeg in zo'n situatie om de MOB weer terug te vinden.

Todolist: oefenen MOB
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 22 juni 2022 09:53 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 10:02 #1401476

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Hi Timo, mooi uitgebreid antwoord!

ilCigno schreef :
2. Altijd een Mayday uitsturen. [...] Niemand die je er op aankijkt als je meldt dat de drenkeling weer veilig aan boord is genomen en de KNRM onverrichter zake terug moet keren naar station.
Zou je ook bij mooi weer op de Grevelingen een melding doen? Onderkoeling en nazorg snap ik wel overigens.
En verlies je dan de MOB niet uit het oog?

ilCigno schreef :
2a. Als je een plotter of tablet hebt om te navigeren druk dan op de MOB knop
Onze vesten sturen een alarm uit via DSC selective calling. Ik hoop dat de nieuwe Raymarine Axiom die ik later dit jaar ga installeren dan direct naar MOB-stand overschakelt. Even testen...

ilCigno schreef :
4. Solo iemand aan boord takelen, ongeacht de methode, acht ik vrijwel onmogelijk.
Duncan Wells (van het boekje "Zeilen zonder zorgen", vind ik een aanrader) heeft een Retrieval Kit bedacht (zie https://moblifesavers.com/retrieval-kit/). Ik overweeg om die standaard klaar te hebben hangen aan de val van de fokkehoes wanneer we gaan zeilen. Duur spul, maar misschien geeft dat de MOB een kans?
Laatst bewerkt: 22 juni 2022 10:02 door MarcelT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 10:03 #1401479

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Orange Sunset schreef :
HMijn wederhelft kan niet zeilen en die instrueer ik ook om gewoon alle zeilen te droppen en opt motor te gaan varen.

Todolist: oefenen MOB

+1 voor oefenen

Hier dezelfde situatie
Laatst bewerkt: 22 juni 2022 10:06 door MarcelT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 10:05 #1401481

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Joop66 schreef :
Nog 1 opmerking: als er iemand over de rand gaat, en je bent short handed, dan moet je je ook realiseren dat er maar zoveel is wat je kunt doen. Als iemand bewusteloos is, wordt dat nog veel minder, en de kans is reëel dat diegene het sowieso niet meer gaat redden. Wat ik wil zeggen: maak serieuze afwegingen over het risico dat nog nuttig is om te nemen. Ja, dat is hard.

Ja dat begrijp ik wel, maar je wil toch een poging doen als het je vrouw of kind is... (en andersom hoop ik ook :lol: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 10:14 #1401487

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Altijd een mayday en/of DSC er uit. Precies wat Timo zegt: hoe eerder de redders in actie komen hoe beter.

Bij een evaluatie met Den Helder rescue na een geslaagde redding van een MOB van ander schip kreeg ik dat nadrukkelijk op het hart gedrukt!

Verder is het belangrijk om aandacht te besteden aan voorkomen van een MOB. Dus veiligheidlijnen, lifeline, ogen om aan te haken, bulletalie gebruiksklaar, ik de haven zaken voorbereiden: voelt het gevaarlijk? Dan is het gevaarlijk! Moet je het dan nog doen? Vast niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 10:18 #1401489

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Eerder ben ik hier uitgelachen om mijn (misschien wel heel slechte) ideeën over hoe een bewusteloze POB aan boord denk te krijgen met een getakeld stuk rondhout en een stuk (zeil)doek. Ik denk nog steeds dat dat snel kan, trouwens. Het nadeel van bewusteloze mensen aan boord sjorren lijkt me neurologische schade (ruggemerg/hersenen). Zoals ik toen beweerde, een aangehaakte POB heeft nog wel even met de watertemperatuur op de Noordzee/plassen tijdens het vaarseizoen, mits ook daar aan lage kant op een bijliggend schip veilig "geborgd" met bv kussens/handdoeken etc. Ik hoop die situatie nooit mee te hoeven maken laat staan anderen met mij.

MOB
Aan boord van de Raccoon hebben we het volgende afgesproken en in verschillende weersomstandigheden geoefend. Ik sta open voor verbeteringen!

1. Commando's: "MAN OVER BOORD, ZWEM, WIJS AAN" ook als je in je uppie in de kuip zit, gewoon routine/awareness.
2. Grootschoot aan, boot door de wind, die gaat bijliggen (al dan niet met motor door de wind want meestal wel standby, anders draait ie op de zeilsnelheid wel door). Blijf zoveel mogelijk naar de (richting van) de drenkeling kijken als je alleen bent (anders idd aanwijzer) tijdens deze procedure.
3. Schip ligt stil: Reddingsmiddelen overboord: 1. Hoefijzer + lamp 2. Joon 3. Drijflijn
4. Hulp inroepen: MOB knop, Distress knop (op zee/slecht weer), MAYDAY kanaal 16 (10 binnenland)
5. MOB manoevre, of de variant "onder zeil" of de variant "op de motor/deinzend/drijvend/verlijerend"
6. Met als doel: aanhaken drenkeling met pikhaak, landvast door harnasoog/reddingsvest, (niet te strak/niet te los) borgen aan schip, evt (hoofd) beschermen met kussens/handdoeken

Als 6 lukt zijn de overlevingskansen een stuk verbeterd. Meestal vaar je in een gebied waar binnen een kwartier/half uur de redding langszij ligt? (Mits je stap 5 hebt kunnen uitvoeren en over marifoon of, tip: de "KNRM helpt" app met noodknop, beschikt en niet midden op de Oceaan enzo).

Aan boord takelen, daar is veel over gezegd. Wij moeten het aan boord nog steeds oefenen, nu het mooier weer wordt moeten we maar eens procedures/methodes gaan uitproberen, dat hebben we helaas nog steeds niet gedaan. Ik moet zeggen dat ik een relatief ruim zwemtrapje op een relatief handige plek aan boord heb. En een heel hoog bakdek wat zijdelings binnentakelen niet vereenvoudigd.

Wat ik ooit geleerd heb en hier om ben weggehoond:
- stormfok met tophoek/masthoek midscheeps/middrenkelings aan de rand van schip bevestigen
- een rondhout inrollen
- vastbinden met een lijn die je aan de takel bevestigt: beter snel een spruit maken bv drie punten
- deze spruit bevestigen aan een takel bv grootschoot of neerhaler
- deze eventueel met een val hoger dan de giek hijsen (maar mijn giek/neerhaleroog zit volgens mij hoog genoeg)
- takelen: ik heb 4x vertraging op de grootschoot en zou deze op de fokkelier kunnen beleggen

Overigens een beetje zoals op deze foto, maar dan met rondhout (pikhaak, schrobber/bezemsteel) voor extra stabiliteit?
www.zeilen.nl/aan-boord/zeeman...ord-man-vast-en-dan/

Het wordt echt hoog tijd dat we dit aan boord gaan testen/oefenen/uitzoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 10:26 #1401490

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 245
MarcelT schreef :
Onze procedure is nu:
1. Rolfok intrekken, valstopper grootzeil opengooien (zeil laten vallen tussen de lazy jacks)
2. Noodoproep met marifoon (afhankelijk van hoe ruw de zee is)
3. Motor starten, naar de MOB toevaren, motor in vrij
4. MOB aan boord hijsen / laten klimmen.
Meeste kan ik me wel in vinden. In verband met melding MOB knop aan dek lijkt me een goede optie in combinatie met een MOB-AIS.

Zeil laten vallen en met motor in de vrij naar de MOB toevaren gaat natuurlijk nooit werken, maar daar kom je wel uit.

Bij golven (5bf+lagerwal) wil je je 3 keer bedenken voor je de zeilen laat vallen, want je schip wordt meteen een speelbal van de golven. Probeer eens manouvreren met oploeven, zeilen strak en dan naar de MOB toevaren/verlijeren.

Voor de rest: probeer wat voor jou werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 10:35 #1401493

Dus: SOB!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 11:33 #1401508

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
It Paradyske schreef :
Dus: SOB!
Sukkel Over Boord..?

(begrijp even niet wat je bedoelt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 11:36 #1401510

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Reuver2 schreef :
Zeil laten vallen en met motor in de vrij naar de MOB toevaren gaat natuurlijk nooit werken, maar daar kom je wel uit.

Bij golven (5bf+lagerwal) wil je je 3 keer bedenken voor je de zeilen laat vallen, want je schip wordt meteen een speelbal van de golven. Probeer eens manouvreren met oploeven, zeilen strak en dan naar de MOB toevaren/verlijeren.
Wel een goed punt van de golven. Het wordt dus kiezen uit twee kwaden. Ik denk dat mijn wederhelft het niet zelfstandig onder zeil gaat lukken. Zeilen naar beneden en op de motor naar de MOB wel (en pas in vrij als je op zo'n 2 meter afstand bent natuurlijk)
Laatst bewerkt: 22 juni 2022 11:36 door MarcelT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 11:39 #1401511

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Thijs1971 schreef :
Commando's: "MAN OVER BOORD, ZWEM, WIJS AAN" ook als je in je uppie in de kuip zit,

Ik begreep trouwens van een zeilinstructeur dat tegenwoordig niet ZWEM, maar DRIJF wordt geroepen. Zwemmen met een reddingsvest is vermoeiend, niet effectief bij wind/stroming en versnelt de onderkoeling. In foetushouding drijven zorgt voor tragere afkoeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 11:42 #1401515

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Thijs1971 schreef : In dit artikel uit 2013 wordt nog gezegd dat je bij een MOB een PAN PAN bericht moet verzenden. De richtlijn hiervoor is echter gewijzigd, bij een MOB stuur je altijd en meteen een MAYDAY call de ether in. Een DSC distress bericht geldt ook als digitale mayday.

Wat betreft aan boord takelen, als je met meerdere mensen bent kan en moet je dat zeker proberen. Essentieel daarbij is dat het slachtoffer zo horizontaal mogelijk aan boord gehesen moet worden en ook als het aan boord is zo veel mogelijk moet blijven liggen; met de schouders en hoofd hoger door bijvoorbeeld kussens onder de schouders en hoofd te stoppen. Dat horizontaal houden lijkt me knap lastig bij de kajuittrap overigens. Doe je dat niet dan leeft de drenkeling misschien nog als hij of zij aan boord is, maar sterft vervolgens alsnog als gevolg van 'secundary drowning', snelle ophoping van vocht in de longen. Google er maar eens op. Overigens is snel uit het water halen daarom nog belangrijker dan horizontaal uit het water halen.

Vanwege het gewicht, de halsbrekende toeren om iemand aan te pikken en op te takelen en het horizontaal moeten houden is het in je eentje vrijwel onmogelijk om een incapabele drenkeling aan boord te krijgen. Geen retrievel-kit die daar iets aan kan veranderen. Geef je geld liever uit aan een buitenbediening van je marifoon, daar heb je niet alleen in een MOB situatie plezier van.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 22 juni 2022 12:18 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 11:47 #1401517

MarcelT schreef :
It Paradyske schreef :
Dus: SOB!
Sukkel Over Boord..?

(begrijp even niet wat je bedoelt)

Stay On Board.
Naast de boot is dood. :-(
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 11:49 #1401519

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
MarcelT schreef :
Thijs1971 schreef :
Commando's: "MAN OVER BOORD, ZWEM, WIJS AAN" ook als je in je uppie in de kuip zit,

Ik begreep trouwens van een zeilinstructeur dat tegenwoordig niet ZWEM, maar DRIJF wordt geroepen. Zwemmen met een reddingsvest is vermoeiend, niet effectief bij wind/stroming en versnelt de onderkoeling. In foetushouding drijven zorgt voor tragere afkoeling.

Dan vind ik je ook dat je geen MAN over boord meer mag zeggen, maar want als je onterecht zwemmend ipv drijvend in de plomp ligt heb je al genoeg aan je genderneutrale hoofd en moet je je niet ook nog hoeven op te winden over een mogelijk kwetsende aanname omtrent je identiteit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 11:50 #1401520

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
ilCigno schreef :
Thijs1971 schreef : In dit artikel uit 2013 wordt nog gezegd dat je bij een MOB een PAN PAN bericht moet verzenden. De richtlijn hiervoor is echter gewijzigd, bij een MOB stuur je altijd en meteen een MAYDAY call de ether in. Een DSC distress bericht geldt ook als digitale mayday.

Klopt helemaal, zo is het mij ook op marifooncursus dit jaar geleerd, maar het artikel ging over het aan boord hijsen, he?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 11:51 #1401521

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
It Paradyske schreef :
MarcelT schreef :
It Paradyske schreef :
Dus: SOB!
Sukkel Over Boord..?

(begrijp even niet wat je bedoelt)

Stay On Board.
Naast de boot is dood. :-(

Zouden daar statistieken van zijn? Percentage POBs dat gevonden, en percentage gevonden/aangetakelde drenkelingen en hun survival rate? (en doe dan ook maar de windkracht/seastate erbij)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboard: 1. Midline lift 2. Bewusteloze MOB 22 juni 2022 11:52 #1401522

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
MarcelT schreef :
Reuver2 schreef :
Zeil laten vallen en met motor in de vrij naar de MOB toevaren gaat natuurlijk nooit werken, maar daar kom je wel uit.

Bij golven (5bf+lagerwal) wil je je 3 keer bedenken voor je de zeilen laat vallen, want je schip wordt meteen een speelbal van de golven. Probeer eens manouvreren met oploeven, zeilen strak en dan naar de MOB toevaren/verlijeren.
Wel een goed punt van de golven. Het wordt dus kiezen uit twee kwaden. Ik denk dat mijn wederhelft het niet zelfstandig onder zeil gaat lukken. Zeilen naar beneden en op de motor naar de MOB wel (en pas in vrij als je op zo'n 2 meter afstand bent natuurlijk)

Ze zeggen in dat artikel van Zeilen bovendien: ruim varen bij het binnentakelen zodat drenkeling niet tegen gangboord komt (dus zeil uit) en oploeven als deze hoog hangt zodat hij vrij over de boorden boven de kuip komt te hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.294 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl