Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe roep je het TSS in Dover Strait op?

Hoe roep je het TSS in Dover Strait op? 21 jan 2023 07:58 #1453458

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Hallo medezeilers,

Ik ben bezig met mijn passage plan voor de oversteek van Roompot naar Ramsgate.

Nu wil ik voordat ik het TSS in ga, de operators informeren dat ik een zeilboot ben en dat mijn intentie is om over te steken met koers X. Natuurlijk heb ik AIS en zullen ze mij zien, maar ik zou toch graag even contact opnemen op VHF kanaal 11, zodat ook andere schepen het horen.

Wat is het callsign voor de TSS operators? Of verzend je hiervoor een Securite?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe roep je het TSS in Dover Strait op? 21 jan 2023 08:03 #1453460

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Volgens is er niet zo iets als een operator voor een TSS.
Als het door de omstandigheden nodig is, zou ik het betreffende schip direct op 16 aanroepen. Verder niets.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe roep je het TSS in Dover Strait op? 21 jan 2023 08:13 #1453463

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
PvO schreef :
Volgens is er niet zo iets als een operator voor een TSS.
Als het door de omstandigheden nodig is, zou ik het betreffende schip direct op 16 aanroepen. Verder niets.

Je zou een Securité kunnen doen op 16 op laag vermogen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe roep je het TSS in Dover Strait op? 21 jan 2023 08:27 #1453465

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
PvO schreef :
Volgens is er niet zo iets als een operator voor een TSS.
Als het door de omstandigheden nodig is, zou ik het betreffende schip direct op 16 aanroepen. Verder niets.

Ik had begrepen dat het TSS (en CNIS) door een organisatie in Dover wordt bewaakt. Ik vermoed de kustwacht oid, maar kan er niets over vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe roep je het TSS in Dover Strait op? 21 jan 2023 10:13 #1453480

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
MarcelT schreef :
PvO schreef :
Volgens is er niet zo iets als een operator voor een TSS.
Als het door de omstandigheden nodig is, zou ik het betreffende schip direct op 16 aanroepen. Verder niets.

Ik had begrepen dat het TSS (en CNIS) door een organisatie in Dover wordt bewaakt. Ik vermoed de kustwacht oid, maar kan er niets over vinden.

Je bedoelt waarschijnlijk dit:
www.gov.uk/government/publicat...ion-service-cnis#mra

Het is niet direct een verkeerpost die het verkeer regelt. De CNIS houdt de zaak in de gaten, neemt de data van schepen in de TSS op en volgt hun gedragingen. Men zendt ook navigateberichten en waarschuwingen uit.

Een meldingsplicht (inderdaad waarschijnlijk op VHF 11; het kanaal waarop de CNIS o.a. die navigatieberichten uitzendt) is er alleen voor vaartuigen van meer dan 300 ton. Dat een jacht zich ook meldt, zal men waarschijnlijk voor kennisgeving aannemen. Of je na melding wordt 'getagged' zoals bijvoorbeeld bij de verkeersposten op het Nederlandse binnenwater gebeurt en vervolgens door verkeerspost voor bepaalde zaken wordt gewaarschuwd of geadviseerd, vermeldt de site niet. In dat geval heeft melden een praktisch nut.

De praktijk is over het algemeen dat jachten ervoor zorgen dat ze de TSS op een correcte manier kruisen. Eventueel wordt er direct gecommuniceerd met schepen op kruisende koersen, die na een blik op de AIS met hun naam kunnen worden opgeroepen op kanaal 16 (waarna bij langer durende conversatie moet worden overgeschakeld naar een werkkanaal).
Laatst bewerkt: 21 jan 2023 10:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe roep je het TSS in Dover Strait op? 21 jan 2023 10:15 #1453481

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Wadloper schreef :
MarcelT schreef :
PvO schreef :
Volgens is er niet zo iets als een operator voor een TSS.
Als het door de omstandigheden nodig is, zou ik het betreffende schip direct op 16 aanroepen. Verder niets.

Ik had begrepen dat het TSS (en CNIS) door een organisatie in Dover wordt bewaakt. Ik vermoed de kustwacht oid, maar kan er niets over vinden.

Je bedoelt waarschijnlijk dit:
www.gov.uk/government/publicat...ion-service-cnis#mra

He is niet direct een verkeerpost die het verkeer regelt. De CNIS houdt de zaak in de gaten, neemt de data van schepen in de TSS op en volgt hun gedragingen. Men zendt ook navigateberichten en waarschuwingen uit.

Een meldingsplicht (inderdaad waarschijnlijk op VHF 11; het kanaal waarop de CNIS o.a. die navigatieberichten uitzendt) alleen voor vaartuigen van meer dan 300 ton. Dat een jacht zich ook meldt zal men waarschijnlijk voor kennisgeving aannemen. Of je na melding wordt 'getagged' zoals bijvoorbeeld bij de verkeerspost op het Nederlandse binnenwater gebeurt en vervolgens door verkeerspost voor bepaalde zaken wordt gewaarschuwd of geadviseerd vermeldt de site niet.

De praktijk is over het algemeen dat jachten ervoor zorgen dat ze de TSS op een correcte manier kruisen. Eventueel wordt er direct gecommuniceerd met schepen op kruisende koersen, die na een blik op de AIS met hun naam kunnen worden opgeroepen op kanaal 16 (waarna bij langer durende conversatie moet worden overschakeld naar een werkkanaal).

Super. Bedankt voor dit uitgebreide antwoord!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe roep je het TSS in Dover Strait op? 21 jan 2023 11:37 #1453503

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Melden is absoluut niet nodig als je de TSS gewoon haaks kruist zoals voorgeschreven. Je zegt dat je AIS hebt (prima) dus iedereen ziet je. Schepen verleggen al lang voor de CPA hun koers een paar graden om netjes voor- of achter je langs te gaan. Mocht je twijfelen, gewoon op 16 oproepen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe roep je het TSS in Dover Strait op? 21 jan 2023 12:17 #1453514

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12537
idem, melden nergens voor nodig, tenzij..

pre-AIS tijd, dikke zomer mist wel gedaan, CH16, securite, naam, positie en koers.
gelijk reply terug van Dover Coastgard
gingen geen verkeersleiding voor me doen, maar wel even een traffic update
en dat herhaling securite periodiek ok was
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe roep je het TSS in Dover Strait op? 21 jan 2023 13:11 #1453526

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Melden is inderdaad niet nodig. Wil je het toch, dan voor de NE gaande route melden bij de Fransen (Cris Nez)(Was VHF13 weet niet of dit nog zo is) Dan voor de SW lane bij Dover Coastguard (VHF11)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe roep je het TSS in Dover Strait op? 21 jan 2023 18:14 #1453574

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13409
Misschien een geruststelling. Mijn ervaring met Dover Coastguard.
Het wordt een beetje lastig voor ons. Ik zie dat ik wel heel ongemakkelijk dicht bij een koopvaardij schip ga komen. Op kanaal 16 roep ik op met de vraag aan hem of hij er mee instemt dat ik mijn koers zo verleg dat ik achter hem langs ga. Vooral om te voorkomen dat hij zijn koers even later als nog verlegt en mijn uitwijk manoeuvre nutteloos wordt. Zijn antwoord is dat ik dat ik dat niet hoefde te doen omdat hij zijn koers toch moet verleggen. Echter daarna verstrijken ±10 minuten waarop hij geen koers wijziging uitvoert. Op dat moment grijpt Dover Coastguard in om hem te sommeren dat het nu toch echt tijd wordt om zijn voorgenomen koerswijziging door te voeren.

Ergo ze houden het toch erg goed in de gaten. Voor je zelf als jacht. Wees heel duidelijk in wat je bedoeling is. Roep een schip op waar je dreigt te dicht bij te komen. Hou een minimum afstand van drie kwart tot één mijl CPA aan. Geef via de marifoon aan zo'n schip door wat jij gaat doen om te voorkomen dat je te dicht bij komt. Roep nooit op met de mededeling dat jij daar en daar bent zonder verdere bedoeling behalve "ik ben er" te roepen. Zolang jij op afstand blijft zijn ze niet in jou geïnteresseerd.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 21 jan 2023 18:16 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl