Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Duitse Bocht over

Duitse Bocht over 05 feb 2023 11:30 #1457048

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Barbara schreef :
Wij gaan half juni van Lauwersoog naar Cuxhaven/Brunsbuttel zeilen. Onze boot haalt gemiddeld 5 knoop. Wat raden jullie aan: in één keer het hele stuk, dus 's nachts doorvaren, of een tussenstop maken in Nordernay? Wat zijn de voor- en nadelen van beide opties?

We zijn met zijn drieën: een ervaren zeezeiler, een ervaren binnenwaterzeiler, en een iets minder ervaren zeiler. Leeftijd 50+.

Wij hebben beide meerdere malen gedaan.

Tegenwoordig varen we bij onze Scandinavië tochten 's nachts meestal door, maar als je Norderney nog nooit bezocht hebt is dat best een aardige tussenstop. Probeer wel met het goede tij Norderney aan te lopen, het kan daar fors stromen rond het eiland.

's Nachts doorvaren levert veel tijdwinst op, als je vakantie vooral verderop (Oostzee en verder) gepland is houd je daar meer tijd over. Ook bij de Elbe is het gezien de forse stroming zaak om als het even kan met het goede tij 'naar binnen te spoelen'. Dat laatste stuk naar binnen vanaf de Nordergrunde-Nord kardinaal is nog best wel een stukje, zeker als je de stroming daar tegen hebt. De timing vanuit Nederland is zonder tussenstops iets meer een uitdaging. Richting Cuxhaven heb je de getijdegolf relatief lang mee, terug is het even kijken hoe je het minst lang tij tegen hebt. Daarnaast vertrek je natuurlijk ook bij voorkeur weer met de stroom mee vanuit Brunsbüttel of Cuxhaven.

Bij het passeren van de Weser/Jade monding even goed opletten, de scheepvaart van en naar het VTS kan druk zijn. Misschien is het handig om hier de ervaren zeezeiler de eerste keer even on watch te hebben.

Ik zou het al dan niet doorvaren vooral af laten hangen van wat jullie zelf leuk lijkt qua ritme en uitstapjes.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 11:48 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 11:40 #1457054

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
Wanneer je 5 knopen haalt is het aanlopen met het juiste tij van zowel Norderney als de Elbe m.i. een vereiste.

5 knopen is krap aan, maar door op het juiste moment weg te gaan heb je langer stroom mee dan tegen. Dan zijn volgens mij beide nog steeds een optie.

De terugweg kan met 5 knopen en langer stroom tegen dan mee wel een tussenstop vereisen. De stroom tegen is zowel op de elbe als de aanloop naar Norderney zo 3 tot 3,5 knoop. Onderschat dat niet.
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 11:41 door RickVis2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 11:46 #1457058

En boven de 5 Bf niet door de Duitse Bocht, 4 is eigenlijk al te veel.
Ben een keertje met 6 Bf vertrokken uit Cuxhaven, maar dat doe ik noooooit weer!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 11:46 #1457059

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Volgens mij heeft alles te maken met type weer. Is het mooi lekker windje en temp. Lekker snachts doorzeilen. Is het wat variabel en je voelt je niet comfortabel, lekker in dagtochten. Allebei leuk. Zeker als je de reis onderdeel maakt van je vakantie.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 12:04 #1457066

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
helmsman 38 schreef :
En boven de 5 Bf niet door de Duitse Bocht, 4 is eigenlijk al te veel.
Ben een keertje met 6 Bf vertrokken uit Cuxhaven, maar dat doe ik noooooit weer!

Dit hangt in onze ervaring erg van de windrichting, je ervaring en de boot af. Met een forse zuidwestenwind vinden wij het geen probleem om met meegaand tij door de Duitse Bocht naar Brunsbüttel te zeilen.

We zijn net als jullie ook een keer met 6 Bft en wind tegen tij van Cuxhaven vertrokken. Was het eerste stuk afzien (ook voor de boot en zou ik niet zonder meer opnieuw doen) maar eenmaal op zee was het niet de hel waarvoor veel zeilers vrezen. Ieders comfort zone ligt natuurlijk anders, maar 4 Bft is in mijn perceptie juist ideaal zeilweer in de Duitse Bocht.

Staat er dagen lang een stevige Noordwest dan is de Bocht minder comfortabel, vaar je naar Nederland aan de wind langs een lagerwal en loont het terug soms om een dagje (of twee) te wachten. Maar ik verbaas me soms over zeilers die vanwege alle horrorverhalen in de zomer zomaar een of twee weken 'verwaaid' liggen in Cuxhaven, wachtend op het ideale weer.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 13:57 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 12:08 #1457072

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Het mooie van verre reizen is juist de afwisseling: scharrelen tussen eilandjes, ankeren, dagtochten tussen havens, nachten doorzeilen.
En bij zeezeilen hoort 's-nachts doorzeilen, in ieder geval er klaar voor zijn als het weer omslaat. Als je dat als kaptein nog niet durft, zorg dan voir ervaren bemanning de eerste keer (keren).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 12:21 #1457081

  • Barbara
  • Barbara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Bedankt voor de antwoorden, goeie tips. Ik vraag me nog af, als we 's nachts doorvaren, hoe doen jullie dat met wachtlopen? Tegen de tijd dat je bij de Elbe bent, ben je dan toch totaal brak? Terwijl je daar juist scherp wil zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 12:45 #1457101

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
Tijdens de wacht wissel je elkaar af zodat de ander kan rusten/slapen. Wanneer je niet tot rust komt heeft dat geen zin. Dan zou ik toch dagtochten overwegen, hoewel je het waarschijnlijk wel overleefd… maar plezierig is anders en juist aan het begin en einde van de tocht wil je toch alert zijn.

Ook een dagtocht kan lang zijn. Vanuit Lauwersoog is het ongeveer 10 uur. Maar van de zomer waren wij ruim 15 uur onderweg van Vlieland naar Norderney. Ook dan wissel je af en evengoed ben je behoorlijk brak als je aankomt (ik stond vaak en lang achter het roer en omdat het de eerste keer was, was er toch spanning). Een tussenstop was daarom voor ons relaxter. De ervaring daarvan was al indrukwekkend genoeg om het niet nog eens te combineren met meteen een nacht doorvaren…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 13:01 #1457109

als je met z'n 3en bent dan wachten draaien van 3uur. Dan heeft ieder tussen door 6uur tijd om te rusten/slapen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 13:17 #1457116

Op de heenweg in het donker rond Cuxhaven vaar ik met 2 bemanningsleden aan dek want de boeien zijn soms moeilijk zichtbaar tegen al die verlichting en er zitten een paar rare knikken in het vaarwater. Bij stroom mee gaat het dan hard en voor je het weet zit de grote scheepvaart in de weg. Veel tijd om als stuurman op je plotter kijken heb je dan niet .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 13:18 #1457118

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1190
Vanaf Lauwersoog kun je in 19 uur in Brunsbüttel zijn. Zoals Hans ook al vertelde is de Elbe met 6 Bft nog goed te bevaren mits je de goede windrichting hebt en wind MET stroming en niet Tegen stroming. Zorg dat je het tij mee hebt. Mijn advies is in één keer doorvaren.
De Duitse Bocht kun je met 6 Bft nog wel doorkomen alhoewel er bij de Weser monding nog wel eens nare golven kunnen zijn en druk scheepvaartverkeer. Kijk uit op de Oostzee voor de veerboten. Wij varen binnen 25 uur naar Büdelsdorf, waar we een dag bij Büdelsdorfer Jachtclub blijven liggen en dan gaan we in één stuk door naar Heiligenhaven en dan in één stuk naar Thiessow Rügen.
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 13:33 #1457123

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Heen is niet het probleem. De terugweg daar zit hem de kneep.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 14:07 #1457136

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Wachtlopen:
Met zn drieën:
2 uur op, 4 uur af. Start om 20:00, eindigt 08:00. Maar ook overdag, ook al zijn meerderen wakker, hetzelfde schema voor de oplet-verantwoordelijke. Maar ook overdag wat flexibiliteit als iemand een extra slaapje nodig heeft.

Met zn tweeën: 3 uur op, 3 uur af. Continue.

De kaptein zorgt ervoor dat hij zo in dat schema past dat op de cruciale momenten (rif passages, TSS crossings, etc) uitgerust is (beetje zelfzuchtig moet ie dus wel zijn). Desnoods wachten wisselen gedurende overdag.

Maar met nieuwelingen (minder ervaren of ...) draai ik ook met zn drieën wachten van 3 uur op 3 uur af waarbij die 2 nieuwelingen samen wacht lopen en ik in mijn uppie. Opdat ze aan elkaar steun hebben in het opletten en het aandurven mij wakker te maken.

Nachtelijke aanloop van onbekende havens, baaien, fjorden, zeegaten vermijden. Buiten wachten tot het licht is. Alles afhankelijk van weer, wind, vermoeidheid etc.

Stay safe.

NB
Helgoland aanlopen is makkelijker dan de zeegaten tussen de eilanden. Vanuit Helgoland kan je de getijden op de Elbe goed plannen in je dagtocht. Nog nooit in Cuxhaven geweest, altijd door naar Bruns.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 14:16 #1457139

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Barbara schreef :
Bedankt voor de antwoorden, goeie tips. Ik vraag me nog af, als we 's nachts doorvaren, hoe doen jullie dat met wachtlopen? Tegen de tijd dat je bij de Elbe bent, ben je dan toch totaal brak? Terwijl je daar juist scherp wil zijn.

Als je ervaring is dat je na een nacht doorvaren met deze bemanning totaal brak bent zou ik het de eerste keer in dagtochten doen en een tussenstop in Norderney maken. Als je de reis als onderdeel van je vakantie ziet is daar sowieso niets mis mee.

Als wij zonder gasten 's nachts door varen laten wij de wachtperiodes afhangen van onze vermoeidheid tijdens het wachtlopen en het spontaan ontwaken van de slapende partij (whatever comes first). In de praktijk resulteert dat bij onze dual-handed tochten in een gemiddeld ritme van zo'n 3 uur op, 3 uur af. Wij zijn dan de volgende dag niet even fris en fruitig als bij vertrek, maar meer dan voldoende gefocust voor het vervolg. Bij echt lastige situaties helpt de adrenaline een handje mee.

Maar iedereen zit weer anders in elkaar en als je kunt terugvallen op ervaring (of juist nog niet) scheelt dat ook. Je kunt daarom zelf het beste inschatten wat in jullie situatie wijs is.

EDIT: En zoals eerder opgemerkt: zorg dat de schipper / meest ervaren zeiler wakker is bij potentieel lastiger passages (zoals in jullie geval o.a. de Weser/Jade monding met aangrenzende ankergebied en de Elbe bij Cuxhaven). Zorg daarnaast dat het geen taboe is om de schipper bij twijfelsituaties erbij te roepen, ook als die net lekker slaapt!

Navigatie-technisch is een non-stop tocht naar Cuxhaven / Brunsbüttel niet heel ingewikkeld. Je vaart gelijk op met het scheidingsstelsel (hoeft dat nergens over te steken) en hebt meestal alleen bij de Eemsmonding en eerder genoemde Weser/Jade monding kans op groot kruisend verkeer. De wat minder voorspelbare vissers, law enforcement boten, baggeraars en windfarm bevoorradingstenders heb je op het Nederlandse deel van de Noordzee ook, dat is voor de ervaren zeezeiler onder jullie niets nieuws en voor de anderen ook nog wel te behappen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 14:52 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 15:13 #1457153

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1190
3Noreen schreef :
Heen is niet het probleem. De terugweg daar zit hem de kneep.

Wij varen dit traject heen en terug zo'n 7 jaar, in april heen en in november weer terug.
Problemen hebben we eigenlijk nooit gehad. Één keer met onze vorige boot de zeilen in het water gehad tgv een giga golf. Het enigste probleem is bijna altijd ongunstige wind maar daar is een ijzeren zeil voor. En s'nachts vaar ik altijd alleen met om anderhalf uur warm drinken en controle van de admiraal. Op het NOK slaap ik dan als een roos in de kuip.
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 15:59 #1457174

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
grover schreef :
3Noreen schreef :
Heen is niet het probleem. De terugweg daar zit hem de kneep.

Wij varen dit traject heen en terug zo'n 7 jaar, in april heen en in november weer terug.
Problemen hebben we eigenlijk nooit gehad. Één keer met onze vorige boot de zeilen in het water gehad tgv een giga golf. Het enigste probleem is bijna altijd ongunstige wind maar daar is een ijzeren zeil voor. En s'nachts vaar ik altijd alleen met om anderhalf uur warm drinken en controle van de admiraal. Op het NOK slaap ik dan als een roos in de kuip.
Mvg Grover

Prima toch. Niets aan de hand gaan voor TS. De kans dat ik nog door het Kieler kanaal zal varen is nagenoeg nul. Vorige week zo'n 30kg kaarten en gidsen die kant op naar het oud papier gebracht.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 17:30 #1457222

  • GRD
  • GRD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Mocht je richting/ door de Duitse bocht willen dan is, ter voorbereiding, dit seminar erg nuttig.

Boot: IF
Vaargebied: Kagerplassen
Youtube: Sailing Marieholm IF
www.youtube.com/SailingMarieholmIF
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 17:41 door GRD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 17:31 #1457223

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1190
3Noreen schreef :
grover schreef :
3Noreen schreef :
Heen is niet het probleem. De terugweg daar zit hem de kneep.


Prima toch. Niets aan de hand gaan voor TS. De kans dat ik nog door het Kieler kanaal zal varen is nagenoeg nul. Vorige week zo'n 30kg kaarten en gidsen die kant op naar het oud papier gebracht.

Das jammer anders hadden we gezellig een biertje kunnen drinken op Rügen/Thiessow
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 20:09 #1457253

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
helmsman 38 schreef :
Ben een keertje met 6 Bf vertrokken uit Cuxhaven, maar dat doe ik noooooit weer!

Ha ha, ja ik ook. En een paar uur later lag ik weer in Cuxhaven omdat de boot compleet stilviel in de korte steile golven. Dus maar omgedraaid en tegen de stroom in, maar met de golven comfortabel van achteren, weer terug. Een tij later was het gekalmeerd en vertrokken we nogmaals.

Over de vraag van TS. Houd je opties open. Heb je bij Norderney zin om door te gaan, ga. Kom je qua stroming slecht uit bij de Elbe, maak een stop op Helgoland. Maak er geen spoorboekje van. En bedenk ook dat nachtvaren een prachtige ervaring is.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 20:10 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 20:19 #1457254

Mijn credo is ook: als de omstandigheden het toe laten in 1 ruk doorgaan naar Brunsbuttel. Daarna kan je nog genoeg luieren. Op de terug idem vanuit Cuxhaven.

Terug heb ik het een paar keer solo gedaan, dan wel naar binnen waar het kon (aanlopen Duitse Wadden eilanden uit zee zijn wel sterk verzand de laatste jaren. Norderney gaat nog wel)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 20:41 #1457257

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875
113 mijl
Je zegt gemiddeld vaar je 5 kn
Uitgaand van mooi weer zou je er ca 22 uur over varen
Geef zelf aan of je in het donker wilt varen of juist niet.
Daarmee kun je dan beslissen of je via norderney vaart of in een keer naar Cuxhaven.
Ga er ook van uit dat je gemiddeld die je opgeeft praktisch zelfs nog iets lager ligt.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 05 feb 2023 21:59 #1457271

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Als je de adviezen van:

HansV
Helmsman38
alegria
3Noreen

Bij elkaar voegt gaat het top.

Ik heb het meerdere keren gedaan, heen en terug. het weer (wind) is gewoonweg de belangrijkste factor.
Als je met W8 heen raast en het verkeerde tij hebt bij het Grosser Vogelsand wordt je niet vrolijk.

Dat 4 hooguit 5BF advies is geen luxe.

Terug niet weggaan met steady 4-5NW, alleen als afnemend. Probleem is dat je van Cux naar het Vogelsand niet in 1 tij redt als je tegenstrooms vertrekt vanwege de zeegang.

Ik heb nog nooit een tussenstop gemaakt op norderney, maar dat zou ik bij N-winden en donler nooit overwegen, normaal ook al niet.
Mijn voorkeur is in één keer, tenzij te gek wordt.
Ik vindt het nooit een echt fijn stuk.

Ooit, met NO-8BF een omgedraaid boven Norderney en tussenstop in Borkum, dat ging prima, maar niet zo relaxed meer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 22:03 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 06 feb 2023 11:12 #1457404

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6704
Stel je van een wachtrooster bij zo'n eerste keer niet te veel voor. Je gaat vanuit een normaal ritme naar een zeilritme en één nacht is te kort om daar goed aan te wennen. Bovendien is het rond die tijd maar een paar uurtjes donker. En verder is de kans op harde wind rond die tijd vrij klein, laat staan dat de wind lang door staat. Waait het tóch te hard op de dag van vertrek, dan ga je een dag later.

En het is natuurlijk afhankelijk van de diepgang van je boot, maar als die niet te diep steekt kan je als tussenstop ook nog kiezen voor Langeoog. Dan ben je alweer een stukje verder dan Norderney. Norderney is, als voor de hand liggende tussenstop, rond die tijd vaak erg vol.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 06 feb 2023 13:32 #1457448

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
MBT wachtlopen nog het volgende:

Degene die "af" is, móét verplicht zijn/haar rust nemen. De overige bemanning moet diegene daar met kracht op wijzen.

Eigen ervaring: een paar keer meegemaakt dat iemand hier eigenwijs in was. Die storte aan t eind volledig in, juist op t moment dat ik ondersteunig nodig had.

Rust, en dus ook overdag gaan liggen, is dus verplicht. Dat moet dus vooraf ook besproken worden. Een ander bepaalt (mede) of je moe bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Duitse Bocht over 06 feb 2023 14:05 #1457459

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Joop66 schreef :
MBT wachtlopen nog het volgende:

Degene die "af" is, móét verplicht zijn/haar rust nemen. De overige bemanning moet diegene daar met kracht op wijzen.

Eigen ervaring: een paar keer meegemaakt dat iemand hier eigenwijs in was. Die storte aan t eind volledig in, juist op t moment dat ik ondersteunig nodig had.

Rust, en dus ook overdag gaan liggen, is dus verplicht. Dat moet dus vooraf ook besproken worden. Een ander bepaalt (mede) of je moe bent.

Dat is ook onze praktijk. Bovendien beginnen we daar direct aan zodra we goed en wel de haven uit zijn. Soms zelfs als we voor het tij pas later op de dag vertrekken al voordat we vertrekken. Ook al heb je geen slaap rust je wel uit.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl