Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Motorloos

Motorloos 25 mrt 2023 19:22 #1468732

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Het kan zijn dat Google mijn belangstelling door heeft, ik krijg regelmatig “motorloze” video´s op YouTube aangeboden. The sailing Frenshman, wind hippy sailing, how to sail oceans en Roger Barnes. Ik ben ook reeds een tijdje “motorloos” afgezien van een klein elektrisch trolling motortje, heb nu weer de adrenaline kick bij het afvaren die ik lang gemist heb omdat varen puur routine geworden was. Ik heb het wel makkelijker dan die Youtubers want ik moet geen wekelijks filmpje afleveren en ik doe geen grote vaarten meer. Ik heb het ook moeilijker omdat ons bootje ruim drie keer meer gewicht heeft als die youtube jachten en ik niet met twee maar met vijf zeilen werk, bovendien solo. Mijn vrouw is dan wel aan boord maar zolang ik het kan doe ik alles solo. Als ik een manoeuvre verpruts kan ik enkel boos zijn op mezelf.
Laatst heb ik mijn vrouw wel aan het werk gezet. Ik zeilde een baaitje binnen en wilde er ankeren, wist dat de bodem daar vol ligt met grote zware op zeemijnen lijkende moorings en mijn dieptemeter was stuk. Ik was daarom aangewezen op het zicht, wist dat je daar op die plaats vanaf 6 meter waterdiepte de bodem ziet, ook die smerige moorings, maar wist ook dat de bodem heel erg snel opliep naar één meter. Dus ik stond vóór op de boeg, mijn voet boven de hefboom die de ankerketting vrijgeeft, vrouwtje stuurde met het stuurwiel want aan de helmstok heeft ze een hekel.
Door de kluiver meer in of uit te rollen vanaf de boeg hield ik ongeveer 2 knoop snelheid, dat is meestal genoeg om het anker stevig in de grond te trekken. Niet achteruit varend maar voorwaarts, de zogenaamde “gullet swing”. Lukte alles prima. Lag op de meter precies geankerd. Ik vind het wel leuk dat motorloze. Zelfs het vrouwtje krijgt vertrouwen. Ben toch erg blij dat ik jarenlang motorloos geoefend heb. Doen jullie dat ook ? Voor als die diesel er een keer mee ophoud ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 25 mrt 2023 19:39 #1468734

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Het is heerlijk om dat te doen.
Het wordt met 7,5ton pas een probleem als andere er een probleem van maken zoals bij kunstwerken en havens.
Maar ankeren kan bijna altijd onder zeil of voor top en takel.
Ik speel ook wel eens met hogerwallen, beginnend met in de buurt komen en dan steeds dichterbij.
Puur om het te kunnen en hopelijk nooit te hoeven toepassen omdat de motor het niet doet.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 25 mrt 2023 20:18 #1468742

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Bravo, (Grieks voor goed gedaan)
Zo begon mijn leren ook. Ik had een klant die in België best beroemd was, hij was motorloos een rondje Atlantiek gezeild, werd ridder geslagen enzovoorts. Deed veel lezingen. We werden vrienden en hij is een paar keer met me meegezeild op mijn boot en we oefenden dan aanleggen onder zeil op het Veerse meer.
Ik herinner me nog dat de man zowat een flauwte kreeg van de schrik omdat ik altijd te snel een steiger naderde, ik vond het niet snel, ik had immers een sterke betrouwbare diesel die ik in een oogwenk kon starten mocht het fout gaan. Nu denk ik er anders over en heb onlangs nog geleerd dat een 1000 Watt elekrisch buitenboordje meer werk heeft met het stoppen van 8 ton boot als een 50 pk diesel. Dat leren motorloos zeilen heeft toch een paar keer mijn bootje gered. Ik kan diesels repareren, weet daardoor hoe snel het fout kan gaan. Twee keer kon ik niet starten door een lege accu (oké, dat is stom) terwijl we geankerd lagen in een enge baai met opkomende aanlandige stormwind. Kon er uit zeilen. Zonder hartstilstand. Een andere keer stopte de zeer betrouwbare diesel door dieselbug. Net toen het helemaal niet leuk was. Het kan iedereen gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 25 mrt 2023 20:41 #1468744

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2995
Ja hoor, nog steeds met regelmaat. Ben jong begonnen met zeilen op kleine open boten, dan weet je niet beter dan dat alles zeilend (of in ieder geval motorloos) moet. En als je dan de overstap maakt naar grotere jachten is het principe niet veel anders. Voor mijn zeezeil-instructeur diplomas ook alles zeilend moeten kunnen doen.

Meerdere keren er ook nut van gehad: met iets in de schroef of uitgevallen motor toch veilig voor de wal kunnen komen.

Bovendien vind ik het ook leuk om dingen motorloos te doen: het verstoort je rust niet, of de slapende bemanning, als je bij aankomst zeilend voor anker gaat. of geruisloos bij een wal aankomt. Bewonderende blikken scoren is ook leuk natuurlijk als je een mooie manoeuvre maakt (ook op de motor).

Daarbij ben ik van mening dat je ook beter kan leren motormanoeuvreren als je óók goed kan zeilen: het gevoel van snelheid, net nog genoeg controle, de wind op je boeg, een mooi gecontroleerde driftje...allemaal zoveel logischer en natuurlijker als je dit op zeil beheerst.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2023 20:43 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 25 mrt 2023 20:53 #1468746

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 922
Zonder motor is inderdaad leuk om te doen. Onderzeil afmeren bij een steiger, ankeren of mooring oppikken. Solo. Of dagenlang zeilen zonder de motor te gebruiken. Soms was er heeeeel weinig wind, schoot het niet sneller op: Rond de Haringvlietbrug b.v. 300 meter in 1 uur afgelegd.
Geen grote zware schuit, maar een licht kajuitbootje van 6.5m.

Misschien eens kijken hoe die gullet swing op onze boot uitpakt.

Perry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 25 mrt 2023 21:08 #1468747

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5175
Als het kan vaar ik zonder motor weg, in Muiden is me dat gelukt en in een Spaanse haven een enkel keer. Liefst vaar ik ook Motorloos weg van een ankerplaats, zeker als er wind staat vind ik het zonde om de motor voor 5 minuten te laten lopen.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 25 mrt 2023 21:19 #1468753

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29146
Eddy K schreef :
Het is heerlijk om dat te doen.
Het wordt met 7,5ton pas een probleem als andere er een probleem van maken zoals bij kunstwerken en havens.
Maar ankeren kan bijna altijd onder zeil of voor top en takel.
Ik speel ook wel eens met hogerwallen, beginnend met in de buurt komen en dan steeds dichterbij.
Puur om het te kunnen en hopelijk nooit te hoeven toepassen omdat de motor het niet doet.

Van de zwarte haan naar Enkhuizen zonder motor, prima te doen zonder koppeling, ook door de sluis.
Oja, beurtveren helpt goed daarbij, maar dan met 100-200 ton.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 25 mrt 2023 21:40 #1468756

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Tegen een paar beurtveren kan geen instructie op. Daarna ben je nergens meer bang voor en is een motor alleen nog maar luxe.
Havenmeesters denken daar trouwens vaak anders over..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 25 mrt 2023 21:50 #1468757

Op een plek in IJsselmeer waar al verschillende boten liggen, en dan onder zeil naderen, uit laten 'glijden', solo, anker overboord, en liggen. Tussen de anderen. In doodse stilte, zonder dieselwalm. En ook zo de volgende dag vertrekken, moet het wel een beetje rustig zijn. Dat maakt de dag zeilen helemaal af. :)
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 25 mrt 2023 23:05 #1468766

Wel eens gedaan met de boot van mijn ouders. Te weinig diesel in de tank bij aanlopen Vlissingen vanuit Ramsgate. Geen tijd meer om te ontluchten. Dus, maar een mooie opschieter gemaakt naar een meerpaal voor de sluis. Even de giek naar voren duren om de vaart eruit te halen, ging prima. Later met mijn eigen boot nog één keer de Heliushaven binnen gelopen alleen op de genua, en op de resterende vaart de box in gedreven. Was ook prima te doen.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2023 23:05 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 25 mrt 2023 23:17 #1468770

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
Geen wonder dat we allemaal motorloos kunnen.Dit is nl. een zeilersforum en geen motorbootje forum :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 25 mrt 2023 23:18 #1468772

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1775
Ik ben ooit begonnen met jachtzeilen op een 11mtr houten s-spant met erg onberekenbare Albin benzine motor en leerde daardoor noodgedwongen mezelf goed te redden als die weer eens niet startte of stilviel.....dus altijd een zeil hijsklaar, lange lijn aan dek en 5mtr vaarboom in het want.

Zo ben ik ooit (90er jaren) zeilend Ramsgate binnen gevaren met forse dwarsstroom omdat mijn motor weer eens niet startte. Nadat ik de haven had opgeroepen en gevraagd had "If I was allowed to sail into the harbour" lukte dat verrassend goed omdat er een ruim stuk meldsteiger vrij lag waar ik tegenwinds kon afmeren met lange remlijn.
Toen ik de boel vast had liggen en mijn natte zeilpak uit had kwam de havenmeester lachend aan lopen.......zo letterlijk "sail into the harbour" hadden ze het niet bedoeld, maar ik kreeg wel alle complimenten.

Ook midden in de "Parade of Sail 1990" die ik mee mocht doen met deze klassieker gaf de (achteruit slaande) motor er de brui aan en moesten we hals over kop het grootzeil strijken en een puts overboord gooien om niet veel te hard op de voorliggers in te varen. Op een fokje tussen de krioelende bootjes op het IJ terug naar de ligplaats was een heel avontuur....maar met genoeg hulp van duw en sleepbootjes lukte dat ook weer.

Nu is een goede oude s-spant vaak een heerlijke boot om dit soort dingen zeilend te doen, vaak in tegenstelling tot manoevreren op de motor......maar afmeren in een drukke haven of noodgedwongen aan lagerwal gaf toch wel veel stress.

Ik ben intussen diverse boten verder en erg blij met een goed werkende motor in havens, sluizen en bij windstiltes (of tussen beroepsvaart) Het is ook allemaal veel drukker geworden overal en tussen de 40voeters incl boegschroeven houdt niemand meer rekening met motorloze zeilers.

Ankeren en een mooring oppikken doe ik meestal nog onder zeil en bij reven, voorzeilwissel of tegenwind (mits laveerbare ruimte) blijft de motor ook uit.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 25 mrt 2023 23:20 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 26 mrt 2023 01:10 #1468779

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29146
Waarom zou je bij reven je motor gebruiken?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 26 mrt 2023 05:49 #1468784

Calidris schreef :
Eddy K schreef :
Het is heerlijk om dat te doen.
Het wordt met 7,5ton pas een probleem als andere er een probleem van maken zoals bij kunstwerken en havens.
Maar ankeren kan bijna altijd onder zeil of voor top en takel.
Ik speel ook wel eens met hogerwallen, beginnend met in de buurt komen en dan steeds dichterbij.
Puur om het te kunnen en hopelijk nooit te hoeven toepassen omdat de motor het niet doet.

Van de zwarte haan naar Enkhuizen zonder motor, prima te doen zonder koppeling, ook door de sluis.
Oja, beurtveren helpt goed daarbij, maar dan met 100-200 ton.

Volgens mij heb je toen assistentie van een collega gehad. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 26 mrt 2023 06:26 #1468786

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Ik lag in de passantenhaven van Delta Marina in Kortgene. Een jacht kwam daar met zeer zwakke wind onder zeil binnen. Ik stond het gebeuren met belangstelling en bewondering te bekijken. De jonge man stuurde naar een plaats ruim achter mijn bootje, sprong op de steiger en legde een achterlandvast rond een kikker op de steiger om de laatste snelheid uit de boot te halen. Prima manoeuvre, bewondering. De jonge man en een vrouw trokken dan de boot langs de steiger tot ze net achter me lagen.
Kom ik de volgende dag terug van het werk, liggen ze er nog steeds. Ongewild kon ik veel van hun conversatie meemaken, leerde zo dat ze mekaar net kenden, het was de eerste keer dat het meisje ging varen. Ze kreeg les van de jonge kerel, en nog later draaide de wind zwakjes van de steiger af en werd de boot klaargemaakt voor afvaren. Alweer onder zeil, ik ging toch maar in de kuip staan want mijn bootje heeft houten davits met een dwarsbalk (een beetje als bij een kinderwagen) waarop een kogellager rail voor het schoten van het yawl zeil. Die dwarsbalk is reeds dikwijls aangevaren, ik was klaar voor aktie.
De jonge man gooide het achterlandvast los en de boot draaide in de wind, met de boeg naar de steiger, letterlijk 2 meter van mijn davits. Het was de bedoeling nu de rolfok open te trekken, voorlandvast losgooien, iets achteruit vallen en dan over stuurboord wegvaren.
Het ging vanzelfsprekend mis. De wind trok aan, het jacht ging behoorlijk hard vooruit, bonkte met de boeg tegen de steiger en ergens wikkelde zich het hard klapperende fokkeval rond. De jonge kerel liet de helmstok voor wat hij was, liep naar voor, kreeg een paar meppen van het klapperval, en probeerde bij het voorlandvast te komen dat nog steeds vast zat aan de steiger.
De wind trok nog meer aan en de boot bonkte met de boeg op de steiger, de jonge man worstelde met het vastzittende fokkeval en ik hoorde hem roepen “ Anja, kom eens naar helemaal vóór”, ze moest hem helpen. Ik die ondertussen de boeg van de steiger afhield hoorde haar toen zwakjes van binnen in de boot terugroepen “maar ik zit al helemaal voor”.
Tja. Ze zijn even later zonder schade uit het passantenhaventje gezeild.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 26 mrt 2023 06:52 #1468787

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1775
Calidris schreef :
Waarom zou je bij reven je motor gebruiken?

Boot aan de wind houden?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 26 mrt 2023 07:48 #1468791

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2995
Watermaat schreef :
Calidris schreef :
Waarom zou je bij reven je motor gebruiken?

Boot aan de wind houden?

Dat lukt prima op achterlijk grootzeil terwijl je aan het reven ben, en helemaal als je je voorzeil goed geschoot laat staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 26 mrt 2023 08:42 #1468797

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29146
It Paradyske schreef :
Calidris schreef :
Eddy K schreef :
Het is heerlijk om dat te doen.
Het wordt met 7,5ton pas een probleem als andere er een probleem van maken zoals bij kunstwerken en havens.
Maar ankeren kan bijna altijd onder zeil of voor top en takel.
Ik speel ook wel eens met hogerwallen, beginnend met in de buurt komen en dan steeds dichterbij.
Puur om het te kunnen en hopelijk nooit te hoeven toepassen omdat de motor het niet doet.

Van de zwarte haan naar Enkhuizen zonder motor, prima te doen zonder koppeling, ook door de sluis.
Oja, beurtveren helpt goed daarbij, maar dan met 100-200 ton.

Volgens mij heb je toen assistentie van een collega gehad. :-)

Zonder wind van een zandbank afdrijven is wel een uitdaging met stroom en zonder vaarboom of bijboot.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 mrt 2023 08:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 26 mrt 2023 10:14 #1468816

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1775
holrobert schreef :
Watermaat schreef :
Calidris schreef :
Waarom zou je bij reven je motor gebruiken?

Boot aan de wind houden?

Dat lukt prima op achterlijk grootzeil terwijl je aan het reven ben, en helemaal als je je voorzeil goed geschoot laat staan.

Klopt en zo doe ik het ook, maar ik zie genoeg boten die daar toch de motor voor starten. Ik zie ook regelmatig boten voordewind het Hollands Diep op moteren terwijl alleen de rolgenua maar uit hoeft en motorzeilend kruisend de andere kant op terwijl je naast de vaargeul toch redelijk de ruimte hebt om slagen te maken.

Daar heb ik op zich niks op tegen; ik motor ook naar de haven als ik ff vlot onderweg de zooi wil opruimen en door naar huis wil.....maar het kan ook motorloos.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 26 mrt 2023 10:33 #1468817

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
Ik mag graag mijn vaardigheid op peil houden door havens in te zeilen maar veel havenmeesters en hun reglementen denken daar anders over.
Ankerop op zeil lukt altijd wel, in de regel lig je immers hoger wal. Het gaat best makkelijk alleen weinig vaart en wind in het voorzeil heb ik veel ruimte aan lei nodig, vaart houden is het devies.

Andersom: vooral op vakantie als alles werkt en lekker gaat wordt ik vaak nonchalant...
Vlak voor de haven zeilen wegrollen en dan pas de motor starten... Als ie het niet doet en het is geen hogerwal wordt het krap.
Dicht bij een brug wachten maar wat als motor stopt bij wind en of stroom...
Om de zoveel tijd gaan de kabels van de motorbediening stuk... vaar je achteruit naar de wal kan je met gebroken gaskabel alleen stationair vooruit afstoppen... Niet harder dan nodig achteruit kan je meer redden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 26 mrt 2023 10:36 #1468818

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1704
Met alle respect voor de goede bedoelingen van de puristen maar ik vind dit allemaal niet zo handig en zelfs ondoordacht. Uiteraard afhankelijk van het vaargebied en het soort scheepje.
Ik ben motor-loos opgevoed, piraat en OK-jol. Dan leer je wel manoeuvreren. Inmiddels hebben we een 42 voet polyester zeilscheepje van 10 ton waterverplaatsing met een motor en een boegschroef.
Waarom zou ik het lot tarten en alle beschikbare mechanische hulpmiddelen niet gebruiken?
Manueel hou je 10 ton massa in beweging niet zo maar even tegen.
Nog afgezien van de mogelijke schade aan onze boot waarom zou ik risico nemen en ook andere schepen beschadigen?
Ik kan me er wel iets bij voorstellen bij een Drascombe en een grote peddel. Dit heb ik Vandersmissen ooit in Den Helder bij 6 bft zien doen. Maar ook bij hem en zijn hond ging het afmeren niet helemaal vlekkeloos. Maar terug naar ons zelf, om bijvoorbeeld Saint-Vaast-la-Hougue aan te lopen met dwarsstroom zonder motor.... ik zou nog voor de eerste poging even Apeldoorn bellen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 26 mrt 2023 10:39 #1468820

het is goed om het eens te oefenen, mocht je het ooit nodig hebben....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 26 mrt 2023 10:45 #1468822

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Idd, maar dan graag een eindje uit de buurt.
Overigens, oefen meteen ook je aanleggen op de motor. Wij staan toch vaak met gekrulde tenen als er weer een en ander in de buurt komt op een wijze die niet in de boekjes staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 26 mrt 2023 10:50 #1468825

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
geen behoefte om met onze 10t ketch, langkiel met veel windvang dit perse te oefenen,
wat we wel altijd doen is de motor starten op een positie dat uitwijk etc onder zeil nog kan, mocht de BMC niet willen
hoewel dit in praktijk nog niet is voor gekomen...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorloos 26 mrt 2023 11:02 #1468828

oefenen hoeft natuurlijk niet in een overvolle jachthaven.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl