Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verkeerscheidingstelsels (TSS)

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 09:26 #1471028

XanderB schreef :
Bij mijn oversteek afgelopen september heb ik 2x een containerschip opgeroepen omdat de CPA minder dan 500 meter was. Beide keren reageerden ze een beetje laconiek dat ze me al lang in de smiezen hadden en er ruimte genoeg was. De transponder doet dus prima z’n werk.

Is toch geen reden om op te roepen. En als de CPA krap wordt laat dan zien dat je zelf deze vergroot.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 10:10 #1471042

Nachtvlinder schreef :
De kustwacht kan alleen je COG zien, niet je heading. Zou het (voor diezelfde controlerende instantie) niet meer vragen oproepen als ze een stipje erg schuin zien oversteken?

[...]

Mwah als ze weten hoe de stroom staat, dan weten ze ook of de COG wel of niet past met haaks oversteken. De COG zou een afwijking door de stroom moeten laten zien (dus de COG zou niet haaks moeten zijn tov de 'lane').

Maar wat Joop zegt: zo snel mogelijk erdoorheen, compenseren voor stroom kan dat flink vertragen.

......

Wat is trouwens een goede bron voor informatie over het TSS op de Noordzee? Of tips bij gebruik van een elektronische plotter? De kaarten die ik gebruik op TZ iBoat vind ik vrij onduidelijk (en lees ze mogelijk verkeerd) en met zoomen gaan die TSS vlakken steeds anders uitzien door wegvallend detail of opkomend detail (en verliezend overzicht). Vrij irritant om een goed beeld in mijn hoofd te krijgen als steeds herkenbare dingen verdwijnen met uitzoomen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 10:18 #1471044

map.openseamap.org/ en dan 'vollbildkarte'.

Savvy navvy heeft ook een heel goed overzicht, maar dat is een betaalde app. Die ik ook niet ga verlengen na deze maand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 10:37 #1471050

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26271
Orange Sunset schreef :
Maar wat Joop zegt: zo snel mogelijk erdoorheen, compenseren voor stroom kan dat flink vertragen.

Dat laatste is de vraag. Door te compenseren voor de stroom vaar je, afhankelijk van de hoek met de stroomrichting, enigszins tegen de stroom in, waardoor je snelheid door het water afneemt.
Door niet te compenseren leg je meer afstand af in de TSS.

Op de motor kun je bij het compenseren ook wat gas bij geven.

Verder blijft het, los van een concrete situatie, allemaal theorie.
Aangekomen bij de TSS en in het bezit van AIS zie je pas de werkelijke situatie. Welke schepen zijn er en waar varen ze? Op basis daarvan kun je eigenlijk pas ècht een keuze maken wat in dat specifieke geval de beste keus is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 12:32 #1471087

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1253
Een beetje droogoefenen vooraf geeft rust in de tent ;-)

zeilersforum.nl/index.php/foru...585469-ais-simulator
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 14:43 #1471112

Wadloper schreef :
Orange Sunset schreef :
Maar wat Joop zegt: zo snel mogelijk erdoorheen, compenseren voor stroom kan dat flink vertragen.

Dat laatste is de vraag. Door te compenseren voor de stroom vaar je, afhankelijk van de hoek met de stroomrichting, enigszins tegen de stroom in, waardoor je snelheid door het water afneemt.
Door niet te compenseren leg je meer afstand af in de TSS.
Klopt, maar de afstand is minder het issue vermoed ik tov de tijd dat je in de TSS vaart. Tevens hebben de schepen een bepaalde STW en als deze in de TSS naar je schipje toe varen met 15 knopen STW met 3 knopen stroom mee, en je compenseert de stroom, dan komt het schip met 18 knopen SOG dichterbij, terwijl je ook nog door het compenseren minder snel de TSS oversteekt. Dubbel verlies.

Een schip met 15 knopen STW en 3 knopen stroom tegen zal bij compenseren slechts met 12 knopen SOG dan krijg je meer tijd, tijd die je dan ook weer verliest door te compenseren. Enkel winst, enkel verlies.

Door niet te compenseren wordt het gemakkelijker gezien het schip altijd met de STW snelheid op je afkomt ongeacht of het tegen of met de stroom mee vaart. Je vaart dan meestal de betere tijd en afstand 'thru water' uit de TSS. Geen winst of verlies.

Dit verhaal gaat vooral over relatieve snelheid tov van elkaar over/in het water, dus de oversteek is door de stroming eigenlijk niet scheef maar haaks, het water namelijk stroomt mee.

Ik laat het zeilen even in het midden, want door de stroom te gebruiken kun je ook een paar knoopjes meer schijnbare wind gebruiken om wat sneller naar de overkant te komen. Maar kan ook een paar knoopjes schijnbare wind verminderen waardoor je langzamer gaat. Ligt heel erg aan de weersomstandigheden, je boot en bestemming.

Op de motor kun je bij het compenseren ook wat gas bij geven.

Verder blijft het, los van een concrete situatie, allemaal theorie.
Aangekomen bij de TSS en in het bezit van AIS zie je pas de werkelijke situatie. Welke schepen zijn er en waar varen ze? Op basis daarvan kun je eigenlijk pas ècht een keuze maken wat in dat specifieke geval de beste keus is.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in als er niet al regels waren, dus die keuze is eigenlijk al gemaakt in de regels.

Het toepassen in de praktijk laat ik even in het midden. KISS approach is altijd haaks obv heading oversteken, rest zijn mogelijkheden die iets positiever of flink negatiever de situatie beïnvloeden.
Sunshine 36 schreef :
map.openseamap.org/ en dan 'vollbildkarte'.

Savvy navvy heeft ook een heel goed overzicht, maar dat is een betaalde app. Die ik ook niet ga verlengen na deze maand.
Bedankt Sunshine. Openseamap is inderdaad duidelijk minder 'cluttered', maar ook daar moet ik nog steeds zoomen om bepaalde details van de TSS in beeld te krijgen. Maar bruikbaar om naast de plotter te gebruiken bij een reisvoorbereiding.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 15:55 #1471125

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26271
Orange Sunset schreef :
Tevens hebben de schepen een bepaalde STW en als deze in de TSS naar je schipje toe varen met 15 knopen STW met 3 knopen stroom mee, en je compenseert de stroom, dan komt het schip met 18 knopen SOG dichterbij, terwijl je ook nog door het compenseren minder snel de TSS oversteekt. Dubbel verlies.

Mja. Dat is dus een hypothetische situatie. Voor hetzelfde kan juist compenseren voor stroom helpen om keurig achter hem langs te gaan. Dan gaat het er dus niet zozeer om om bewust voor stroom te compenseren, maar om er achterlangs te gaan met een niet te klein CPA.
Dat is dus wat ik bedoel: je ziet pas wat het meest opportuun is, als je met de werkelijke situatie te maken krijgt.
En zeg nou 's eerlijk: zou jij willens en weten niet voor stroom compenseren, als je dat op ramkoers met een schip in de TSS brengt?

Overigens komt, eenmaal vrij van de zeegaten, een stroom van 3 knopen niet voor. 1,5 knoop is wel zo'n beetje het maximale en op veel plekken haalt het niet eens 1,0 knoop.
Laatst bewerkt: 04 apr 2023 15:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 16:06 #1471131

Eens; bovendien is in de praktijk “haaks” ook wel eens niet bezeild en zal het “zo haaks als mogelijk” moeten worden (mits niet te extreem afwijkend)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 16:51 #1471142

‘ En zeg nou 's eerlijk: zou jij willens en weten niet voor stroom compenseren, als je dat op ramkoers met een schip in de TSS brengt?’

Dat is dan qua intentie niet de stroom compenseren maar een koerswijziging om een aanvaring te voorkomen. Goed zeemanschap.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 17:00 #1471144

Van dit forum geplukt de realiteit in beeld: 2014 de praktijk is toch altijd anders. ( mag ik dit plaatje hier even neerzetten en lenen? ) Niet helemaal haaks maar wel snel, hoe korter je in die snelweg zit hoe beter.

Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 17:47 #1471154

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26271
RobertWalter1 schreef :
‘ En zeg nou 's eerlijk: zou jij willens en weten niet voor stroom compenseren, als je dat op ramkoers met een schip in de TSS brengt?’

Dat is dan qua intentie niet de stroom compenseren maar een koerswijziging om een aanvaring te voorkomen. Goed zeemanschap.

Pcies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 21:32 #1471197

Dat is dus een andere situatie dan geschetst werd. En dan is het doel om het schip op rampkoers te ontwijken en door gebruik te maken van de stroom kun je het schip sneller voorbij laten gaan. Daarvoor en daarna kun je dus prima haaks varen.

Maar het maakt niet zo uit, belangrijk is dat je intenties duidelijk zijn voor de andere scheepsvaart.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 05 apr 2023 05:42 #1471216

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5175
Orange Sunset schreef :
... en door gebruik te maken van de stroom kun je het schip sneller voorbij laten gaan.
Hoe dan? Hiervoor moet er toch verschil in stroomsnelheid/richting zijn tussen twee schepen?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 05 apr 2023 07:04 #1471237

Dat is precies wat je doet door van je kompaskoers (haaks) af te wijken, je gaat tegen de stroom in of met de stroom mee. Even aannemende dat de ander op koers blijft, wijzigt het relatieve verschil in snelheid door het water.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 05 apr 2023 07:16 #1471242

Ten opzichte van elkaar maakt de stroom geen bal uit: je vaart allemaal over hetzelfde “vliegende tapijt” !
Laatst bewerkt: 05 apr 2023 07:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 05 apr 2023 07:25 #1471243

  • Tenzee
  • Tenzee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Nachtvlinder schreef :
Ten opzichte van elkaar maakt de stroom geen bal uit: je vaart allemaal over hetzelfde “vliegende tapijt” !

Inderdaad!
En als je moet uitwijken, dan doe je dat toch in de verplichte richting...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 05 apr 2023 07:44 #1471247

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4241
Regels op zee gelden niet voor iedereen.

Sommigen zijn daar simpelweg te slim voor, die handelen daarom naar eigen inzicht. :whistle:

Voorspelbaarheid [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 apr 2023 07:45 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 05 apr 2023 08:51 #1471280

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5027
Zwaardopzee schreef :
Van dit forum geplukt de realiteit in beeld: 2014 de praktijk is toch altijd anders. ( mag ik dit plaatje hier even neerzetten en lenen? ) Niet helemaal haaks maar wel snel, hoe korter je in die snelweg zit hoe beter.

Dat had een dure niet haakse oversteek kunnen zijn bij die Duitsers....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 05 apr 2023 08:56 #1471283

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5027
Hans V schreef :
Regels op zee gelden niet voor iedereen.

Sommigen zijn daar simpelweg te slim voor, die handelen daarom naar eigen inzicht. :whistle:

Voorspelbaarheid [ Click to expand ]

Precies wat ik hierboven al schreef, als ik -toch ruim tevoren- aan het puzzelen ben zie ik vaak dat de grote jongens in het TSS al aan het anticiperen zijn. Goed kijken want ook zij hoeven maar paar graden koers te verleggen want ver vooruit gedacht. Wat ik lastig vind is dat mijn snelheid fluctueert en daarmee CPA.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 05 apr 2023 16:55 #1471374

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1151
Hans V schreef :
Regels op zee gelden niet voor iedereen.

Sommigen zijn daar simpelweg te slim voor, die handelen daarom naar eigen inzicht. :whistle:

:laugh: :laugh: :laugh: Echt wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 05 apr 2023 18:59 #1471404

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5175
RobertWalter1 schreef :
Dat is precies wat je doet door van je kompaskoers (haaks) af te wijken, je gaat tegen de stroom in of met de stroom mee. Even aannemende dat de ander op koers blijft, wijzigt het relatieve verschil in snelheid door het water.
Je bent niet serieus....hoop ik...toch?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 05 apr 2023 19:12 #1471408

Zeker wel. Maar kennelijk heb ik het niet zo beschreven dat jij het begrijpt. :)
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 05 apr 2023 20:24 #1471434

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5175
RobertWalter1 schreef :
Zeker wel. Maar kennelijk heb ik het niet zo beschreven dat jij het begrijpt. :)
Ja dat zal het zijn.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 05 apr 2023 21:36 #1471462

Met AIS is het een stuk overzichtelijker. De Zware Jongens houden goed rekening met je. Vaar een duidelijke koers en ze verleggen hun koers zichtbaar. Heb er nog nooit eentje opgeroepen en toch al heel wat shipping lanes overgestoken.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 06 apr 2023 03:45 #1471476

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4241
Waterblok schreef :
Precies wat ik hierboven al schreef, als ik -toch ruim tevoren- aan het puzzelen ben zie ik vaak dat de grote jongens in het TSS al aan het anticiperen zijn. Goed kijken want ook zij hoeven maar paar graden koers te verleggen want ver vooruit gedacht. Wat ik lastig vind is dat mijn snelheid fluctueert en daarmee CPA.

Dat gevoel herken ik. Als de wind niet stabiel is rekenen wij met ruimere marges bij het oversteken. Schepen in het TSS zullen denk ik onze gemiddelde snelheid hanteren bij het wijken.

Als het druk is in het TSS komt het er des te meer op aan om koers èn vaart te houden als overstekend zeiljacht, de mogelijkheden voor schepen in het TSS om te wijken zijn dan beperkter.

Wat wij soms meemaken is dat schepen bij het wijken kleinere CPA’s aanhouden dan wij zelf. Als je er zeker van bent dat ze je gezien hebben hoeft dat niet oncomfortabel te voelen. Bij twijfel kun je ze altijd even oproepen.

Het vertrouwen dat iedereen zich aan de regels houdt en al met al verantwoorde CPA’s hanteert is bij onze oversteken tot nu toe nooit onterecht gebleken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 apr 2023 03:50 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.325 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl