Calidris schreef :
Hans V schreef :
Opzet en grove nalatigheid is niet verzekerd, dommigheid doorgaans wel.
Gewone bootverzekeringen sluiten soms wel bepaalde risicogroepen uit (zoals solo zeilers), maar stellen voor zover ik weet geen eisen wat betreft diploma’s. Ze zouden ook heel wat klanten verliezen als ze dat wel zouden doen. En papiertjes zeggen vaak minder dan ervaring.
Jawel, maar iemand die jaren zonder rijbewijs rijd vindt je over het algemeen ook geen goed idee.
Elke serieuze nautische opleiding zal m.i. uitdrukkelijk wind tegen stroom en grondzeeën behandelen. Getuige ook de wrakkenkaarten en bijbehorende verhalen uit het verleden.
Eens, wij kijken ook altijd extra goed naar de omstandigheden (inclusief ‘oude’ zeegang, wind tegen tij en diepte overgangen) als we zeegaten passeren of langs een lagerwal zeilen.
Maar verzekeringstechnisch is schade door dommigheid (onvoldoende rekening houden met deze factoren) vaak gewoon gedekt bij de gebieden waar de meeste ZF leden varen. Vaarbewijs of andere nautische opleiding wordt voor zover ik weet nergens vereist. Ook geen premiekortingen als je wèl over papieren of aantoonbare ervaring beschikt.
Voor grote tochten (oversteken etc.) ligt het - zoals Holrobert al aangeeft - soms anders.
Zelf zou ik niet tegen een bepaalde opleidingseisen zijn als dat de premies binnen de perken houdt. Maar ook zeilers zonder officiële papieren hebben zich soms heel goed in de materie verdiept, afwezigheid van een diploma kun je niet gelijkschakelen aan onbenul. Een diploma is makkelijker te checken dan relevante ervaring, maar zegt op zichzelf weinig over het daadwerkelijke zeemanschap van de schipper.