Na lange tijd maar weer eens een update, welke ik al een tijd geleden had willen plaatsen.
De beloofde trektest van de nieuwe kruisband staat nog steeds in de planning. De te testen band is al vele maanden in het bezit, het wachten is alleen nog een een trekbank die beschikbaar moet zijn, wordt nog aan gewerkt, heb ik geen invloed op. Ik heb wel een vermoeden van de uitslag, gezien hoe de sluiting is gemaakt. Het lijkt aan de buitenkant kunststof, maar beide delen zijn van metaal. Mijn vermoedden is dat de band zelf zal breken, we gaan het tzt zien
Verder heb ik eind vorig vaarseizoen nog een leuke praktijktest gedaan, ik had na aanschaf van de nieuwe reddingsvesten de oude "over" inclusief CO2 patronen en smelttabletten, daar moest nog iets mee.
Ik heb destijds (heel wat jaren geleden) de Waterkampioen reddingsvest test gelezen, waaruit bleek dat voorover en bewusteloos overboord gaan met zeilkleding aan i.c.m. een 150N vest geen zekerheid zou geven dat de persoon dan op de rug gedraaid zou worden.
Dus vorig jaar in het laatste weekend dat het nog prachtig weer, en het water nog lekker op temperatuur was, een zeilpak inclusief laarzen aangetrokken, oude 150N reddingsvest met voor de zekerheid toch maar een lijntje er aan, en voorzien van (de degelijke) kruisband, die er destijds dus niet standaard aan zat, en ben ik nadat we voor anker waren gegaan "voorover" overboord gesprongen.
Gaat het vest mij omdraaien was de eerste vraag? Het vest blaast in ieder geval prima op, en in eerste instantie lig ik voorover op de opgeblazen drijvers van het vest in het water. Maar is dat dan een probleem, dit is namelijk exact de positie als je met het vest gaat zwemmen nadat je jezelf op de buik hebt gedraaid. In ieder geval is je hoofd dan dermate hoog boven het water dat je mond heel vrij is van het wateroppervlak. Ik heb getest MET kruisband, geen idee of die destijds bij de waterkampioentest ook aan het vest zat?
Maar dan wordt reëel testen heel lastig, ik ben gelukkig niet bewusteloos te water gegaan, en probeer je dan jezelf in evenwicht te houden drijvend op je buik of niet? En dan komt er (mogelijk) een kleine golf en draait het vest me prima op mijn rug. Dit blijkt uiteindelijk na 5 seconden al te zijn gebeurd...
En daar drijf je dan, wat een rust in deze spannende maar gecontroleerde situatie in lekker warm water. je hoeft niet te zwemmen, het voelt als een soort gewichtsloze situatie, en je drijft helemaal horizontaal in het water. Voelt alsof je dit wel een uurtje probleemloos en ontspannen kunt volhouden.
Dan maar de volgende test, wat als je de kruisband nu losklikt..
Dat was best schrikken, ja gaat langzaam van horizontaal drijvend naar verticaal drijvend in het water. Daarbij schuift de gordel van het vest die om je buik zit omhoog, maar niet helemaal tot onder je oksels, zo ver komt hij namelijk niet. Net daarvoor hang je namelijk al met je hoofd/nek ingeklemd aan/tussen de drijvers van je vest, met je mond een heel stuk dichter bij de waterlijn. Ik vond het een heel naar gevoel/idee, je zink niet maar je wilt maar 1 ding, watertrappelen, je omdraaien in het water en zwemmen met de drijvers onder je, dus dezelfde positie als net na het opblazen van het vest. Kruisband snel weer vast gezet, voelt direct beter, over eyeopener gesproken waar ik het topic mee startte...
Dan zwemmen in deze situatie, met compleet zeilpak, laarzen en reddingsvest, is dat te doen? Ja, dat gaat prima, maar is wel enorm vermoeiend, rondje om de boot en bij de persoon aan boord viel al meteen op dat mij dit heel veel energie had gekost. Kun je zwemmen in een zeilpak met laarzen zonder reddingsvest was het volgende wat ik wel eens wilde testen. Heb ik gedaan met een niet opgeblazen vest zonder smeltpatroon maar wel met een nieuwe gascilinder, en toch ook maar weer een lijntje aan het vest allemaal voor het geval dat. En ja je kunt zo zeker ook zwemmen. Hoe lang je dat volhoudt? Geen idee, zoals eerder geschreven is ook dit doodvermoeiend.
Volgende test, hoe haal je iemand die met een volledig zeilpak en opgeblazen vest naast de boot ligt uit het water?
Ik heb een vrij lange grootzeilval, dat komt mooi uit. Die klik je dus zo aan de gordel van het vest, de lier doet de rest en de drenkeling takel je zo even omhoog, toch...?
Met mijn 80 kg, kansloos dus... De grootschoot met blokken er extra bij tussen dan? Dan haal je de afstand niet aan de zijkant van de boot, en al helemaal niet zonder de railing eerst weg te halen, dus ook kansloos...
Dan hetzelfde maar bij de zwemtrap achter de boot. Als vermoeide MOB wordt je heel blij van de extra hulp van de grootzeilval samen met de lier, de zwemtrap op klimmen gaat op deze manier opeens veel makkelijker en bijkomend voordeel, met de lijn door de klem kun je wel de trap op, maar niet meer terug naar beneden! Is je grootzeilval versleten, misschien iets om over na te denken en eventueel een paar meter extra te nemen bij de nieuwe?
Wat al opviel is dat bij het omhoog klimmen bij de zwemtrap, met of zonder hulp van de grootzeilval, dit best een zware klus is, er hangen heel wat extra kilo's aan je lijf met zo'n nat pak en met water gevulde laarzen. En dan zitten de drijvers van het vest ook nog eens behoorlijk in de weg, maar goed, het is te doen.
En hoe zit dat met een 275N vest waar ik over gelezen had? Daar heb ik er ook 1 van bij de oude vesten, die lekke waar dit topic mee begon
Die dus ook maar eens opgepompt en aangetrokken i.p.v. het 150N vest, verder dezelfde situatie aangehouden, zeilkleding en laarzen.
Inderdaad, dan wordt het opeens nog een heel stuk lastiger de zwemtrap op te klimmen. Je armen zijn eigenlijk net te kort om de zwemtrap nog goed vast te kunnen pakken om de drijflichamen heen, het ging nog net, maar ook niet meer dan dat. Als je vermoeid bent heb ik serieus mijn twijfels of je dat nog gaat lukken...
En nu ik toch met dat vest in het water lag, even gekeken of het lek ook te vinden was. Ja dus, een speldenprik groot gaatje, precies op een vouwlijn van de drijver.
Voor mij zeer geslaagde en leerzame experimenten, kan het iedereen aanraden dit zelf ook eens te testen op een mooie zomerse zwemdag!