Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Industrieterrein Noordzee & veiligheid

Industrieterrein Noordzee & veiligheid 19 juni 2024 12:50 #1567315

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
3Noreen schreef :
Gissen wat de ander gaat doen is voor 90% niet op de hoogte zijn van de regels. 7 van de 10 keer dat ik opgeroepen wordt is omdat de ander wil afwijken van de regels omdat dat "hem" beter uitkomt. Wat er gewoon op neer komt of diegene die opgeroepen wordt niet gewoon op kan rotten. Tot mijn schrik hoorde ik dat ook jachten dat vaak doen. In mijn perceptie opvallen vaak door Nederlandse jachten. Zolang je niet met de marifoon kunt communiceren moet je gewoon aan de regels houden. En kan je dus niet in een uitzonderingspositie geluld worden. Het zorgt voor een soort anarchie. Die heel onwenselijk is.

Zoals je uit mijn bijdrages in diverse andere draadjes kunt opmaken (zoals deze) vind ik dat afspraken zoals de COLREGS door iedereen moeten worden nagekomen en dat eenzijdig hiervan afwijken door watersporters (onder druk of door onkunde/angst) onwenselijk is en tot chaos en daardoor grotere onveiligheid leidt, precies zoals je hierboven betoogt.

Ik heb zelf minder negatieve ervaringen met grote zeeschepen, en doelde in mijn bijdrage op situaties zoals deze. Waarin met in achtneming van de COLREGS een soepele en veilige doorvaart voor iedereen wordt afgestemd. Niets mis mee, is vaak zelfs veiligheidsverhogend. Want zoals je m.i. terecht noemt hebben sommige watersporters de neiging om uit angst en/of onkunde overal voor te wijken, daar de veiligheid mee denken te dienen terwijl het omgekeerde het geval is.

Maar om je vaste marifoon weg te doen omdat daar in jouw ervaring door anderen regelmatig misbruik van wordt gemaakt komt mij voor als een vreemde keuze die de veiligheid niet bevordert. De 'oprottende' watersporters gaan zich daardoor niet voorspelbaarder gedragen en als je met een eenzijdig voorstel zelf wordt opgeroepen kun je toch gewoon melden dat je niet akkoord gaat?

Mijn ervaring is dat er in drukke gebieden actief meegeluisterd wordt door de Kustwacht en vrijwel alle schepen zich uiteindelijk keurig aan de regels houden. De chaos komt meestal door watersporters met onervaren of eigenwijze bemanningen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 19 juni 2024 13:29 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Industrieterrein Noordzee & veiligheid 19 juni 2024 12:54 #1567316

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Nachtvlinder schreef :
Misschien wil Calidris alsnog (in zijn openingspost of een aanvullende post) duidelijk maken met welk discussiedoel hij dit draadje is gestart. De rest zou dan onder "off-topic" gemodereerd kunnen worden, of in een nieuw draadje (zoals net afgesloten) besproken kunnen worden (wat dan zoveel mogelijk alleen dáárover gaat).

Dat voorkomt dat een (volgens mij) inhoudelijk bedoeld draadje sneuvelt in alweer een klimaat-politiek draadje. Heeft niets met beperkings van vrijheids van meningsuiting te maken, maar met het gestuctureerd en leesbaar houden van discussies.

Net zoals dit draadje gepost is in "Reisvoorbereiding en Veiligheid"

Verder zou het mooi zijn als reageerders de term "ze" proberen te voorkomen door telekens expliciet te maken met wie "ze" bedoeld wordt. Dat is een verzoek.

Eigenlijk was jouw link naar het Noordzeeloket in het andere draadje voor mij de trigger om eens verder te zoeken. Tenslotte ben ik met grote regelmaat bezig met dergelijke infrastructuren. Aan het randje dan, hé. Omdat de algehele radiocommunicatie en AIS bewaking en beveiliging voor een groot gedeelte in mijn handen ligt, heb ik ook belangen. Namelijk dat het goed werkt
Waaronder eigen persoonlijk belang als ik daar weer eens aan het werk ben. Ook ik wil gewoon weer thuis komen zonder brokken
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 juni 2024 13:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Industrieterrein Noordzee & veiligheid 19 juni 2024 13:15 #1567325

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Hans V schreef :
Zoals je uit mijn bijdrages in diverse andere draadjes kunt opmaken (zoals deze) vind ik dat afspraken zoals de COLREGS door iedereen moeten worden nagekomen en dat eenzijdig hiervan afwijken door watersporters (onder druk of door onkunde/angst) onwenselijk is en tot chaos en daardoor grotere onveiligheid leidt, precies zoals je hierboven betoogt.

Ik heb zelf minder negatieve ervaringen met grote zeeschepen, en doelde in mijn bijdrage op situaties zoals deze. Waarin met in achtneming van de COLREGS een soepele en veilige doorvaart voor iedereen wordt afgestemd. Niets mis mee, zelfs veiligheidsverhogend. Want zoals je m.i. terecht noemt hebben sommige watersporters de neiging om uit angst en/of onkunde overal voor te wijken, daar de veiligheid mee denken te dienen terwijl het omgekeerde het geval is.

Maar om je vaste marifoon weg te doen omdat daar in jouw ervaring door anderen regelmatig misbruik van wordt gemaakt komt mij voor als een vreemde keuze die de veiligheid niet bevordert. De 'oprottende' watersporters gaan zich daardoor niet voorspelbaarder gedragen en als je met een eenzijdig voorstel zelf wordt opgeroepen kun je toch gewoon melden dat je niet akkoord gaat?

Mijn ervaring is dat er in drukke gebieden actief meegeluisterd wordt door de Kustwacht en vrijwel alle schepen zich uiteindelijk keurig aan de regels houden. De chaos komt meestal door watersporters met onervaren of eigenwijze bemanningen.

Data van ongelukken op het water laten niet zien dat watersporters, met name zeilboten, niet een probleem vormen. De toename is vooral te vinden bij de beroepsvaart. Des ondanks noem je watersporters twee maal als een probleem. Vreemd.
Bij onderzoek na deze ongelukken komt veelal naar voren dat de partijen elkaar slecht begrijpen. Ze hebben wel contact, ze horen elkaar, maar begrijpen elkaar niet. Het geeft dan een illusie van veiligheid die niet gegrond is.
Ik ga er vanuit dat onder deze ernstige ongelukken die in het nieuws komen een driehoek verdeling van Heinrich schuilgaat. Bovenstaande komt ook overeen met mijn eigen waarneming.
Het frame wat we hier regelmatig op ZF vinden dat de zeilende watersporter onkundig is heeft geen reële grond. Daar moeten we vanaf. Hou daar mee op.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 19 juni 2024 13:25 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Industrieterrein Noordzee & veiligheid 19 juni 2024 13:33 #1567328

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Met belangstelling de conversaties gevolgd omdat ik ook dergelijke reizen wel eens maak.
Mijn ervaring is dat zodra je het binnenwater heb verlaten en op zee komt,
dat de VHF communicatie wal/schip en schip/schip juist veel duidelijker en professioneler is.
En ja, wanneer een wachtschip mij vraagt mijn koers te verleggen om ruim 2 mijl (!) van duikwerkzaamheden of speciale operaties weg te blijven, haal ik mijn schouders op en vaar ik een stukje om.
Ik zie dat probleem niet zo en gedraag me als een gast op de Noordzee en zie al helemaal niet het nut om mijn marifoon overboord te kiepen. Maar goed, ieder zijn idee.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Industrieterrein Noordzee & veiligheid 19 juni 2024 14:23 #1567339

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13619
of wel een AIS, maar alleen op silent zetten..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Industrieterrein Noordzee & veiligheid 19 juni 2024 14:34 #1567341

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
3Noreen schreef :
Calidris schreef :

- Regelmatig, maar toen waren er nog geen windmolenparken. Recent alleen Duitse bocht.
Ik denk dat jij veel meer recentere ervaring hebt en verder.

- AIS, Marifoon, actuele (ENC)kaart en wakker blijven

(ENC)kaart dat is wel heel mooi ! Er zullen heel weinig plezierjachten zijn die je dat nadoen.

Wat mij betreft is de situatie van de afgenomen veiligheid pas met de herindeling van de scheepvaartroutes en de windmolenparken ontstaan.

ENC is géén ECDIS. ENC is gewoon opencpn met vectorkaarten van b.v. O-charts. (en niet op een framboos!)
- Electronic Navigational Charts
- Electronic Chart Display and Information Systems
Dat laatste heb ik ff niet.

ienc-kennisportaal.nl/inland-enc-en-inland-ecdis/
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 juni 2024 14:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Industrieterrein Noordzee & veiligheid 19 juni 2024 14:40 #1567343

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
3Noreen schreef :
Data van ongelukken op het water laten niet zien dat watersporters, met name zeilboten, niet een probleem vormen. De toename is vooral te vinden bij de beroepsvaart.

Gecorrigeerd voor base rate? Interessant. Ik wil die data graag zien.

3Noreen schreef :
Des ondanks noem je watersporters twee maal als een probleem. Vreemd.

Ik noem watersporters niet een probleem. Wat ik zeg is dat watersporters die uit onkunde en/of angst zich niet aan de COLREGS houden de veiligheid in druk vaarwater verlagen. Welk percentage van de watersporters het betreft kan ik niet afleiden uit eigen - in omvang beperkte - waarneming. Ik maak het regelmatig mee tijdens onze tochten op zee. Vaker dan bij de grote zeevaart.

Als ik hier op het forum argumenten lees als 'ze hoeven mij niet te zien, ik zie hen wel en zorg voor mijn eigen veiligheid' geven mij niet een heel gerust gevoel dat het kwartje van de COLREGS onder forumleden wel overal gevallen is.

Vorig jaar een sterk staaltje meegemaakt van een blunderende tankerbemanning, ik zie de grote jongens ook heel af en toe de fout in gaan tegenover pleziervaart (niets menselijks is ons allen vreemd). Maar dat een marifoon alleen maar schijnveiligheid creëert en je daarom maar beter onbereikbaar kunt zijn voor de grote schepen sluit niet aan bij mijn eigen ervaring.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 19 juni 2024 14:46 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Industrieterrein Noordzee & veiligheid 19 juni 2024 14:41 #1567344

3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
"rechtdoor tot de horizon", maar er moet veel meer genavigeerd worden.

Al zeilend heb ik dit nooit echt begrepen. Ten eerste laat(liet) ik mijn boot met de getij afwisselend naar het noorden en zuiden verzetten. Verder kan mijn boot op zeil niet alle koersen bevaren en pas ik mijn koers ten opzichte van de wind aan. Mijn ervaring is dat de wind bijna nooit gedurende de hele oversteek het zelfde is.
Het kan zelfs zo zijn dat ik gedurende een bui tijdelijk mijn koers moet aanpassen.

Schrijven dat gefrustreerdheid een rol speelt is niet erg productief. Kan snel als een persoonlijke aanval ervaren worden. Maar doelt geen doel om een discussie open te houden.

Laat ik duidelijker opschrijven wat ik bedoel dam:

Met "rechtdoor tot de horizon" doel ik op een grote vrijheid je koers te kunnen kiezen. Een vrijheid die kleiner geworden is en nog kleiner gaat worden.

Verder geen idee wie ik met "Leuk vind ik dat allemaal niet persé, meer ben daar ook niet gefrustreerd over." aanval. Ik bedoel slechts dat ik bovenstaand accepteer. Zit ook weinig anders op tenslotte...

Weten we hoe de nieuwe doorvaarten "ventwegen" tussen/om de nog aan te leggen parken eruit gaan zien? Wie Voor welke parken waar doorvaart onder condities is toegestaan doet men dit ook? Hoe bevalt dat?
Laatst bewerkt: 19 juni 2024 14:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Industrieterrein Noordzee & veiligheid 19 juni 2024 14:57 #1567347

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Nachtvlinder schreef :
Weten we hoe de nieuwe doorvaarten "ventwegen" tussen/om de nog aan te leggen parken eruit gaan zien? Wie Voor welke parken waar doorvaart onder condities is toegestaan doet men dit ook? Hoe bevalt dat?

Afgelopen jaar door een Brits windpark gevaren, maar was voor de verandering heel weinig wind dus niet echt representatief. Met forse wind had ik daar overigens ook zonder samengeknepen billen doorheen durven varen. Je bent sowieso alert want bewust van de obstakels om je heen, maar de afstanden tussen de (enorme) molens zijn behoorlijk.

Als ik in het Marin rapport lees dat ook onder experts en stakeholders de heersende mening is dat pleziervaart eigenlijk geen bedreiging vormt voor de windturbines versterkt mij dat in het gevoel dat de Nederlandse windparken net als bij onze overburen in principe gewoon doorvaarbaar zouden moeten zijn. Misschien zijn de piketpaaltjes bij gebrek aan bestaande regels iets te ruim geslagen en verhoogt het netto wel de veiligheid in 'industrieterrein De Noordzee' als kleine boten in de toekomst meer koersen kunnen varen en andere scheepvaart daardoor wat minder tegenkomt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 19 juni 2024 15:03 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Industrieterrein Noordzee & veiligheid 19 juni 2024 15:05 #1567348

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Hans V schreef :
3Noreen schreef :
Data van ongelukken op het water laten niet zien dat watersporters, met name zeilboten, niet een probleem vormen. De toename is vooral te vinden bij de beroepsvaart.

Gecorrigeerd voor base rate? Interessant. Ik wil die data graag zien.

Even zoeken dan. Staat gewoon in openbare bronnen. Succes ! Voor alle duidelijkheid dit draadje gaat over de toegenomen risico's.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 19 juni 2024 15:11 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Industrieterrein Noordzee & veiligheid 19 juni 2024 16:26 #1567358

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Ja, dat hoorde ik een paar dagen geleden op het Journaal ook al.
Het kwam bij mij een beetje paniekerig over, toegenomen risico`s, het wordt gevaarlijk op zee.
En dan zo`n visserman in beeld op de brug van z`n kotter die beweert dat er voor hun geen ruimte meer over blijft om te vissen. In mijn beleving geld dat sowieso al niet voor de grote commerciële scheepvaart, immers zijn die vanwege de diepgang en shippinglanes toch al beperkt in hun vaarwater.
Ik kreeg een beetje de indruk: als we nu maar met z`n allen tegelijkertijd veel herrie en paniek maken worden de regels misschien wel aangepast. Waar ik het wel helemaal mee eens ben is dat de recreatie er gewoon door moeten kunnen varen/zeilen. Welke schade kun jij nou met je zeilbootje aanrichten aan die enorme windmolens? En andere scheepvaart kom je er niet tegen dus juist veiliger zou ik zeggen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Industrieterrein Noordzee & veiligheid 19 juni 2024 16:28 #1567359

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13619
of; verplicht door de farms
vergelijk het met fietspaden ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Industrieterrein Noordzee & veiligheid 19 juni 2024 16:43 #1567360

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Voor wie zich redelijk objectief wil informeren

OVV
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Industrieterrein Noordzee & veiligheid 19 juni 2024 17:59 #1567366

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
Reed schreef :
Welke schade kun jij nou met je zeilbootje aanrichten aan die enorme windmolens?

Ik kan uit eigen ervaring melden dat een flinke ton het al wint van een zeilbootje :S
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl