Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waar varen we niet meer langs.

Waar varen we niet meer langs. 19 sept 2024 11:07 #1586039

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8174
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 19 sept 2024 11:32 #1586046

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29887
Dat "tot nader bericht" baart mij dan weer wel zorgen.

Geen SMR dus dan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 19 sept 2024 11:53 #1586051

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3831
Gisteren en eergisteren was de brug gepland afgesloten i.v.m. met constructief onderzoek. Misschien hebben ze toen iets gevonden wat vandaag direct hersteld moet worden?

www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/...17-18-september-2024
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 19 sept 2024 12:00 #1586053

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3831
Gisteren is hij ondanks de geplande sluiting toch nog gewoon geopend, dus misschien is het gewoon het uitgesteld onderzoek van gisteren?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 19 sept 2024 13:48 #1586063

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8174
Calidris schreef :
Dat "tot nader bericht" baart mij dan weer wel zorgen.

Geen SMR dus dan.
Bij jou door de achtertuin en dan via Sneek. Best stukje om.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 19 sept 2024 14:07 #1586066

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 857
De brug blijft dit vaarseizoen nog dicht. In ieder geval tot 1 november.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 19 sept 2024 20:52 #1586100

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29887
Koezt schreef :
Calidris schreef :
Dat "tot nader bericht" baart mij dan weer wel zorgen.

Geen SMR dus dan.
Bij jou door de achtertuin en dan via Sneek. Best stukje om.

pcies, vaak ook sneller.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 sept 2024 20:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 19 sept 2024 21:21 #1586103

escapade schreef :
De brug blijft dit vaarseizoen nog dicht. In ieder geval tot 1 november.

Waar heb je deze info gevonden? Dit staat niet in de begeleidende brief (daar houden ze het op ‘tot nader orde’).

Vandaag het geluk gehad dat we toch al via Langweer gingen!

En als we het toch over het PM kanaal hebben: Houd er ook rekening mee dat vandaag en morgen (vrijdag!) overdag brug bij Spannenburg ook gestremd is (tot 1700).
Laatst bewerkt: 19 sept 2024 21:22 door jvanakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 20 sept 2024 13:43 #1586184

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3831
Brug Uitwellingerga niet meer bediend voor de scheepvaart

Gepubliceerd op: 20 september 2024, 13.54 uur

Rijkswaterstaat stopt per direct voor onbepaalde tijd met de bediening voor de scheepvaart van brug Uitwellingerga over de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Door bediening van de brug kunnen er scheuren in de staalconstructie ontstaan die de veiligheid van de brug aantasten.

Recent onderzoek door TNO, in opdracht van Rijkswaterstaat, heeft dat aangetoond. Daarop is besloten om de brug per direct niet meer te bedienen. Door de brug gesloten te houden voor de scheepvaart kan het wegverkeer, met de al eerder genomen maatregelen, veilig gebruik blijven maken van de brug.

De scheepvaart is inmiddels met een Bericht aan de Scheepvaart (BAS) geïnformeerd.

Omvaarroutes scheepvaart
Voor de scheepvaart zijn de omvaarroutes afgestemd met de gemeenten Fryske Marren en Súdwest Fryslân en Provincie Fryslân. De omvaarroutes zijn via scheepvaartberichten bekend gesteld. Recreatievaart en zeilende beroepsvaart hoger dan 7.10 m tot 11.50 m kan gebruik maken van de omvaarroute via de Langweerder Wielen en Noarder Alde Wei.

Recreatievaart en zeilende beroepsvaart hoger dan 11.50 m en met een maximale afmeting van 40 x 6 x 1,9 m kunnen hun reis via Sneek vervolgen als alternatieve route. Om de verwachte drukte op te vangen wordt een extra bedienaar ingezet.

Grotere schepen, recreatievaart en zeilende beroepsvaart adviseren we om via het Van Harinxmakanaal en Kornwerderzand te varen.

Maatregelen
Al enige tijd wordt onderzocht op welke wijze brug Uitwellingerga hersteld kan worden om ervoor te zorgen dat de brug veilig gebruikt kan blijven worden zonder beperkingen totdat de brug over een aantal jaren vervangen wordt. Hiervoor zijn sinds begin 2024 onderzoeken uitgevoerd naar onder andere de staat van het staal en beton van de brug.

Uit deze onderzoeken is gebleken dat de staalconstructie van de brug sneller achteruit gaat dan voorzien. Er zijn de afgelopen periode al verschillende maatregelen genomen om de brug te beschermen.

Zo zijn 3 langsliggers onder de brug geplaatst om de brug te versterken en rijdt het verkeer sindsdien over het middelste deel van de brug. Daarnaast is de rijstrook versmald naar 3,5 m en geldt een gewichtsbeperking van 50 ton.

Vooroorlogse brug
Brug Uitwellingerga is in 1939 gebouwd volgens de toen geldende richtlijnen en maatstaven. In de loop van de tijd is de belasting op de brug toegenomen, doordat het verkeer is toegenomen en zwaarder is geworden.

Ook hebben de tijdelijke stremming en de beperkingen van de naastgelegen Prinses Margriettunnel ervoor gezorgd dat de brug meer verkeer te verwerken heeft gekregen. De brug is hierdoor veel sneller dan voorzien achteruitgegaan.

www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/...-voor-de-scheepvaart
Laatst bewerkt: 20 sept 2024 13:45 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 20 sept 2024 16:48 #1586212

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29887
Hier worden we niet vrolijk van.

Nou kan ik er wel omheen, maar toch.

het trieste is dat we dit in de nabije toekomst steeds vaker en meer gaan zien (en al zien) vanwege de staat van onze infrastructuur.
Die de benarde financiën van infrastructuur is mogelijk slachtoffer van popi-jopie politieke keuzes, waar we dan mogelijk zelf weer verantwoordelijk voor zijn.

Of zeg ik nu iets heel geks, wie onderbouwd het?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 sept 2024 16:51 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 20 sept 2024 17:09 #1586214

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Nu vind ik het wel knap dat een brug uit 1939 het pas ver in deze eeuw aflegt: het leeggewicht van een beetje EV ligt hoger dan het totaalgewicht van een vrachtwagentje uit die jaren...
Daarnaast heeft de stremming van de A7 natuurlijk ook nog eens enorme extra belasting opgeleverd.
Tegelijk: ik heb vlak naast die brug gewoond, en weet dus best dat hooguit de basis echt uit 1939 is, en het meeste een stuk jonger.
Al met al denk ik dat dit niet echt het schoolvoorbeeld van verwaarlozing is, en dat we talloze betere voorbeelden hebben. Maar de enorme schaalvergroting van het verkeer is grotendeels voorbij gegaan aan de infrastructuur, en dat weer inhalen zal inderdaad een puzzel worden waarbij wel meer stukjes van de tafel vallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 20 sept 2024 19:31 #1586220

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29887
Na de aanleg van de A7 hebben we altijd nog de hoop gehad dat de brug wegging.
Helaas is in het viaduct destijds niet voorzien in extra banen voor lokaal verkeer. Zeer gemiste kans vind ik.

Dus alle berichten en odes aan deze brug hadden met de juiste visie toen voorkomen kunnen komen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 sept 2024 22:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 20 sept 2024 21:06 #1586234

  • GRD
  • GRD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 640
.
Boot: IF
Vaargebied: Kagerplassen
Youtube: Sailing Marieholm IF
www.youtube.com/SailingMarieholmIF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 20 sept 2024 22:29 #1586235

Misschien een gekke vraag, maar als de brug ivm veiligheid wordt afgesloten (ook voor het wegverkeer neem ik aan?), kan hij dan niet permanent voor de scheepvaart worden opengezet? En als er een nieuw brugdek voor het beweegbare deel in moet, wordt de oude wellicht ook langdurig verwijderd zodat de scheepvaart dus straks een poos juist helemaal geen hinder heeft?

Calidris schreef :
Na de aanleg van de A7 hebben we altijd nog de hoop gehad dat de brug wegging.
Helaas is in het viaduct destijds niet voorzien in extra banen […][/color][/i][/size]

Het aquaduct bedoel je denk ik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 21 sept 2024 05:41 #1586242

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Nee, dat staat duidelijk in de beschrijving: om de brug voor het wegverkeer open te kunnen houden, wordt hij voor de scheepvaart afgesloten.
Als oud-inwoner van Uitwellingerga snap ik die keuze helemaal! Vooral voor landbouwverkeer en fietsers/brommers etc bestaat namelijk geen alternatief, en voor snelverkeer is het alternatief zo'n 15 km omrijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 25 feb 2025 11:43 #1613423

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3831
Tijdelijke vaste brug oplossing voor stremming brug Uitwellingerga

Gepubliceerd op: 25 februari 2025, 07.44 uur

Brug Uitwellingerga is sinds november 2024 uit voorzorg voor onbepaalde tijd afgesloten voor alle auto- en landbouwverkeer. De veiligheid van de brug kan niet gegarandeerd worden bij belasting van de brug.

Uit vervolgonderzoek naar de constructie van brug Uitwellingerga is helaas gebleken dat de brug niet meer gerepareerd kan worden. Daarom verwijderen we het beweegbare deel en de ballastkisten en maken we een tijdelijke vaste brug op de plek van de huidige.

Naar verwachting gaat de tijdelijke brug in augustus 2025 open voor al het verkeer. Tot die tijd blijft de huidige situatie van kracht.

Lange termijn
Voor de lange termijn (april 2026) werken we aan de inzet van een pont voor (brom)fietsers, voetgangers, scooters, brommobielen en mogelijk landbouwverkeer.

Daarnaast werken we uit of het haalbaar is om een rijstrook in de Prinses Margriettunnel beschikbaar te maken voor landbouwverkeer, openbaar vervoer en eventueel het verkeer dat in Uitwellingerga en omgeving moet zijn.

Tijdelijke vaste brug
De tijdelijke vaste brug bestaat uit een deel voor fietsers en voetgangers en een deel voor het overige verkeer met 1 rijstrook. Het verkeer wordt geregeld met behulp van verkeerslichten. De tijdelijke brug is een vaste brug en kan niet worden bediend voor de scheepvaart. Bij groot transport over de vaarweg kan de brug eventueel eruit worden gehesen.

De aanleg van de tijdelijke vaste brug duurt tot augustus 2025. Dit heeft onder andere te maken met het ontwerpen en passend maken van de tijdelijke brug, de levertijden en vergunningen die aangevraagd moeten worden. Ook het verwijderen van het huidige beweegbare deel en de ballastkisten kost tijd.

Hinder tot augustus 2025
Tot augustus 2025 blijft de huidige situatie helaas van kracht.
  • (brom)Fietsers en voetgangers kunnen de brug passeren.
  • Landbouwverkeer moet omrijden (met diepladers door de Prinses Margriettunnel).
  • Nood- en hulpdiensten moeten omrijden via de A7.
  • Automobilisten moeten omrijden via de A7.
  • Scheepvaart hoger dan 7,10 m doorvaarthoogte (Staande Mast Route) moet omvaren.

Hinder van augustus 2025 tot april 2026
Zodra de tijdelijke vaste brug gereed is voor het verkeer kunnen al het wegverkeer en (brom)fietsers/voetgangers over de brug. De scheepvaart hoger dan 7,10 m doorvaarthoogte (Staande Mast Route) moet omvaren.

Hinder van april 2026 tot september 2026
De tijdelijke vaste brug wordt in de periode tussen april 2026 en september 2026 eruit gehesen om ruimte te geven aan de Staande Mast Route.

Door de inzet van een pont zorgen we ervoor dat (brom)fietsers, voetgangers, scooters, brommobielen en mogelijk landbouwverkeer de vaarweg over kunnen steken. Daarnaast kan, mits het haalbaar is, het wegverkeer dan omrijden via een rijstrook in de Prinses Margriettunnel. Dit wordt nog verder uitgewerkt.

Tot de start van de werkzaamheden van de nieuwe brug Uitwellingerga, die voorlopig gepland staat in 2028, hijsen we jaarlijks tussen april en september de tijdelijke vaste brug eruit.

Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
Brug Uitwellingerga is onderdeel van de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl (HLD). De HLD loopt door Friesland en Groningen en is een van de belangrijkste vaarwegen van Nederland. De vaarweg is van groot belang voor de regionale en nationale economie.

We zijn sinds 2014 eigenaar en beheerder van de vaarweg en werken de komende decennia aan verschillende verbeteringen om een veilige, vlotte en duurzame doorvaart te kunnen garanderen voor onder andere klasse Va-schepen.

www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/...-brug-uitwellingerga
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 25 feb 2025 12:28 #1613433

Prima concessie.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 25 feb 2025 16:24 #1613469

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28196
Orange Sunset schreef :
Prima concessie.

Consessie = compromis?
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 16:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 25 feb 2025 16:47 #1613476

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 857
Geen concessie, geen compromis van RWS maar een omissie. Van oudere inwoners van het tweeling dorp Top en Twel heb ik vernomen dat ze in de jaren zeventig met gesprekken met RWS al aangaven over de slechte staat van de brug. Geen actie van RWS. Het nieuw te bouwen aquaduct zat waarschijnlijk meer in de mindset van de ambtenaren. We weten de afloop.
Het aquaduct heeft ernstige constructiefouten. Een jarenlange klus om dat te herstellen. En het zwaard van Damocles hangt boven talloze andere aquaducten in het land die op dezelfde manier zijn gebouwd.
In september vorig jaar bleef de brug dicht. TNO had een rapport opgemaakt dat de brug aan vervanging toe was. Nu bijna een half jaar later zal RWS in actie komen.
Aan het PM kanaal aan de zuidzijde staat een bord met de tekst: Het is stil aan de overkant. De bewoners van Uitwellingerga aan deze kant van de brug moeten met hun auto 23 km omrijden om aan de overkant te komen. En dan zouden we het nog moeten hebben
over het landbouwverkeer van de plaatselijke bedrijven die ook noodgedwongen om moeten rijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 25 feb 2025 16:51 #1613477

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4047
Onvoorstelbaar dat er dan bij ons binnenkort een fietsbrug over het ARK komt van tenminste €27.000.000,00 om het rws voetpont te vervangen. Dit, terwijl de pont ca 1km korter is naar de scholen dan over de bestaande brug..
En al die kiddos op een electro fiets zich verplaatsen, fietsen kun je t niet noemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 25 feb 2025 18:49 #1613500

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 976
Waarom kan die pont er niet nu al komen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 25 feb 2025 18:50 #1613501

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4047
swblom schreef :
Waarom kan die pont er niet nu al komen?

Omdat RWS bang is dat er weer 2 schippers omkomen.

En omdat mensen bang zijn voor rws te werken. Pontje ligt er wel, maar vaart beperkt.
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 18:55 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 03 mrt 2025 11:30 #1614259

  • fattema
  • fattema's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Het wordt dus erg druk op de route door Ijlst en Sneek! ik ben benieuwd of dat goed gaat en wat de maximale diepgang is voor schepen die deze routen zouden willen nemen.
Norlin 37MKII - A rough day at sea is better than any day in the office
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 03 mrt 2025 13:43 #1614275

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2454
fattema schreef :
Het wordt dus erg druk op de route door Ijlst en Sneek! ik ben benieuwd of dat goed gaat en wat de maximale diepgang is voor schepen die deze routen zouden willen nemen.

Daar ben ik ook bang voor. Het zou goed zijn als in Sneek maatregelen worden genomen tussen de oppenhuizerbrug en de lemmerbrug. Bijvoorbeeld maar aan één kant aanleggen. Het is nu af en toe al heel lastig omer schadevrij door te komen. Vooral met een beetje wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar varen we niet meer langs. 03 mrt 2025 14:17 #1614284

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6826
fattema schreef :
Het wordt dus erg druk op de route door Ijlst en Sneek! ik ben benieuwd of dat goed gaat en wat de maximale diepgang is voor schepen die deze routen zouden willen nemen.

Het was al druk zonder de noodzaak om om te varen. Dat wordt een hel als het seizoen eenmaal goed los is. Voor iedereen die binnendoor naar het noorden wil voor zijn vakantie: ga via Harlingen en pak het Van Harinxmakanaal.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl