Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 72 dagen aan de ketting in Italië

72 dagen aan de ketting in Italië 02 apr 2025 21:50 #1618721

3Noreen schreef :
AndreAzuree schreef :

hmm ik bevond me 2 jaar geleden in dezelfde situatie in Italie: voorlopige zeebrief, zonder brandmerk. Het bizarre is dat niemand in Italie ooit naar mijn papier heeft gevraagd. Ik vond iedereen daar heel gastvrij en behulpzaam. Je kunt dus pech of geluk hebben daar....

Een familie lid van mij klaagde dat hij Italië wel heel duur vond. Een dagje Venetië koste hem 7k. Hij was er "even" een dagje de toerist wezen uithangen. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij best wel een leuk inkomen heeft.
Mijn idee is dat Italianen een perfecte neus hebben voor wie ze een poot uit kunnen draaien.

Is dit wel een representatief voorbeeld? Wij hadden een geweldige ligplaats in Venetie (5 min van San Marco plein) voor 60 euro per nacht. Mooi eilandje, met leuke faciliteiten. Er lagen daar ook een paar Nederlandse boten voor het hele seizoen, omdat ze een goede deal kregen (veel goedkoper dan 60 euro per nacht). Kortom: je hoeft helemaal niet zo rijk te zijn om daar je boot neer te leggen. Vergeleken met Kroatië en andere landen waren ook de andere havens in Italië prima te betalen.
Laatst bewerkt: 02 apr 2025 21:55 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 04:24 #1618727

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
Joop66 schreef :
Orange Sunset schreef :

Precies, dus als je >3 jaar + wat speling voor die uitstel op reis bent, kun je een tweede keer BTW aftikken. Dat tikt bij de meeste mensen wel aan. Voor mijn boot zou dat ook een €10k kunnen zijn. Flinke hap uit het "wereldreis budget".

Ho, wacht. Ik snap dit niet helemaal.

Dus je beweert het volgende:
- Ik koop een boot.
- Organiseer een BTW bewijs van de douane,
- haal netjes een vlaggenbrief en kadaster registratie
- ga 3 jaar op reis
- moet bij terugkomst nogmaals btw betalen?

Echt waar?

Klopt Joop, als je een tweedehands boot koopt, is hier ook over geschreven.
René
zeilersforum.nl/index.php/foru...oe?start=125#1618726
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 07:44 #1618737

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Kock1964 schreef :
Joop66 schreef :
Orange Sunset schreef :

Precies, dus als je >3 jaar + wat speling voor die uitstel op reis bent, kun je een tweede keer BTW aftikken. Dat tikt bij de meeste mensen wel aan. Voor mijn boot zou dat ook een €10k kunnen zijn. Flinke hap uit het "wereldreis budget".

Ho, wacht. Ik snap dit niet helemaal.

Dus je beweert het volgende:
- Ik koop een boot.
- Organiseer een BTW bewijs van de douane,
- haal netjes een vlaggenbrief en kadaster registratie
- ga 3 jaar op reis
- moet bij terugkomst nogmaals btw betalen?

Echt waar?

Klopt Joop, als je een tweedehands boot koopt, is hier ook over geschreven.
René
zeilersforum.nl/index.php/foru...oe?start=125#1618726

Wordt de Europese richtlijn waar dit op gebaseerd is in alle landen van de EU op deze wijze geïnterpreteerd ? Met andere woorden als je boot in, neem een voorbeeld, Oostenrijk geregistreerd is heft Oostenrijk dan ook na 3 jaar opnieuw BTW ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 03 apr 2025 07:45 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 07:52 #1618740

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4049
Ausfuhr und Rückware:

Eine Ware verliert den Status als Gemeinschaftsware, wenn diese an einen Abnehmer außerhalb der Europäischen Union zu dessen freier Verfügung veräußert wird oder, wenn die Ware für einen Zeitraum von über 3 Jahren das Gebiet der Europäischen Union verlässt. Art. 182a f i.V. Art. 185 ff der Verordnung EWG 2913/92 des Rates zur Festlegung des Zollkodex der Gemeinschaften
Bron:

www.yacht-scout.com/post/eu-mw...-und-besenrichtlinie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 08:06 #1618745

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Alles wijst in de richting dat de BTW op jachten een verkapte importheffing is. Heeft die mafkees aan de andere kant van de oceaan toch een beetje gelijk, tot mijn spijt.
Er is in de drie jaar immers meestal weinig toegevoegde waarde waar BTW over geheven zou moeten worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 03 apr 2025 08:10 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 08:34 #1618760

Joop66 schreef :
[...]

Ho, wacht. Ik snap dit niet helemaal.

Dus je beweert het volgende:
- Ik koop een boot.
- Organiseer een BTW bewijs van de douane,
- haal netjes een vlaggenbrief en kadaster registratie
- ga 3 jaar op reis
- moet bij terugkomst nogmaals btw betalen?

Echt waar?

Ja zo zijn de regels inderdaad. Staat op de site van de douane zelf (na 3 jaar tijd vervalt de BTW status van het terugkerende goederen). Dus als je geen regeling kun treffen om die 3 jaar iets op te rekken staat bij terugkomst een BTW aftikken te gebeuren. Tweedehands of niet.
Joop66 schreef :
[...]

Hierover;

Of het màg wil nog niet zeggen dat ik het ok gedrag vindt.

Maar goed. Inderdaad ben ik nog niet in de omstandigheden geweest dat het ik een boot kon kopen waarvoor het handig op de Virgin eilanden een BV op te richten als eigenaar. Maar eerlijk gezegd, hebben we het dan over dergelijke hoeveelheden geld dat mijn sympathie voor geklaag een beetje dun wordt.
In de omstandigheden komen is zeer afhankelijk van je plannen. Als je in de EU start met je wereldreis (jaartje Med bijv) lijkt mij niet verstandig deze constructie te hanteren, maar als je de wereldreis in de EU eindigt met een jaartje Med dan weer wel.

Mbt het verkopen van een boot in een ander land: Ja, dan moet die ingevoerd worden en BTW afgedragen. En ook uitgevoerd waar hij vandaan komt, en dus ook BTW terug krijgen, Toch?

Maar wederom problemen van een categorie waar mijn sympathie voor klagen wat dun wordt.

BTW terugkrijgen kun je sowieso niet als particulier. Anders was dit gehele verhaal niet zo'n probleem. Dan kun je gewoon de BTW aftikken in de EU bij aanschaf en bij vertrek naar buiten de EU de boot exporteren en de BTW terugvragen. Bij terugkeren na >3 jaar betaal je weer de BTW.

Dat zou een oplossing kunnen zijn die zulke constructie overbodig maakt (maar zeer waarschijnlijk grote impact heeft op andere zaken waardoor niet praktisch).
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 03 apr 2025 08:37 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 08:42 #1618762

3Noreen schreef :
Alles wijst in de richting dat de BTW op jachten een verkapte importheffing is. Heeft die mafkees aan de andere kant van de oceaan toch een beetje gelijk, tot mijn spijt.
Er is in de drie jaar immers meestal weinig toegevoegde waarde waar BTW over geheven zou moeten worden.

Niet alleen jachten, (vrijwel) alle goederen.

Verkapte import heffing? Nou als een bedrijf een jacht importeert dan hoeft daar geen BTW over betaald te worden. Als het in particuliere handen overgaat dan moet BTW betaald worden over het met de koper overeengekomen bedrag.

Maar ik ben niet bekend met de redenen waarom Trump BTW een verkapte importheffing ziet. Het VAT systeem in de VS is anders. Daar wordt dit door de staten zelf geïnd. Vaak hoef je als particulier die via internet besteld, geen VAT te betalen aan de webshop, maar wordt je geacht de goederen zelf aan te geven en VAT af te dragen in de staat waar je woont. Misschien dat dit aan de grondslag ligt van zijn beeld?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 03 apr 2025 08:51 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 09:24 #1618771

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4049
3Noreen schreef :
Alles wijst in de richting dat de BTW op jachten een verkapte importheffing is. Heeft die mafkees aan de andere kant van de oceaan toch een beetje gelijk, tot mijn spijt.
Er is in de drie jaar immers meestal weinig toegevoegde waarde waar BTW over geheven zou moeten worden.

betreft dus kennelijk niet alleen jaggies
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 09:27 #1618772

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8415
Orange Sunset schreef :
Joop66 schreef :

Ho, wacht. Ik snap dit niet helemaal.

Dus je beweert het volgende:
- Ik koop een boot.
- Organiseer een BTW bewijs van de douane,
- haal netjes een vlaggenbrief en kadaster registratie
- ga 3 jaar op reis
- moet bij terugkomst nogmaals btw betalen?

Echt waar?

Ja zo zijn de regels inderdaad. Staat op de site van de douane zelf (na 3 jaar tijd vervalt de BTW status van het terugkerende goederen). Dus als je geen regeling kun treffen om die 3 jaar iets op te rekken staat bij terugkomst een BTW aftikken te gebeuren. Tweedehands of niet.
Joop66 schreef :
[...]

Hierover;

Of het màg wil nog niet zeggen dat ik het ok gedrag vindt.

Maar goed. Inderdaad ben ik nog niet in de omstandigheden geweest dat het ik een boot kon kopen waarvoor het handig op de Virgin eilanden een BV op te richten als eigenaar. Maar eerlijk gezegd, hebben we het dan over dergelijke hoeveelheden geld dat mijn sympathie voor geklaag een beetje dun wordt.
In de omstandigheden komen is zeer afhankelijk van je plannen. Als je in de EU start met je wereldreis (jaartje Med bijv) lijkt mij niet verstandig deze constructie te hanteren, maar als je de wereldreis in de EU eindigt met een jaartje Med dan weer wel.

Mbt het verkopen van een boot in een ander land: Ja, dan moet die ingevoerd worden en BTW afgedragen. En ook uitgevoerd waar hij vandaan komt, en dus ook BTW terug krijgen, Toch?

Maar wederom problemen van een categorie waar mijn sympathie voor klagen wat dun wordt.

BTW terugkrijgen kun je sowieso niet als particulier. Anders was dit gehele verhaal niet zo'n probleem. Dan kun je gewoon de BTW aftikken in de EU bij aanschaf en bij vertrek naar buiten de EU de boot exporteren en de BTW terugvragen. Bij terugkeren na >3 jaar betaal je weer de BTW.

Dat zou een oplossing kunnen zijn die zulke constructie overbodig maakt (maar zeer waarschijnlijk grote impact heeft op andere zaken waardoor niet praktisch).

Hm. Het lijkt er op dat ik mijn mening moet bijstellen. Ik heb, zoals gezegd, niks tegen belasting betalen. Daar wordt vanalles van gedaan ten behoeve van oa mij.

Maar 2 keer aftikken voor hetzelfde is wel een beetje ruig. Dit lijkt een beetje onzinnig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 09:43 #1618778

Ik vermoed dat dit één van de beweegreden zijn voor deze personen om die constructie te hanteren en hun verhaal lijkt dit te ondersteunen, maar zeker weten doe ik dit natuurlijk niet. Het is helaas niet genoemd in het filmpje, maar was in mijn ogen wel een mooi toevoeging geweest.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 11:12 #1618796

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
Joop66 schreef :
Orange Sunset schreef :
Joop66 schreef :

Ho, wacht. Ik snap dit niet helemaal.

Dus je beweert het volgende:
- Ik koop een boot.
- Organiseer een BTW bewijs van de douane,
- haal netjes een vlaggenbrief en kadaster registratie
- ga 3 jaar op reis
- moet bij terugkomst nogmaals btw betalen?

Echt waar?

Ja zo zijn de regels inderdaad. Staat op de site van de douane zelf (na 3 jaar tijd vervalt de BTW status van het terugkerende goederen). Dus als je geen regeling kun treffen om die 3 jaar iets op te rekken staat bij terugkomst een BTW aftikken te gebeuren. Tweedehands of niet.
Joop66 schreef :
[...]

Hierover;

Of het màg wil nog niet zeggen dat ik het ok gedrag vindt.

Maar goed. Inderdaad ben ik nog niet in de omstandigheden geweest dat het ik een boot kon kopen waarvoor het handig op de Virgin eilanden een BV op te richten als eigenaar. Maar eerlijk gezegd, hebben we het dan over dergelijke hoeveelheden geld dat mijn sympathie voor geklaag een beetje dun wordt.
In de omstandigheden komen is zeer afhankelijk van je plannen. Als je in de EU start met je wereldreis (jaartje Med bijv) lijkt mij niet verstandig deze constructie te hanteren, maar als je de wereldreis in de EU eindigt met een jaartje Med dan weer wel.

Mbt het verkopen van een boot in een ander land: Ja, dan moet die ingevoerd worden en BTW afgedragen. En ook uitgevoerd waar hij vandaan komt, en dus ook BTW terug krijgen, Toch?

Maar wederom problemen van een categorie waar mijn sympathie voor klagen wat dun wordt.

BTW terugkrijgen kun je sowieso niet als particulier. Anders was dit gehele verhaal niet zo'n probleem. Dan kun je gewoon de BTW aftikken in de EU bij aanschaf en bij vertrek naar buiten de EU de boot exporteren en de BTW terugvragen. Bij terugkeren na >3 jaar betaal je weer de BTW.

Dat zou een oplossing kunnen zijn die zulke constructie overbodig maakt (maar zeer waarschijnlijk grote impact heeft op andere zaken waardoor niet praktisch).

Hm. Het lijkt er op dat ik mijn mening moet bijstellen. Ik heb, zoals gezegd, niks tegen belasting betalen. Daar wordt vanalles van gedaan ten behoeve van oa mij.

Maar 2 keer aftikken voor hetzelfde is wel een beetje ruig. Dit lijkt een beetje onzinnig.

Daarom zou het interessant zijn om deze regel aan te vechten, voor wie er mee te maken krijgt.
Hier een verwijzing naar een advocaat, mocht een van de wereldzeilers hier behoefte aan hebben.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 13:12 #1618811

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1868
De drie jaars regel geldt ook voor auto’s waarvan de originele EU-BTW status geregistreerd is.
Een BTW verklaring helpt ook niet. Die is wel oneindig geldig, dat origineel de BTW betaald is, maar je EU status vervalt na 3 jaar en bij invoer komt dan BTW etc kijken.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 13:42 #1618817

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8415
Kock1964 schreef :

Daarom zou het interessant zijn om deze regel aan te vechten, voor wie er mee te maken krijgt.
Hier een verwijzing naar een advocaat, mocht een van de wereldzeilers hier behoefte aan hebben.
René

Dit is wel een duidelijk stukje. Maar de opmerking "soms kunnen er met de douane afspraken gemaakt worden" wekt niet heel veel vertrouwen. Pff.

Is er een rationale achter deze regeling (te bedenken)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 14:35 #1618822

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2251
Niet ter zake doend, toch gaat het over Btw.
Toen ik in 1987 mijn bootje kocht was het reeds 41 jaar oud en ik werd de derde eigenaar. Dus volgens Europees recht moest ik geen BTW betalen. Dat vond de Belgische staat niet leuk dus vonden ze een nieuwe belasting bij aankoop uit , 25% van het aankoopbedrag, ze noemden het “inschrijvingstax”
Ik had vanzelfsprekend weinig zin die te betalen, je moest echter, ook reeds om een verzekering te kunnen krijgen. Ik kende iemand die op het belastingkantoor werkte, polste eens wat en hoe. Bleek dat bij “jachten en renpaarden” altijd een kerel de aankoop kwam bekijken. Jaa, die vent had zelf een motorboot, die wist wat een “jacht “ kostte. Knudde, ik hing.
Ik kreeg toen ook de tip om ergens in Wallonie te gaan betalen, daar hadden ze nog nooit een jacht gezien. Heb ik toen ook gedaan, ik moest in Brussel zijn en ging daar in een randgemeente betalen. Had foto´s mee die ik gemaakt had van de boot zonder dek, gruwelfoto´s.
Kom ik aan dat loket, zit er een madam, ik vertel dat ik de Btw (iedereen noemde het zo) kwam betalen voor een derdehands oud bootje. Had vanzelfsprekend een fictieve aankoopfactuur, je weet wel. Zegt die madam, ok, ik zal mijn mantel halen, dan ga ik eens kijken.
Hoe? Zeg ik, dat bootje ligt in Drongen bij Gent. Ahnee, zegt die madam, ik moet dat bootje zien, zet het op een karreke en rijd het voor de deur.
Op een karreke? Vraag ik, dat bootje weegt 8 ton. Hoe zegt ze, neem dan een groot karreke. Ik heb dan uitgelegd dat die boot 8000 kilo woog, meer als een vrachtwagen (grote ogen) en zo oud dat hij niet kon vervoerd worden. Ik had toen reeds 10 jaar amateurtoneel achter de rug, ze heeft uiteindelijk toegestemd en ik mocht in het postkantoor “zegels” gaan kopen. Zo betaalde je dat.
Ik heb de documenten nog steeds, met de opgekleefde zegels. Zegels ter waarde van 21.000 franken. Het voorgedrukte document dat met zwarte kogelpen ingevuld geweest werd is nu door de leeftijd zowat onleesbaar geworden. Toch zie ik het als een schat. En iedere keer als er controle is heb ik heibel. Ook bij de Italianen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 15:15 #1618827

Orange Sunset schreef :
BTW terugkrijgen kun je sowieso niet als particulier. Anders was dit gehele verhaal niet zo'n probleem. Dan kun je gewoon de BTW aftikken in de EU bij aanschaf en bij vertrek naar buiten de EU de boot exporteren en de BTW terugvragen. Bij terugkeren na >3 jaar betaal je weer de BTW.
Is dit recent veranderd dan? Voor mijn emigratie heb ik als partikulier een beste hoeveelheid goederen gekocht om mee te nemen. Ik ben bij de douane langs geweest en heb het als export goederen aangeboden, ik heb netjes de BTW terug gekregen daar over. Dat was in 2008. Later heb ik nog (dure) onderdelen voor de boot in Nederland gekocht en ook daarvan heb ik op schiphol gewoon de BTW terug gekregen als partikulier. De laatste keer dat ik dit gedaan heb is overigens alweer 7-8 jaar geleden. Dus als waar is wat je schrijft dan moet dit recent veranderd zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 15:37 #1618830

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1868
Is ook niet zonder meer waar:

Export naar buiten de EU-BTW regio (dus ook naar enkele EU-vrij-gebieden): dat noemen we Tax-Free: dat moet bij een grenskantoor. Schiphol hangt er vol mee. Jouw voorbeeld.
Inzet als particuliere bedrijfsmatige investering op een particulier BTW nummer. Je krijgt een BTW factuur en vraagt de BTW einde kwartaal terug. De zelf ingehouden BTW draag je af. Dit geldt bijvoorbeeld voor koop-charter, maar ook voor onbalanshandel-thuisbatterijen. Je kijkt bij de ISDE, de BTW en bij de verruimde afschrijving etc.

Echter, zodra je iets naar privé haalt dan ben je de BTW kwijt en kan niet later weer worden teruggevraagd, volgens mij ook niet bij export. De mogelijkheid om BTW terug te vragen is er alleen bij aankoop.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 03 apr 2025 15:39 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 15:47 #1618831

Booty24 schreef :
maar je EU status vervalt na 3 jaar en bij invoer komt dan BTW etc kijken.
En hoe gaan ze controleren wanneer je vertrokken bent met je boot? Zolang je geen blog bij houd en alleen AIS ontvangt, is er met geen mogelijkheid te controleren waar je allemaal geweest bent met je boot. Dus gewoon lekker stilletjes van je reis genieten, na 4 jaar of na 8 jaar of wat dan ook weer terug komen en net doen of je lekker op zomer vakantie bent geweest. Regels zijn leuk, maar zoiets als dit is niet te handhaven.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 16:55 #1618840

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Erikdejong schreef :
Booty24 schreef :
maar je EU status vervalt na 3 jaar en bij invoer komt dan BTW etc kijken.
En hoe gaan ze controleren wanneer je vertrokken bent met je boot? Zolang je geen blog bij houd en alleen AIS ontvangt, is er met geen mogelijkheid te controleren waar je allemaal geweest bent met je boot. Dus gewoon lekker stilletjes van je reis genieten, na 4 jaar of na 8 jaar of wat dan ook weer terug komen en net doen of je lekker op zomer vakantie bent geweest. Regels zijn leuk, maar zoiets als dit is niet te handhaven.

AIS transponders worden gevolgd. Twee boten, die ik ken, zijn tegelijkertijd in Suriname geweest. De ene zonder transponder de andere met. Die zichtbaar via AIS is bij terugkomst in Europe tot drie keer toe uitgebreid gecontroleerd. Ierland/Frankrijk/Nederland. In Nederland toch maar eens gevraagd waarom ze tot drie keer toe aandachtig, inclusief duikers, gecontroleerd werden. "U bent in Suriname geweest. Dat is verdacht i..v.m. drugs." De andere boot zonder AIS is in het geheel niet gecontroleerd bij terugkomst.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 17:03 #1618841

Dat schreef ik toch.
en alleen AIS ontvangt
.

De Candezen hadden in al hun wijsheid besloten om een flink deel van het Arctische gebied als national park aan te duiden. Alleen waren ze vergeten om dat op de kaarten en vaaraanwijzingen aan te geven. Ik voer voor enkele weken met twee andere boten op, ik zond geen AIS uit, de andere twee boten wel. Maanden later lag er een dreigbrief van de Candese regering in de brievenbus voor deze twee boten. Voorwaardelijke boete van CAD 75.000 per boot. Zo heb ik nog wel 10 voorbeelden uit eerste hand. Om dit soort redenen zend ik al meer als 10 jaar geen AIS signaal meer uit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 03 apr 2025 17:04 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 17:22 #1618850

Erikdejong schreef :
Booty24 schreef :
maar je EU status vervalt na 3 jaar en bij invoer komt dan BTW etc kijken.
En hoe gaan ze controleren wanneer je vertrokken bent met je boot? Zolang je geen blog bij houd en alleen AIS ontvangt, is er met geen mogelijkheid te controleren waar je allemaal geweest bent met je boot. Dus gewoon lekker stilletjes van je reis genieten, na 4 jaar of na 8 jaar of wat dan ook weer terug komen en net doen of je lekker op zomer vakantie bent geweest. Regels zijn leuk, maar zoiets als dit is niet te handhaven.

Zou de Douane in Nederland niet bij twijfel even je paspoort willen zien? Dat staat na 3 jaar of meer hoogstwaarschijnlijk vol met stempels uit andere landen. Geen idee en misschien niet meteen te koppelen aan het weg zijn met een boot hoor, maar bij gedoe lijkt mij toch dat ze er wel achterkomen dat je een bepaalde tijd niet in NL/EU bent geweest? Of verwacht/denk ik nu te veel van onze Douane?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 17:36 #1618856

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1868
Dat je minder dan 3 jaar weg bent geweest moet je zelf aantonen.
Zie al onze BTW betaald draadjes. Kan je het niet documenteren dan ben je de sjaak.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 17:40 #1618858

Zoals je zegt, wie zegt die reis met de boot in kwestie is geweest, misschien ben je wel met iemand anders mee geweest of met het vliegtuig? In de EU zetten ze geen stempel in je paspoort als je met het vliegtuig weer terugkomt en 9 van e 10 keer word het ook niet gescanned dus is er ook geen digitale registratie van je terugkomst binnen de EU.
Een nieuw paspoort aanvragen via een ambasade of consulaat enkele maanden voor je terug komt is ook een optie. De bewijslast ligt niet bij jou, maar bij de controlerende instantie. Laat hun maar bewijzen dat jouw boot niet in Nederland is geweest.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 03 apr 2025 17:42 #1618859

Booty24 schreef :
Kan je het niet documenteren dan ben je de sjaak.
En hoe kun je documenteren dat je NIET bent weg geweest? De rekening voor het liggeld in een haven is niet verifieerbaar gelinkt aan je boot (kadaster registratie of serienummer). En als je de ligplaats wel aanhoud, hoe kun je dan aantonen dat je er ook daadwerkelijk gebruikt van hebt gemaakt? Omgekeerde wereld.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 04 apr 2025 07:19 #1618905

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Erikdejong schreef :
Dat schreef ik toch.
en alleen AIS ontvangt
.

De Candezen hadden in al hun wijsheid besloten om een flink deel van het Arctische gebied als national park aan te duiden. Alleen waren ze vergeten om dat op de kaarten en vaaraanwijzingen aan te geven. Ik voer voor enkele weken met twee andere boten op, ik zond geen AIS uit, de andere twee boten wel. Maanden later lag er een dreigbrief van de Candese regering in de brievenbus voor deze twee boten. Voorwaardelijke boete van CAD 75.000 per boot. Zo heb ik nog wel 10 voorbeelden uit eerste hand. Om dit soort redenen zend ik al meer als 10 jaar geen AIS signaal meer uit.

Komt overeen met mijn eigen mening. Het uitzenden van AIS heeft ook duidelijk nadelen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl