Kock1964 schreef :
Bij die ˋsomsˋ kun je denken aan uitstel van een bepaalde periode (paar maanden), vanwege een oversteek die vertraagd vanwege ‘het weer’ bijvoorbeeld. Mogelijk zijn er nog enkele uitzonderingen.
Ik heb dit aan de hand gehad vanwege de verkoop van onze boot in Curaçao. Wij wisten niets van deze 3 jaars regeling en de makelaars een beetje, de koper is er toen helemaal ingedoken en de makelaars idem dito.
In 2016 is
hier al eerder over geschreven en heeft ReneK de belastingdienst Vlissingen hierover gemaild en bevestigd gekregen dat de regeling bestaat.
Er zijn in het verleden vast boten teruggekomen zonder zich aan te melden…….

René
Precies, dus als je >3 jaar + wat speling voor die uitstel op reis bent, kun je een tweede keer BTW aftikken. Dat tikt bij de meeste mensen wel aan. Voor mijn boot zou dat ook een €10k kunnen zijn. Flinke hap uit het "wereldreis budget".
Wadloper schreef :
[...]
Het punt is: mensen met een modaal salaris kunnen om te beginnen al helemaal geen catamaran van pakweg een miljoen aanschaffen. De vraag of deze mensen vermogend zijn, lijkt me daar ook wel mee beantwoord. Jan-met-de-pet heeft ook geen belastingadviseurs die hem op de mogelijkheid van dit soort constructies wijzen. Als ik héél invoelend ben, zou ik nog kunnen zeggen dat de mensen uit het filmpje zich in de luren hebben laten leggen door een ingehuurde slimme jongen, zoals die belastingadviseur.
Ook een Jan-modaal die zoiets verzint en tegen de lamp loopt hoeft niet op mijn sympathie te rekenen.
Dat de mensen in kwestie vermogend zijn, doet er dus niet zoveel toe. Maar dat ze meer en krachtiger middelen hebben (gewoon: meer geld) om weer uit de problemen te komen, lijkt me ook duidelijk.
Nogmaals dit geval is iets wat ook met een boot van minder dan 1 miljoen kan gebeuren. Het heeft niets te maken met rijke mensen. Als ik in het VK (of elders buiten de EU) een
tweedehands boot koop voor €50k en (voor nu) diezelfde constructie hanteer omdat we vertrekken op >3 jaar wereldreis om 2x BTW afdragen te voorkomen dan zit ik eigenlijk in dezelfde situatie.
Waar de scheidingslijn ligt tussen waarde boot en kosten constructie weet ik niet, maar er zijn landen waar je voor een beperkt bedrag een bedrijf kunt oprichten onder gunstige fiscale omstandigheden. Die kosten vaak vrij beperkt. Ik denk dat die grens best snel gehaald kan worden, vooral als er ook nog een gunstige zeebrief te verkrijgen is.
Het is een keuze of dit een stijl is die je zelf wilt hanteren, maar ik vermoed dat jij nooit in zo'n situatie bent gekomen dat dit begint te spelen?
Ze hadden eigendoms- en nationaliteitspapieren

Mja. Er was nog iets: je moet gewoon BTW betalen. Dat hadden ze niet gedaan.
Correctie: Het is een feit dat ze géén BTW hoefden te betalen, aldus de rechter. De boot is trouwens van een niet-EU nationaliteit.
[...]
Bij negatief gedrag (belastingontwijking valt daaronder, wat mij betreft) past een negatieve mening, lijkt mij. De wereld wordt er ècht niks beter van als we dit toejuichen. Over het Watersportverbond zwijg ik maar even; ik ben er weliswaar tegen wil en dank lid van, maar ik twijfel nog steeds ernstig over het nut van dat lidmaatschap.
[...]
Toejuichen doe ik niet, maar ik zie dit (afhankelijk van de beweegredenen) als een prima constructie als alternatief tegen bijna letterlijk geld door de WC te spoelen. Bijvoorbeeld om dubbele BTW heffing te voorkomen. Het is niet zo dat je als particulier bij export de BTW kunt terugvragen in tegenstelling tot bedrijven. Maar de constructie gebruiken om binnen de EU te varen en BTW te ontwijken valt bij mij minder in de smaak.
Misschien hebben ze plannen om de boot in de Carieb te verkopen. Als je de boot verkoopt binnen landsgrenzen ben je, afhankelijk van de lokale regels, regelmatig verplicht de boot eerst te importeren en de daar geldende BTW + invoer betalen (je verhandeld namelijk binnen dat land). Ook dan lijkt mij dit een prima constructie om dit te voorkomen of te beperken. Nieuwe (ook buitenlandse) eigenaar zal dan ook weer zitten met een BTW afdracht die hoogstwaarschijnlijk geen betekenis heeft in zijn land van herkomst en moet bij aankomst in nieuwe thuishaven dan weer BTW + import gaan betalen.