Bert888 schreef :
Ilex schreef :
Welk vaargebied?
En wat kan/doe je zelf om zo zelfredzaam mogelijk te zijn?
Binnenwateren.
Voorlopig nog niet op de grootste wateren.
Tja wat is zelfredzaam. Dat is een breed begrip.
De boot is nog nieuw voor mij, dus nog veel te leren. (eerste boot.
Ik zie op google deze diensten.
Botenwacht
Vaarzeker.nl
Reddingsdienst.com
Havendienst
Ik kan me voorstellen dat de onzekerheden de pan uit gieren bij zo'n eerste boot. Speciaal als er vrij veel geld in het ding is gestoken. Maar ik zou er toch een wat meer filosofische blik op willen werpen.
Ga gewoon ervaring opbouwen en beperkt je eerste ritjes met de boot tot tochtjes waarbij je niet in zeven sloten tegelijk kan lopen.
Het ergste wat je kan overkomen is dat de boot zinkt terwijl jij erop zit. Het enige wat je daartegen kan beschermen is zorgen dat je alle risico's die daarmee verband houden hebt uitgeschakeld. Je buitenboordkranen zijn (nog steeds) van goede kwaliteit en de slangen of ander leidingwerk dat erop is aangesloten is dat ook.
Het voornaamste andere risico is motorpech.
Volg een elementaire dieselcursus, Weet hoe je het brandstofsysteem ontlucht. Ga het jaarlijks onderhoud (olie verversen, oliefilter vervangen, brandstoffilter vervangen, impeller van de waterpomp controleren) zelf doen. En als je geen tijd hebt: laat het doen. Een monteur checkt dan en passant ook de goede werking van het brandstofsysteem (tijdens het ontvluchten, na de filterwissel).
Krijg je toch motorpech op ruim en/of stromend water: zorg voor een anker dat goed en snel kan worden uitgebracht. Dan kun je rustig wachten op een sleepje, als je op de zeilen nergens kan komen.
Met bovenstaande zaken zijn de twee voornaamste risico's aardig bezworen.
Ik zou mijn geld daaraan uitgeven en niet aan een pechhulpdienst en al helemaal niet als ze ook nog stellen "aan buitenboordmotoren van meer dan 15 jaar oud doen we niks". Een bespottelijke stelling. Dan weet je al een beetje hoe laat het. Dat soort clubs profiteert van de inderdaad sterk afnemende zelfredzaamheid van de gemiddelde zeiler.
Zorg gewoon dat je die jongens niet nodig hebt. Een boot is geen auto. De techniek is over het algemeen een stuk eenvoudiger en inzichtelijker.
Dit zal wel niet zijn wat je wilde horen, maar denk er eens over na.
Wat je ook kan doen: lees 'Zen en de kunst van het motoronderhoud. ' Leert iets over de menselijke verhouding tot techniek en de eventuele afkeer daarvan.