Een paar dagen/weken geleden was er ook iemand die vragen had over de route. De overheersende mening was toen kennelijk dat de route
tricky was en de route via het Gat van de Stier te verkiezen was boven die over de Bollen.
Ik heb bij die gelegenheid gewezen op een optie die mij in 2021 al werd getoond door een lokale rondvaartboot, halverwege het ritje over de Bollen (vanuit het Visjagersgaatje) ineens bakboord uit ging en een veel meer noordwestelijke koers ging varen.
Ik zelf hield stug vast aan de betonde route, om uiteindelijk te constateren dat het allerlaatste stukje, het doorsteekje bij de tonnen B1 en B4 wel èrg ondiep was. Dat is het nog steeds en de doorgang is bovendien èrg smal; ter weerszijden liggen kleine, bij LW nèt droogvallende bankjes
Ik heb net de laatste uitgave van de RWS-Waddenkaarten opgehaald, en heb daarmee de route die die rondvaartboot voer min of meer gereconstrueerd:
Het komt mij voor dat je op deze route de komende dagen rond HW 's middags geen kleinere diepte tegenkomt dan 1.70 m. (verhoging of verlaging daargelaten). Bovendien is deze route een stuk korter dan de route via de B1 en B4. Voor het laatste stuk biedt de ton T17 een aardig richtpunt. Je kan ook al vanaf de B10 op de groene T17 aansturen en daarbij de T17 en de havenmond van Oudeschild in één lijn houden. Komt je ook aardig uit.
Garantie tot de hoek, natuurlijk.
Ondanks dat dit de meest recente kaart is kan de situatie alweer anders zijn. Maar eerlijk gezegd heb ik zelf het idee dat de situatie nog grotendeels gelijk is aan die in 2021. Ik heb toen de kaart ook uitgebreid bestudeerd. Daarbij toonden zich dezelfde aandachtspunten als deze keer.