Joop66 schreef :
volgens mij kloppen de voorbeeld gesprekken niet formeel.
Moest je niet bij elk antwoord in het gesprek het station en je eigen naam noemen?
En formeel moet je bij de eerste oproep alles 3x doen.
Dat doet echt niemand. Er is bij marifoonverkeer een (te) groot verschil tussen de theorie en de praktijk. Ik vind het juist erg goed dat deze kaart NIET de theoretische maar de praktische benadering gebruikt. De voorbeeldgesprekken komen dan ook dicht in de buurt van hoe het er in veel gevallen aan toe gaat. Er wordt nog wel consequent het woordje ‘over’ gebruikt, terwijl ook dat bij dit soort gesprekjes meestal niet gebruikt wordt.
De formele wijze van communiceren uit het boekje is naar mijn mening een overblijfsel van een tijd waarin door matige apparatuur de verbinding vaak heel slecht was en het aantal schepen met een marifoon sowieso klein was. Het wordt hoog tijd dat er aangeleerd wordt om het 3x herhalen van de scheepsnamen (of zelfs het callsign) alleen te gebruiken als de omstandigheden dat echt noodzakelijk maken. In alle overige gevallen kan het korter, eenvoudiger en prettiger door het gesprek te laten verlopen zoals de voorbeelden op de kaart.