Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: KNRM

KNRM 13 mei 2009 18:42 #71492

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Zonsnel leest regelmatig de reddingraporten van de KNRM. Door het lezen van deze gebeurtenissen hopen wij ons beter te kunnen voorbereiden op een veilige vaart.
Zonsnel vraagt zich af: van welk reddingsrapport heeft u iets geleerd?????
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: KNRM 13 mei 2009 18:45 #71495

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Van geen. Alleen ben ik na het lezen van zulke verhalen me gaan afvragen hoe ik een eventuele sleeptros van de KNRM bij mij aan boord zou leggen voor het geval dat......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: KNRM 13 mei 2009 18:48 #71497

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Niet aan je ankerlier, die trekken ze eraf.
Niet aan je mast, die rukken ze van dek.
1000pk aan je kikkertjes?
Mijn lieren en de midscheepse verhaal klampen zitten met de meeste en diktste bouten vast.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: KNRM 13 mei 2009 19:09 #71504

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Inderdaad, Zonsnel heeft gelijk.

www.sail-it.nl/sail/Frames/fr_sail_fotocollage.htm

Hier ze je wat foto's van een oefening die de KNRM heeft gehouden met het "enteren" van een zeiljacht op zee. Bij het slepen werden de fokkeschoten bij elkaar gebonden en daaraan de sleeplijn vast gemaakt.

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: KNRM 13 mei 2009 19:29 #71511

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Mijn idee zelf was twee landvasten vanaf achteren naar voren brengen (dus op de achterste klampen belegd) en daar de tros aan bevestigen. Is de boel mooi geleid in mijn ogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: KNRM 13 mei 2009 20:12 #71519

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Ons hebben ze vorig jaar eens langszij gesleept en dat ging prima.
Achteraf was wel een schroevendraaiertje nodig om de lijnen terug van de kikkers te krijgen, die hadden zichzelf namelijk aardig vastgetrokken!
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: KNRM 13 mei 2009 20:13 #71520

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
Zonsnel, vroeger las ik inderdaad ook veel de reddingsraporten, intussen niet meer zo intensief.
iets, wat ik mij aangewend heb, als ik buitengaats vaar is, dat ik naar vertrek, ca een uur later+/_ de afsluiters kontroleer. vooral als je bv 2 toiletten aan bord heb. ook de wasbakken, die met helling water door kunnen laten.
dit vind ik , door praktijkervaring, als je met bemanning vaart, zeer belanrijk. niet aan hun vragen, is alles dicht, nee, eigen kontrole is veiliger.
heb al antworden gekregen, alles dicht, een uur later dreven de vloerkleeden. dan weet je het.
zeilersgroeten
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: KNRM 13 mei 2009 20:31 #71523

Zonsnel vraagt zich af: van welk reddingsrapport heeft u iets geleerd?????

Ik heb vooral iets "geleerd" van de periodieke statestieken die ze publiceren en dan is vooral de kolom "oorzaak" interessant.

Motorstoring en navigatieproblemen/onbekendheid met het water staan al jaren bovenaan.

Ik controleer de motor dus regelmatig, heb o.a. reserve filters, kan de meest basale dingen die stuk kunnen gaan vervangen. Check af en toe de dieseltank op vervuiling.

De reis altijd goed voorbereid en met bemanning besproken (vooral waar we moeten opletten). Up-to-date kaarten en een route in de kaart (plotter) zetten. Weer uitgeluisterd. Bij langere routes "vluchthavens" bepalen.

Kost alles bij elkaar weining tijd als je het routine maakt en heeft me al een aantal keren erg geholpen een snel wijzigende situatie goed op te vangen. Geeft ook rust bij de rest van de bemanning.

Die verhalen hoe mensen worden gered zijn leuk om te lezen, maar ik probeer ze te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: KNRM 14 mei 2009 05:54 #71560

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
ik moest zelf helaas ook een keer van zee gesleept worden, dit gebeurde door inderdaad zo n 1000 en nog wat pk boot.
Zelf heb ik toen een dikke lijn vast gemaakt aan m n 2 voorste kikkers.
Toen de KNRM kwam konden ze hun lijn in het midden van het touw doen, dat verdeelde mooi de krachten en zelfs op zee gaat dat goed.
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: KNRM 14 mei 2009 06:39 #71563

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Bij Stellendam is Zonsnel een keer oefenobject geweest voor de Princes Magriet. Zo af en toe trokken ze kikkers van het dek en complete ankerbakken los bij Bavaria's. Om dat te voorkomen hebben ze een dubbele tros gemaakt welke ze om de achterste verhaal klampen beleggen en vervolgens op weg naar voren om lieren en kikkers draaien. Toevallig voer Zonsnel in het Slijkgat en werd geëntert met de vraag om oefendummy te spelen.
Samen hebben we toen ons "jachie" van binnen bekeken wat en waar de sterkste punten zijn. Een doorgestoken mast lijkt sterk, maar toch is dit maar een dunwandig aluminium buisje! Kikkers zitten maar met 2 M12 boudjes vast. Ankerlier? die zit op een dun laagje polyester vast. Lieren en verhaal klampen zitten met de meeste bouten op het dikste polyester vast.
Wat mij opviel is hoe voorzichtig ze omgaan met "Jachies", dit ondanks hun dikke pakken, grote laarzen, ruige uiterlijk en 2 x 650pk.
2 eigen zware landvasten kunnen ook dienen voor dit doel.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: KNRM 14 mei 2009 06:39 #71564

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.. van de diverse rapporten en statistieken heb ik geleerd dat ik vrijwel iedere manouvre onder zeil moet kunnen uitvoeren of een ander alternatief moet kunnen verzinnen. Het gros van de acties van de KNRM is voor mensen die hun torretje niet gestart krijgen en dat is m.i. dieptriest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: KNRM 14 mei 2009 07:32 #71586

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Het motortje van Zonsnel heeft al 4 x dienst geweigerd. Eén maal techniche storing en drie maal wat in de schroef.
Als Zonsnel op de motor vaart is de fok klaar om direct te kunnen gebruiken. Hoes eraf en schoten eraan.
De KNRM heeft al heel wat ZEILboten zonder zeilen moeten slepen.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: KNRM 14 mei 2009 07:36 #71589

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Ik zat idd gisteren even te kijken en zag veel foto's zonder zeilen. Zag daarbij ook vaak april in het rijtje staan. Kan het komen door boten die net uit de 'winterslaap' komen en daardoor nog niet opgetuigd zijn?
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: KNRM 14 mei 2009 08:41 #71598

Ik heb wel eens gelezen dat ze jachten waarvan ze kikkers e.d. niet vertrouwen slepen met een lijn die helemaal om de romp wordt gelegd (in een grote lus dus). Dat heet een broeking, geloof ik.

Ik ben een keer ernstig vastgelopen met mijn (toenmalig) Waarschip 570 op de Randmeren. Een motorjacht kwam te hulp en begon nogal onbehouwen aan mijn landvast te trekken. Een enorme knal.... Ik dacht: die heeft mijn kikker finaal van het voordek getrokken. Maar hij bleek de landvast doormidden getrokken te hebben. Toch best wel stevige bootjes, die Waarschepen... Daarna heb ik 'm uitgelegd dat hij me het beste kon slepen in de richting waaruit ik gekomen was (ik was aan het kruisen) en toen was het zo gepiept.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: KNRM 14 mei 2009 08:58 #71599

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12587
Bij Wijsmuller sleepten we kleine vaartuigen zoals jachten inderdaad met een broeking.
Een tros ging dan buitenboord rond het hele bootje en werd om de twee meter met dunne lijntjes opgehangen aan voet rail, bolders etc.
Zo trokken we ook een ganalenkottertje veilig van een zandbank en daar moesten we toch behoorlijk wat kracht op zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: KNRM 14 mei 2009 09:33 #71604

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ik heb er vooral van geleerd dat je je ltijd goed moet voorbereiden, en ook op alles voorbereid moet zijn! Dus niet alleen je zwembroek mee op een mooie dag.

Idd zorgen dat je zeilen klaar hebt voor als je pruttel ermee stopt.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: KNRM 14 mei 2009 09:40 #71606

Als opstapper heb ik zelf eens ervaren dat de motor ermee ophield, scheveningen niet bezeilt was(nog 3 km te gaan ongeveer, ijmuiden geen optie is ivm aantrekkende wind.

Knrm aan boord, langesleep lijn, in de havenkom langszij, aan de kade stond de whippert klaar op te helpen met afmeren.
Wat ik dan geleerd heb, dat je donatie echt wat waard is, dat je contanten op zak moet(hoort te) hebben om de boys een fooi te geven. :wink:
Dat niet alles te voorzien is, de schipper had zijn motor een beurt gegeven,nieuwefilters etc tanks schoongemaakt in de winter, nieuwediesel en toch een vuiltje ter groote van een paar suiker korrels, :cry:
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl