Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Gebruik Marifoon

Re: Gebruik Marifoon 01 aug 2009 06:04 #81394

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Is het niet zo dat je bij een mayday of panpan alleen oproept en je kenbaar maakt, en pas na een ontvangstbericht (na een recu) je probleem specificeert?
Nee Sietje, dat is niet zo. Zie mijn eerdere post. Een volledige oproept; je weet niet hoeveel tyd je nog hebt in een noodsituatie.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 01 aug 2009 19:28 #81429

Ik heb geen zin om mijn cursusboek marifonie er bij te zoeken, jullie weten het kennelijk allemaal beter?
Er zit een verschil in een noodoproep, een spoedoproep, noodverkeer en spoedverkeer.....
een noodoproep is een mayday, die gebruik je als schip en bemanning in direct gevaar zijn, bv een zinkend schip
een spoedoproep, pan pan, doe je bij een afgebroken roer, een mogelijk infarct van een bemanningslid ed.
De oproepen doe je op je kanaal dat altijd wordt uitgeluisterd, op het IJsselmeer dus 16 of 10. Je roept dan dus geen station op.

Tenslotte heb je nog een securité oproep. Die doet je hoogstens als je op een drijvende container stuit, niet letterlijk stuit, dan zal het een mayday worden (iig met ons bootje :( ), maar als je andere (omliggende)schepen wilt waarschuwen voor dit gevaar

Ach, ik denk dat iedereen zijn oren spitst als je een mayday of panpan oproep doet, en dat hulp altijd zal worden geboden.


By the way, ik heb wel mijn marifoniecertificaat 8)
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 02 aug 2009 00:34 #81445

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
hoe het ook alweer precies zat met die oproepen weet ik ook niet meer. sowieso, met DSC wordt er eerst contact gemaakt, voordat je over de radio spreekt.

Voor het eerste probleem, je wil sleephulp het liefst van een medezeiler, bedacht ik nog een oplossing. Geen radiooproep, maar voor de haveningang gaan varen met de C, D, en 6 vlaggen gehesen, en dan wachten totdat iemand je komt helpen. :lol:
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 02 aug 2009 08:15 #81449

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12587
Seinvlaggen? Goed idee!!!

Ik zie me al voor Uitdam liggen met de G. -Loods gevraagd- aan de zaling.
De Q. 2x - Heb besmettelijk ziekte en of verdachte sterfgevallen aanboord-zodat er een arts meekomt om naar mijn ingescheurde teennagel te kijken.
Omdat ik in zo'n uithoek niet al te lang wil blijven, hijs ik de P. ofwel de Blue Peter. - Ik verterk binnen 24 uur-
De H. - Ik heb een loods aanboord- leg ik alvast klaar.
Omdat ik een beetje krap zit met drinkwater hijs ik de witte vlag zodat straks de waterboot ook langszij komt.
Om aan te geven dat dit wel degelijk een noodgeval is (mijn Palm bier is op) leg ik een knoop in de Nederlandse vlag - Vlag in sjouw.-
Zo zijn er nog al wat seinen maar er is er niet een voor het grootste probleem, namelijk het sein - Hoe hijs ik al die vlaggen aan één lullig vlaggelijntje! - :?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoongebruik 02 aug 2009 08:36 #81451

  • Pano
  • Pano's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Albert, langere mastop je boot zetten. :)
pano
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 02 aug 2009 18:14 #81505

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
2 en 3 horen op kanaal 16 thuis, 1 op 10 of 16 (al jarenlang discussie over of IJsselmeer nou binnenwater of niet is).

Gezien het feit dat deze onder de BPR valt is het eigenlijk binnenwater en uitluisteren dus op kanaal 10.

Wadden uitluisteren op kanaal 2 (VC Brandaris).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 03 aug 2009 08:17 #81589

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@sietje: bij een infarct zou ik toch een mayday gebruiken, er is tenslotte sprake van een directe levensbedreigende situatie. Overigens is er ook nog een oproep waarmee je expliciet om mediche hulp kan vragen maar wat was dat nou ook alweer... of was dat iets wat Scheveningen Radio verzorgde??? :roll:

@marcel: seinvlaggen... kewl.... ja, die ga ik ook aaschaffen... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 03 aug 2009 10:35 #81615

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
@sietje: bij een infarct zou ik toch een mayday gebruiken, er is tenslotte sprake van een directe levensbedreigende situatie. Overigens is er ook nog een oproep waarmee je expliciet om mediche hulp kan vragen maar wat was dat nou ook alweer... of was dat iets wat Scheveningen Radio verzorgde??? :roll:

@marcel: seinvlaggen... kewl.... ja, die ga ik ook aaschaffen... :lol:

Scheveningen radio is al 10 jaar niet meer, de medische hulp wordt verzorgd via de Kustwacht en uitgevoerd door de KNRM, advies via dienstdoende arts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 03 aug 2009 12:48 #81636

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.... dat was dus iets van vroegah..... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 03 aug 2009 13:12 #81641

De termen 'over'en 'over en uit' worden ook niet gebruikt. Van die laatste is me bij de marcom A lessen zelfs geleerd dat een schip een gesprek nooit afsluit.

Ik heb hierover nog wel een vraagje. Hoe sluit je een gesprek af ?

Ter illustratie: ik was in april mee met de zeezeilschool toen we vanaf het Slijkgat richting het Haringvliet wilde. Het gesprek ging als volgt:
- "Stevinsluis hier zeiljacht X"
- "Zeiljacht X hier de sluis"
- "Een goede avond we willen graag vanaf de Noordzee naar binnen, wanneer is de volgende schutting"
- "De deur gaat nu voor u open"
- "Stevinsluis bedankt, uit"

Zo heb ik het geleerd en volgens een aantal mensen die ik hierover gesproken heb ook correct. Echter klonk het toen nog van de andere kant

- "standby is beter"
Ik antwoorde: - "Ok zeiljacht X standby"

Mijn schipper gaf aan dat ook hij de voorkeur gaf aan standby.

Zit ik er nu naast of zijn er twee manieren en heeft ieder zo zijn voorkeur?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 03 aug 2009 14:38 #81654

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
'standby' wordt gebruikt als er nog vervolgcommunicatie gaat/kan gaan plaatsvinden, zoals bij een sluis, Je blijft dan ook op hetzelfde kanaal uitluisteren.
'uit' wordt gebruikt als de communicatie geheel is afgelopen. Het is ook mogelijk dat je daarna naar een ander kanaal gaat.
Zoals gezegd in het eerste bericht, in de praktijk doen we het vaak zonder een van deze.


Dit doet me denken aan nog een probleem dat ik geregeld heb. Als ik een zeiljacht nog een keer wil benaderen, omdat een opening niet kan plaatsvinden of het schip tijdens het wachten de overige scheepvaart hindert o.i.d. Dan luisteren ze vaak niet meer uit. Ik weet dat dit vaak te maken heeft met marifoon in de kajuit terwijl de opvarenden buiten zitten, maar laat alsjeblieft, zo mogelijk, iemand op de marifoon letten tijdens het wachten op brug of sluis.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 04 aug 2009 07:35 #81764

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12587
Als ik een zeiljacht nog een keer wil benaderen, omdat een opening niet kan plaatsvinden of het schip tijdens het wachten de overige scheepvaart hindert o.i.d. Dan luisteren ze vaak niet meer uit.
Dat is niet alleen voorbehouden aan pleziervaart.
Behalve de sluis met brug, draai ik - met afstandbediening- ook een brug dertien kilometer verderop.
Vaak genoeg, wanneer ik nog wat verdere gegevens wil, staat het schip nog vóór ze bij de brug zijn al op een ander kanaal. Vooral charters -bruine vloot- hebben daar een handje van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen en Buitenzijde van de sluis? 16 aug 2009 19:26 #83037

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo,

Een vraag, het is me nog niet duidelijk wat nou de binnenkant en de buitenkant van de sluis is? Er word vaak gezegd van: Recreatievaartuig (Enterprise) voor sluis Grave aan de Binnenkant. Wat houd die binnenkant in?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Niels:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 16 aug 2009 20:01 #83054

henkvd\n
@sietje: bij een infarct zou ik toch een mayday gebruiken, er is tenslotte sprake van een directe levensbedreigende situatie. Overigens is er ook nog een oproep waarmee je expliciet om mediche hulp kan vragen maar wat was dat nou ook alweer... of was dat iets wat Scheveningen Radio verzorgde??? :roll:

@Sigdock, doe gerust een mayday... maar de discussie was hoe het hoort, en je hoort een panpan te doen.... :idea:
Er is overigens geen speciale oproep voor medische hulp zoals je vroeg.

Scheveningen radio is al 10 jaar niet meer, de medische hulp wordt verzorgd via de Kustwacht en uitgevoerd door de KNRM, advies via dienstdoende arts.

@Henk, en die dienstdoende arts is 24/7 aanwezig, juist daarom doe je op 16 een panpan.
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Binnen en Buitenzijde van de sluis? 17 aug 2009 19:04 #83247

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Hallo,

Een vraag, het is me nog niet duidelijk wat nou de binnenkant en de buitenkant van de sluis is? Er word vaak gezegd van: Recreatievaartuig (Enterprise) voor sluis Grave aan de Binnenkant. Wat houd die binnenkant in?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Niels:)
binnenkant is bovenstrooms en buitenkant is benedenstrooms (richting zee / buitengaats)
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 17 aug 2009 20:01 #83253

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
@ Sietje - oproep voor medische bijstand is via een Pan Pan, niet via may day.

Dit ter onderstreping van sigdock's aanwijzing
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 17 aug 2009 20:20 #83256

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Lannes schreef:
oproep voor medische bijstand is via een Pan Pan, niet via may day

Bij een hartinfarct lijkt me dat wel op zijn plaats maar het hangt wel een beetje van de dringendheid af. Je kunt ook gewoon de kustwacht aanroepen en verzoeken om medisch advies zij verbinden je dan met de arts van dienst.

Als je dit met VHF doet zal de operator waarschijnlijk gaan vragen of er echt wat aan de hand is en of je niet beter even naar een haven kunt varen.

Pan Pan heeft als effect dat 1. alle stations geattendeerd worden dat er en dringend bericht komt en dat dit bericht prioriteit heeft boven normaal verkeer en dat dus iedereen even zijn kop moet houden en goed moet luisteren.

Als je reden hebt om bezorgd te zijn over de levenskansen van 1 van de opvarenden geef dan rustig een may day. De operator van de kustwacht kan dan eventueel zorgen voor de hulp van de radio-medische dienst.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 17 aug 2009 20:43 #83262

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Jij bent geen arts en jij kunt dat niet beoordelen derhalve gebruik je de regels zoals die zijn voorgeschreven.
Ik schrijf dit omdat in het buitenland (lees UK en F) er keiharde regels bestaan waarbij een mayday uitsluitend geldt voor schip en bemanning die in direct gevaar c.q. levensgevaar zijn.
Voor medische bijstand nogmaals, Pan Pan en geen Mayday.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 18 aug 2009 05:58 #83303

@ Sietje - oproep voor medische bijstand is via een Pan Pan, niet via may day.

Dit ter onderstreping van sigdock's aanwijzing

Volgens mij zijn we het gewoon helemaal met elkaar eens Lannes???
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gebruik Marifoon 28 nov 2009 14:21 #101384

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Goed onderwerp. Vooral het eerste bericht is heel nuttig en zou door iedereen opgevolgd moeten worden.

Beter marifoon gebruik is in ieders belang. Op druk binnen water zou iedereen moeten uitluisteren (zoals in België al verplicht is). Op die manier zal ook de beroepsvaart meer gebruik gaan maken van de marifoon voor communicatie met jachten. Nu denkt men vaak "die luisteren toch niet uit" Een korte oproep voorkomt vaak misverstanden. Zeker op wateren zoals de Kil en het Hollands diep en op de rivieren

Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gebruik Marifoon 28 nov 2009 23:52 #101470

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Een site die ik heb doorgeworsteld als voorbereiding op mijn SRC cursus is www.egmdss.com/nl/ . Je kunt daar online de cursus Marcom B doorlezen en oefenen.

Overigens werd er in het begin iets geroepen over een brug/sluis en iedereen die je dan kan horen maar als ik me goed herinner hadden bruggen/sluizen een semi duplex kanaal tot hun beschikking zodat je zendt en ontvangt op verschillende frequenties en dus niet iedereen je kan horen. De hoog/laag vermogen opmerking is daarom niet minder valide.

Maar goed, ik ben slechts in theorie op de hoogte van marifonie. Praktijk ga ik opdoen met ingang van het volgende seizoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gebruik Marifoon 29 nov 2009 07:57 #101493

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
vrotogel schrijft:

Overigens werd er in het begin iets geroepen over een brug/sluis en iedereen die je dan kan horen maar als ik me goed herinner hadden bruggen/sluizen een semi duplex kanaal tot hun beschikking zodat je zendt en ontvangt op verschillende frequenties en dus niet iedereen je kan horen.

Dan is dat sinds heel kort.
Vorig seizoen kon ik ze nog gewoon horen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gebruik Marifoon 29 nov 2009 08:27 #101496

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Een site die ik heb doorgeworsteld als voorbereiding op mijn SRC cursus is www.egmdss.com/nl/ . Je kunt daar online de cursus Marcom B doorlezen en oefenen.

dank, staat genoteerd B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gebruik Marifoon 29 nov 2009 09:13 #101503

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Nou ja, anders geformuleerd: als bruggen en sluizen een semi duplex kanaal hebben en de goede apparatuur (en dat weet ik dus niet anders dan via een cursus en niet uit de praktijk) hoor je de oproep naar die brug/sluis niet maar wel het antwoord van die brug/sluis. Maar ja, theorie en praktijk verschillen wel eens vaker. :)
Laatst bewerkt: 29 nov 2009 09:14 door vrotogel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gebruik Marifoon 29 nov 2009 09:32 #101505

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Dat ligt aan het kanaal waarop het is.
Het wal station kun je altijd horen maar de andere boot niet altijd.
Dit is iets wat zeer regelmatig veranderd.
In de 35 jaar die ik nu een marifoon heb denk ik wel 10 keer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl