Nu we het toch erover hebben, vragje aan TopicStarter en Albert:
kunnen jullie misschien uit de doeken doen hoe je een zo effective mogelijke hulp oproep kan doen.
(Kanal 1, Kanal 2, Kanal 16?)
(All ships, Den Helder rescue, IJsselmeerpost, Brandaris?)
(Vraag om sleep, Pen Pen, Mayday?)
Stel de volgende situaties:
A. Motor stuk, haveningang a is niet bezeilt, wil graag een slepje in de haven a, het liefst van medezeilers.
B. Mast gebroken, in Stortemelk, ik solo, bang, maar geen akut gevaar voor leven.
C. Sterk onderkoelde drenkeling opgevist pal tussen Stavoren en Den Oever (right in da middle of nowhere).
Is het correct:
A. Kanal 1 (IJsselmeerpost), All ships for Zeilboot Noche, verzoek om assistentie om haven a ingeslept te worden.
B. Kanal 2 (Brandaris), Pen Pen, Brandaris for Zeilboot Noche, gebroken mast op positie 52° 25, 450 N, 5 ° 5, 500 E, (Stortemelk), een opvarende aan boord, niet geblessert, maar a.u.b. spoedig hulp.
C. Kanal 16, Mayday Mayday Mayday, Den Helder rescue for Zeilboot Noche, sterk onderkoelde drenkeling opgenomen op positie X° 43,240 N, 5°, 45,246 E. Verzoek om zo spoedig mogelijke medische assistentie.
Is dat zo ongeveer juist?
Groet Martin
Zoals gezegd ik heb geen marifooncertificaat, alleen Marcom A. Ik heb ook geen marifoon aan boord, en als brugwachter heb ik ook nooit met nood- en veiligheidsverkeer te maken. Vandaar dat ik ook nooit de procedures en formuleringen voor de Nederlandse binnenwateren heb bestudeerd. Ik ben dus niet zeker van de correcte formulering van zinnen in het Nederlands. Tevens weet ik ook niet zeker hoe het zit met de marifoon op het ijsselmeer.
A. Dit is een Pan-Pan bericht. Je hebt assistentie nodig, maar er is geen sprake van direct gevaar.
Het bericht moet zijn gericht aan all
vessels. Het woord
ship dient niet te worden gebruikt in de maritieme communicatie.
Je moet wel een positie opgeven.
"Pan-Pan, Pan-Pan, Pan-Pan; All vessels, All vessels, All vessels, Dit is Zeiljacht Noche, Noche, Noche 2 mijl ten oosten van haven XX. Ik heb geen motor, Verzoek om assistentie de haven in."
B. wederom een Pan-Pan.
De positie wordt gegeven na de scheepsnaam, gevolgd door het aantal opvarenden en dan pas volgt het daadwerkelijke bericht.
2 Cijfer na de komma, bij de positie is goed genoeg.
Je zendt een pan-pan uit, dit geeft al aan dat er geen ernstige verwondingen aan boord zijn. Het is nergens voor nodig om dit ook nog eens in je bericht te vermelden. Overbodige informatie maakt het bericht onnodig verwarrend, als het woord 'geen', door een slechte verbinding o.i.d. wegvalt, denkt men dat er gewonden aan boord zijn.
"Pan-Pan, Pan-Pan, Pan-Pan; Brandaris, Brandaris, Brandaris, Dit is zeilboot Noche, Noche, Noche in positie 52° 25, 45 N, 5° 5,50 E, in de Stortemelk, Ik heb een gebroken mast, ik heb assistentie nodig. Er is 1 opvarende aan boord"
C. volgorde positie zie boven.
Je hebt een Mayday uitgezonden, hier zal zo snel mogelijk op worden gereageerd. Het is nergens voor nodig om "zo spoedig mogelijk" te vragen. Dit kan alleen maar voor verwarring zorgen. Hier geldt, zoals bij alle marifoonverkeer, zo kort en efficient mogelijk communiceren.
"Mayday Mayday Mayday, dit is Zeiljacht Noche, Noche, Noche in positie X° 43,240 N, 5°, 45,246 E. Ik heb een sterk onderkoelde drenkeling aan boord opgenomen. Ik verzoek om medische assistentie. Er zijn 2 opvarenden aan boord. "