Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Gebruik Marifoon

Gebruik Marifoon 29 juli 2009 17:58 #81145

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Ten eerste wil ik hier zeggen dat ik nooit een cursusboek marifooncertificaat heb ingekeken, en dat ik dus niet weet wat daar precies in staat. Wel heb ik Marcom A, maar daarin wordt marifoongebruik op de NL binnenwateren niet echt behandeld.
Als ik naar de marifoon luister, en dat doe ik de hele dag, dan valt me echter een aantal dingen op die door de recreatievaart niet correct wordt gedaan. Ik zeg niet of dit ook door ZFers wordt gedaan, maar hier toch een paar aanwijzingen voor de communicatie met bruggen en sluizen.

1. Als je op de binnenwateren vaart je marifoon op laag vermogen.

Als jij de brug waar je voor ligt wil bereiken, is het niet nodig dat de brug 30 kilometer verderop en ieder ander die dat kanaal afluistert dit ook meehoort.

2. Geef duidelijk aan wie je oproept.

Niet: "brug, dit is zeiljacht 'a'" maar: "brug 'a' dit is zeiljacht 'b'"
Bij 1 werd al duidelijk dat veel mensen tot 30 kilometer verderop te horen zijn. Als je alleen 'brug'zegt zonder de naam van de brug te specificeren, zal dus elke brugwachter binnen een straal van 30 kilometer reageren en kijken of er bij hem/haar iemand voor de brug ligt. Tevens zal er mogelijk niemand reageren omdat het niet duidelijk is wie er wordt bedoeld.

3. Maak contact voordat je een vraag stelt.

Dus "brug 'a' dit is zeiljacht 'b' " wachten op antwoord: "zeiljacht 'b' dit is brug '' a'" en dan pas: "brug 'a' goedemiddag. dit is zeiljacht 'b' ik wil graag gebruik maken van de volgende opening?"
Vaak beginnen mensen met: "brug 'a' dit is zeiljacht'b', ik wil graag gebruik maken van de volgende opening?" Het is goed mogelijk dat de brugwachter de vraag in dat geval niet goed hoort. Als je eerst contact hebt gelegd weet je dat de brugwachter naar je vraag luistert.

4. De marifoon is geen vervanger van de almanak.

Als er in de almanak staat dat een brug elk half uur opengaat, is het nergens voor nodig om aan de brugwachter te vragen wanneer de volgende opening is. Het enige wat je met die vraag bereikt is dat de brugwachter er van uit gaat dat je slecht voorbereid bent.
Uiteraard is het geen enkel probleem om de brug op te roepen met de mededeling dat je graag met de volgende opening mee wilt, om er zeker van te zijn dat de brugwachter je heeft opgemerkt.

4b. Als er al een paar boten voor de brug liggen te wachten is een oproepje niet nodig.

Hieronder volgt er nog eentje, die weliswaar tegengesteld is aan wat je hebt geleerd, maar toch:
Wat je hebt geleerd is: "'object', 'object', 'object', dit is 'zeiljacht', 'zeiljacht', 'zeiljacht'" Als je echter wel eens meeluistert met de marifoon, dan zal het je waarschijnlijk opvallen dat dit 3 keer herhalen op de Nederlandse binnenwateren niet wordt gedaan. Niemand doet moeilijk als je dit dan ook niet doet, het wordt zelfs op prijs gesteld.
De termen 'over'en 'over en uit' worden ook niet gebruikt. Van die laatste is me bij de marcom A lessen zelfs geleerd dat een schip een gesprek nooit afsluit.

Naast deze aandachtspunten, wil ik er op wijzen dat de meeste zeiljachten hun marifoon correct gebruiken. Ik hoop dan ook dat wat hierboven staat vermeld niet voor ZF ers is.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 29 juli 2009 18:05 #81146

Dit vind ik wel ok, zo'n post. Duidelijk en niet betweterig. Vast handig voor vele mensen!
Er is een plaats waar het leven langzaam gaat,
Waar je zonder stress met de zon opstaat.
Er staat een huis op een strand,
Waar je niemand ziet.
Waarom wonen wij daar niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 29 juli 2009 19:31 #81158

  • Umi
  • Umi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Helemaal mee eens. Na het behalen van mijn certificaat heb ik zeker een jaar alleen maar uitgeluisterd voordat ik me uberhaubt in het radioverkeer durfde te mengen. De kloof tussen wat je in de cursusboeken leert en hoe het er in de praktijk aan toe gaat is erg groot. Tips uit de praktijk zijn daarom zeker een goede aanvulling op de theoriekennis uit de boekjes.

Edwin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 29 juli 2009 21:12 #81181

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12587
Als sluisflipperaar en bruggenwipper zijnde ben ik het met geheel met Marcel eens.
Vooral de dames hebben grote behoefte aan een cursus "Marifoon etikette". Wanneer ze het weer eens te bont maken, kunnen ze me roepen tot hun tanga er van afzakt maar ik geef geen antwoord.
Dan die lui die het helemaal "correct" doen, die zijn helemaal niet te pruimen.
'Sluis Purmerend (3x), dit is motorschip Moeders angst, ontvangt u mij, over.'
'Moeders angst, Sluis P. Zegt u het maar.'
'Sluis P. dit is motorschip Moeders angst, heeft u een schutting voor me? Over!'
'Een schutting? Meneer dit is een sluis, geen tuincentrum!'

Meneer "Correct" valt niet uit de plooi.
'Sluis P. dit is motorschip Moeders angst, wij willen graag door de sluis, over.
Nu volgt nog enig "misverstand' van mijn kant betreffende welke kant van de sluis hij benaderd.
'Net voor de bocht? Ik heb hier twee bochten meneer, aan beide zijden een.'
'Op het N-H kanaal meneer? Zo heet het vaarwater aan weerskanten van de sluis.'
Intussen is het bewuste bootje al in zicht gekomen.
'U komt van de stad? Ik weet haast niet hoe ik het zeggen moet meneer maar uh, ik heb aan weerskanten stad.'
Dit echt een harde, nog steeds speelt hij de ervaren radio operator. Alleen zijn toonhoogte verraadt dat hij zich deze rol toch wat eenvoudiger had voorgesteld.
'Sluis P. dit is Moeders angst wij komen van Alkmaar en willen graag naar Amsterdam. Over.'
Intussen zijn de deuren al open, heeft hij al drie minuten lang rood-groen voor zijn neus en zijn de slagbomen al naar beneden.
'Aha!'zeg ik en druk op "Brug Open" 'Kom er dan maar in.'
'Sluis P. dit is Moeders angst, wij komen er in. Over.'
Deze man is onverbeterlijk, niet uit zijn rol te krijgen! Jammer, meestal lukt het me wel.

Dan, bij het uitvaren, roept hij me weer op:'Sluis Purmerend (3x) dit is motorschip Moeders angst, over.'
Nog steeds even "correct" als in het begin, ik begin respect te krijgen voor de man.
'Moeders angst Sluis Purmerend.'
'Sluis Purmerend, Moeders angst. Sluismeester bedankt voor de service en een goede wacht. Over en uit.'
Há, een foutje, het is of "Over" of het is "Uit" maar niet allebei.
Op dat moment valt zijn "correct" marifoon gebruik helemaal in scherven. 'O ja, hoe laat draait de Blankenbrug?'
Hoera! Ik was al even bang dat hij het zou redden.
'De Blankenbrug? Heeft u een toeter aanboord en is die betaald?'
'Uh, ja.'
'Dan mag u hem gebruiken ook.'

Ja, ik weet het, dit is niet erg aardig van me maar wanneer je in het weekend twee keer tien uur nonstop met die k.t jachies te maken hebt, dan krijg je soms de neiging om ze hoogstpersoonlijk naar de kelder te jagen. Dat laatste mag om een of andere duistere reden niet, dus reageer ik me aan het end van de dag even af op een jachie. De goede man heeft er niet echt last van en ik breng mijn frustaties niet mee naar huis. Vandaar misschien dat we zo'n goed huwlijk hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 30 juli 2009 07:09 #81206

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
'Sluis P. dit is motorschip Moeders angst, heeft u een schutting voor me? Over!'
'Een schutting? Meneer dit is een sluis, geen tuincentrum!'

:lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 30 juli 2009 08:01 #81210

Goed en zinvol verhaal Marcel!
En dat van jou ook, Albert :D . Heel herkenbaar...

Een tip: luister eens naar de communicatie op kanaal 2 van VC Brandaris. O.a. te beluisteren via de scanner in Harlingen op www.scannernet.nl. Voor mij is het marifoongebruik van beroepsschippers (o.a. charters, veerboten, vissers) met de Brandaris een toonbeeld van zakelijk, kort, helder en efficient communiceren.

- Brandaris, de Waddenzee.
- Waddenzee, de Brandaris.
- Brandaris, de Waddenzee bij de BS2 op weg naar West met 20 personen.
- Waddenzee, dat is begrepen. Tot later.

Groet,
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 30 juli 2009 17:23 #81263

Ben het geheel eens met de OP en (voor de verandering) ook met Albert :wink:

Maar ik filosofeerde wat verder over "over en uit". Het lijkt tegenstrijdig en ik gebruik het ook nooit. Maar..... het heeft ook iets beleefd's in zich; je geeft de ander de kans om nog iets te zeggen al geef je aan dat je dat zelf niet doet. Bij Lowestoft zei ik "Free Bird out", en toen kwam portcontrol terug met "Free Bird, are you still on channel 14?", want hij wilde nog iets weten.

Dus, ik wil maar zeggen, een beetje coulance, uitgaan van de goede bedoelingen van een ander, enz., kan geen kwaad. Ook al begrijp ik best dat je als professional wel eens moe wordt......maar daar zijn vloeibare remedies voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 30 juli 2009 22:06 #81310

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Nu we het toch erover hebben, vragje aan TopicStarter en Albert:
kunnen jullie misschien uit de doeken doen hoe je een zo effective mogelijke hulp oproep kan doen.

(Kanal 1, Kanal 2, Kanal 16?)
(All ships, Den Helder rescue, IJsselmeerpost, Brandaris?)
(Vraag om sleep, Pen Pen, Mayday?)


Stel de volgende situaties:

A. Motor stuk, haveningang a is niet bezeilt, wil graag een slepje in de haven a, het liefst van medezeilers.

B. Mast gebroken, in Stortemelk, ik solo, bang, maar geen akut gevaar voor leven.

C. Sterk onderkoelde drenkeling opgevist pal tussen Stavoren en Den Oever (right in da middle of nowhere).



Is het correct:

A. Kanal 1 (IJsselmeerpost), All ships for Zeilboot Noche, verzoek om assistentie om haven a ingeslept te worden.

B. Kanal 2 (Brandaris), Pen Pen, Brandaris for Zeilboot Noche, gebroken mast op positie 52° 25, 450 N, 5 ° 5, 500 E, (Stortemelk), een opvarende aan boord, niet geblessert, maar a.u.b. spoedig hulp.

C. Kanal 16, Mayday Mayday Mayday, Den Helder rescue for Zeilboot Noche, sterk onderkoelde drenkeling opgenomen op positie X° 43,240 N, 5°, 45,246 E. Verzoek om zo spoedig mogelijke medische assistentie.



Is dat zo ongeveer juist?


Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 30 juli 2009 22:17 #81312

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
2 en 3 horen op kanaal 16 thuis, 1 op 10 of 16 (al jarenlang discussie over of IJsselmeer nou binnenwater of niet is).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 31 juli 2009 04:42 #81316

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Een anekdote.
Een naast vrouwelijk familielid riep op het Noordzee kanaal, toe de boot motorstoring had en daar direct hulp nodig was, "hallo bootje voor ons".....


Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 31 juli 2009 04:57 #81317

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Nu we het toch erover hebben, vragje aan TopicStarter en Albert:
kunnen jullie misschien uit de doeken doen hoe je een zo effective mogelijke hulp oproep kan doen.

(Kanal 1, Kanal 2, Kanal 16?)
(All ships, Den Helder rescue, IJsselmeerpost, Brandaris?)
(Vraag om sleep, Pen Pen, Mayday?)


Stel de volgende situaties:

A. Motor stuk, haveningang a is niet bezeilt, wil graag een slepje in de haven a, het liefst van medezeilers.

B. Mast gebroken, in Stortemelk, ik solo, bang, maar geen akut gevaar voor leven.

C. Sterk onderkoelde drenkeling opgevist pal tussen Stavoren en Den Oever (right in da middle of nowhere).



Is het correct:

A. Kanal 1 (IJsselmeerpost), All ships for Zeilboot Noche, verzoek om assistentie om haven a ingeslept te worden.

B. Kanal 2 (Brandaris), Pen Pen, Brandaris for Zeilboot Noche, gebroken mast op positie 52° 25, 450 N, 5 ° 5, 500 E, (Stortemelk), een opvarende aan boord, niet geblessert, maar a.u.b. spoedig hulp.

C. Kanal 16, Mayday Mayday Mayday, Den Helder rescue for Zeilboot Noche, sterk onderkoelde drenkeling opgenomen op positie X° 43,240 N, 5°, 45,246 E. Verzoek om zo spoedig mogelijke medische assistentie.

Is dat zo ongeveer juist?

Groet Martin

Een paar opmerkingen:
- Bij B is het Pan Pan Pan (3* dus en Pan i.p.v. Pen)
- Bij C is het eveneens Pan (3*) omdat er geen sprake is van een zinkend schip
- Verder is de tekstvoering van de berichten niet juist, gelezen naar de letter van de voorschriften :? Zie ook http://nl.wikibooks.org/wiki/Cursusboek_Marifonie/NSV_verkeer

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 31 juli 2009 07:01 #81321

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Mayday is voor wanneer schip of bemanning in direct (levens) gevaar zijn, niet alleen voor een zinkend schip, situatie c is dus zeker een mayday !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 31 juli 2009 07:21 #81324

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Een sterk onderkoeld iemand, daarvan vraag ik me af of dat niet met een Pan Pan kan worden afgehandeld.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 31 juli 2009 07:34 #81328

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Het is nog altijd Pan Pan, Pan Pan, Pan Pan. Geen Pan Pan Pan.

Een echte onderkoeling is levensbedreigend. Daarom geen aankondiging als spoedverkeer middels een Pan Pan maar een aankondiging als noodverkeer middels een mayday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 31 juli 2009 07:51 #81331

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Het is nog altijd Pan Pan, Pan Pan, Pan Pan. Geen Pan Pan Pan.

Ik ben er gemakshalve maar even vanuit gegaan dat dat wel duidelijk was. Wat ik wil(de) aangeven, is dat de oproep van Noche nog wel enkele aanvulling behoeft om tot een juiste en volledige oproep te komen, hetgeen waar de topicstarter o.m. duidelijkheid in wilde scheppen. Je roept nl. bij een mayday geen post aan o.i.d. En in die zin zou voor C dan gelden:

may day (3*)
dit is zeiljacht Noche
mayday noche
onze positie is 43,240 N, 5°, 45,246 E.
we hebben een sterk onderkoelde drenkelingen verzoeken onmiddelijke assistentie
over


Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 31 juli 2009 09:30 #81338

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Een onderkoeling is levensbedreigend en dus is een mayday van toepassing. Panpan wordt gebruikt bij materiele schade waarbij (nog) geen gewonden en/of doden zijn gevallen zoals de genoemde gebroken mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 31 juli 2009 10:12 #81343

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Nu we het toch erover hebben, vragje aan TopicStarter en Albert:
kunnen jullie misschien uit de doeken doen hoe je een zo effective mogelijke hulp oproep kan doen.

(Kanal 1, Kanal 2, Kanal 16?)
(All ships, Den Helder rescue, IJsselmeerpost, Brandaris?)
(Vraag om sleep, Pen Pen, Mayday?)


Stel de volgende situaties:

A. Motor stuk, haveningang a is niet bezeilt, wil graag een slepje in de haven a, het liefst van medezeilers.

B. Mast gebroken, in Stortemelk, ik solo, bang, maar geen akut gevaar voor leven.

C. Sterk onderkoelde drenkeling opgevist pal tussen Stavoren en Den Oever (right in da middle of nowhere).



Is het correct:

A. Kanal 1 (IJsselmeerpost), All ships for Zeilboot Noche, verzoek om assistentie om haven a ingeslept te worden.

B. Kanal 2 (Brandaris), Pen Pen, Brandaris for Zeilboot Noche, gebroken mast op positie 52° 25, 450 N, 5 ° 5, 500 E, (Stortemelk), een opvarende aan boord, niet geblessert, maar a.u.b. spoedig hulp.

C. Kanal 16, Mayday Mayday Mayday, Den Helder rescue for Zeilboot Noche, sterk onderkoelde drenkeling opgenomen op positie X° 43,240 N, 5°, 45,246 E. Verzoek om zo spoedig mogelijke medische assistentie.



Is dat zo ongeveer juist?


Groet Martin

Zoals gezegd ik heb geen marifooncertificaat, alleen Marcom A. Ik heb ook geen marifoon aan boord, en als brugwachter heb ik ook nooit met nood- en veiligheidsverkeer te maken. Vandaar dat ik ook nooit de procedures en formuleringen voor de Nederlandse binnenwateren heb bestudeerd. Ik ben dus niet zeker van de correcte formulering van zinnen in het Nederlands. Tevens weet ik ook niet zeker hoe het zit met de marifoon op het ijsselmeer.

A. Dit is een Pan-Pan bericht. Je hebt assistentie nodig, maar er is geen sprake van direct gevaar.
Het bericht moet zijn gericht aan all vessels. Het woord ship dient niet te worden gebruikt in de maritieme communicatie.
Je moet wel een positie opgeven.

"Pan-Pan, Pan-Pan, Pan-Pan; All vessels, All vessels, All vessels, Dit is Zeiljacht Noche, Noche, Noche 2 mijl ten oosten van haven XX. Ik heb geen motor, Verzoek om assistentie de haven in."

B. wederom een Pan-Pan.
De positie wordt gegeven na de scheepsnaam, gevolgd door het aantal opvarenden en dan pas volgt het daadwerkelijke bericht.
2 Cijfer na de komma, bij de positie is goed genoeg.
Je zendt een pan-pan uit, dit geeft al aan dat er geen ernstige verwondingen aan boord zijn. Het is nergens voor nodig om dit ook nog eens in je bericht te vermelden. Overbodige informatie maakt het bericht onnodig verwarrend, als het woord 'geen', door een slechte verbinding o.i.d. wegvalt, denkt men dat er gewonden aan boord zijn.

"Pan-Pan, Pan-Pan, Pan-Pan; Brandaris, Brandaris, Brandaris, Dit is zeilboot Noche, Noche, Noche in positie 52° 25, 45 N, 5° 5,50 E, in de Stortemelk, Ik heb een gebroken mast, ik heb assistentie nodig. Er is 1 opvarende aan boord"

C. volgorde positie zie boven.
Je hebt een Mayday uitgezonden, hier zal zo snel mogelijk op worden gereageerd. Het is nergens voor nodig om "zo spoedig mogelijk" te vragen. Dit kan alleen maar voor verwarring zorgen. Hier geldt, zoals bij alle marifoonverkeer, zo kort en efficient mogelijk communiceren.

"Mayday Mayday Mayday, dit is Zeiljacht Noche, Noche, Noche in positie X° 43,240 N, 5°, 45,246 E. Ik heb een sterk onderkoelde drenkeling aan boord opgenomen. Ik verzoek om medische assistentie. Er zijn 2 opvarenden aan boord. "
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 31 juli 2009 12:35 #81348

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.. dat van 'vessel' is dan misschien typisch voor Marcom-A, binnen Nederland heeft men het gewoon over 'ships', dat deed Scheveningen Radio vroeger trouwens ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 31 juli 2009 12:43 #81349

"All ships, all ships, all ships" hoor ik toch regelmatig.
(wij pakken dan de zak met paprikachips trouwens......)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 31 juli 2009 12:45 #81351

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ik begin een beetje los te raken als ik het antwoord van Marcel lees. Wat wil je hier zeggen? Met alle respect, maar de I.R.C.P.S. zijn wat mij betreft leidend. Daar wordt o.a. een volgorde in beschreven hoe een Pan Pan of een Mayday moet worden verstuurd.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 31 juli 2009 12:49 #81352

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
De Nederlandse kustwacht zegt nog steeds all ships bij het marifoonbericht op kanaal 23/83.

All ships (3x) this is Netherlands coastguard with the weatherforcast of today ..... for Netherlands coastal waters and adjacent lakes and estuaries.

Kan het wel dromen . :wink:

All vessels roept ook niet lekker, is al gauw een tongbreker, zeker als je het snel uitspreekt of in nood bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 31 juli 2009 13:10 #81354

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Ook in België spreken ze van all ships/alle schepen.In GB gebruiken ze all ships enkel als oproep/aanspreek, wanneer ze verwijzen naar een bepaalde boot/bepaalde boten spreken ze wel van vessels.(vb 'Vessels east of Dungeness listen channel xx'
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 31 juli 2009 14:05 #81359

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Er zijn de laatste jaren, met name in 2001, grote wijzigingen gekomen in de standaard formuleringen voor maritieme communicatie. Een daarvan is dat het woord ship niet meer hoort te worden gebruikt, maar in plaats daarvan het woord vessel. Dit om misverstanden te voorkomen.
Er worden zoveel mogelijk woorden gebruikt die niet als een ander woord kunnen worden gehoord (ship vs chip of sheep). Enkele opvallende voorbeelden zijn:
fower i.p.v. four
decimal i.p.v. point
tree i.p.v. three
dus 4.3 mile wordt "fower decimal tree mile"

Het probleem met deze standaard maritieme communicatie is dat de meeste mensen die op zee en aan de wal ermee te maken hebben al jaren communiceren op een bepaalde manier, terwijl veel van de moderne communicatie zinnen van de laatste 10 jaar zijn.
De mensen die bij de kustwacht e.d. werken zijn juist vaak mensen die er al een carriere op zee op hebben zitten en hun opleiding dus hebben gehad voor deze wijzigingen. Uiteraard wordt iedereen op cursus gestuurd maar zodra ze weer op hun werkplek zitten gaat het weer op de ouderwetse manier verder. Aangezien dit zelden problemen oplevert en het dus niet nodig is om te veranderen. Ik denk dat er nog minstens 10 jaar nodig is voordat de maritieme communicatie correct wordt uitgevoerd.
Desalnietemin blijft het woord vessel de officiele term. Ik zat nog even te twijfelen over de oproep all vessels, en aangezien ik ondertussen thuis ben heb ik even de "internatonal maritime language program" Dit cursusbok maakt ook gebruik van de zin all vessels en niet all ships.


Een aantal fouten uit mijn eerdere post zijn echter wel:

Het mayday bericht.
Gregor, je hebt uiteraard gelijk, een mayday is automatisch voor all stations, dus dat hoeft niet meer te worden vermeld.
Het aantal personen aan boord, gevolgd door het evt aantal gewonden, wordt pas op het eind van het bericht gegeven

het zeiljacht herhaalt zijn naam ook 3x bij deze berichten.

Ik zal mijn vorige post wijzigen om dit te corrigeren.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 31 juli 2009 17:32 #81370

Is het niet zo dat je bij een mayday of panpan alleen oproept en je kenbaar maakt, en pas na een ontvangstbericht (na een recu) je probleem specificeert?
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik Marifoon 31 juli 2009 17:58 #81373

Is het niet zo dat je bij een mayday of panpan alleen oproept en je kenbaar maakt, en pas na een ontvangstbericht (na een recu) je probleem specificeert?

Ja zeker, anders krijg je dit: http://video.google.com/videoplay?docid=-9180512665135657036
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl