Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het vaarbewijs ...

Re: Het vaarbewijs ... 31 okt 2009 19:03 #96353

Instelling en mentaliteit kunnen nu eenmaal geen factor zijn in een rij- of vaarexamen. En die twee bepalen uiteindelijk of je een beetje serieus en zorgvuldig met jezelf en anderen in het verkeer omgaat.

Helemaal waar, maar waar het ook om gaat bij mij is verantwoordelijkheid, het Amerikaanse "accountability" zegt meer wat ik bedoel: mensen in het wegverkeer met een auto of motorfiets kunnen tot verantwoording worden geroepen omdat ze beter hadden moeten weten, en er is een (al dan niet financiële) drempel neergelegd om het potentiële moordwapen te mogen bedienen, terwijl op het water iedere malloot het potentiële (zelf)moordwapen zomaar mee mag nemen en ook nog niet ter verantwoording geroepen kan worden, want er is geen kennis der reglementen op het water vereist.... (althans niet dat ik weet) Alleen als het een snel of groot moordwapen is moet je (terecht) al dan niet veel kennis hebben, maar verder is het gewoon wild west. En het wordt (ook commercieel) steeds drukker op het water....
Het is gewoon wachten tot het een keer goed misgaat en dan gaan de Hollanders weer doen waar ze goed in zijn.... de put dempen als het kalf verdronken is....
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 31 okt 2009 19:54 #96357

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011

Helemaal waar, maar waar het ook om gaat bij mij is verantwoordelijkheid, het Amerikaanse "accountability" zegt meer wat ik bedoel: mensen in het wegverkeer met een auto of motorfiets kunnen tot verantwoording worden geroepen omdat ze beter hadden moeten weten, en er is een (al dan niet financiële) drempel neergelegd om het potentiële moordwapen te mogen bedienen, terwijl op het water iedere malloot het potentiële (zelf)moordwapen zomaar mee mag nemen en ook nog niet ter verantwoording geroepen kan worden, want er is geen kennis der reglementen op het water vereist.... (althans niet dat ik weet) Alleen als het een snel of groot moordwapen is moet je (terecht) al dan niet veel kennis hebben, maar verder is het gewoon wild west. En het wordt (ook commercieel) steeds drukker op het water....
Het is gewoon wachten tot het een keer goed misgaat en dan gaan de Hollanders weer doen waar ze goed in zijn.... de put dempen als het kalf verdronken is....



Zucht, dus met een papiertje komt het allemaal goed ??


Ook zonder papiertje kan je je niet verschuilen achter onwetendheid, ook op het water niet. Om nu direct over potentiële moordwapens te spreken is wel erg negatief. Er zijn nog zat andere dingen waarop je je afvraagt waarom dat zonder enige kennis van, toch mogelijk is om te doen.

Zolang we nog kinderen op de wereld zetten als ouders zonder een praktijk examen, moet het toch mogelijk zijn om de regels die we nu hebben voor vaarbewijzen te behouden zoals die nu is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 31 okt 2009 21:32 #96365

  • slamtilt
  • slamtilt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
Denk niet dat een papiertje veel zal helpen.

Het in een kwestie van mentaliteit en iedereen zijn plekkie op het water gunnen, en zeker worden er fouten gemaakt, maar als ik hoor hoe er in de binnenvaart over de "'Jachies" wordt gesproken krijg ik er een beetje het zelfde gevoel als ik op de snelweg tussen een paar vrachtwagens zit.

Ik denk dat de binnenvaart zelf ook actief mee moet doen, geef eens een ram op die hoorn en verras de jachtschipper die achter zijn zeiltje staat te sturen en nergens erg in heeft.
Groetjes

Ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 31 okt 2009 22:15 #96371

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ach, je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn...
Dat zie je op de weg, waar mensen met 70 kmph invoegen zodat de 30 tons cement truck volop in de remmen moet. 'O jee als ik gas geef, kost dat extra benzine'. Of de trucker, die te veel uren achter het stuur zit. Ik rij al jaren een ton per jaar en ik zie wel wat combinaties slingeren...

Ook rij ik motorfiets en heb in de file wel eens meegemaakt dat ik tussen de auto's door reed en dat een trucker plotseling z'n deur opendeed. Ik kon net duiken, keek achterom en zag de bekende middelvinger.
Overigens leer je op een motorfiets wel anticiperen! Eigenlijk zou iedereen die ervaring moeten opdoen, voordat ze in een auto stappen.

Zo ook op het water, de bekende speedbootmalloten (copyright Albert),
de onnozele newbie comfortzeiler, die aan lagerwal vaart, met 4 sms-ende grietjes van 11, 12 jaar oud in de kuip, zit in de kajuit met z'n laptop te klooien. De Duitse motorbootvaarder, die schreeuwt dat ik moet uitwijken, terwijl ik nog maar 10 cm water onder de kiel heb.

Over de beroepsvaart:
Als ik door-de-weeks de gesprekken hoor op kanaal 77. dan denk ik wel eens: .. :roll:

Dus gewoon je eigen gezond verstand en inzicht gebruiken. Een papiertje behalen is gewoon leuk om te doen, het is onderdeel van het hele gebeuren op het water.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 01 nov 2009 18:54 #96455

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
...............terwijl op het water iedere malloot het potentiële (zelf)moordwapen zomaar mee mag nemen en ook nog niet ter verantwoording geroepen kan worden, want er is geen kennis der reglementen op het water vereist.... (althans niet dat ik weet) .....

Ook zonder verplicht papiertje kun je ter verantwoording geroepen worden. Zie de vergelijking met de fiets maar weer ;)

En waarom denk je dat je verplicht bent om het BPR aan boord te hebben?

Naast uiteraard de hoofdregel in Nederland dat iedereen geacht wordt de wet te kennen.
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 01 nov 2009 19:16 #96457

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Naast uiteraard de hoofdregel in Nederland dat iedereen geacht wordt de wet te kennen.

Dan zijn we allemaal, Mr in de rechten. :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 02 nov 2009 11:51 #96557

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793

En waarom denk je dat je verplicht bent om het BPR aan boord te hebben?

Naast uiteraard de hoofdregel in Nederland dat iedereen geacht wordt de wet te kennen.

En waar staat dat je het BPR aan boord moet hebben: juist... in het BPR. En zonder een minimaal vaarbewijs hebben een hoop mensen geen kennis van de regels en weten ze dus ook niet dat ze het aan boord moeten hebben. Een algehele plicht voor iig al het gemotoriseerde verkeer garandeert een minimale kennis van de regels en dat zal al een heel stuk verbetering opleveren. Zelfregulering is een illusie en werkt niet, in geen enkele sector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 02 nov 2009 14:44 #96577

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Nou...'t staat volgens mij ook wel zo'n beetje in ieder "hoe vaar ik boekje" gemeld...

Desnoods...desnoods kan ik me nog iets indenken bij een verplicht bewijs voor alle binnenwateren waar het BPR niet geldt. Maar ik kan me maar niet onttrekken aan het gevoel dat het meer met mentaliteit dan met kennis te maken heeft.

Daarnaast ben ik ook bang dat het dan alleen maar steeds verder zal gaan: verplichte marifoon, verplichte 2e marifoon, verplichte epirb etc

En als slot gaat een verplicht bewijs incl praktijk examen met gemak enkele honderden euro's kosten denk ik zo en ik denk ook dat je daarmee heel veel mensen van het water af gaat jagen die goedwillend zijn, maar op een krap budget zitten.

Ik geef toe, ik doe een hoop aanname's, maar ach...
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 02 nov 2009 17:21 #96604

@puck Ok, ik snap dat je watertoegang wilt houden voor eenieder... maar waarom is er wel voor kinderen op de lagere(!) school al een verkeersdiploma maar hoeft niemand ook maar iets te leren voordat ze het water opgaan? iedereen heeft geleerd hoe zich te gedragen in het wegverkeer, of op school of van zijn/haar ouders...
"goed links en rechts kijken voor je oversteekt"
"altijd je hand uitsteken en omkijken voor je afslaat met de fiets"
etc etc... maar niemand die me ooit leerde hoe te reageren op een loef/lij situatie of bb/sb.... of dat je als motorboot moet wijken voor een zeilboot. Wel heb ik op de lagere school al een verkeersexamen gehad op de fiets....theorie én praktijk! Dus waarom dan niet voor op het water een examen hoe je te gedragen?
"daar is het niet zo druk" " dat is veel ruimer, en niet zo gevaarlijk"
ik hoor 't al schrijven...het wordt naar mijn idee steeds drukker op het water,en daarmee ook krapper.... Dat is een geweldige ontwikkeling,want ik ben watersportmens in hart en nieren, maar het houdt wel in dat we meer rekening met elkaar moeten houden en dus kennis van de regels die we als gemeenschap op hebben gesteld dienen te hebben....
En nee, Henkvd, het komt niet goed met alléén maar een papiertje, daarvoor gebeuren er op de weg ook nog steeds teveel ongelukken, maar het is wel een stap in de goeie richting.
In Duitsland moet je bij wijze van spreke voor een rubberen opblaasboot al een fahrschein hebben, dus komen ze allemaal naar Nederland, want daar hoef je tot 15 meter helemaal niks te hebben... Dat is toch ook te zot voor woorden?
Uiteraard is dit zo'n eeuwige discussie waar je nooit uit zal komen, maar ik blijf het apart vinden dat we in het wegverkeer wel allerlei bewijzen voor motorvoertuigen dienen te bezitten (zelfs voor een solex) maar dat op het water alles en iedereen rücksichtslos tot 15 meter of zachter dan 20 km/uur naar hartenlust z'n gang kan gaan....
En toch, en dat meen ik met heel m'n hart en ziel, wens ik iedereen héél veel plezier op het water :wink:
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 02 nov 2009 18:45 #96623

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Een algehele plicht voor iig al het gemotoriseerde verkeer garandeert een minimale kennis van de regels en dat zal al een heel stuk verbetering opleveren. Zelfregulering is een illusie en werkt niet, in geen enkele sector.
Nee? Jij bent dus van mening dat de overheid overal regels voor moet bedenken omdat anders de wereld ondragelijk, onredelijk en onbestuurbaar wordt? Dan is het derhalve ook niet verwonderlijk dat er 1 miljoen ambtenaren zijn (nee, niet in europa gewoon in Nederland) om al deze regulerende regels in te voeren.
Waar ik dan voor ben. Gewoon basis kennis is nodig. Dat kan op een paar A4-tjes. Verder dient een ieder meteen accoord te gaan met de overige regels welke o.a. in het BPR staan. Onder de noemer je moet de wet kennen. Deze basis A4-tjes kunnen ook door verhuur bedrijven worden uitgedeelt om zo deze branche niet de nek om te draaien. Overigens heb ik in mijn directe vaargebied de meenste angst voor de niet gemotoriseerde valken welke van kade tot kade botsen 8O en volledig ongecontroleerd gedrag vertonen. Ik zie liever dat de verhuurder de boot met een BB motor uitvoert. Want opkruisen in bv de Jeltesloot zonder enige kennis is een gevaar voor de opvarenden en voor de overige watersporters. Op het meer zie je op 100 meter dat het een huurboot betreft en pas je je al dan niet terecht je eigen vaargedrag aan. Ook boten waarvan de stootwillen lekker in het water bungelen krijgen extra aandacht. En inderdaad een 14,95 mtr. boot bij ons in de haven kreeg het toch voor elkaar om twee BB-motoren van twee zeilboten, welke vredig in de box lagen, af te varen om vervolgens de boeg in de kade te drukken. En ja dan ben ik erg blij dat ik aan het einde van de haven lig waar bezoekers niks te zoeken hebben. Voor deze laatste categorie helpt het A-4tje met regels ook niks meer deze mensen zijn een boot niet machtig. Maar stap zelf maar eens in een truck met dubbele oplegger. Wil je dergelijke situaties voorkomen dan is er alleen de optie van een praktijk examen en tja... dat is weer duur en levert de nodige bezwaren op van de verhuurders. Maar ik denk dat we ons, naast onze persoonlijke ergenissen, eens moeten afvragen hoe groot het probleem nu werkelijk is. En het is natuurlijk geen schande als je een Q(6)LFI15S signaal toch nog even moet opzoeken :wink: De grootste problemen onstaan in mijn ogen met slechte bootbeheersing en bewust asociaal gedrag en daar help geen beokdrukkunst tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 02 nov 2009 19:39 #96638

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
Vaarbewijs zoals het nu is lijkt me een maat voor niks.
Iemand die echt geen verstand heeft van boten, die nog nooit op een boot heeft gezeten of er over heeft gelezen zal volgens mij ook niet zo snel op een boot kruipen. En wat als hij/zij het wel doet?
Iemand cijfers die vertellen hoe slecht het gesteld is met varend België/Nederland? Ik ben er zeker van dat dit reuze meevalt!

Ben nu al ettelijke jaren op het water en ik heb nog niet te veel gigantische gekke dingen gezien.
En die enkeling die het wel voorheeft zal wel vlug genoeg begrijpen dat je beter wat achtergrondkennis hebt.

Sommigen zullen rijk worden van die wetgevingen/regeltjes. Dat verklaart veel als het om verplichtingen gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 02 nov 2009 21:07 #96666

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
zijn de autosnelwegen dan veel veiliger vanwege de rijbewijzen die daar nodig zijn?

Dat lijkt me wel, ga nu niet vertelen dat rijbewijzen onzin zijn, ik moet er niet aan denken dat het zonder zou mogen.
Dat het in de praktijk wel eens anders lijkt, tja......... :?

Echt bootje varen is toch wezenlijk iets anders dan karretje rijden maar maak dat de botomobilisten maar eens wijs, als er al iets moet veranderen dan is dat een praktijk examen, maar dat is niet te organiseren, veel aktiever handhaven dus, maar waar halen en betalen ze dan die diendertjes van(daan).
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 03 nov 2009 08:51 #96721

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@groom: ik ben idd van mening dat de overheid zal moeten ingrijpen met regelgeving als blijkt dat zelfregulering niet werkt. Het blijkt in de praktijk namelijk dat de mensen de regels niet kennen zoals je zelf ook al aangeeft met je valken die van kade tot kade botsen.
Het idee van een paar A4-tjes is prima, dan worden dat de minimale eisen voor een vaarbewijs. Maar hoe had je gedacht dat 'een ieder meteen accoord dient te gaan met de overige regels'?? Moeten ze daar een verklaring voor tekenen? En wie gaan die verklaringen dan controleren of bijhouden?

@puck: tja, je kan natuurlijk overal beren op de weg zien.... wat te denken van een verplichte registratie, extra belasting, airbags.... Basiskennis van de regels is gewoon nodig en uit de praktijk blijkt dat er maar een methode is om die zeker te stellen en dat is een toetsing met bijbehorend papiertje. En nee, niet in de huidige vorm want dat rammelt aan alle kanten maar een werkbare versie. Niet een versie waarbij iemand met een waterscooter volledige navigatiekennis moet hebben of waarbij iemand met een boot van 14,99m met een topsnelheid van zo'n 18km/u nog steeds gewoon mag rondvaren zonder enige kennis. Een algemene basiskenis voor iedereen, aangevuld met certificaten voor bepaalde vaargebieden..... of zoiets...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 03 nov 2009 09:53 #96729

Ergens moet natuurlijk we de grens liggen.
Als je die grens nu gaat verleggen naar 14 meter en 19 km/h dan heb je dus nog steeds hufters met 13,99 meter en 18 km/h.

Denk je dat er minder hard gereden zou worden als we voor elk type auto en elk type weg een ander rijbewijs nodig zouden hebben.

Iemand heeft het al eerder gezegd, volgens mij zoeken we nu naar een oplossing van een probleem dat helemaal geen probleem is. Meer regeltjes lost over het algemeen niets op en kost alleen maar geld, vooral voor diegene die zich toch al aan de regels hielden.

Als we hier nog lang over praten komt er op een gegeven moment wel de een of andere dwaas uit Den Haag met een lekker duur plan....
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 03 nov 2009 10:18 #96733

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
We hebben aparte rijbewijzen voor brommers, motoren, gewone auto's, ditto maar met aanhanger, vrachtauto's, bussen en alles ook nog eens aangevuld met verschillende certificaten voor het vervoer van bepaalde zaken. En er loopt ook een discussie om tractoren die sneller willen rijden dna 25 km/u te verplichten om een BE-rijbewijs te hebben. Dus op de weg is een stuk diversiteit vokomen normaal. Dat er mensen zijn die te hard rijden is niet te voorkomen met papiertjes of examens maar die mensen overtreden de wet willens en wetens. Op het water heb je voldoende malloten, ook met serieus grote boten, die geen benul hebben hoe de meest simpele regeltjes werken. Die hebben nog steeds het groot-wijkt-voor-klein idee (waarbij ze zichzelf uiteraard tot de grote rekenen) en het ik-kom-van-rechts principe (wat ik een beperkt aantal gevallen wel klopt maar lang niet altijd).
En het zoeken naar oplossingen voor iets wat helemaal geen probleem is: ieder ongeluk is er één teveel.... om ook maar eens een vreselijk cliché te gebruiken... :wink: Daarnaast is een VB op de totale kosten die we jaarlijks kwijt zijn een verwaarloosbare eenmalige extra post.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 03 nov 2009 15:35 #96769

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6593
Daarnaast is een VB op de totale kosten die we jaarlijks kwijt zijn een verwaarloosbare eenmalige extra post.
Dat laatste geldt wel voor het kostenniveau van het huidige vaarbewijs, bij diegenen die zelf een boot bezitten.
Maar huur je voor een dagje een valk, ben je zo'n 100 euro kwijt. moet je eerst een vaarbewijs halen, ben je het drievoudige kwijt, en huur je dus niet meer.
Wil je het vaarbewijs tot een nuttig iets maken, met praktijk en bijvoorbeeld zeilvaardigheid, zodat die valkzeilers er ook iets aan hebben, dan praat je over een kostenniveau gelijk aan het rijbewijs B, en voor dat geld kan ik een jaar lang het liggeld van mijn sloepje betalen, plus de verzekering. Niet een te verwaarlozen factor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 03 nov 2009 15:53 #96776

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Maar als je een auto wilt huren heb je toch ook een rijbewijs nodig?

en je kunt zelfs niet zomaar een parachutesprong in je eentje maken.... Waarom dan wel zeilen zomaar toestaan?

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 03 nov 2009 17:25 #96796

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Omdat er nog altijd meer doden vallen in het verkeer dan in een zeilboot. Laten we de echte pijnpunten eerst aanpakken.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 03 nov 2009 18:36 #96812

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Natuurlijk erger ik me ook regelmatig aan onkunde en gedrag op het water, maar om hiervoor een volledig regelingensysteem in te voeren gaat me werkelijk veel te ver.

De vergelijking met een auto blijf ik een onzinnige vinden. We hebben het over verkeer dat (muv cats en surfplanken) langzamer gaat dan ik geregeld fiets. En ja, het wordt op het water steeds drukker, maar de ruimte is er nog altijd oneindig vergeleken met de weg. Beide factoren zorgen er voor dat daardoor de tijd om te reageren op het water dan ook meer dan groot genoeg is om zelf te wijken en geen voorrang te claimen.

Uiteraard is elk slachtoffer er één te veel, maar ik denk dat we het hier over een verwaarloosbaar aantal hebben vergeleken met andere hobby’s of zelfs andere factoren in de watersport.

Hoe dan ook lijkt mij een certificatie van iedere watersporter niet het einde maar het begin.

Ik neem nu even aan dat het voorkomen van schade en slachtoffers de doelstelling van zo’n certificaat is en niet het voorkomen van ergernis. Binnen die doelstelling lijkt mij na de invoering van het certificaat de scheepsAPK de meest logische stap. Te vaak vliegt er een boot in de fik door een slechte gasinstallatie en veel te vaak moeten (zeil!)schepen met een motorstoring worden binnengesleept. Uiteraard vraagt dit om een centrale registratie van alle vaartuigen, kortom het kentekenbewijs komt er aan.

En de kosten van deze hele operatie, nu we de registratie toch al rond hebben, kunnen we dan mooi uit de vaartax halen.

De wens alles in het leven te kunnen controleren en werkelijk ieder risico uit te willen bannen wordt steeds groter in onze maatschappij. Wat mij betreft mag dat allemaal wel wat nuchterder.
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 03 nov 2009 19:09 #96817

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Het idee van een paar A4-tjes is prima, dan worden dat de minimale eisen voor een vaarbewijs. Maar hoe had je gedacht dat 'een ieder meteen accoord dient te gaan met de overige regels'?? Moeten ze daar een verklaring voor tekenen? En wie gaan die verklaringen dan controleren of bijhouden?
Dat laatste is nergens voor nodig... Controle controle controle....
Het Cursusboek klein vaarbewijs deel 1 en 2 ter hand:
Jij gaat mij vertellen dat je de SRKGT uitzonderingen uit je hoofd kent?
En zo kan ik er nog wel een paar opnoemen. De verantwoordelijkheid ligt per definitie bij de schipper of hij de wet nu kent of niet. Alleen "wij" willen dat alles is afgebakent... De wet verander je er niet mee. De bewustwording is een belangrijk aspect vandaar mijn A4-tje en de verplichting tot het besef dat er regels bestaan. Ik ken ook niet alle regels van het BPR uit mijn bolletje maar vindt mijzelf wel een verantwoord gebruiker van de vaarwegen. A vanwege de opgebouwde boot beheersing en vanwege de aanwezige basis kennis. Dit eerste leer je door te doen en dat tweede leer je door je bewust te gedragen. Als dat eerste nu oefend met dat tweede terhand dan accepteert "iedereen" je op het water.
De wens alles in het leven te kunnen controleren en werkelijk ieder risico uit te willen bannen wordt steeds groter in onze maatschappij. Wat mij betreft mag dat allemaal wel wat nuchterder

Helemaal mee eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 03 nov 2009 19:25 #96822

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
veel te vaak moeten (zeil!)schepen met een motorstoring worden binnengesleept.

So what?
Lijkt een gekke stelling, maar we hebben toch ook Touring wegenhulp en andere pechverhelpers op de weg? Waarom niet op het water? Het lijkt me een goede lucratieve bezigheid voor ondernemers...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 04 nov 2009 08:15 #96941

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6593
Er zijn in het verleden diverse pogingen ondernomen, maar voor zover ik weet is dat altijd op een "niet commercieel haalbaar" uitgelopen. Je hebt nog wel een pechdienst die kan langskomen als je alweer in de haven ligt...
Het hier eerder genoemde gemiddeld tempo van bootjes zorgt er ook voor, dat de hulpverlener te lang nodig heeft om de boot met pech te bereiken, zeker gecombineerd met de bootdichtheid op het water, die ook totaal anders is dan bij auto's op de weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 04 nov 2009 09:05 #96947

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een scheepsapk zoals Puck het noemt heeft niets te maken met het inzicht of de (on)bekwaamdheid van een watersporter die desnoods zeilend op een vierkante meter lap naar binnen kan als er motorpech is. Er zijn meer zeilboten met motorpech gesleept dan motorboten. En dat motorfalen kan ontstaan wanneer men direct na een keuring uitvaart. Denk aan plastic voor je inlaat of een lijn in je schroef. Wat betreft de in de brand vliegende boten door slechte gasinstallaties, ja iedere brand is er 1 te veel maar om te stellen dat daar maatregelen voor nodig zijn... zoveel branden zijn er niet op jaarbasis. Er zijn te veel mensen die geld willen uitsparen (op zich prima) en zelf gaan klooien zonder te weten wat, hoe en waarom. Dat hou je ook wanneer alle boten een jaarlijkse inspectie krijgen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 04 nov 2009 09:33 #96949

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Wat ik vooral mis op het water is het goede zeemanschap.
Dat je niet alle regeltjes kent, alla, ik weet ook niet precies alle regeltjes in het verkeer.
En de langzamere snelheid van boten hoeft niet te betekenen dat het dan makkelijker is om ongelukken te voorkomen! Je kunt bij een boot niet even op de rem trappen om te stoppen als er ineens een voetganger oversteekt....

Kunde in belangrijk, kennis ook. Het vastleggen/reguleren met een praktijk vaarbewijs zou mooi zijn, maar is denk ik niet haalbaar.

Het huidige vaarbewijs is al een goed begin, maar kan toch beter denk ik.Hoe ik dat zie moet ik nog even over bomen, maar er zijn al goede dingen voorbij gekomen.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het vaarbewijs ... 04 nov 2009 10:01 #96952

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Een vaarbewijs verondersteld kennis hebben van.
Kennis hebben van en toepassen van die kennis in de praktijk is een heel ander verhaal.
De meeste mensen die een auto besturen zijn in het bezit van een rijbewijs - in tegenstelling tot het vaarbewijs verkregen na praktijkoefeningen - en als ik dan zie hoe in de praktijk die kennis toegepast wordt ....
Laten we eens ophouden alles te ondervangen met een 'bewijs'.
Een vaarbewijs veronderstelt dat de houder ervan kan varen.
Ik weet wel beter.
Het lijkt mij een bureaucratische oplossing voor een bureaucratisch probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl