@apae: nee, dat was ook eigenlijk mijn punt. Het gebruik van diploma's is binnen Scouting Nederland al sinds de jaren 70 volkomen normaal en daar voer geen boot uit zonder dat de vereiste papieren aan boord waren... de beroemde MBL's. De grap was dat er dan wel eens iemand binnenkwam die al jaaaarenlang voer en vond dat hij/zij recht had op een MBL of het niet nodig had. Zo iemand werd dan even meegenomen door een examinator met een is-voor-kou-geen-probleem opmerking en vervolgens bleek inderdaad dat er toch nog wel het een en andere aan schortte. Zoals ik ooit een monteur heb horen zeggen: "25 jaar ervaring wil niet zeggen dat je het ook 25 jaar goed doet"...
In de praktijk blijkt dat de grootste tegenstanders van een algemeen vaarbewijs de grootste moeite hebben om er een te halen. Tikkie gecharcheerd wellicht maar dat is toch wel wat ik de afgelopen jaren heb gemerkt.
@proost: de certificaten van het CWO beperken zich niet tot zeilen maar zijn ook te halen voor roiers, motorboters (?), surfers enz. Er wordt altijd een basis gelegd voor de theoretiche kennis van vaartuigen en reglemeneten en daarnaast worden de eigen vaardigheden getoetst. En imho is dat de methode die goed is.
Verder is het natuurlijk zo dat een algemene plicht juist heel goed is voor de werkgelegenheid: denk eens aan de mogelijheden voor ondernemers om vaarscholen op te zetten, voor cursussen op allerlei niveaus, voor examinatoren...