redshift schreef :
Oud thema maar wel interessant.
Ik vraag me af hoe de schippers die aanraden om "een voorspring aan te brengen die kort genoeg is om de steiger voor niet te raken" dat van plan zijn, solo. Denkend aan Oudeschild (waar toch wel kikkers op de uiteinden zitten) zou ik dat aardig lastig vinden. Wind op de kop - boot stoppen op de gok zonder te botsen, en dan naar het midden lopen om die voorspring om de bolder te leggen / gooien. En dan? Nog even naar voren lopen om de spring vast te leggen en snel weer helemaal terug naar het gas?
Inderdaad.
Er is 1 ding wat misschien voor mij anders is dan voor anderen: Ik vind een manouvre al geslaagd als ik achteraf de verzekering niet hoef te bellen, en alles de hele tijd onder enige controle was. Dus ik schaam me er totaal niet voor om halverwege compleet dwars te liggen.
En als ik t niet vertrouw, leg ik m ijskoud aan een vingersteiger bedoeld voor een 20m jacht: die is voor mij wèl lang genoeg. Immers: te korte vingersteigers, en geen palen is gewoon een kostenmaatregel. Als die mijn veiligheid in gevaar brengt, of die van mijn scheepje, verzin ik wat anders.