Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alle tips, trucs en technieken om zelfstandig zonder personeel je boot te varen.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 05 nov 2015 18:36 #679437

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
Hoe?

Zonder middenbolder uiteraard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 05 nov 2015 18:40 #679438

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Wat is een vingersteigertje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 05 nov 2015 18:51 #679440

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7576
Enkele jaren terug heb ik dezelfde vraag gesteld :cheer:
www.zeilersforum.nl/index.php/...fvaren-vingersteiger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 05 nov 2015 21:50 #679505

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Ik heb vaak een dikke bol achterop hangen op de juiste hoogte.
Ik prik de boot achteruit varend de box in (39 ft vaste drieblads) en leg hem stil met de bol tegen de steiger en zet hem in zijn achteruit. Dan stap ik even af om de landvast over de bolder te mikken. Hiermee trek ik de boot in zijn vooruit tegen de loefkant.
Afstappen moet omdat de bolder pal naast een reddingsboeipaal staat waardoor werpen meestal mislukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 09:40 #679592

bij voorruit de box in: eerst de achterlandvasten vast, motortje in z'n voorruit, naar voren lopen en voorlijnen vast
of achteruit idem.
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 09:48 #679598

WhiteMagic schreef :
bij voorruit de box in: eerst de achterlandvasten vast,

Ja , dat wordt dus moeilijk bij een (veel) te korte vingersteiger ( en ze heten echt zo hoor havenhout.nl/zijsteigers-of-vingersteigers/ ).
Tenzij je een middenbolder hebt natuurlijk maar er varen nog steeds veel boten rond c.q. worden gebouwd zonder middenbolders.
Ik heb ze ook zelf moeten installeren en dat was een forse klus want ik moest eerst öntdekken"hoe ik bij de onderkant van de gangboorden kon komen:

Bijlage:

Bestandsnaam: INSTALLING...RE27.pdf
Bestandsgrootte:355 KB



Ad
Laatst bewerkt: 06 nov 2015 09:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 10:03 #679605

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Ik heb alleen een kluisgat in het midden.
Opgelost door een kikker op de genuarail.
De kikker schuif ik wat achterlijk van kluisgat omdat ik denk dat genuarail niet op dwarskracht horizontaal bedacht is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 10:42 #679618

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Hangt nogal van windrichting en -kracht af maar als er vooruit in wil en iets met een lijn wil doen in principe de lijn nog iets verder naar voren zetten (zo ver naar voren als nodig is om er wel 'in' te kunnen varen zonder de hoofdsteiger te raken.

Vervelende bij-effect is wel dat hoe meer naar voren je lijn vast zit, hoe meer je achterschip de andere kant op wil: goed om je roer-gebruik denken dus dat je niet je achterschip ergens tegenaan/tegenop zwaait.

EDIT : zie nu dat het in het Solo topic staat. Dan is bovenstaande een beetje lastiger om dat je zelf voorop moet zijn om de lijn op de vingersteiger te krijgen. Dan bij voorkeur achteruit erin (als de wind van de steiger waait, of halfwinds is). Achterlandvast vast, beetje schroef om bij de vingersteiger te blijven en dan verder afmeren.

(of als het ondiep is het 2,5 meter midzwaard laten vallen, blijf je ook even liggen waar je ligt ;) )
Laatst bewerkt: 06 nov 2015 10:48 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 10:53 #679624

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Joop66 schreef :
Hoe?

Zonder middenbolder uiteraard.

Maak 's een tekeningetje van een (hypothetische) situatie.

Bij een echt korte vingersteiger hoort er aan de buitenkant van de box nog een paal te staan, natuurlijk. Als de vingersteiger korter is dan 2/3 van de scheepslengte en er staan geen palen aan het uiteinde, dan heb jij of de havenmeester een te kleine box uitgekozen.

Als je de eis "zonder middenbolder" laat vallen, kan het wel, maar ideaal is het niet.

En als er palen staan aan het uiteinde van de box lijkt het me ook duidelijk.
Laatst bewerkt: 06 nov 2015 10:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 11:07 #679627

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
lodewijk stegman schreef :
Bij een echt korte vingersteiger hoort er aan de buitenkant van de box nog een paal te staan, natuurlijk. Als de vingersteiger korter is dan 2/3 van de scheepslengte en er staan geen palen aan het uiteinde, dan heb jij of de havenmeester een te kleine box uitgekozen.

Daar heb je gelijk in maar de praktijk is weerbarstiger: bv de 12-13 meter boxen op Texel/Oudeschild en Vlieland kom ik niet in op de middenbolder alleen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 11:43 #679639

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
WhiteMagic schreef :
bij voorruit de box in: eerst de achterlandvasten vast, motortje in z'n voorruit, naar voren lopen en voorlijnen vast
of achteruit idem.

Goeie hoor,
Hier korte vingerpier, met ring dus geen bolder, geen paal en geen middenbolder aan boord.
Ik heb geen keuze dan voorzichtig zo goed mogelijk en zo dicht mogelijk tegen de korte vingerstijger de box invaren, en eventueel met mijn fenders tegen de buurman aan duwen. En hopen dat ik dicht genoeg bij de vingerstijger ben om te kunnen afstappen en met een korte lijn de boot tegen de stijger vast te leggen om daarna de echte landvssten vast te zetten.
Ik vaar bijna altijd alleen, en tot nu toe is het met in 95% van de gevallen gelukt, zonder hulp.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 12:00 #679646

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12536
zonder middenbolder en wel een bolder op de zijsteiger, is een springetje (vaste lus) vanaf de voorpunt een optie. dan gas erop houden en met het roer spelen.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 12:05 #679649

Misschien zo'n ding aanschaffen?
Erg handig om een lijn door een ring te halen of aan te meren aan een mooring en kun je aan een bestaande pikhaak vastmaken.
www.compass24.nl/uitrusting/an...r?ffRefKey=ZmL65VJA2
Als je geld over hebt zijn ze er ook compleet:
www.svb24.nl/nl/robship-telesc...-hook-hook-moor.html
Ad
Zo werkt zoiets:


Laatst bewerkt: 06 nov 2015 12:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 12:47 #679656

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Hier in de thuishaven ook een 3/4 vingersteiger aan bakboord (en buurboot aan SB), met ook nog eens een enorme steigerpaal in de hoek tussen hoofdsteiger en vingersteiger. Achterop het vingersteiger staat een bolder.

Ik heb een voorspring op maat gemaakt waarmee ik vrij van de steigerpaal blijf. Ik vaar heel rustig de box in (motor in neutraal) en leg de spring op de bolder. Vervolgens is het even opletten. Door het beetje snelheid dat de boot nog heeft en door de spring wordt afgestopt, zal punt in eerste instantie richting steiger getrokken worden en de kont richting buurman. Maar omdat het allemaal met weinig snelheid gebeurt, is dat met stootwillen op de goede plek prima op te vangen. Vervolgens motor in zijn vooruit en een beetje van het steiger afsturen. Boot blijft dan alleen op de spring prima in het midden van de box liggen. Roer fixeren en je hebt alle tijd om de landvasten te beleggen. Dit werkt natuurlijk alleen als je de lengte van de voorspring en het vingersteiger op elkaar kunt afstemmen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 13:09 #679663

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
holrobert schreef :
lodewijk stegman schreef :
Bij een echt korte vingersteiger hoort er aan de buitenkant van de box nog een paal te staan, natuurlijk. Als de vingersteiger korter is dan 2/3 van de scheepslengte en er staan geen palen aan het uiteinde, dan heb jij of de havenmeester een te kleine box uitgekozen.

Daar heb je gelijk in maar de praktijk is weerbarstiger: bv de 12-13 meter boxen op Texel/Oudeschild en Vlieland kom ik niet in op de middenbolder alleen.

In Oudeschild staan er inderdaad bij sommige boxen geen palen aan de buitenkant (bij sommige andere wel, overigens) en ik kan me inderdaad herinneren daar ik als solozeiler een beetje mee getobt heb. Je kont steekt in veel gevallen een flink eind voorbij de vingersteiger. Voor een haven met zoveel pretentie is het daar op sommige plekken dus matig geregeld. Of men heeft een overschot aan boxen die eigenlijk te klein zijn voor de boten die erin gelegd worden.

Maar dat is wat mij betreft een uitzondering op de regel. Ik kom maar zelden op plekken waar de vingersteigers zo kort zijn dat het problemen oplevert, omdat er geen palen aan het eind van de box staan.
In gevallen waar dat wel zo is, en je vaart vooruit de box in, lijkt een voorspring met een lengte iets korter dan de lengte van de vingersteiger de eerste lijn die je op de wal moet zetten. Van het eind van de vingersteiger naar je boeg. Schippers met een timmermansoog kunnen hem voor het invaren van de box dubbelgenomen op maat vastzetten. Dan is het een kwestie van op tijd remmen, op de vingersteiger stappen, voorspring op de bolder of kikker zetten, terug aan boord en de boot met een beetje gas en misschien iets roer bij de steiger houden, waarna je de lijnen voor en de achterspring kunt regelen.

Achteruit erin is ook een optie, maar daar moet je de boot voor hebben (eentje die altijd achter het roer aan gaat), of precies weten hoe je je wielwerking kunt gebruiken om de boot daar te krijgen waar je hem hebben wil. Voordeel van achteruit erin is dat je als soloschipper zijnde de achterspring misschien in het voorbijkomen om de kikker op de vingersteiger kunt leggen. De methode van waterblok; stootwil tussen kont en steiger en gas achteruit erop houden kan ook werken, met de goeie kont.
Laatst bewerkt: 06 nov 2015 13:42 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 13:19 #679667

dat zeg jenog wel even terloops : "op de vingersteiger stappen" maar dat is in sommige gevallen ook nog een hele klus hoor.
Dat je niet gaat resoneren bedoel ik :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 13:40 #679672

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
roozeboos schreef :
dat zeg jenog wel even terloops : "op de vingersteiger stappen" maar dat is in sommige gevallen ook nog een hele klus hoor.
Dat je niet gaat resoneren bedoel ik :unsure:

Wat je met resoneren bedoelt weet ik niet, maar sommige vingersteigers voelen niet al te stabiel aan, als je erop stapt. Ook het hoogteverschil gangboord - vingersteiger kan een probleem zijn. Maar op de vingersteiger stappen moet vroeg of laat altijd. Het is vooral zaak het niet te schichtig te doen en toch een beetje vlot.
Vroeger, met de Victoire 22, was het allemaal wat eenvoudiger. Bij sommige vingersteigers stapte ik omhóóg en de zeereling was ook maar 40 cm.

Al doende leert men. In de eigen box heb je het vroeg of laat wel door. Maar er zijn zoveel boxen waar je maar ééns komt en dan kan het vriezen of dooien..

Dat gekloot in boxen is eerlijk gezegd ook een reden waarom ik in het algemeen een hekel heb aan jachthavens. Gewoon langs een kademuur of een langssteiger afmeren is over het algemeen veel eenvoudiger. Het ergste dat je kan gebeuren is dat je iemand langszij krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 13:56 #679674

Tony2920 schreef :
WhiteMagic schreef :
bij voorruit de box in: eerst de achterlandvasten vast, motortje in z'n voorruit, naar voren lopen en voorlijnen vast
of achteruit idem.

Goeie hoor,
Hier korte vingerpier, met ring dus geen bolder, geen paal en geen middenbolder aan boord.
Ik heb geen keuze dan voorzichtig zo goed mogelijk en zo dicht mogelijk tegen de korte vingerstijger de box invaren, en eventueel met mijn fenders tegen de buurman aan duwen. En hopen dat ik dicht genoeg bij de vingerstijger ben om te kunnen afstappen en met een korte lijn de boot tegen de stijger vast te leggen om daarna de echte landvssten vast te zetten.
Ik vaar bijna altijd alleen, en tot nu toe is het met in 95% van de gevallen gelukt, zonder hulp.

Ik heb ook geen middenbolder, ook niet nodig. Heb je een vingerpier zonder palen? Zoals vermeld, dan achteruit de box in. Motor in z'n vooruit en dan naar voren lopen en voor vast maken
andersom, eerst een lijn om de paal aan loef, motor in zn werking en zorgen een fendertje middenvoor om tegen de steiger aan te komen. dan voorlandvast..

zonder palen, same deal, als je maar een achterlandvast vast hebt krijg je de boot altijd wel tegen de steiger. Gewoon kwestie van anticiperen op de situatie..ligt er een buurman? zorgen dat je fenders uit hangen en tegen je buurman aan waaien en dan rustig alles op orde brengen.

ik vaar al vanaf me 10e solo met verschillende maten kajuitjachten van 6m tot 14m, verschillende havens en situaties en NOOIT heb ik solo een middenbolder gebruikt, ook al zat die er soms wel..altijd achterlijn eerst.
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 14:12 #679680

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
WhiteMagic schreef :
ik vaar al vanaf me 10e solo met verschillende maten kajuitjachten van 6m tot 14m, verschillende havens en situaties en NOOIT heb ik solo een middenbolder gebruikt, ook al zat die er soms wel..altijd achterlijn eerst.

Als het wat waait ga ik toch bij voorkeur met de boeg op de wind liggen (geen wind in de kuip, geen geklets onder de spiegel) dus dat 'altijd achterlijn eerst' gaat dan niet op bij enkel een vingersteiger.

Denk ook dat dat, hoewel niet expliciet genoemd, de vraag was:

wind vanaf de steiger, hoe kom ik dan met de boeg naar de wal fatsoenlijke solo voor de wal.

Denk ook dat die vraag wel beantwoord is: voorspring, of iets wat daarop lijkt tussen voorbolder en middenbolder. En als je dat niet ziet zitten maar achteruit erin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 14:45 #679684

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1801
Achteruit varen en achterlijn vast. Alle controle. Ik leg zelden vooruit aan, ook niet metbemanning. Ook ik heb op diverse schepen gevaren, en 90 procent van de tijd solo en ben ervan overtuigd dat hiermee de beste controle mogelijk is over je schip.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 14:57 #679688

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
WhiteMagic schreef :
bij voorruit de box in: eerst de achterlandvasten vast, motortje in z'n voorruit, naar voren lopen en voorlijnen vast
of achteruit idem.

Laat ik dat maar eens niet doen. Dan weet ik zeker dat ik tegen de steiger aan zit. Zoals gevraagd: Het gaat om n box met een te korte vinger en geen bereikbare paal, zoals die bijvoorbeeld in Oudeschild zijn, maar ook in Stellendam bij de verkeerde wind.

Achteruit er in is dan de beste die ik heb kunnen verzinnen: Daar ben ik ook op t moment dat ik de boot stil leg, en heb ik dus de beste kans om een bolder, of iets anders te vangen met de landvasten.

Maar vooruit is t me solo nog niet lekker gelukt. Dan moet ik op t moment suprème naar voren spurten om daar iets te doen wat misschien niet lukt, en dan ben ik werkelijk alle controle kwijt. Bovendien ken ik in een vreemde haven de situatie niet precies genoeg om lijntjes op de juiste lengte te hebben liggen. Dat zie je pas goed als je er al ligt.

De mensen die hier al wat langer zijn, weten dat mijn stelling is: Elke manoevre waar ik nadien de verzekering niet hoef te bellen, beschouw ik als geslaagd. Dus met stootwillen tegen een buurman aan dobberen, zie ik niet als een probleem.
Laatst bewerkt: 06 nov 2015 14:59 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 14:58 #679689

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Doe alles achteruit. Ook wachten voor de sluis met kont in de wind.
Alleen een spring voor en daar vooruit in varen is moeizaam bij mijn schip, wil dan erg graag de punt in de kant en de kont in de buurman zetten.
Mogelijk ben ik te rond daarvoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 15:29 #679697

lodewijk stegman schreef :
Wat je met resoneren bedoelt weet ik niet, maar sommige vingersteigers voelen niet al te stabiel aan, als je erop stapt.
nou dat je erop stapt, een heel stuk naar beneden zakt en dan met je gewicht en knieen moet proberen om de steiger tot stilstand te krijgen in de middenstand . als je teveel compenseert ga je weer omhoog, etc. resoneren dus.. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 15:47 #679706

Joop66 schreef :

Achteruit er in is dan de beste die ik heb kunnen verzinnen: Daar ben ik ook op t moment dat ik de boot stil leg, en heb ik dus de beste kans om een bolder, of iets anders te vangen met de landvasten.

Maar vooruit is t me solo nog niet lekker gelukt. Dan moet ik op t moment suprème naar voren spurten om daar iets te doen wat misschien niet lukt, en dan ben ik werkelijk alle controle kwijt.

Spurten naar voren afhankelijk van de windsterkte/richting hoeft ook wel mee te vallen, maar inderdaad kan het wel eens anders lopen dan gepland, dat hoort er nu eenmaal bij.

Je kunt ook eerst eens langs varen, kijken hoe de situatie is bij de box en aan de hand daarvan de inschatting maken voor/achteruit afmeren..als voorruit geen optie is, dan maar achteruit..dat hoort ook bij solo varen, niet altijd kan het even gemakkelijk als een handje extra..
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen aan (te) korte vingersteigertjes. 06 nov 2015 16:43 #679739

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Het klinkt in koor 'altijd achteruit' en natuurlijk dit is de meeste situaties veruit het makkelijkst, iets wat ik tijdens manoeuvreerinstructie ook altijd benadruk.

Maar als je bijvoorbeeld Oudeschild aandoet, en het waait dik uit Oost of West, ga je toch bij voorkeur niet met de achterkant in de wind liggen ? Ook in je eigen haven laat (ik in ieder geval niet) je je schip bij voorkeur toch ook met de boeg in de wind achter.

Wat mij betreft dus vooruit erin op een voorspring, of iets wat het midden houdt tussen een voorspring en een spring op de middenbolder, en pas als het zo hard waait dat je die manoeuvre niet meer ziet zitten om te doen achteruit erin, en dan de wind en regen in de kuip maar voor lief nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.338 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl