Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alle tips, trucs en technieken om zelfstandig zonder personeel je boot te varen.

Onderwerp: Beter trimmen of meer reven

Beter trimmen of meer reven 05 juli 2017 18:33 #849658

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
of het te simpel is maakt niet uit, als het maar motiverend werkt, in mijn geval zelfs magisch die 7 kts grens voor 7 mtr bij bf4.





Hans V schreef :
peter1 schreef :
is nieuw, ter motivatie...ik heb er een keertje vlakbij gezeten, al heeft deze uiterst simpele zelfbedachte formule zeer sterke correctie factoren nodig...met mijn mirror is het een eitje, maar met mijn 22 ft een zeer grote uitdaging en een stuk boven de 22 ft weer bijna onmogelijk.
Hans V schreef :
peter1 schreef :
eigenlijk is het heel simpel, je moet blijven trimmen tot je de 1 kts haalt per meter bootlengte en dat met bf 4 en gewoon op een genuaatje...anders is het nog lang niet klaar met trimmen.

Waar haal je deze formule vandaan?

Bij wat grotere zeiljachten gaat je zelfbedachte formule helemaal niet op. Als je correctiefactoren te groot worden is je formule misschien iets tè simpel? ;)

Om je trimprestaties te meten hebben ze polars uitgevonden, die per boot verschillen (want in werkelijkheid is het best complex). Die beschrijven waar je boot bij verschillende windsnelheden en -hoeken en zeilvoering toe in staat is.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 05 juli 2017 18:34 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 05 juli 2017 18:44 #849662

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
peter1 schreef :
is nieuw, ter motivatie...ik heb er een keertje vlakbij gezeten, al heeft deze uiterst simpele zelfbedachte formule zeer sterke correctie factoren nodig...met mijn mirror is het een eitje, maar met mijn 22 ft een zeer grote uitdaging en een stuk boven de 22 ft weer bijna onmogelijk.

Theoretische rompsnelheid is toch evenredig met de wortel van de waterlijn?
Dan klopt deze lineaire formule maar voor 1 lengte...
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 05 juli 2017 18:45 #849663

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
peter1 schreef :
of het te simpel is maakt niet uit, als het maar motiverend werkt, in mijn geval zelfs magisch die 7 kts grens voor 7 mtr bij bf4.
Hans V schreef :
peter1 schreef :
is nieuw, ter motivatie...ik heb er een keertje vlakbij gezeten, al heeft deze uiterst simpele zelfbedachte formule zeer sterke correctie factoren nodig...met mijn mirror is het een eitje, maar met mijn 22 ft een zeer grote uitdaging en een stuk boven de 22 ft weer bijna onmogelijk.
Hans V schreef :
peter1 schreef :
eigenlijk is het heel simpel, je moet blijven trimmen tot je de 1 kts haalt per meter bootlengte en dat met bf 4 en gewoon op een genuaatje...anders is het nog lang niet klaar met trimmen.

Waar haal je deze formule vandaan?

Bij wat grotere zeiljachten gaat je zelfbedachte formule helemaal niet op. Als je correctiefactoren te groot worden is je formule misschien iets tè simpel? ;)

Om je trimprestaties te meten hebben ze polars uitgevonden, die per boot verschillen (want in werkelijkheid is het best complex). Die beschrijven waar je boot bij verschillende windsnelheden en -hoeken en zeilvoering toe in staat is.

Ik vrees dat je formule voor schippers met wat grotere boten demotiverend werkt, zo niet deprimerend. :laugh:

Maar als het voor jou werkt, houden zo!
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 05 juli 2017 19:33 #849673

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
die hebben een zithoek, een koelkast, een flatscreen aan wand en een groot en stoer stuurwiel, je kan niet alles hebben, hoe kleiner de boot hoe meer kts per meter bootlengte aan snelheid...
Ik vrees dat je formule voor schippers met wat grotere boten demotiverend werkt, zo niet deprimerend.

Maar als het voor jou werkt, houden zo!
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 05 juli 2017 19:33 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 05 juli 2017 20:43 #849701

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Elam schreef :
Theoretische rompsnelheid is toch evenredig met de wortel van de waterlijn?
Dan klopt deze lineaire formule maar voor 1 lengte...

Klopt. Maar als de 'formule' er alleen is om je trimhormonen te stimuleren doet de werkelijkheid er niet toe. En Peter geeft aan dat het voor zijn motivatie prima werkt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 juli 2017 20:44 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 05 juli 2017 20:48 #849703

9 meter, 9 Kn/h dat haal ik wel zonder flatscreen.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 05 juli 2017 20:52 #849705

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
helmsman 38 schreef :
9 meter, 9 Kn/h dat haal ik wel zonder flatscreen.

9 kn/h, dat is een versnelling: na 2 uur ga je dan 18 kn, enzovoort.

Sorry, kon het niet laten :evil:
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 05 juli 2017 21:07 #849707

na 1 uur en 3 kwartier 16 mijl moet ook nog wel lukken volgens de kenners
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 05 juli 2017 23:33 #849726

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Erg interessant onderwerp, en weer goede tips om over na te denken!

Doet mij denken aan onze reis in deze hobby/levensstijl

Ik ben nog echt leren aan het zeilen (ben je ooit uitgeleerd?), eind vorig jaar een opknapper zeilboot gekocht, helemaal opgeknapt in de winter en zo alles een beetje leren kennen waaronder vele benamingen voor dingen.

En dan maar gaan zeilen toen hij "klaar" was.

de 2de keer zeilen was op het markermeer met een goede 5bft met windstoten tot 7bft.

Ongereefd, want wist ik veel hoe je dat zeil moest reven.
Ik dacht dat kwam wel goed.

Daar kwam bij dat het zeil er berg beroerd op zat, onderlijktouwtje was zeker 15cm gekrompen (geen idee wat dan ding was destijds).

Dus het zeil was erg bol, het zijruitje van mijn vers opgeknapte boot hing in het water.
Mijn betere wedehelft was echt aan het trillen, water vloog over de boot heen zo op onze vrij angstige kopjes ...

Ik had geen idee wat ik aan het doen was.

Nadat de zoveelste keer overstag gaan mislukte, de fokkenschoten in het water lagen (lang verhaal) en een moordende blik van mijn betere wederhelft de zeilen eraf gehaald om terug te motoren.
Door de korte golfslag kwam de buitenboormotor steeds uit het water, we dreigden aan lager wal te komen. Na wat lichtelijk gemopper, zei ik tegen mijzelf: "ok het word tijd om eens logisch na te gaan denken" :whistle:
Fok uitgerold, net genoeg helling zodat de motor zijn werk kon doen.

1.5 uur in de auto terug gereden met slechts een natte onderbroek en jas aan


Sindsdien ben ik dus wat logischer gaan nadenken, zocht wat tips.
En probeer te leren ook al vind ik dat moeilijk.

N.a.v. wat simpele tips, mijn mast, grootzeil, en fok er redelijk goed erop gekregen.
Wat een wereld van verschil is dat, ik was echt stomverbaasd.

Tot 2 weken geleden elke week gaan zeilen, en altijd bij minimaal 4 a 5 bft.
Sindsdien is het ons al gelukt om de boot een paar keer zelfsturend te krijgen, en hebben we al fatsoenlijk kunnen zeilen bij een milde 6 bft (gereefd), het heeft mij de ogen open gedaan en hongerig gemaakt naar meer. Ik merk zelfs dat het mij plezier oplevert als ik wat harder ga dan de "buurman" maar kan ook genieten als iemand mij voorbij zeilt.
Het is een prachtige hobby met vele dimensies.

Nu is lezen en leren niet mijn sterkste punt, en alles gaat in kruiptempo.
Maar zeiltrim is echt 1 van de belangrijkste middelen om je boot goed te besturen, en je plezier erin te houden, en desalniettemin veiligheid!

Mijn betere wederhelft gaat ook altijd trouw met mij mee, weer rustig opgebouwd na die ene vrij traumatische keer. Nu maakt ze filmpjes van als de spanner van de verstaging het water raakt.

Nu lukt het me niet altijd, en kan soms de omstandigheden slecht inschatten.
En weet ik nog steeds niet goed wat ik voel en zie, maar in ieder geval heb ik wat meer gereedschap voor veiligheid en plezier, en dat door alleen maar wat basiskennis geleerd te hebben in combinatie met logisch nadenken.

Best wel een verhaaltje, sorry als het wat misplaats is :blush:
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 05 juli 2017 23:51 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 06 juli 2017 05:07 #849735

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
ik vind het een heel leuk verhaal,
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 06 juli 2017 05:16 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 06 juli 2017 06:34 #849751

Nee joh, niet misplaatst, je dekt precies de lading.

Ik hen een flinke hand vol "mannen" die de zeilhobby wel eens het gezin zouden binnenbrengen, gebaseerd op een ver verleden waarin wel eens gezeild was, die vervolgens een boot leenden of huurden die ze niet de baas waren en waarna het dus definitief klaar was.

ALs ik op de haven loop, zie je toch écht wel veel mannen alleen rond hun bootje snuisteren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 06 juli 2017 06:38 #849753

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Mooie leercurve hoor Sonador!

Als je niet zo van lezend leren bent, vraag dan een keer een ervaren opstapper mee. Of stap zelf aan boord bij iemand die je ook nog wat wil vertellen. En natuurlijk, schrijf je in voor een trimclinic bij Baasklus aan boord. Heeft mij in 1 klap het begrip opgeleverd wat nodig was om verder te leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 06 juli 2017 10:47 #849815

David S,
Bij de boot op de foto zou ik een tweede halshoek bij de eerstvolgend naad zetten, de tweede schoothoek bij de tweede naad.
Dan houd je een relatief lang voorlijk over, dat is goed voor de aandrijving. De voorste 30% van de koorde geeft 60% van de aandrijving.

Met de schoothoek op de hoogte van de tweede naad wordt je zeil relatief smal en heb je minder helling.

Je zit dan aardig in de buurt van een stormfok.

Wanneer je dat bedienbaar maakt vanuit de kuip hoef je niet eens het voordek op.

De tweede schoot zit dan vanzelfsprekend altijd ingeschoren.



ELAM,

Die wortel/waterlijn regel is geen formule, maar een heel erg grove vuistregel, die ongeveer wel een beetje klopt.

Een kano van 4meter, de halve lengte van mijn waterlijn kan ik niet bijhouden met 20pk, terwijl die kano aangedreven wordt door 1/2 pk !!!!!!!
Laatst bewerkt: 06 juli 2017 11:00 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 06 juli 2017 13:57 #849880

Goed ik ben over de streep, ik ga mij maar eens verdiepen in de wereld van trim. Zoals ik al eerder mailde had ik nooit zo'n zin in de moeite en hoefde ik niet sneller. Ik zeil mijn hele leven al met veel plezier en ga nu al met mijn bootje uit 1976 harder dan veel andere boten.
Maar wat mij over de streep trekt is de opmerking over dat je vlagen beter kan opvangen en later hoeft te reven/ minder snel schuin gaat.

Momenteel heb ik nog best een oude baggergiek. De valgeleiders op dek heb ik al gemonteerd maar reeflijnen krijg ik nog niet makkelijk naar de kuip geleid, nu is het nog houtje touwtje werk. En ook de giekneerhouder hangt er meestal slapjes bij en loopt niet naar de kuip door.

Iemand nog tips hoe ik mijn reeflijnen zo krijg als in het plaatje?





En ja die valgeleider op de laatste foto kon handiger geplaatst worden maar goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 06 juli 2017 14:04 #849882

dat is nog een heel getrek hoor, voordat je rif zit.
Op de Loper heb ik twee lijnen. eentje voor en eentje achter.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 06 juli 2017 14:21 #849889

roozeboos schreef :
dat is nog een heel getrek hoor, voordat je rif zit.
Op de Loper heb ik twee lijnen. eentje voor en eentje achter.

En dat dus maal 2 voor 2 riffen. Ik zou natuurlijk ook voor m gewoon met het oog om het haakje kunnen haken, moet ik wel naar voren maar zolang ik dat niet in 8bft doe lukt me dat wel.
Hoe heb jij die lijnen lopen op de giek, in je giek binnendoor? Of ook buitenom met een soort schildpadblok als geleider?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 06 juli 2017 14:27 #849891

tweede rif maak ik me niet zo druk over. als ik dat nodig heb lig ik in de haven in een box.

De halshoek loop t naar beneden langs de mast en dan naar achter.
De achterste lijn maar ik vast op een kikker op de giek zelf. Als ik over bakboord lig gaat dat prima.
Heb maar een 27 voeter, dus kan er vanuit de kuip bij.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 06 juli 2017 14:43 #849893

roozeboos schreef :
De achterste lijn maar ik vast op een kikker op de giek zelf. Als ik over bakboord lig gaat dat prima.
Heb maar een 27 voeter, dus kan er vanuit de kuip bij.

En krijg je daar genoeg spanning op om het oneerlijk en dus hele zeil lekker strak en plat te krijgen?

Onlangs met 5 en soms 6 bft ging mijn voorlijk (1 rif) trillen en zingen dat t n lieve lust was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 06 juli 2017 14:45 #849894

T is even trekken, maar dan zit t ook hoor.
Ik had voorheen niet eens een reefhaak, dus moest ik bij de mast met een lijntje de halshoek gaan vastbinden.
Dus nu is dat echt een stuk verbeterd!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 06 juli 2017 15:04 #849900

Wat ik zo zie/me afvraag:

-Wat is dat zwarte kunststof ding onder de giek bij de halshoek? Kunnen daar lijnen naar binnen? Zitten er schijven in de achterkant van de giek?
-Foei! Een dubbelblok op je mastvoet! Een gegarandeerd recept voor veel slijtage en stroef lopen.
-Enkellijnsreefsystemen kunnen werken, mits met heel goed materiaal uitgevoerd en heel goed uitgedokterd.
-Gewoon reefhaken gebruiken is niet veel moeite. Bedenk dat als je je boot onder controle hebt je met Bft 7 nog gewoon relaxed zeilt en dat tegen de tijd dat je het harder ziet gaan waaien en je een tweede rif wil gaan zetten het niet gevaarlijker is aan dek dan met bft5. ALs je maar op tijd bent! Een goed reefsysteem en regelmatige oefening helpen enorm! Ik heb afgelopen jaar al een paar opstappers verbaasd hoe snel ik een rif kan zetten. Niets speciaals, gewoon goed uitgelegd en goed geoefend. (sterker nog, mijn reefsysteem is eigenlijk best bagger, ik moet vooraan de mast twee leuvers uit de groef laten)
-Graai in de watersportwinkel wat goedkope blokken uit de rommelton en maak je onderlijkstrekker in de giek 1:3 vertraagd zodat je dat kan trimmen doorde schoot te vieren en dan met de hand aan te trekken, pas dán ga je het ook echt gebruiken en er mee leren omgaan.
-Met één extra blokje maak je je neerhouder van 1:4 naar 1:8. Het uitgaande part gewoon niet in de klem inscheren maar in de organiser en naar de stopper en je bent er.
Laatst bewerkt: 06 juli 2017 15:07 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 06 juli 2017 15:17 #849905

boarderbas schreef :
Wat ik zo zie/me afvraag:

-Wat is dat zwarte kunststof ding onder de giek bij de halshoek? Kunnen daar lijnen naar binnen? Zitten er schijven in de achterkant van de giek?
-Foei! Een dubbelblok op je mastvoet! Een gegarandeerd recept voor veel slijtage en stroef lopen.
-Enkellijnsreefsystemen kunnen werken, mits met heel goed materiaal uitgevoerd en heel goed uitgedokterd.
-Gewoon reefhaken gebruiken is niet veel moeite. Bedenk dat als je je boot onder controle hebt je met Bft 7 nog gewoon relaxed zeilt en dat tegen de tijd dat je het harder ziet gaan waaien en je een tweede rif wil gaan zetten het niet gevaarlijker is aan dek dan met bft5. ALs je maar op tijd bent! Een goed reefsysteem en regelmatige oefening helpen enorm! Ik heb afgelopen jaar al een paar opstappers verbaasd hoe snel ik een rif kan zetten. Niets speciaals, gewoon goed uitgelegd en goed geoefend. (sterker nog, mijn reefsysteem is eigenlijk best bagger, ik moet vooraan de mast twee leuvers uit de groef laten)
-Graai in de watersportwinkel wat goedkope blokken uit de rommelton en maak je onderlijkstrekker in de giek 1:3 vertraagd zodat je dat kan trimmen doorde schoot te vieren en dan met de hand aan te trekken, pas dán ga je het ook echt gebruiken en er mee leren omgaan.
-Met één extra blokje maak je je neerhouder van 1:4 naar 1:8. Het uitgaande part gewoon niet in de klem inscheren maar in de organiser en naar de stopper en je bent er.

Boarderbas dank voor je reactie.
Dat zwarte ding bestaat uit het giekuiteinde wat scharniert op hetgeen als soort leuver in de mast geschoven zit en onderaan de giek bevindt zich een harpje waar ik een blokje aan zou kunnen vastmaken. Er zit niks aan schuiven in de giek. Al wel aan beide kanten achteraan 2 vierkante ogen en twee kleine blokjes.
Als ik de achterste reeflijnen naar voren leid dan moeten ze daar ergens onderaan de giek naar de mastvoet lopen denk ik. Als ik me niet bekommer over de halshoek en die gewoon met de hand aanhaak dan moet dit te doen zijn.

Maar blijkbaar is de crux dat je je onderlijk soms strakker en soms losser zet als ik het zo lees. Ik heb nog zo'n mooi ouderwets liertje op de giek met soort joystick met houten bak ah einde, daarmee trek ik het onderlijk strak bij ongereefd zeil, dit staat gewoon strak en meer doe ik er niet aan. En dat is dus fout als ik het begrijp?
En giekneerhouder hangt dus meestal losjes te bungelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 06 juli 2017 15:33 #849909

"Dat zwarte ding" is dus wel een schijf. Het rode touwtje dat er uit komt gaat naar het liertje?

Dus die rode lijn kan gewoon naar de mastvoet om via een blok naar de organiser te gaan naar een stopper? Wat heb je aan een lier op je giek als je er noot wat mee doet? Weg dat ding! ;)

Mijn boot had een "whopping" 3 lijnen naar de kuip toen ik haar kocht; genuaval, grootzeilval en kraanlijn. Na het monteren van de (wat ik toen dacht ;)) benodigd aantal organisers ben ik ook simpel begonnen, hier 5 lijnen naar de kuip: De neerhouder en de spival zijn er bij gekomen.




En vier jaar later (en vele klein stapjes, steeds een lijntje meer)





Nu stuurboord genua- en grootzeilval (de rood-gele en rood-zwart-witte lijn), onderlijkstrekker (dun donkerblauw) en giekneerhouder (wit grijs)

Aan bakboord reeflijn (rood), cunningham (helblauw met rood), Grootzeil (wit/oranje), Spinnakerophouder en kraanlijn (felroze).

Het hoeft écht niet zo overdreven als ik het heb, maar de moraal is; kleine stapjes en goed puzzelen! Goed nadenken waarom er eigenlijk beslag op een bepaalde plek zit. Ik heb de lier op de mast en de kikkers er uiteindelijk en gefaseerd afgehaald omdat het makkelijker en eenvoudiger
kon.




(willen de heren "toerzeilers" er even notie van maken dat ook ik met oud dacron zeil? ;))
Laatst bewerkt: 06 juli 2017 15:37 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 06 juli 2017 16:38 #849922

Wat commentaar op de tekening voor één lijn per rif.

De lijnen binnen door laten lopen is geen optie begrijp ik.
Is de giek draaibaar om z´n lengte as?(Op de foto lijkt het niet)
Zo ja dan willen die twee blokjes aan één kant de giek sterk doen kantelen, dan zou ik daar geen schildpadblokjes voor gebruiken.
De tekening zal voor de duidelijkheid zo zijn, het blokje bij da mast zo dicht als maar mogelijk bij de mast plaatsen, het blok achter op de giek (tevens het punt waar de lijn geknoopt zit), dienen beide duidelijk ACHTER het reef oog te staan.
Ik zou ook blokjes aan de ogen in het zeil zetten (loopt lichter en reeft wat strakker), dan kan de reeflijn ingeschoren blijven wanneer het zeil er eventueel af moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 06 juli 2017 17:39 #849935

Dank dank. Het hoe wordt steeds duidelijker. Het waarom daar moet ik nog even aan wennen, na altijd zonder trim gedaan te hebben en ik zeil echt al best lang.
Jullie zien blijkbaar een foto die ik ongetwijfeld heb geüpload maar ik zelf niet meer terug zie.
Deze



Daarin zie je inderdaad een rode lijn, oud, die door de giek loopt naar de lier op de giek op de foto. Deze gaat ooit stuk weet ik nu al. Aan het andere uiteinde bij het zeil is het een dunne staalkabel. Er is aan het uiteinde vd giek ook niet meer ruimte op het blokje in de giek dan voor een vrij dun dynema lijntje.
Ik kan een lijntje doortrekken via een blok aan de mast onder de giek naar de kuip. Helder dus. Poog ik spoedig te doen.
Reeflijnen ook helder en neerhouder ook helder hoe dat moet.

Edit: oh nu zie ik het op de eerdere foto ook, nu de zon niet meer op Mn ipadscherm schijnt zie ik dat onder de giek inderdaad ook de schijf uit de giek te zien is

Nu het waarom en wanneer, kan iemand een klein beetje basics zeiltrim geven?
Wanneer doe ik wat met Mn neerhouder lijntje en wanneer wat met de onderlijkstrekker?
(Reven snap ik)
Laatst bewerkt: 06 juli 2017 17:42 door Bauke Dufour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 06 juli 2017 19:01 #849953

Gisteren getest om de overloop naar loef te zetten, neerhaler los en inderdaad, veel beter. Schijnbare wind tijdens het kruisrak rond de 18 knopen en inderdaad, de boot loopt veel rustiger en ik kon ook veel hoger zeilen. Schitterende tip. Nu dus op zoek naar eindstukken met blokken voor de overloop want dat moet nu met van die stoppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl