rooiedirk schreef :
Baasklusje schreef :
holtere schreef :
Ik denk...
Dat ik achteruit zou varen tegen de wind in.
Dat denk ik nou ook... Je kunt hem dan helemaal stil leggen precies op de juiste plek. Achterlijntje erop en dan rustig de rest doen.
We zijn het helemaal eens. Zeker solo zo manoevreren dat je eerst achter vast kan maken zonder in de problemen te komen. Dan maar 'verkeerdom' in het rijtje liggen.
Geldt misschien niet voor TS, maar goed bestuurbaar achteruitvaren is niet voor iedereen weggelegd. Met mijn Hanse 301 geen enkel probleem. Met de Vega niet te doen. Met de huidige HR312 moet ik het nog beter uitproberen.
Vooruit met de wind mee dan maar? En achterlijn om het eerste vaste punt dat voorbij komt? Als je de boeg van de buurman wil pakken kan je er misschien niet bij. Zeker als je schroefeffect de kont de verkeerde kant op trekt.
Mijn aanpak zou denk ik zijn: voor- en achterlandvast klaar plus de achterspruit van Duncan Wells (die hier schijnbaar de lus van Thomas heet) van de middenklamp via de achterklamp naar de schootlier. De spruit kan ook dienen als middenlandvast als de buurman een middenklamp heeft.
Plan A: langsvaren met de wind mee, spruit om klamp op boeg of hek van de buurman (waar je het eerst langskomt), stilleggen, spruit aantrekken, dan voor vast en afwerken.
Plan B: spruit als middenlandvast gebruiken, dan achter en voor vast.
Plan C (buur zonder middenklamp): in de wind aankomen en voorlandvast (naar achter in gangboord gelegd) aan iemand aan dek bij de buur geven (of als je bemanning hebt overstappen met de voorlandvast en beleggen).
Plan D: ander plekje zoeken...