Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alle tips, trucs en technieken om zelfstandig zonder personeel je boot te varen.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hoe in deze situatie afvaren uit box

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 21:24 #1422746

Precies, heerlijk dat schroefeffect maar dit is een van de situatie waar het me enorm dwarsboomt... Qua achteruit en vooruit heb ik niet echt een favoriet heb alleen de voorkeur aan het veiligste natuurlijk. Mocht ik toch achteruit varen dan vaar ik de box uit, volgende rij steigers achteruit er in en dan meteen vooruit er uit en dan richting de uitgang. Keren dus.

Ik wil het liefste je oplossing 2 doen maar de wind is nogal hard vanuit het noorden de laatste paar keren. Mee met de wind en stroming varen heb ik aangeleerd als gevaarlijk op mijn vorige bootje. Oplossing 1 is gewenst en het meest verantwoordelijk. Dan zou ik inderdaad recht achteruit moeten zien te varen, en dan of snelheid forceren om roerdruk te krijgen of rustig richting het midden varen en de wind de boeg laten duwen. Ik voel steeds meer dat dit de oplossing kan wezen.

Escapade, ik heb een best brede vin (niet full-keel) en skeg. En je noemt twee dingen die je ook wel verantwoord moet doen. Brutaler varen doe je als je weet dat het goed komt, en daar heb je weer ervaring voor nodig. En die ben ik zeker aan het opbouwen, maar op dit moment nog niet genoeg vandaar dat ik advies vraag. Heb de boot maar korte tijd en heb al ~10 keer solo uitgevaren, altijd goed gegaan. En toen kwam de wind ineens sterk vanuit het noorden, bij afvaren, afwezigheid rekenen op roereffect weet ik even niet wat ik moet doen

Beauty, ok bedankt. Het stromend water ziet er dus enger uit dan het is. Even voor de zekerheid, de achterspring is lijn B op de tekening? Met dat idee heb ik ook gespeeld. Om die duw te geven om ruimte te creëren. Ik durfde het niet aan. Het voelt onverantwoord. Misschien meer durven op dit gebied. Fijn om te weten dat het kan misschien dat ik het dan toch ga proberen.

Een ander punt is dat ik ook wel weet dat met een beetje dit en dat het wel lukt, maar ik wou de juiste manier weten voor de keren waar niet alles meezit. Dat voelt als het meest verantwoord.

Mijn vaarbewijs 1 is alweer een tijd geleden. Lijn A, C en D zijn trossen en B is een spring maar geen conventionele spring. Voorspring? Refereer je dan naar een lijn van de kont van de boot naar kikker op steiger bij C?
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 12 sept 2022 21:44 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 21:28 #1422747

  • Dolphin
  • Dolphin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Ik zit ook regelmatig in zo'n situatie (39' met veel mast). Ik gebruik oude platbodem technieken door eerst de boot met in dit geval je bb lijnen naar achter te werken totdat je alleen nog vastligt met lijnen a en b. Dan zijn beide voorlijnen inmiddels uit de vergelijking. Ook krijg je dan een beter gevoel hoe de boot op de wind reageert. Als je het gevoel hebt dat de kop te snel wegwaait, zorg je dat voordat je de lijnen b en a losmaakt de kop wat dichter bij de vingersteiger ligt. Dan heb je genoeg tijd om de voorlijn los te maken en vanuit de kuip de achterlijn terwijl je de motor lekker achteruit slaat. Je hoeft dan maar de halve afstand achteruit uit de box met minder risico. Daarna laat ik de kop wegwaaien met de wind. De rest wijst zich vanzelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 21:53 #1422749

Ik heb het vandaag geprobeerd om lijn A en B te laten zitten, de wind begint dan met het duwen van de boeg en zal de boot bijna 45 graden kunnen draaien. Dan moet je met je handen de de boot aan de steiger houden. Ook, hoe ga je als solo zeiler lijn b weghalen? Ik zat met deze gedachte vanmiddag en het enige wat ik me kon bedenken is lijn B van boeg naar kikker naar hek, bij hek losgooien en dan met een tweede lijntje met een dubbele mastworp op lijn B, net voor de kikker, lijn B binnenhalen.

Dit is me vandaag ook gelukt:



In deze hoek was de boot zo in een stabiele houding, en had ik na het geleiden van de boeg vanaf de steiger wel naar de boot kunnen lopen om in te stappen en weg te varen. Het voelde alleen als een klunzen manier die misschien nu gaat maar waar ik ooit spijt van ga krijgen.

Mijn plan voor nu: Alle lijnen weg behalve A. Op de boot staan met pikhaak en rustig naar achteren lopen terwijl ik steeds met een tikje de boot langs de steiger houd. Eenmaal in de cockpit haal ik snel Lijn A binnen waarna ik begin met achteruit varen. Eenmaal in het midden die techniek toepassen van draaien op zijn plek. Wetende dat het niet anders kan dan dat de wind me helemaal meehelpt met deze techniek, en dat als ik de eerste keer vooruit sla, de boeg dan meteen vrijgevig meewerkt.
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 13 sept 2022 00:00 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 22:47 #1422752

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27228
Boegschroef....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 06:38 #1422765

Volgens mij al genoemd als tekst in dit topic, maar zou deze methode niet werken? Met de boeglijn lijn kun je ook controle houden op het verwaaien van de boeg door de lijn langzamer of sneller te vieren en daarmee de kont richten naar waar je die wilt hebben. Wel een zeer lange lijn voor nodig, maar als het werkt…



Deze is bevat ook nog wat bruikbare informatie:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 13 sept 2022 06:46 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 07:20 #1422772

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5027
Beetje anders als wat ik eerder schreef, vingersteiger is hogerwal:
Lange lijn van voorbolder naar steiger terug over dek naar achter met meer genoeg lengte over in de kuip.
Redelijke lengte lijn van achterkikker naar steiger en terug.
Motor zachtjes achteruit en vieren maar.
Houd je de lijnen vast zal schip naar steiger gaan, de kont eventueel in de wind willen draaien maar laat je de achterlijn los is dat weg.
Probleem: binnenhalen voorlijn na slippen op te lossen door lange lijn niet voor maar achter vast zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 08:01 #1422780

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7848
Eudaimonia schreef :
Ik snap hem niet helemaal Joop maar hier een afbeelding wat ik geprobeerd had met die lier:

Even er van uit gaande dat je naar t Zuiden weg moet. Dat is me net niet helemaal duidelijk.

1e principe: bij vrijwel elk zeiljacht waait de kop eerst weg. Dus meer wind is je vriend.
2e principe: houdt controle.

Principe 1 zegt dat, als je eenmaal in het middenpad stil ligt, de stroom en de wind je bootje de goed kant op draaien en wegzetten. Het enige wat je hoeft de doen, is met de motor zachtjes zorgen dat je nergens tegenaan kleunt.

Hoe kom je daar? Door zo lang mogelijk controle te houden en daarna zo snel mogelijk in bovenstaande situatie terecht te komen.

Met voorspring, motor vooruit en roer naar stuurboord, heb je controle. Dmv het roer kun je de boot netjes recht houden.

Nu moeten er 2 dingen tegelijk gebeuren: je moet snel naar achteren, en de spring moet los.

Als je extra bemanning hebt, kun je die de voorspring los laten maken.

Als je die niet hebt, moet je een truuk verzinnen om dat voor elkaar te krijgen.

Mijn truuk: De voorspring dubbel aanleggen. Zo op de bolder/kikker leggen dat hij naar voren wel kracht kan opnemen, maar achteruit niet. Een lijntje door de lus halen naar achteren. Als je nu achteruit vaart, neemt het extra lijntje de voorspring los van de kikker op de wal, en kun je weg.

Ja, geprobeerd, werkt. Wel netjes alles voorbereiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 08:12 #1422782

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2186
Orange Sunset schreef :
Volgens mij al genoemd als tekst in dit topic, maar zou deze methode niet werken? Met de boeglijn lijn kun je ook controle houden op het verwaaien van de boeg door de lijn langzamer of sneller te vieren en daarmee de kont richten naar waar je die wilt hebben.
Precies, dat bedoelde ik.
Niet langzaam vieren: zorgt voor problemen aan boord en plezier (leedvermaak) voor omstaanders. Zodra de boot een beetje vaart heeft waait hij niet meer weg. Je hebt alleen last (of plezier) van het schroefeffect. Ook duidelijk te zien in het filmpje.
Dus in een keer los en varen. Zo blijft het saai. Saai = goed.

Als je een drijvende lijn gebruikt (polypropeen) hoef je zelfs geen haast te maken met binnenhalen van de lijn. Kan je op je gemak doen zodra de boot vrij is van de steiger en de buren. Had ik vroeger op de Vega.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 08:14 #1422784

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2186
Joop66 schreef :
Mijn truuk: De voorspring dubbel aanleggen. Zo op de bolder/kikker leggen dat hij naar voren wel kracht kan opnemen, maar achteruit niet. Een lijntje door de lus halen naar achteren. Als je nu achteruit vaart, neemt het extra lijntje de voorspring los van de kikker op de wal, en kun je weg.
Of: oog in de spring door een slang, zodat hij blijft open staan. Hulplijntje rond de slang.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 08:52 #1422791

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7848
Doejong schreef :
Joop66 schreef :
Mijn truuk: De voorspring dubbel aanleggen. Zo op de bolder/kikker leggen dat hij naar voren wel kracht kan opnemen, maar achteruit niet. Een lijntje door de lus halen naar achteren. Als je nu achteruit vaart, neemt het extra lijntje de voorspring los van de kikker op de wal, en kun je weg.
Of: oog in de spring door een slang, zodat hij blijft open staan. Hulplijntje rond de slang.

Als je m maar op tijd van de bolder af krijgt. Dat moet wel goed werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 11:18 #1422835

alles los, voor als laatste, flink gas achteruit en een beetje hulp van de boegschroef.
en flink stootwillen aan de leikant.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 11:36 #1422839

Gewoon daar niet gaan liggen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 11:49 #1422841

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1256
Ik wil nog wel eens een anti-wegwaailijntje door de preekstoel naar achter voeren. Zoiets:

geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 12:48 #1422851

Wat Ironman zegt.

Wat ook kan werken, afhankelijk van je kikker, is lijn C met de lus op je kikker te zetten op t uiteinde naar achter. Zodat je die er van af kunt schuiven (en eea los is, met maar ene kort lijntje boven/in t water). Om die lus los te maken die je eerst tussen t uiteinde van de kikker en de lus het luseind van een andere landvast, dus je naar de kuip leidt.
Uit de kuip kan je dan die lijn los maken.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 15:14 #1422893

Als je voorspring (b) nu dubbel neemt en bovendien naar een schootlier leidt;

Je boot in die voorspring vaart (met gas en roer zorg je dat je boot langs en parallel aan de vingersteiger blijft);

De spring, terwijl je daar in blijft varen, inkort (met je -hopelijk ST- lier);

Je hebt dan continue een stabiele, gecontroleerde situatie…

Wanneer je boeg bijna vrij is (spring is dan nog maar 1 meter ofzo), haal je de spring aan boord en trek je de kont in de wind…

Om de spring naar de kuip te leiden zou ik een blok gebruiken.

Hoe zou dat gaan? Kritische punt is om de (lange…) spring aan boord te krijgen zonder dat deze vastloopt of in je schroef komt.
Laatst bewerkt: 13 sept 2022 15:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 15:38 #1422895

Calidris schreef :
Boegschroef....
Middenbolder is goedkoper.



En is ideaal als je solo vaart. Kan ook met een lier op het kajuitdak, wel even je buiskap plat.

zie anders hier op een Ballad forum: www.ballad.de/forum/viewtopic.php?f=24&t=239

of hier forums.ybw.com/index.php?threa...oring-or-not.456093/


Laatst bewerkt: 13 sept 2022 17:47 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 16:25 #1422904

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12625
ook in een sluis erg handig
sterker nog,
dan niets anders meer nodig
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 16:57 #1422910

Er zijn al veel methodes voorbijgekomen. Nu is het schip in kwestie niet heel zwaar. Ik neem aan dat de vingerpier stabiel genoeg is om over te lopen. Met een voor en achterspring kun je vanaf de vinger pier het schip zo naar achteren trekken dat je genoeg controle houdt die leg je klaar voor je de voorlijnen los maakt en trekt de boot naar achter met de voorspring terwijl de achterspring als controle lijn wordt gebruikt. Je stapt bij het stag aan boord en gooit de beide springen naar binnen op de boot en loopt naar het roer en de gashandel (roer vast zetten onder de juiste hoek met een elastiek kan handig zijn elatiek omdat je dan toch kunt sturen zonder alles eerst los tmaken). Niet doen bij windkracht 5 of meer maar anders werkt dat echt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 19:13 #1422958

Ik had in onze vorige haven in een soortgelijke situatie een vaste lijn gespannen tussen a (einde vingersteiger) en c (begin vingersteiger) op de foto met een 2de geleide lijntje haaks op a-c dus lengte voorkikker tot haaks op a-c. RVS harpje van het 2de geleide lijntje aan lijn A-C en een lus aan het andere eind dat dus alleen op het voorste deel van de voorkikker rust (lengte lijntje +- helft van c-d op je foto. Bij achteruit varen blijft de boeg dankzij het 2de geleide lijntje tot het einde steiger dezelfde afstand van de steiger en glijdt dan bij A op je foto van de voorkikker af. Healthwarning... soms bleef die rvs harp steken en schoot de lijn te snel los...
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 13 sept 2022 19:45 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 19:17 #1422960

Orange Sunset, perfect dit kan ik bestuderen. Had het zelf ook geprobeerd maar snel opgegeven omdat dingen niet gingen zoals ik hoopte.

Waterblok, ongeveer het filmpje van Orange Sunset begrijp ik? Die laatste zin snap ik niet

Joop66, klopt moet naar het zuiden. Je hebt het over voorspring met motor vooruit. Dat snap ik heel goed maar dat is niet mogelijk omdat de vingersteiger te klein is. Er is dus geen een lijn die het achterschip vast kan houden terwijl ik de steiger in stuur met de motor vooruit. Het plaatje toont dit goed, ik zal eerder de steiger in gaan voordat lijn A mij kan helpen met dit. Ik denk dat ik je truuk begrijp. Lijn C blijft maar heeft aan zich een tweede lijn die vanuit de cockpit bediend kan worden om de boel los te trekken. Wordt wel ingewikkeld zeg. Misschien probeer ik het

Doejong, slim van die drijvende lijn!

Ironman, hetzelfde uit de video?

Nachtvlinder, in deze situatie weet ik niet of het werkt want mijn schroef duwt de kont naar stuurbord.

Keeszeiler, erg bedankt ik ga er naar kijken.

Herman Hartman, ik kan het me lastig voorstellen. Ik zie niet direct een verbetering op de techniek uit de video
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 13 sept 2022 20:40 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 19:32 #1422964

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1256
Eudaimonia schreef :
Ironman, hetzelfde uit de video?

Ja precies dat! Voor degenen die het in een oogopslag willen zien, moet je maar denken.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 13 sept 2022 19:33 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 20:00 #1422971

Is mischien wat lastig voor te stellen Maar met twee springen controleer je het schip vanaf de steiger voldoende om het recht naar achteren te verplaatsen en zou je kun je het ook nog om de vinger pier heen laten draaien. Als het schip ver genoeg naar achteren is waait het voorschip ook nog eens vanzelf de goede kant op als je het ruimte geeft Uit je tekening maak ik wel op dat daar geen schip ligt maar is dat altijd zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 20:11 #1422980

Je schrijft dat je een boegschroef hebt? Dan snap ik het probleem niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 20:44 #1422989

Wat je beschrijft werkt niet helemaal. De boxen in de tekening zijn dubbele boxen maar de meeste mensen krijgen de dubbele box voor zichzelf net als ik. In de box noord van mij ligt op dezelfde plek een boot. Als ik de boot met de hand zou draaien zou er een punt komen (zie mijn laatste plaatje) waar de boot niet verder gedraaid kan worden door 1) boeg die in de steiger botst en 2) die boot die ik net niet aanraakte in de laatste tekening.

Kan heel goed dat ik sommige adviezen niet helemaal begrijp, moet even in de praktijk er voor gaan zitten en zien hoe het gaat dat komt binnenkort

Excuus nachtvlinder de nautische termen gaan heen en weer in mijn hoofd, het is gewoon een schroef.
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 13 sept 2022 20:45 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 13 sept 2022 20:54 #1422991

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5027
Die laatste zin: Een lijn van voorbolder naar de steiger en terug naar achter laat je slippen en hangt de lijn vanaf de boeg in het water en die moet je binnen halen dat is lastig.

Te ondervangen door beide einden naar achter te halen, een eind laat je gaan en haal je de lijn achter via andere eind binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.333 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl