Zie ruwe tekening. Toelichting, de zuidkant is richting de uitgang van de haven. De noordkant is het vaste land. Ligplek heeft het meeste last van zuiderlijke wind. Noordelijke wind is nooit erg sterk maar toch nog wel lastig, zie plaatje. Geen middenkikker, middenbolder of voetrail/toerail aanwezig.
Normaal als de wind van het zuiden komt maak ik gebruik van het schroeffect (stuurt kont naar stuurboord) om achteruit uit de box te varen. Door het schroeffect is de bocht heerlijk te doen en het voelt ook heel gecontroleerd omdat ik tegen de wind in vaar.
Met de windrichting uit de afbeelding kom ik er even niet uit hoe ik hier nou het beste afvaar. Een groot probleem is dat de boeg snel draait door deze wind. Als ik de lijnen op mijn boeg loszet, voordat ik terug ben zal de boot al schuin staan en spoedig crashen tegen de vingersteiger naast mij.
Soms als de wind wat lichter is van de noordelijke kant kan ik "het er op wagen" door mijn vaste techniek te doen, maar met de wind en stroming mee ga ik dan te snel. Dit voelt onverantwoordelijk en wachten op een ramp dus ik ga er niet aan beginnen.
Lijnen B en D kan ik alvast loszetten. Voor lijn C kan ik een extra lange landvast kopen en deze op de lier indraaien, maar mijn experimenten dus ver gaan niet goed. Inhalen duurt zo veels te lang. Gewoon als een dolgedraaide aan dat touw trekken kan ook maar ik hoop dat er een betere manier is.
C alvast loszetten en op de motor tegen de vingerpier invaren om zo de boeg niet te laten gaan kan niet omdat de vingerpier te klein is voor mijn boot en ik dan voor tegen de steiger aanvaar.
Zo heb ik nog wel wat dingen geprobeerd en niks voelt goed aan. Ik denk dat ik toch maar aan een middenbolder toe ben, en er ook een moet kopen voor de steiger. Zal dat helpen? Kan het toch zonder deze dingen?
Ik twijfel nog of het niet beter is om voortaan de boot achteruit in te parkeren. Dan zal ik wel het schroefeffect missen om met die sterkere zuidelijke wind er uit te kunnen komen.