Mocht er 1 bank stuk gaan dan kan ik daar een normale lood accu neerzetten. Geen probleem lijkt me toch? Ik meende dat dat lastig zou worden als je 1 AGM en 1 lood accu hebt i.v.m. de laadregelaars. Maar dat is blijkbaar niet zo.
De laadregelaar is niet het grootste probleem. Jouw Trojans zijn 6V. Je moet er dus twee in serie schakelen om aan 12V te komen. Daarnaast is misschien parallel schakelen van meerdere dergelijke banken nodig, om aan de gewenste Ah-capaciteit te komen. Eén accu uit een dergelijke set vervangen door een exacte gelijk type is na een aantal jaren al vervelend, omdat de nieuwe accu in een betere conditie is dan de oudere. Die nieuwe gaat de oudere nadelig beïnvloeden, die daardoor versneld achteruit gaan. Zet je er een compleet andere accu tussen, ook al is dat een gewone lood-antimoon accu, dan weet je zeker dat de balans verstoord is.
Dat is het vervelende van accubanken. Het is een noodzakelijk kwaad. Na een paar jaar vervangen van een deel van zo'n bank is nooit een goed idee, eigenlijk.
Ten dele ook een schijn-probleem, want als je goed omgaat met de accu's (regelmatig vloeistofniveau controleren en bijvullen, niet volledig ontladen) dan is er geen reden om aan te nemen waarom de éne accu sneller achteruit zou gaan dan de andere.
[/quote]
1rotte cel in je bank en je lader slaat niet af, niet handig. Probeer je bank(en) dan ook zo klein mogelijk te houden. Yellow en red top accu's zijn gewoon beukers!