Guia IV schreef :
Ik meende dat AGM geladen moest worden met een lager voltage, maar daar zal ik wel naast zitten.
Je bent in de war met gel-accu's denk ik. Die mogen niet meer dan 14,2V voor de kiezen krijgen, geloof ik.
Nee die Trojans zullen ook niet overal te krijgen zijn, maar kunnen erg goed tegen misbruik en dat kan best eens voorkomen tijdens een langere reis. Hebben zich bewezen over een lange periodes en zijn toegepast door erg veel vertrekkers tot volle tevredenheid.
Trojans zijn deep cycle accu's bij uitstek. Kun je langdurig zwaar belasten en diep ontladen. Op zich een uitstekende keus.
Mocht er 1 bank stuk gaan dan kan ik daar een normale lood accu neerzetten. Geen probleem lijkt me toch? Ik meende dat dat lastig zou worden als je 1 AGM en 1 lood accu hebt i.v.m. de laadregelaars. Maar dat is blijkbaar niet zo.
De laadregelaar is niet het grootste probleem. Jouw Trojans zijn 6V. Je moet er dus twee in serie schakelen om aan 12V te komen. Daarnaast is misschien parallel schakelen van meerdere dergelijke banken nodig, om aan de gewenste Ah-capaciteit te komen. Eén accu uit een dergelijke set vervangen door een exacte gelijk type is na een aantal jaren al vervelend, omdat de nieuwe accu in een betere conditie is dan de oudere. Die nieuwe gaat de oudere nadelig beïnvloeden, die daardoor versneld achteruit gaan. Zet je er een compleet andere accu tussen, ook al is dat een gewone lood-antimoon accu, dan weet je zeker dat de balans verstoord is.
Dat is het vervelende van accubanken. Het is een noodzakelijk kwaad. Na een paar jaar vervangen van een deel van zo'n bank is nooit een goed idee, eigenlijk.
Ten dele ook een schijn-probleem, want als je goed omgaat met de accu's (regelmatig vloeistofniveau controleren en bijvullen, niet volledig ontladen) dan is er geen reden om aan te nemen waarom de éne accu sneller achteruit zou gaan dan de andere.
Nog beter is het om, zoals Olav Cox ooit zei, geen slaaf van je accu's te worden. Houd het stroomgebruik aan boord beperkt en zorg naast afnemers ook voor bronnen, zodat je min of meer walstroom-onafhankelijk wordt.
--
stegman