Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: AGM/Gel of lood calcium?

AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 06:41 #378585

  • Onyva1964
  • Onyva1964's Profielfoto
Als vertrekker wil je goede accu´s hebben. Ik moet binnenkort mijn SERVICE-accu´s gaan vervangen voor de accu´s die mee op reis gaan en was benieuwd welk type accu´s de diverse vertrekkers/ ex vertrekkers die dit forum bevolken in hun boot hebben en vooral, waarom ze die keuze gemaakt hebben.

Maar mensen die iets zinnig over waarom AGM of GEL of LC de beste keueze is, zijn natuurlijk ook welkom te reageren.

Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 07:03 #378594

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Onyva1964 schreef :
Maar mensen die iets zinnig over waarom AGM of GEL of LC de beste keueze is, zijn natuurlijk ook welkom te reageren.
Even de ZF-zoekfunctie gebruiken moet een reeks draadjes opleveren waar deze discussie volledig wordt uitgespind.
Ik houd het dus bij de opmerking dat AGM-accu's voor het voorgestelde gebruik misschien ondertussen de beste kwaliteit leveren. Ze zijn pakweg 50 % duurder dan vergelijkbare ordinaire lood-antimoon accu's. Calcium accu's zijn ook duurder dan gewone accu's. Het prijsverschil met AGM-accu's is eigenlijk te klein geworden om niet de voordelen van een AGM mee te pakken.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 07:21 #378598

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Kijk eens naar een nieuw soort accu's, lood chrystal is een verbeterde agm, die behalve op gewicht zelfs lithium ion overtreffen.

leadcrystal.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 07:40 #378604

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
jouzers schreef :
Kijk eens naar een nieuw soort accu's, lood chrystal is een verbeterde agm, die behalve op gewicht zelfs lithium ion overtreffen.

leadcrystal.nl/
Interessant. De specificaties zijn zonder meer indrukwekkend.
Ze worden al sinds 1994 gemaakt, lees ik ergens. Niet direct een nieuwigheid, dus. Zijn ze ondertussen zoveel goedkoper geworden dat ze nu ineens wèl interessant zijn geworden voor gewone stervelingen? Want waarom hebben we er eerder niks over gehoord?
Het is trouwens lastig om erachter te komen wàt ze kosten. Ook als je doorsteekt naar 'bestellen'.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 07:56 #378607

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Die specs zijn volgens mijn grotendeels uit de lucht geplukt.
Als je die site mag geloven kan je is de transport en product veiligheid van de accu's die we nu gebruiken erg slecht en dat terwijl er dagelijks vele accu's in auto's over de weg hobbelen, we onze accu's in de boten vele mijlen meesleuren....

Dus eerlijk gezegd wekt het bij mij juist geen vertrouwen in de leadchrystal accu's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 08:36 #378632

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Voor een vertrekker lijkt mij de beschikbaarheid van een vervangende accu in een afgelegen gebied wel een belangrijk punt. Als er 1 vervangen moet worden en je moet een AGM laten overkomen dan kan dat wel eens een tijdje duren even los van de kosten. Voor mij een reden geweest om voor gewone lood accu's te kiezen (Trojan TE-35).

Ik zou het vaargebied er zeker in de overweging meenemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 08:39 #378635

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
een goede lood accu die voor zwaardere diesel autos wordt gebruikt.
Geen speciale boot accu, is alleen maar duur en het naampje "marine" staat erop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 08:47 #378639

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Guia IV schreef :
Voor een vertrekker lijkt mij de beschikbaarheid van een vervangende accu in een afgelegen gebied wel een belangrijk punt. Als er 1 vervangen moet worden en je moet een AGM laten overkomen dan kan dat wel eens een tijdje duren even los van de kosten.
Als er meerdere accu's in een paralelle schakeling staan, dan is het vervangen van één accu in dat setje altijd een slecht idee.
In dat geval kun je beter doorbijten en het hele setje (meestal zijn het er niet meer dan twee) meteen vervangen door wat daar en dan voorhanden is. Als er één kaduuk raakt, is het heel waarschijnlijk dat ook de andere zijn beste tijd achter de rug heeft.
Ik zou de keus hier in Nederland dus niet van die overweging laten afhangen.

--
stegman
Laatst bewerkt: 15 mrt 2013 08:47 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 08:50 #378640

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Ber schreef :
een goede lood accu die voor zwaardere diesel autos wordt gebruikt.
Geen speciale boot accu, is alleen maar duur en het naampje "marine" staat erop.
Dit is echt onzin voor een lichtaccu.
Een zware diesel auto heeft kort een erg hoge start stroom nodig. Precies het omgekeerde wat je in een licht accu zoekt en vraag dus een heel ander type accu met dikke platen lood in plaats van veel dunne plaatjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 08:54 #378645

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Ber schreef :
een goede lood accu die voor zwaardere diesel autos wordt gebruikt.
Geen speciale boot accu, is alleen maar duur en het naampje "marine" staat erop.
Zo'n accu voor zwaardere dieselauto's is negen van de tien keer een startaccu. Een accu die is ingericht op het kort leveren van een grote stroom. Zo'n accu is echter niet optimaal geschikt voor gebruikt als huishoud-accu, waarbij de accu langdurig wordt belast, maar een veel kleiner aantal ampères hoeft te leveren. Een startaccu kun je meestal ook niet verder ontladen dan tot 80% van de beschikbare capaciteit, zonder de accu schade te berokkenen. Een specifieke deep-cycle accu kan veel dieper ontladen worden.

Maar goed. Dank zij de verlichte bijdragen van onze forum-leden gaan we de hele discussie weer dunnetjes overdoen. Ik hou erover op.

--
stegman

edit: Philips was me voor. Desondanks: lees de oude draadjes over dit onderwerp door, als je niet ècht op de hoogte bent.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2013 08:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 09:23 #378654

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
lodewijk stegman schreef :
...In dat geval kun je beter doorbijten en het hele setje (meestal zijn het er niet meer dan twee)...Als er één kaduuk raakt, is het heel waarschijnlijk dat ook de andere zijn beste tijd achter de rug heeft.
Als je veel vermogen hebt (600Ah ofzo), wat wel waarschijnlijk is, dan wordt het een duur grapje. De leeftijd van de accu's zal waarschijnlijk niet oud zijn zodat de andere accu's hun beste tijd nog niet gehad hebben.

Het is voor mij in ieder geval de reden geweest om voor lood te gaan, los van de lagere aanschafkosten. Daarnaast moeten je laadregelaars van de zonnepanelen e.d. geschikt zijn voor AGM / GEL. Weet niet of dat standaard zo is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 09:38 #378659

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
Als ervaringsdeskundige (1999 vertrokken 2005 teruggekomen)kan ik maar één advies geven. De yellow top optima baterijen en red top voor de motor in 1999 aangeschaft. Ze doen nog steeds hun werk voortreffelijk.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 09:39 #378660

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Guia IV schreef :
Als je veel vermogen hebt (600Ah ofzo), wat wel waarschijnlijk is, dan wordt het een duur grapje. De leeftijd van de accu's zal waarschijnlijk niet oud zijn zodat de andere accu's hun beste tijd nog niet gehad hebben.
Die laatste zin begrijp ik niet. Zoals ik het het begrijp staat TS op het punt een nieuwe set aan te schaffen. Alle accu's hebben dus dezelfde leeftijd.
Wat het vermogen betreft: ik kan niet inschatten hoeveel Ah TS aan boord wil hebben. Persoonlijk vind ik 600 ah nogal wat. Alleen al het gewicht.
Als je boot groot genoeg is geen probleem, natuurlijk.
Daarentegen: als je ook een paar goede energiebronnen (zonnepanelen of windmolen) aan boord hebt, is zo'n enorme capaciteit ook niet strikt nodig, lijkt mij. Tenzij de boot is voorzien van elk mogelijk energieverbruikend gadget.
Wat betreft de compatibilteit van accu's en laadregelaars: dat probleem kennen veel laadregelaars voor zonnepanelen helemaal niet. Zolang er geladen wordt tot 14,4 V (wat elke laadregelaar of acculader doet) zie ik weinig leeuwen en beren. AGM's kunnen dat zonder meer aan. Aan Gel-accu's zou ik niet meer beginnen. Te kwetsbaar voor overlading en in vergelijking met AGM's te duur voor wat ze bieden.

Maar goed. Op basis van dergelijke gegevens en overwegingen moet TS dus zijn eigen keus maken.

Die Trojans lijken me overigens ook geen accu's die in elk buitenland op iedere straathoek te koop zijn. Of vergis ik me?

--
stegman
Laatst bewerkt: 15 mrt 2013 09:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 16:03 #378815

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Toxiq schreef :
Die specs zijn volgens mijn grotendeels uit de lucht geplukt.
Als je die site mag geloven kan je is de transport en product veiligheid van de accu's die we nu gebruiken erg slecht en dat terwijl er dagelijks vele accu's in auto's over de weg hobbelen, we onze accu's in de boten vele mijlen meesleuren....

Dus eerlijk gezegd wekt het bij mij juist geen vertrouwen in de leadchrystal accu's

Ze hebben het over "transport" niet over dagelijks gebruik in de auto of boot, dus in de vrachtwagen, per container in een schip of per vliegtuig.
Met deze accu val je vanwege de geringe chemische delen dus in soepelere regels en kunnen ze ook per vliegtuig vervoerd worden en met minder strenge eisen in overig transport.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 16:37 #378823

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
ohhhhhhhhhhhhhhhhhh
tja ik dacht, als je heen en weer vaart wordt dat ding toch ook telkens getransporteerd ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 17:10 #378838

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Toxiq schreef :
ohhhhhhhhhhhhhhhhhh
tja ik dacht, als je heen en weer vaart wordt dat ding toch ook telkens getransporteerd ;)

Weet ik :P .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 17:48 #378853

  • Onyva1964
  • Onyva1964's Profielfoto
elixer schreef :
Als ervaringsdeskundige (1999 vertrokken 2005 teruggekomen)kan ik maar één advies geven. De yellow top optima baterijen en red top voor de motor in 1999 aangeschaft. Ze doen nog steeds hun werk voortreffelijk.

Paul

Ben ik met je eens. Ik heb als start accu een Optima Blue Top (75Ah) en voor mijn boegschroef een 55 Ah red top.
Maar, het nadeel van die Yellow Tops is dat als je 400+ Ah wilt hebben, je er dus 8 moet kopen. En dan wordt het wel een duur grapje (iets van 2.400 euro). Buiten al die verbindingskabels e.d. Ik heb ook nog wel 5x 75Ah Blue tops overwogen, maar dan ben ook al gauw 1.500 euro verder, buiten de ruimte die dat allemaal inneemt.

Maar het zijn inderdaad erg goed accu´s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 20:33 #378919

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
lodewijk stegman schreef :
...Die laatste zin begrijp ik niet...
Wat betreft de compatibilteit van accu's en laadregelaars: dat probleem kennen veel laadregelaars voor zonnepanelen helemaal niet.

Die Trojans lijken me overigens ook geen accu's die in elk buitenland op iedere straathoek te koop zijn. Of vergis ik me?
Omdat je aangaf dat je dan waarschijnlijk beter de hele bank kon vervangen als er een stuk was. Dat leek mij ook niet logisch omdat er nu nieuw aangeschaft wordt. Zijn we het dus over eens.

Ik meende dat AGM geladen moest worden met een lager voltage, maar daar zal ik wel naast zitten.

Nee die Trojans zullen ook niet overal te krijgen zijn, maar kunnen erg goed tegen misbruik en dat kan best eens voorkomen tijdens een langere reis. Hebben zich bewezen over een lange periodes en zijn toegepast door erg veel vertrekkers tot volle tevredenheid. Mocht er 1 bank stuk gaan dan kan ik daar een normale lood accu neerzetten. Geen probleem lijkt me toch? Ik meende dat dat lastig zou worden als je 1 AGM en 1 lood accu hebt i.v.m. de laadregelaars. Maar dat is blijkbaar niet zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 20:57 #378929

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik vind het eigenlijk nogal een hypothetische vraag zoals hij gesteld wordt.

In antwoord op jou vraag zullen 2 volt gel cellen de beste keus zijn, kost een vermogen maar dat word niet meegenomen in de vraagstelling. Lithium ion wordt ook niet meegenomen maar zou een nog beter keus zijn en meer onbetaalbaar, maar voor sommigen wel.

Als je kijkt naar euro per ampère dan komen natte accu's weer beter uit de bus, maar die moet je weer vaker vervangen en in verhouding een grotere en zwaardere bank nodig.

AGM zit er tussen in en is een gemiddelde keuze, niet de beste.

Start accu's vergeten we maar, tenzij het om starten gaat, we praten over service...
Laatst bewerkt: 15 mrt 2013 21:14 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 21:55 #378959

  • Hedrion
  • Hedrion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
elixer schreef :
Als ervaringsdeskundige (1999 vertrokken 2005 teruggekomen)kan ik maar één advies geven. De yellow top optima baterijen en red top voor de motor in 1999 aangeschaft. Ze doen nog steeds hun werk voortreffelijk.

Paul

Ook ik ben het hier helemaal mee eens. In 1996 hen ik twee yellow top verbruikaccu's en een redtop startaccu in mijn schip geplaatst. De eerste keer starten schrok ik van de extra power van de start accu. geweldig! het schip is inmiddels 2 eigenaren verder en de accu's zitten er nog steeds in. dat is dus inmiddels bijna 16 jaar probleemloos gebruik. In de periode 1996 t/m 2010 is het schip intensief gebruikt. Vele lange reizen waaronder 2 jaar middelandsezee.

Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 22:12 #378962

Best wel lastig om goed te bepalen wat voor jou nu een goede accu is, de een wil niets meer anders dan merk/soort A en de ander B en weer een ander C. Zoveel mensen en even zo veel smaken zullen we maar zeggen.

Als ik naar mezelf kijk ben ik er ook zeker nog niet uit en heb ook eerlijk gezegd de ballen vertsand van accu's.

Mijn situatie een 24ft loefgierige boot geen inboord motor BBM word of een ca 10 pl 4 takt of een torqeedo.

Verder aan apparatuur navigatie verlichting die straks elke nacht zal branden de standaard Raymarine spullen, navigatie laptop, stuurautomaat, plotter, binnen verlichting en beeldscherm om af en toe is een filmpje te kunnen kijken, marifoon, ssb.
Voeding in iedergeval een 60 watt zonnepaneel en een 2e aantal watt nog onbekend, in noodgevallen een agregaat.

Wat voor accu's hoeveel accu's waar te plaatsen (in verband met loefgierigheid schip)

Ik vind het moeilijk.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 22:20 #378965

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Hedrion schreef :
elixer schreef :
Als ervaringsdeskundige (1999 vertrokken 2005 teruggekomen)kan ik maar één advies geven. De yellow top optima baterijen en red top voor de motor in 1999 aangeschaft. Ze doen nog steeds hun werk voortreffelijk.

Paul

Ook ik ben het hier helemaal mee eens. In 1996 hen ik twee yellow top verbruikaccu's en een redtop startaccu in mijn schip geplaatst. De eerste keer starten schrok ik van de extra power van de start accu. geweldig! het schip is inmiddels 2 eigenaren verder en de accu's zitten er nog steeds in. dat is dus inmiddels bijna 16 jaar probleemloos gebruik. In de periode 1996 t/m 2010 is het schip intensief gebruikt. Vele lange reizen waaronder 2 jaar middelandsezee.

Petra

Dat geeft toch wel te denken!
Leuk te horen dat je nog steeds contact hebt gehad met de nieuwe eigenaren.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 22:21 #378966

In het verleden heb ik dit gebruikt om de energiebalans aan boord uit te rekenen. Was best wel handig!

Excelsheet energiebalans

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 15 mrt 2013 22:22 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 15 mrt 2013 22:31 #378968

Belerion II schreef :
In het verleden heb ik dit gebruikt om de energiebalans aan boord uit te rekenen. Was best wel handig!

Excelsheet energiebalans

Groet,
Rob

Rob

Dat ziet er wel handig uit, ga er is even mee spelen.

Bedankt Rob
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM/Gel of lood calcium? 16 mrt 2013 06:52 #378997

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Guia IV schreef :
Ik meende dat AGM geladen moest worden met een lager voltage, maar daar zal ik wel naast zitten.
Je bent in de war met gel-accu's denk ik. Die mogen niet meer dan 14,2V voor de kiezen krijgen, geloof ik.
Nee die Trojans zullen ook niet overal te krijgen zijn, maar kunnen erg goed tegen misbruik en dat kan best eens voorkomen tijdens een langere reis. Hebben zich bewezen over een lange periodes en zijn toegepast door erg veel vertrekkers tot volle tevredenheid.
Trojans zijn deep cycle accu's bij uitstek. Kun je langdurig zwaar belasten en diep ontladen. Op zich een uitstekende keus.
Mocht er 1 bank stuk gaan dan kan ik daar een normale lood accu neerzetten. Geen probleem lijkt me toch? Ik meende dat dat lastig zou worden als je 1 AGM en 1 lood accu hebt i.v.m. de laadregelaars. Maar dat is blijkbaar niet zo.
De laadregelaar is niet het grootste probleem. Jouw Trojans zijn 6V. Je moet er dus twee in serie schakelen om aan 12V te komen. Daarnaast is misschien parallel schakelen van meerdere dergelijke banken nodig, om aan de gewenste Ah-capaciteit te komen. Eén accu uit een dergelijke set vervangen door een exacte gelijk type is na een aantal jaren al vervelend, omdat de nieuwe accu in een betere conditie is dan de oudere. Die nieuwe gaat de oudere nadelig beïnvloeden, die daardoor versneld achteruit gaan. Zet je er een compleet andere accu tussen, ook al is dat een gewone lood-antimoon accu, dan weet je zeker dat de balans verstoord is.
Dat is het vervelende van accubanken. Het is een noodzakelijk kwaad. Na een paar jaar vervangen van een deel van zo'n bank is nooit een goed idee, eigenlijk.
Ten dele ook een schijn-probleem, want als je goed omgaat met de accu's (regelmatig vloeistofniveau controleren en bijvullen, niet volledig ontladen) dan is er geen reden om aan te nemen waarom de éne accu sneller achteruit zou gaan dan de andere.

Nog beter is het om, zoals Olav Cox ooit zei, geen slaaf van je accu's te worden. Houd het stroomgebruik aan boord beperkt en zorg naast afnemers ook voor bronnen, zodat je min of meer walstroom-onafhankelijk wordt.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl