Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: jotron 30S MKII epirb - verschillen tussen epirbs

jotron 30S MKII epirb - verschillen tussen epirbs 18 okt 2013 05:29 #448763

Hey iedereen,

In mijn interesse naar wat epirbs nu eigenlijk zouden kosten tweedehands botste ik toevallig op een jotron 30S MKII, een iets ouder ding. De verkoper weet niet wat het ding nog waard is, en zo sta ik geen stap dichter bij een zicht op de prijzen krijgen. het zette me wel aan het denken; wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen de verschillende modellen en de oudere vs de nieuwere. Lijkt mij dat ze hetzelfde doen, uitzenden op dezelfde frequenties en dezelfde satelieten gebruiken...

Ik volg hopelijk aan het eind vd maand een cursus SRC, maar ondertussen kan ik me toch niet bedwingen ^^.

Als laatste dan, wat zou zo'n ding nog mogen kosten...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: jotron 30S MKII epirb - verschillen tussen epirbs 18 okt 2013 06:07 #448774

Dat ding is nou niet echt voor jachten bedoeld .
Al eens de handleiding gezien? Zo te zien meer dan 60 cm hoog!
jotron.aipublish.no/ai_files/u..._30s_mkii_382079.pdf
Hij is al vanaf 2007 niet meer te koop maar de opvolger kost nu :
www.noodbakens.nl/EPIRB/1045-t...-epirb-incl-fb4.html
Trouwens , je zult ook de gegevens die er in geprogrammeerd zijn moeten laten veranderen.

Wat ik niet weet , mag je die professionele wel gebruiken op een jacht? :unsure:
Ad
Laatst bewerkt: 18 okt 2013 06:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: jotron 30S MKII epirb - verschillen tussen epirbs 18 okt 2013 06:08 #448775

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Wat de prijs zou moeten zijn, geen idee. Maar hou rekening met de batterij. Als die leeg is (er staat een datum op het apparaat), dan moet je die laten vervangen en dat kost al gauw tussen de 100 en 200 euro. En als die batterij al een keer vervangen is, dan kan deze niet nog een keer vervangen worden, dat laten de leveranciers niet toe. Ze zeggen vanwege de betrouwbaarheid, maar ik verdenk ze er sterk van dat dit handige marketing is, elk apparaat is zo na 10 jaar afgeschreven...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: jotron 30S MKII epirb - verschillen tussen epirbs 18 okt 2013 06:25 #448781

Maar waar zitten de "kwaliteitsverschillen"% 1200€ voor die opvolger is beduidend meer als de prijzen bij andere merken... Gewoon de bouwkwaliteit?

En hoe zit het met dat herprogrammeren? Moet dat altijd gebeuren bij een wissel van eigenaar? Is het zelf te doen of moet weer een dure professioneel.worden ingeschakeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: jotron 30S MKII epirb - verschillen tussen epirbs 18 okt 2013 09:59 #448828

Ten eerste: Op veiligheidsmiddelen zou ik persoonlijk NOOIT bezuinigen. Het aanschaffen van een tweede-hands EPIRB kan wel, maar let op de expire date van de batterij. Het vervangen van de batterij kan altijd, zolang de EPIRB niet te oud is. Een TRON30S zou ik niet tweede-hands aanschaffen. Is te oud en batterijen hiervoor zijn niet meer verkrijgbaar. De opvolger is de TRON40S MkII. Eventueel met FB6 (en geen FB4) bracket en Hydrostatic Release (HRU). Deze zijn in principe bedoeld voor de grote vaart en megajachten.

Bij een tweede-hands EPIRB na het omprogrammeren ALTIJD laten keuren door een ERKEND keurings bedrijf. Hierbij wordt o.a. de EPIRB in een bad met water gegooid in een zogenaamde Kooi van Faraday zodat het uitgezonden signaal de kooi niet verlaat en de kustwacht niet gealarmeerd wordt.

Mijn advies: ga voor een nieuwe en laat hem door een betrouwbare leverancier (extern) programmeren. Een keuringsrapport moet worden meegeleverd. Bekende merken in de pleziervaar zijn o.a. McMurdo, ACR en Jotron. Ik heb zelf een Jotron TRON45S aan boord.

Prijzen voor EPIRB's voor jachten varieëren tussen de pakweg € 400,- en € 900,- afhankelijk van de uitvoering met/zonder bracket en HRU.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 18 okt 2013 10:00 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: jotron 30S MKII epirb - verschillen tussen epirbs 18 okt 2013 13:54 #448873

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Altijd een lastige keuze met veiligheids middelen. Echte garanties zijn er niet. WadnWind rade als een van de betaalbaarder merken de ARC aan in een eerder topic. En dat advies hebben wij ter harte genomen. Bij onze boot zat ook een oude Jotron maar die is ingeleverd bij het grof vuil. Vervangen van de batterij kostte bijna net zoveel als een nieuwe.

Dat van die maximaal 2x batterij vervangen wist ik trouwens niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: jotron 30S MKII epirb - verschillen tussen epirbs 18 okt 2013 14:45 #448881

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29176
orchidius schreef :
Hey iedereen,

In mijn interesse naar wat epirbs nu eigenlijk zouden kosten tweedehands botste ik toevallig op een jotron 30S MKII, een iets ouder ding. De verkoper weet niet wat het ding nog waard is, en zo sta ik geen stap dichter bij een zicht op de prijzen krijgen. het zette me wel aan het denken; wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen de verschillende modellen en de oudere vs de nieuwere. Lijkt mij dat ze hetzelfde doen, uitzenden op dezelfde frequenties en dezelfde satelieten gebruiken...

Ik volg hopelijk aan het eind vd maand een cursus SRC, maar ondertussen kan ik me toch niet bedwingen ^^.

Als laatste dan, wat zou zo'n ding nog mogen kosten...?

Het betreft een stokoude, ondertussen onbetrouwbare, EPIRB uit begin 90er jaren. De batterijwissel, zoals belerion schreef, wordt niet meer uitgevoerd.
Van dit type hebben we er al heel wat afgevoerd.
Dagwaarde = geld toe krijgen voor verantwoordt afvoeren.

Inderdaad zijn andere merken tegenwoordig kleiner en net zo goed en goedkoper. Als aanvulling op belerion wil ik nog Ocean-Signal noemen.
Zelfs de Jotron 40S MK-2 is aan de erg grote kant en ook duidelijk bedoeld voor groteren vaartuigen vanwege de ruimte.

De Jotron 30 is dus werkelijk niets waard.

In de beroepsvaart wordt al vrijwel geen batterijen meer gewisseld, een nieuwe is bijna net zo duur en de 5 jaarlijkse grote test hoeft dan niet te gebeuren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 okt 2013 14:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: jotron 30S MKII epirb - verschillen tussen epirbs 18 okt 2013 17:53 #448909

Juist. Wij vervangen nagenoeg geen batterijen meer. Het wordt meestal een nieuwe EPRIB. De enige "eis" die we stellen is dat onze technici zélf de oude EPIRB vernietigen: De batterij loskoppelen en verwijderen en de oscillator onklaar maken. Dit doe wij om ongewenst afgaan van de oude EPIRB te voorkomen.

Wat een service, he? :cheer:
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: jotron 30S MKII epirb - verschillen tussen epirbs 18 okt 2013 18:02 #448913

Afgezien daarvan zal ook een moderne een veel betere en gevoeligere gps ontvanger en antenne aan boord hebben, door de techniek die steeds beter wordt.
Tevens zal een nieuwe minder vermogen opnemen uit de batterij en dus langer functioneren.

dus meer kans op dekking en kans om gevonden te worden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: jotron 30S MKII epirb - verschillen tussen epirbs 18 okt 2013 19:42 #448943

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18142
Ik had laatst bijna een Epirb gekocht op MP, werd aangeboden voor enkele tientjes. Echter, toen ik in de gaten kreeg wat het zou gaan kosten om de batterij te verwisselen (zelfs als je het zelf zou doen, niet mijn voorkeur) en te laten herprogrammeren, heb ik de aankoop maar snel geannuleerd. Wat hierboven staat klopt, het is beter en goedkoper om een hele nieuwe aan te schaffen.

Tweedehandse Epirb? Niet aan beginnen!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: jotron 30S MKII epirb - verschillen tussen epirbs 19 okt 2013 03:59 #448954

Wij zijn ook voor de Ocean-Signal gegaan
Ook omdat je de batterij zelf simpel verantwoord kan omwisselen! en de paar tientjes dat hij duurder is verdien je snel terug!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: jotron 30S MKII epirb - verschillen tussen epirbs 19 okt 2013 04:01 #448955

Uh, Chris, niet elke type EPIRB heeft een GPS hoor.. Een SOLAS goedgekeurd type moet minimaal 48 uur continu actief kunnen zijn. De homing beacon (indien aanwezig, lang niet alle GPS-en hebben er een), gaat nog langer mee. Energie verbruik is geen issue bij EPIRB's.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 19 okt 2013 04:02 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl