zivojan schreef :
Ik denk dat we toch wel 3 conclusies kunnen trekken:
1 Een ssb heeft wel degelijk nut. Op een ander draadje vond iemand dat niet nodig. Zonder SSB hadden de opvarenden van de Swedenyachts misschien niet eens om hulp kunenn vragen. Dus maar goed dat zij er een hadden.
2 Het flottieltje varen kan wel degelijk veiliger zijn. Wat als deze mensen alleen waren en niemand hun oproep hadden gehoord? Hadden ze nog steeds in een reddings vlotje rondgedobberd. Maar dankzij het gezamenlijk vertrekken waren er andere deelnemerers relatief dichtbij, werd hun oproep gehoord en konden ze gered worden.
3 Ook al heb je een kwaliteits yacht en geen Bavaria of andere goedkoop merk, dat betekent nog niet dat er niks mis kan gaan. Ook een duur en kwalitief goed scandinavisch merk kan onderweg zinken.
1. Inderdaad, SSB kan zeker nut hebben als iemand op het goede moment op de goede frequentie luistert. Maar het is nooit een vervanging van een EPIRB: die werkt (als het goed is) altijd.
2. Ik neem aan dat iedere deelnemer een EPIRB of soortgelijk apparaat aan boord had waarmee ze ook alarm hadden kunnen slaan. In dit geval heeft de nabijheid van andere jachten
mogelijk tot een snellere redding geleid, maar zonder de ARC waren ze wellicht door een koopvaardijschip opgepikt. Bij slecht weer had dit plaatje er mogelijk al weer heel anders uitgezien.
3. Opmerkelijk hoe een kwaliteitsjacht als een Sweden Yacht door een incident met het roer zoveel water kan maken dat het blijkbaar niet meer te redden is. Inderdaad, ook dure jachten kunnen zinken. Ik vraag me af of er cijfers zijn waaruit blijkt dat er verhoudingsgewijs meer goedkope(re) jachten vergaan dan dure...