de-verleiding schreef :
Sprak vandaag Eef van de tooluka, die de NW passage wilde doen
maar vanwege het ijs terug moest.
Er lag ook een (polyester) catamaran te wachten om te gaan
en de kachel laag om brandstof te sparen....
Die situaties krijg je ook..
Ik zie het meer in de zin van:
Oh gaaf! dat wil ik ook! Laten we gaan, er gaan nog 15 andere boten, dus als er wat gebeurt onderweg is er altijd hulp dichtbij want we blijven dicht bij elkaar!
Wellicht dat drie kwart van die mensen nog nooit in de hogere breedtes is geweest en dus absoluut niet weet hoe gevaarlijk het daar kan zijn als je niet goed voorbereid bent.
Wat er dus gaat gebeuren is dat mensen situaties tegen gaan komen die ze niet verwacht hadden en waar ze dus niet op voorbereid zijn. In een vlaag van paniek bellen ze de kustwacht (die nooit meer dan een dag of drie bij je vandaan is) en vragen om hulp.
Dat ene bootje helpen vinden ze nog wel mooi, bij een tweede bootje denken ze al bij zich zelf van he, dit is niet leuk meer, bij de derde zeggen ze dat het ze te veel geld kost, en bij de vierde gaan ze klagen in Ottawa dat ze toch wel erg veel met die "yaggies" bezig zijn, en vervolgens komt er binnen een paar jaar een verbod voor zeiljachten om in een dergelijk gebied te varen als je niet aan een gigantische waslijst aan eisen en verzekeringen voldoet.
Een dergelijke ontwikkeling zou ik niet leuk vinden, zeilen in het hoge noorden of het diepe zuiden is iets dat je moet leren, en dat vergt jaren en jaren van proberen en fouten maken, alsmede lezen, lezen en nog meer lezen over alles wat er in die gebieden heeft plaats gevonden. het is nog geen 100 jaar geleden dat de helft van alle poolreizigers niet levend meer thuis kwam.
De risico's in een gebied als de NW passage worden door bijna iedere zeiler onderschat, en dergelijk risico's zijn zeker niet af te kopen door inschrijvingsgeld voor een rally te betalen.
In veel mindere mate is dit eigenlijk ook op de ARC van toepassing, het is een vorm van veiligheid om met velen dezelfde oversteek in elkaars nabijheid te maken, maar wat veel zeilers zich niet realiseren is dat je maar zeer beperkt hulp kunt bieden als er bij een collega zeiler wat fout gaat.
Even een tekenend voorbeeld: vrienden van me waren afgelopen voorjaar bij ons in Halifax op bezoek met hun boot, onderweg van de Carieb naar Nederland. Ze hadden al een jaar of wat zitten broeden op de mogelijkheid om via Groenland en IJsland naar Nederland terug te varen. Na veel gesprekken bij mij aanboord, en bij nog een andere persoon die veel meer ervaring in het noorden heeft dan dat ik heb, hebben ze besloten om toch via zuid Groenland terug naar huis te gaan. Ze zijn er drie weken geweest denk ik, maar ze hebben wel drie of vier hart verzakkingen gehad omdat het ijs zich niet gedragen heeft zoals de Pilot het beschreven had. Ze hebben zelfs de marine in moeten schakelen en hun roer koning was gebroken door de ijsgang.
Ze hebben het uiteindelijk op eigen kracht gered naar Nederland, maar zijn wel zo snel mogelijk zuid gevaren na hun avontuur, en hebben IJsland letterlijk links laten liggen. Ze waren goed voorbereid, kende de gevaren in theorie, maar kwamen toch in de problemen en hebben hulp in geroepen. dat was dan in zuid Groenland, redelijk dichtbij de bewoonde wereld, moet je bedenken wat er kan gebeuren als je halverwege de NW-passage bent...
Zoals Sunday schrijft is het inderdaad een ontwikkeling die je niet tegen kunt gaan, ik hoop dan maar van harte dat men wal zal bedenken dat je toch eerst wat praktijk ervaring moet op doen met ijsvoorspellingen, zoeken naar vluchtwegen etc. etc. voordat je naar een van de meest afgelegen gebieden van de wereld gaat met je plastic bootje, om van een multihull nog maar niet te spreken....
Sorry, lang relaas, gedeeltelijk off-topic, maar in essentie wat mijn "probleem" met georganiseerde rally's in het algemeen is.
Ik hoop van harte dat alle deelnemers zelfstandig genoeg zijn om eventuele problemen zelf het hoofd te kunnen bieden.