Een 35 voet S spant zou ik voor een echt lange reis uitrusten met 50 m 8mm ketting plus een zwaar anker (en nog een hekanker een eeen reserve hoofdanker trouwens). De treksterkte van de ketting zal het probleem niet zijn. Het gewichtsverschil tussen 8mm ketting en 10mm ketting per meter is aanzienlijk, vandaar de keus voor 8mm. Op de dermpende werking van de ketting maakt dit niet zoveel uit, daar valt veel meer te halen uit meer lengte dna uit gewicht (zoals een ankergewicht). Verder speelt bij het ingraven van het anker naast de vorm met name het gewicht een rol. Kijk wel anker je gaat gebruiken (CQR, Spade, beugel, Bruce, etc.), vraag bij de leverancier na welk gewicht ze je voorschrijven en dan zul je waarschijnlijk drie gewichten opkrijgen (bijv. 25, 35 en 45 pond). Kies uit dat rijtje de zwaarste en dan kom je een heel eind.
Stuk ankerlijn dat je standaard gebruikt zou ik je niet aanraden: de lijn is gevoelig voor schavielen op het boegbeslag en je zwaait er een stuk meer achter heen en weer. Nu zul je in Nederland overigens niet vaak meer dan 30 meter lengte nodig hebben en lig je dus netjes op je plek achter ketting (voor het idee: ik steek altijd minimaal 25 meter ketting, kom in Nederland niet vaak veel verder dan 30 meter maar heb wereldwijd vaak achter 40 tot 50 meter ketting gelegen. Slechts een paar keer heb ik de 50 meter ketting moeten verlengen met een lijn).
Succes met de puzzel!
Groet, Olav
(stalen 33 voet S-spant met 50 m 8mm ketting en CQR35 pond wat best 45 pond had mogen zijn)