Wat een fantastisch jaloersmakend plan! Doen!
Je inlezen lijkt me écht niet moeilijk, vandaag de dag met internet enzo.
Wat betreft vergunningen (je hebt geen vaarbewijs nodig) en wetten (hangt land per land af) zal je een route moeten uitstippelen en land per land bekijken.
Geen vaarbewijs nodig ?
Scheeps- en persoonsgebonden documenten
Wat hebt u waar nodig? (overgenomen vanaf de Zeilen Site, zie link:
www.zeilen.com/publish/article_1346.shtml )
De vrijheid van zeilen is relatief. Als u het buitenland bezoekt met uw schip, hebt u de nodige documenten nodig. Voor boot en zeiler. Rond het persoonsgebonden ICC, dat meer en meer wordt gezien als Europees vaarbewijs, is het nodige veranderd. Zonder dat daarbij overigens aan duidelijkheid is gewonnen. Een overzicht is op zijn plaats. Welke papieren zijn er èn in welk land hebt u ze nodig?
Scheepsgebonden documenten
ICP Het Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP) is in de Europese Unie een erkend douanedocument. Het identiteitsbewijs van de boot; de gegevens van het schip en de eigenaar zijn hierop terug te vinden. In bijna alle landen van Europa is het ICP verplicht. Het document is in het Nederlands, Engels en Frans opgesteld.
Prijs: ANWB- en KNWV-leden 14 euro. Niet-leden 19 euro.
Vlaggebrief
De Vlaggebrief is een douanedocument en is tot 31 december 2005 verplicht in Franse territoriale wateren (Het Kanaal, de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee). Het ICP zou nu al genoeg moeten zijn, maar de Franse autoriteiten erkennen dat document nog niet. De Vlaggebrief is voorzien van een foto van het schip. Hij kan maximaal tot einde van dit jaar worden verlengd. Hebt u geen Vlaggebrief terwijl u in Franse wateren verkeert, dan riskeert u een boete en een reis naar Nederland om de Vlaggebrief alsnog op te halen.
Prijs: 30 euro. Verlenging kost 14 euro.
Zeebrief
Het is ook mogelijk uw schip in het zeeschepenregister van het Kadaster op te laten nemen. U ontvangt dan een zeebrief die over de hele wereld bruikbaar is. Ideaal voor een wereldreis. Wel kost een Zeebrief meer dan de Vlaggebrief of ICP. In principe is voor elke boot een Zeebrief aan te vragen, maar hij is voornamelijk bedoeld voor schepen die over water een land aandoen. Met een Zeebrief op zak, is de Vlaggebrief of het ICP niet meer nodig, maar het komt nog voor dat de Franse autoriteiten om de Vlaggebrief vragen.
De Zeebrief is overigens geen bewijs dat belasting (BTW-heffing) is voldaan. Daarvoor zult u dus andere papieren moeten hebben; de douane mag voor controle altijd aan boord komen (zie ook kader). Elk schip moet in het bezit zijn van een BTW-verklaring om aan te kunnen tonen dat er BTW betaald is. Aanvraag bij één van de zeven kadasters: Amsterdam, Breda, Groningen, Zwolle, Arnhem, Roermond of Rotterdam.
Prijs totaal: circa 390 euro.
Persoonsgebonden documenten
Paspoort
Zelfs in Nederland hebt u documenten nodig. In het kader van de identificatieplicht moet u zich op elk gewenst moment kunnen legitimeren. Ten gevolge van de grensbewakingscontrole moet iedere opvarende van een jacht dat op de Waddenzee, Noordzee of Westerschelde vaart, een paspoort bij zich dragen. Nederland ligt aan de grens van het Schengengebied. Omdat het niet te controleren is of boten van buiten dat gebied komen of van het binnenwater, kan de Marechaussee iedereen die op de Waddenzee, Westerschelde of langs de Noordzeekust vaart of in een jachthaven in dit gebied ligt, om een paspoort vragen. Een rijbewijs als identificatie is niet voldoende. Ook zeilers die vanaf het IJsselmeer komen en niet de intentie hebben om de Noordzee op te gaan, moeten op de Waddenzee hun paspoort bij zich hebben. Binnen de sluizen geldt niet meer de grensbewakingscontrole, maar wel de identificatieplicht.
Lijst van Opvarenden
Een bemanningslijst is een document waarop de gegevens van de opvarenden van het schip vermeld zijn. Voor Rusland, Estland, Letland, Litouwen en Polen is het verplicht, evenals in Kroatië, Slovenië en Turkije. Hetzelfde geldt voor de buitengrenzen van de tien Schengenlanden. De Schengenlanden zijn: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Portugal, Spanje en Zweden.
Wettelijk gezien moet de schipper zich melden als hij van buiten een Schengenland komt of in een land zeilt waar het document verplicht is gesteld. In theorie kan nooit bewezen worden waar het schip vandaan komt. Behalve de bemanningslijst moet de schipper ook de paspoorten en eventuele visa van alle bemanningsleden kunnen tonen. De schipper kan de bemanningslijst opstellen en ondertekenen.
ICC
De Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties in Geneve heeft in Resolutie 40 bepaald dat er in Europa één soort vaarbewijs moet komen. Het International Certificate of Competence (ICC) is dit vaarbewijs. Tot op heden was het zo dat u met een Nederlands Vaarbewijs ook in het buitenland kon varen. Dat is veranderd, er moet aan de vaarbewijsplichten van het land worden voldaan.
Het ICC is evenwel nog aan veranderingen onderhevig, wat onduidelijkheid oplevert. Bovendien weet je als zeiler niet precies welke vaarbewijseisen een land hanteert. Dat maakt de vraag of je het nu wel of niet nodig hebt, lastig te beantwoorden. In de tabel staan de eisen per land vermeld. Bij het aanvragen van het nieuwe ICC wordt sinds 1 januari van dit jaar meer gevraagd dan bij het oude certificaat het geval was. Het ICC40 wordt namelijk alleen afgegeven aan mensen die het Vaarbewijs I (voor binnenwater), Vaarbewijs II of Theoretische Kust Navigatie (voor kustwateren) of Groot Vaarbewijs (voor binnenwater en kustwater) bezitten. Het oude ICC kan gebruikt worden totdat hij verloopt (maximaal twee jaar geldig). Dan moet het nieuwe ICC40 aangevraagd worden.
Het document is geldig tot het 65ste levensjaar, daarna moet het om de drie jaar worden verlengd.
Kosten: 14 euro.
Getuigschrift Kustwateren
Dit getuigschrift is een bewijs van bekwaamheid. In sommige Zuid-Europese landen was dit papier gewenst, maar sinds ze daar ook het ICC accepteren, wordt naar dit document steeds minder gevraagd. Hebt u een ICC, dan is het niet nodig om een Getuigschrift aan te vragen. Leden van watersportverenigingen kunnen bij het aanvragen van een getuigschrift volstaan met een eigen verklaring waaruit de zeilervaring blijkt. Deze verklaring moet ondertekend zijn door een bestuurslid van de vereniging. Schippers die niet bij een watersportvereniging aangesloten zijn, kunnen het papier alleen maar ontvangen als zij in het bezit zijn van Vaarbewijs II.
Kosten: ANWB- en KNWV-leden 14 euro; niet-leden 19 euro.
Theoretische Kust Navigatie
Het certificaat is al vanaf 1975 een vrijwillig diploma. Hiermee laat de zeiler zien dat hij weet hoe er genavigeerd moet worden in de Europese kustwateren. Met de komst van het nieuwe ICC is het diploma niet meer overbodig, want met het TKN of Vaarbewijs II kan een ICC voor kustwateren worden aangevraagd.
Kosten: KNWV-leden 64 euro. Niet-leden 81 euro.
Vaarbewijzen
In Nederland moet u een Klein Vaarbewijs hebben als u vaart met een pleziervaartuig dat langer is dan 15 meter en/of dat sneller kan varen dan 20 km/u. Er zijn twee verschillende soorten Klein Vaarbewijs:
Klein Vaarbewijs I: voor het varen op rivieren, kanalen en meren. Uitzonderingen hierop zijn de Westerschelde, Oosterschelde, het IJsselmeer (incl. Markermeer en IJmeer), de Waddenzee, de Eems en Dollard.
Klein Vaarbewijs II: met dit bewijs mag er op alle binnenwateren gevaren worden, inclusief de Westerschelde, Oosterschelde, IJsselmeer (incl. Markermeer en IJmeer), de Eems en de Dollard.
Op de Noordzee kunt u zonder vaarbewijs zeilen, maar bij het binnenvaren van de Zeehavens is Klein Vaarbewijs II wel verplicht, als de boot langer is dan 15 meter en/of sneller gaat dan 20 km/u.
Voor het Klein Vaarbewijs moet u een examen afleggen. Het document is tot het 65ste levensjaar geldig. Na die tijd moet het om de drie jaar verlengd worden.
Kosten: Vaarbewijs I-examen 70 euro, Vaarbewijs II-examen 84 euro. Afgifte Klein Vaarbewijs 25 euro, verlenging 25 euro.
Schip huren
Als u een schip huurt in Griekenland, Turkije of een ander zeilgebied, zorg dan wel dat u de juiste papieren hebt. Om in Griekenland een boot te huren, moeten er twee mensen een ICC voor Kustwateren hebben. In Turkije, Frankrijk, Kroatië en Spanje wil de verhuurder zeker één ICC zien. Om in Engeland of een Scandinavisch land een boot te huren, wil de verhuurder alleen maar zien dat de eigenaar met de boot overweg kan. Eventueel moet er een zeil-CV worden getoond.
Wat is in welk land nodig?
Land
ICP/Vlaggebrief
ICC
Amerika
Eigendomsdocument is nodig. Dus ICP of Vlaggebrief
Niet verplicht
België
ICP
Nee, dezelfde vaarbewijsregels als in Nederland. Belgie erkent ook het Nederlandse vaarbewijs.
Canada
Eigendomsdocument is nodig. ICP of Vlaggebrief.
Aangeraden, want bewijs van competentie is verplicht.
Caribische Eilanden
Eigendomsdocument is nodig. ICP of Vlaggebrief.
Niet verplicht
Denemarken
ICP
Nee, pas bij 20 ton of meer.
Duitsland
ICP
Ja, op de binnenwateren vanaf 3,6 kW vermogen aan de schroef. Het Nederlandse vaarbewijs wordt ook geaccepteerd. Voor de Duitse Wadden, Kieler Kanaal en Oostzeekust is geen ICC nodig.
Engeland
ICP
Nee, pas bij 24 meter of meer.
Finland
ICP
Nee
Frankrijk
Vlaggebrief
Ja, als boot langer is dan 5 meter of harder gaat dan 20 km/uur.
Griekenland
ICP
Ja, twee personen aan boord ICC Kustwateren.
Groenland
ICP
Nee, pas bij 20 ton of meer.
Hongarije
ICP
Ja, bij schroefvermogen van meer dan 4 kW (5,4pk) en zeilboten met meer dan 10m2 zeiloppervlak.
Ierland
ICP
Nee
Italie
ICP
Ja, vanaf 2,2 kW
IJsland
ICP
Ja
Kroatie
ICP
Ja, behalve korter dan 3 meter en zonder motor.
Noorwegen
ICP
Nee
Oostenrijk
ICP
Ja
Polen
ICP
Ja, bij meer dan 7m2 zeiloppervlak.
Portugal
ICP
Ja
Spanje
ICP
Ja
Turkije
ICP
Nee, wel geadviseerd op kustwateren.
Zweden
ICP
Nee
terug naar pagina "mededelingen"