Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: aanstaande wereldreis

Re: aanstaande wereldreis 19 mrt 2014 17:35 #497225

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Neem vooral contact met Olav op; als ik sommige antwoorden hier lees dan heb je 100k minimaal nodig voor de boot, en moet je onderweg een nieuwe boot bouwen ;)

Kán natuurlijk, maar hoeft niet. Genoeg mensen die het met heel wat minder doen, een aantal die het met nog maar een schepje er bovenop doen en de meerderheid ergens daar tussenin :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 19 mrt 2014 17:57 #497232

oh ik heb ook wel eens op een website gelezen van een zeiler, weet niet meer welke, maar dat het wel meevalt met de kosten hoor. Alsje het een beetje slim aanpakt. Je hebt niet meer de enorme kosten van een huis op het land (neem ik aan) , dat scheelt een hele boel hoor!
Als je eenmaal een boot hebt en niet te veel haast , en waarom zou je als je tien jaar op reis gaat, kan je gewoon het zeil hijsen en zien waar je terecht komt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 19 mrt 2014 18:15 #497236

  • Koen1
  • Koen1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Ja, mooi project, maar we gaan nu nog niks kopen , eerst goed oriënteren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 19 mrt 2014 18:31 #497243

  • Koen1
  • Koen1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Dank je voor de info. We zijn alles op een rijtje aan het zetten, we gaan low budget, maar gaan doen we zeker!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 19 mrt 2014 19:20 #497248

Je weet wat je wilt, da's het belangrijkste. De grootste tip die ik je verder nog kan meegeven is laat je de kop niet gek maken door wat men op fora allemaal komt te verkondigen ;).
Alles met de beste bedoelingen natuurlijk, maar elke situatie is in dat wereldje ZO verschillend dat er vaak weinig van andermans ervaring opgaat voor je eigen gevalletje.

Net zoals de superjachten kan ook low budget natuurlijk tot in het extreme, en met je budget van 50k voor de boot kan dat zéker. Dan ga ik er wel vanuit dat je àlles zelf gaat doen en een "wrak" koopt om te beginnen. Er zijn heel veel boten te vinden die hun beste tijd hebben gehad en vaak door voornamelijk esthetische kwaaltjes geen nieuwe eigenaar meer kunnen vinden. Die kan je voor een appel en een ei op de kop tikken, en als je verder enkel de materiaalkosten in rekening moet brengen kan dat best nog wel meevallen. Mijn boot valt in die categorie, is 29ft en zal volledig uitgerust/zo goed als nieuw aan een rondje Atlantische beginnen voor een totaalprijs van 15-20k. Voordeel van deze aanpak is dat je 100% zeker bent dat alle systemen aan boord gecontroleerd/gereviseerd zijn en belangrijker nog, dat je zelf ook onderweg alle noodzakelijke werkzaamheden kan uitvoeren. Want kapot gaan de dingen, en liefst nog als het niet goed uitkomt natuurlijk.

Info vind je overal. Blogs zijn fijn om bij weg te dromen en een beeld te scheppen van wat het juist is (lees ook eens wat van mensen waar het niet goed ging!), maar praktisch win je er weinig mee vind ik. Wel zijn er fora (zf, maar zeker ook www.cruisersforum.com), verschillende sites (morganscloud.com en noonsite.com) en een hele hoop boeken. Ik had voor ik met "het bootproject" begon nog nooit een boek gekocht, maar ondertussen staat de teller al op 17... Als (toekomstig) cruiser hebben we het geluk dat er een aantal publicaties/schrijvers zijn die zo toonaangevend/specifiek zijn dat ze als "standaardwerken" kunnen worden aanzien en op heel wat lange-afstandszeilers te vinden zijn. Jammergenoeg nooit in de bieb, maar wel in grote tweedehandswinkels als amazon.com (enkele euro's voor sommige boeken, wel in 1 keer bestellen ivm verzendingskosten).

Het is een heleboel om te verwerken, en véél meer dan ooit in een topic kan worden gepropt. De truc is om stapje per stapje verder te researchen, en heel gericht vragen te stellen over wat je zelf niet meteen kan vinden. Ik begon bij spantvormen voor/nadelen, rompmateriaal voordelen/nadelen, tuigage voordelen/nadelen, enz. Zo rol je als vanzelf van het ene in het andere.

Als je dat een vreselijk werk vind of je haat klussen aan de boot zou ik wel twee keer nadenken, verder kom je er wel ;).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 19 mrt 2014 19:38 #497251

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Even een vraagje tussendoor: wat is dat toch met die Olav? Die man heeft in een ver verleden een keer de wereld rondgezeild en daar een boek over geschreven.
Niets anders dan tig anderen. Waarom is hij dan opeens een goeroe vwb vertrekken? Ik denk dat hij vooral goed in marketing is. :whistle:
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 19 mrt 2014 20:24 #497264

  • Einder
  • Einder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
Hoi Koen,
je zal veel gaan lezen etc.
en deze zal je ook wel tegenkomen www.noonsite.com
Succes met de voorbereidingen !!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 19 mrt 2014 21:04 #497276

  • Allegra
  • Allegra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
Ilex schreef :
Wat een fantastisch jaloersmakend plan! Doen!

Je inlezen lijkt me écht niet moeilijk, vandaag de dag met internet enzo.

Wat betreft vergunningen (je hebt geen vaarbewijs nodig) en wetten (hangt land per land af) zal je een route moeten uitstippelen en land per land bekijken.


Geen vaarbewijs nodig ?




Scheeps- en persoonsgebonden documenten


Wat hebt u waar nodig? (overgenomen vanaf de Zeilen Site, zie link: www.zeilen.com/publish/article_1346.shtml )

De vrijheid van zeilen is relatief. Als u het buitenland bezoekt met uw schip, hebt u de nodige documenten nodig. Voor boot en zeiler. Rond het persoonsgebonden ICC, dat meer en meer wordt gezien als Europees vaarbewijs, is het nodige veranderd. Zonder dat daarbij overigens aan duidelijkheid is gewonnen. Een overzicht is op zijn plaats. Welke papieren zijn er èn in welk land hebt u ze nodig?

Scheepsgebonden documenten
ICP Het Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP) is in de Europese Unie een erkend douanedocument. Het identiteitsbewijs van de boot; de gegevens van het schip en de eigenaar zijn hierop terug te vinden. In bijna alle landen van Europa is het ICP verplicht. Het document is in het Nederlands, Engels en Frans opgesteld.
Prijs: ANWB- en KNWV-leden 14 euro. Niet-leden 19 euro.

Vlaggebrief
De Vlaggebrief is een douanedocument en is tot 31 december 2005 verplicht in Franse territoriale wateren (Het Kanaal, de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee). Het ICP zou nu al genoeg moeten zijn, maar de Franse autoriteiten erkennen dat document nog niet. De Vlaggebrief is voorzien van een foto van het schip. Hij kan maximaal tot einde van dit jaar worden verlengd. Hebt u geen Vlaggebrief terwijl u in Franse wateren verkeert, dan riskeert u een boete en een reis naar Nederland om de Vlaggebrief alsnog op te halen.
Prijs: 30 euro. Verlenging kost 14 euro.

Zeebrief
Het is ook mogelijk uw schip in het zeeschepenregister van het Kadaster op te laten nemen. U ontvangt dan een zeebrief die over de hele wereld bruikbaar is. Ideaal voor een wereldreis. Wel kost een Zeebrief meer dan de Vlaggebrief of ICP. In principe is voor elke boot een Zeebrief aan te vragen, maar hij is voornamelijk bedoeld voor schepen die over water een land aandoen. Met een Zeebrief op zak, is de Vlaggebrief of het ICP niet meer nodig, maar het komt nog voor dat de Franse autoriteiten om de Vlaggebrief vragen.
De Zeebrief is overigens geen bewijs dat belasting (BTW-heffing) is voldaan. Daarvoor zult u dus andere papieren moeten hebben; de douane mag voor controle altijd aan boord komen (zie ook kader). Elk schip moet in het bezit zijn van een BTW-verklaring om aan te kunnen tonen dat er BTW betaald is. Aanvraag bij één van de zeven kadasters: Amsterdam, Breda, Groningen, Zwolle, Arnhem, Roermond of Rotterdam.
Prijs totaal: circa 390 euro.

Persoonsgebonden documenten

Paspoort
Zelfs in Nederland hebt u documenten nodig. In het kader van de identificatieplicht moet u zich op elk gewenst moment kunnen legitimeren. Ten gevolge van de grensbewakingscontrole moet iedere opvarende van een jacht dat op de Waddenzee, Noordzee of Westerschelde vaart, een paspoort bij zich dragen. Nederland ligt aan de grens van het Schengengebied. Omdat het niet te controleren is of boten van buiten dat gebied komen of van het binnenwater, kan de Marechaussee iedereen die op de Waddenzee, Westerschelde of langs de Noordzeekust vaart of in een jachthaven in dit gebied ligt, om een paspoort vragen. Een rijbewijs als identificatie is niet voldoende. Ook zeilers die vanaf het IJsselmeer komen en niet de intentie hebben om de Noordzee op te gaan, moeten op de Waddenzee hun paspoort bij zich hebben. Binnen de sluizen geldt niet meer de grensbewakingscontrole, maar wel de identificatieplicht.

Lijst van Opvarenden
Een bemanningslijst is een document waarop de gegevens van de opvarenden van het schip vermeld zijn. Voor Rusland, Estland, Letland, Litouwen en Polen is het verplicht, evenals in Kroatië, Slovenië en Turkije. Hetzelfde geldt voor de buitengrenzen van de tien Schengenlanden. De Schengenlanden zijn: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Portugal, Spanje en Zweden.
Wettelijk gezien moet de schipper zich melden als hij van buiten een Schengenland komt of in een land zeilt waar het document verplicht is gesteld. In theorie kan nooit bewezen worden waar het schip vandaan komt. Behalve de bemanningslijst moet de schipper ook de paspoorten en eventuele visa van alle bemanningsleden kunnen tonen. De schipper kan de bemanningslijst opstellen en ondertekenen.

ICC
De Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties in Geneve heeft in Resolutie 40 bepaald dat er in Europa één soort vaarbewijs moet komen. Het International Certificate of Competence (ICC) is dit vaarbewijs. Tot op heden was het zo dat u met een Nederlands Vaarbewijs ook in het buitenland kon varen. Dat is veranderd, er moet aan de vaarbewijsplichten van het land worden voldaan.
Het ICC is evenwel nog aan veranderingen onderhevig, wat onduidelijkheid oplevert. Bovendien weet je als zeiler niet precies welke vaarbewijseisen een land hanteert. Dat maakt de vraag of je het nu wel of niet nodig hebt, lastig te beantwoorden. In de tabel staan de eisen per land vermeld. Bij het aanvragen van het nieuwe ICC wordt sinds 1 januari van dit jaar meer gevraagd dan bij het oude certificaat het geval was. Het ICC40 wordt namelijk alleen afgegeven aan mensen die het Vaarbewijs I (voor binnenwater), Vaarbewijs II of Theoretische Kust Navigatie (voor kustwateren) of Groot Vaarbewijs (voor binnenwater en kustwater) bezitten. Het oude ICC kan gebruikt worden totdat hij verloopt (maximaal twee jaar geldig). Dan moet het nieuwe ICC40 aangevraagd worden.
Het document is geldig tot het 65ste levensjaar, daarna moet het om de drie jaar worden verlengd.
Kosten: 14 euro.

Getuigschrift Kustwateren
Dit getuigschrift is een bewijs van bekwaamheid. In sommige Zuid-Europese landen was dit papier gewenst, maar sinds ze daar ook het ICC accepteren, wordt naar dit document steeds minder gevraagd. Hebt u een ICC, dan is het niet nodig om een Getuigschrift aan te vragen. Leden van watersportverenigingen kunnen bij het aanvragen van een getuigschrift volstaan met een eigen verklaring waaruit de zeilervaring blijkt. Deze verklaring moet ondertekend zijn door een bestuurslid van de vereniging. Schippers die niet bij een watersportvereniging aangesloten zijn, kunnen het papier alleen maar ontvangen als zij in het bezit zijn van Vaarbewijs II.
Kosten: ANWB- en KNWV-leden 14 euro; niet-leden 19 euro.

Theoretische Kust Navigatie
Het certificaat is al vanaf 1975 een vrijwillig diploma. Hiermee laat de zeiler zien dat hij weet hoe er genavigeerd moet worden in de Europese kustwateren. Met de komst van het nieuwe ICC is het diploma niet meer overbodig, want met het TKN of Vaarbewijs II kan een ICC voor kustwateren worden aangevraagd.
Kosten: KNWV-leden 64 euro. Niet-leden 81 euro.

Vaarbewijzen
In Nederland moet u een Klein Vaarbewijs hebben als u vaart met een pleziervaartuig dat langer is dan 15 meter en/of dat sneller kan varen dan 20 km/u. Er zijn twee verschillende soorten Klein Vaarbewijs:
Klein Vaarbewijs I: voor het varen op rivieren, kanalen en meren. Uitzonderingen hierop zijn de Westerschelde, Oosterschelde, het IJsselmeer (incl. Markermeer en IJmeer), de Waddenzee, de Eems en Dollard.
Klein Vaarbewijs II: met dit bewijs mag er op alle binnenwateren gevaren worden, inclusief de Westerschelde, Oosterschelde, IJsselmeer (incl. Markermeer en IJmeer), de Eems en de Dollard.
Op de Noordzee kunt u zonder vaarbewijs zeilen, maar bij het binnenvaren van de Zeehavens is Klein Vaarbewijs II wel verplicht, als de boot langer is dan 15 meter en/of sneller gaat dan 20 km/u.
Voor het Klein Vaarbewijs moet u een examen afleggen. Het document is tot het 65ste levensjaar geldig. Na die tijd moet het om de drie jaar verlengd worden.
Kosten: Vaarbewijs I-examen 70 euro, Vaarbewijs II-examen 84 euro. Afgifte Klein Vaarbewijs 25 euro, verlenging 25 euro.

Schip huren
Als u een schip huurt in Griekenland, Turkije of een ander zeilgebied, zorg dan wel dat u de juiste papieren hebt. Om in Griekenland een boot te huren, moeten er twee mensen een ICC voor Kustwateren hebben. In Turkije, Frankrijk, Kroatië en Spanje wil de verhuurder zeker één ICC zien. Om in Engeland of een Scandinavisch land een boot te huren, wil de verhuurder alleen maar zien dat de eigenaar met de boot overweg kan. Eventueel moet er een zeil-CV worden getoond.

Wat is in welk land nodig?

Land


ICP/Vlaggebrief


ICC









Amerika


Eigendomsdocument is nodig. Dus ICP of Vlaggebrief


Niet verplicht

België


ICP


Nee, dezelfde vaarbewijsregels als in Nederland. Belgie erkent ook het Nederlandse vaarbewijs.

Canada


Eigendomsdocument is nodig. ICP of Vlaggebrief.


Aangeraden, want bewijs van competentie is verplicht.

Caribische Eilanden


Eigendomsdocument is nodig. ICP of Vlaggebrief.


Niet verplicht

Denemarken


ICP


Nee, pas bij 20 ton of meer.

Duitsland


ICP


Ja, op de binnenwateren vanaf 3,6 kW vermogen aan de schroef. Het Nederlandse vaarbewijs wordt ook geaccepteerd. Voor de Duitse Wadden, Kieler Kanaal en Oostzeekust is geen ICC nodig.

Engeland


ICP


Nee, pas bij 24 meter of meer.

Finland


ICP


Nee

Frankrijk


Vlaggebrief


Ja, als boot langer is dan 5 meter of harder gaat dan 20 km/uur.

Griekenland


ICP


Ja, twee personen aan boord ICC Kustwateren.

Groenland


ICP


Nee, pas bij 20 ton of meer.

Hongarije


ICP


Ja, bij schroefvermogen van meer dan 4 kW (5,4pk) en zeilboten met meer dan 10m2 zeiloppervlak.

Ierland


ICP


Nee

Italie


ICP


Ja, vanaf 2,2 kW

IJsland


ICP


Ja

Kroatie


ICP


Ja, behalve korter dan 3 meter en zonder motor.

Noorwegen


ICP


Nee

Oostenrijk


ICP


Ja

Polen


ICP


Ja, bij meer dan 7m2 zeiloppervlak.

Portugal


ICP


Ja

Spanje


ICP


Ja

Turkije


ICP


Nee, wel geadviseerd op kustwateren.



Zweden


ICP


Nee

terug naar pagina "mededelingen"
Contest 31HT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 19 mrt 2014 22:14 #497292

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Ilex schreef :

Persoonlijk vind ik 50k voor een 12m weinig om uitgerust als wereldzeiler te vertrekken. Ik vermoed dat dit het dubbele kan worden..

Daar ben ik het volledig mee eens.

Qua voorbereiding en voor beeldschepping vor oceaanzeilen en -cruisen, vind ik morganscloud.com van onschatbare waarde. De voorbereidingshandleidingen van de ARC vind ik ook erg goed. Beetje overdreven soms, maar je kunt zelf bepalen wat je wel en niet een goed idee vindt.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 19 mrt 2014 22:25 #497294

www.Morganscloud.com vind ik inderdaad een van de beste bronnen wat betreft boot selectie, uitrusting en training.

www.Noonsite.com is van goede waarde als het aankomt op reisvoorbereiding, en informatie voor zeilers voor alle landen van de wereld die je aankunt lopen per boot.

Als advies kan ik alleen maar geven: gaan! (al is je budget wel erg krap)

In de praktijk moet je eigenlijk niet meer als half het geld wat je hebt voor een boot aan de aanschaf van de boot zelf uitgeven. Die andere helft ga je nodig hebben om er een goede en veilige zeeboot van te maken.

Voor jaarlijks onderhoud van de boot ga je 5-6% van de NIEUWwaarde van je boot kwijt zijn, als je tenminste de boot in knappe staat wilt houden gedurende de reis.

Schrijf je eens in voor een langere oversteek op iemand anders zijn boot. Dan leer je heel snel wat je wel en niet leuk vind.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 mrt 2014 22:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 19 mrt 2014 22:26 #497295

JazzyO schreef :
Ilex schreef :

Persoonlijk vind ik 50k voor een 12m weinig om uitgerust als wereldzeiler te vertrekken. Ik vermoed dat dit het dubbele kan worden..

Daar ben ik het volledig mee eens.

Qua voorbereiding en voor beeldschepping vor oceaanzeilen en -cruisen, vind ik morganscloud.com van onschatbare waarde. De voorbereidingshandleidingen van de ARC vind ik ook erg goed. Beetje overdreven soms, maar je kunt zelf bepalen wat je wel en niet een goed idee vindt.


Onno
Van mij mag je overdrijven :silly:
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 20 mrt 2014 01:41 #497308

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
Hi Koen,
10 jaar zeilen en wonen aan boord met polyester is vragen om osmose. Polyester moet regelmatig langere tijd het water uit om goed te drogen. Dus overweeg ook eens staal, of neem in je reisplan een aantal stops op om je boot op de kant te laten staan. Of in je budget om de boot te schillen en van nieuwe epoxy lagen te voorzien.

www.sy-gabber.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 20 mrt 2014 03:13 #497309

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Sea Force One schreef :
Van mij mag je overdrijven :silly:

Haha, ja dat is te verwachten van iemand die 600 mijl met je mee gaat varen, de Golf van Biskaye over.... :)


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 20 mrt 2014 03:22 #497310

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
syGabber schreef :
Polyester moet regelmatig langere tijd het water uit om goed te drogen.

Dat hoor ik voor het eerst, en strookt niet met wat ik geleerd heb tijdens de restauratie van mijn schip. Schepen als Baltics hebben een sandwich constructie met balsahout en zijn zo geconstrueerd dat osmose eigenlijk alleen op de gelcoat kan voorkomen. Deze hoeven dus zeker niet het water uit, mits de originele constructie intact is. Voor andere boten weet ik het hiet, maar het lijkt mij dat je schromelijk overdrijft, en het is zeker geen wet van Meden en Perzen. Als je boot het water uit moet om te drogen dan HEB je als osmose, dat moet je herstellen. Het is geen kwestie van uitdrogen en dan weer in het water gooien om later weer uit het water te halen om uit te te drogen. Het is uitdrogen, herstellen, en dan het water in. Als je zorgt dat je laklagen (en vooral af) intact blijven zal er geen osmose optreden en hoef je dus ook niet uit te drogen.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 20 mrt 2014 03:57 #497312

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Weer ontopic, een paar tips uit mijn voorbereiding voor langere tochten:

1. Neem de tijd, en lees je stuk. Zeker met jouw beperkte budget (sorry) moet je keuzes maken over wat je wel en niet aan boord zet. Die keuzes kun je alleen goed maken als je ervaring hebt. Zonder ervaring (zoals mijn broer en ik) ben je dus aangewezen op veel, heel veel, lezen en leren. Dat kost tijd.

2. Doe een Offshore Survival cursus. Ik garandeer je dat het je perspectief verandert over wat belangrijk is aan veiligheid. Je kunt dan veel beter inschatten welke gadgets je wel en niet aan boord noodzakelijk vindt. Ik vond mijn cursus van onschatbare waarde, een eye-opener, niet alleen qua gadgetselectie maar ook dat je bijv. NOOIT in de situatie wilt komen dat je reddingsvlot nodig is. Daar wil je gewoon niet inzitten!

3. Bij langere reizen kom je gegarandeerd in stormen terecht (nou ja, BF8 is gegarandeerd, hoger is zeldzamer). Besteed veel aandacht aan je zwaar weertactiek, vooral aan de voorbereiding van je zeilplan. Ik vind voor een boot als de onze (38 voets topgetuigd) een grootzeil met 3 riffen (doorgelat) een minimum, i.c.m. lazyjacks, en daarbij een kotterstag (al dan niet wegneembaar) met zwaarweerzeil (bij ons ook nog reefbaar). Daarbovenop is een stormzeil nog een optie. Een dergelijke set-up vind je niet vaak op schepen hier in NL, en als je het moet installeren is al een heel groot deel van je budget weg. Denk ook aan zeeankers/drogues en als je echt een oversteek gaat maken zou ik ook een Jordan Series Drogue serieus overwegen.

4. Lees Zwaar Weer Zeilen van Adlard Coles/Peter Bruce.

5. Lees Zwaar Weer Zeilen van Adlard Coles/Peter Bruce nogmaals.

6. Tegenwoordig vind ik satelliettelefoon een must.

7. Doe een EHBO cursus.

8. Ik had een 38 voeter gekozen omdat ik gelezen had dat dat de maximale grootte was die je goed met 1 of 2 personen aankon. Nu ik meer ervaring heb, had ik liever een 42 voeter gehad. Er is een enorm ruimteverschil binnen, in die 4 voet. Dat is belangrijk bij lange tochten, voor diesel, water, en voedsel. En een 42 voeter is tegenwoordig niet moeilijker te zeilen, daar heb je geen elektrische lieren voor nodig. Je zou ook kunnen denken aan boot die iets ondertuigd is - een wereldreis is geen race.

9. Zorg dat je staand en lopend want piekfijn in orde is. Als een boot nieuw voor je is, zou ik persoonlijk een röntgencheck laten doen.

10. Ga ervoor!

Soms denk je misschien dat je concentreren op zwaar weer, survival, e.d. er voor zou zorgen dat je helemaal niet meer gaat. Mijn ervaring is het tegenovergestelde: het zorgt ervoor dat je veel rustiger wordt naarmate de tijd vordert. Je wordt steeds meer voorbereid, je weet steeds zekerder dat je niet voor verrassingen komt te staan, je weet je beperkingen zodat je kunt voorkomen (tot op zekere hoogte) dat je in situaties komt die problemen veroorzaken. Een onverwachtte bonus voor mij en mijn broer: onze familie wordt ook veel rustiger over onze aanstaande tochten omdat ze zien hoe we ons voorbereiden. Dat is niet onbelangrijk.

Oceaanzeilen vind ik een machtig mooi avontuur, maar onderschat het niet, ook qua kosten.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.


Onno
Laatst bewerkt: 20 mrt 2014 04:00 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 20 mrt 2014 07:16 #497328

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
JazzyO schreef :
syGabber schreef :
Polyester moet regelmatig langere tijd het water uit om goed te drogen.

Dat hoor ik voor het eerst, en strookt niet met wat ik geleerd heb tijdens de restauratie van mijn schip. Schepen als Baltics hebben een sandwich constructie met balsahout en zijn zo geconstrueerd dat osmose eigenlijk alleen op de gelcoat kan voorkomen. Deze hoeven dus zeker niet het water uit, mits de originele constructie intact is. Voor andere boten weet ik het hiet, maar het lijkt mij dat je schromelijk overdrijft, en het is zeker geen wet van Meden en Perzen. Als je boot het water uit moet om te drogen dan HEB je als osmose, dat moet je herstellen. Het is geen kwestie van uitdrogen en dan weer in het water gooien om later weer uit het water te halen om uit te te drogen. Het is uitdrogen, herstellen, en dan het water in. Als je zorgt dat je laklagen (en vooral af) intact blijven zal er geen osmose optreden en hoef je dus ook niet uit te drogen.


Onno

Bij de meeste jachten van 15 jaar (en zeker 10 jaar) en jonger, is vinylester toegepast, dat nagenoeg ongevoelig is voor water/vocht. De opmerking van SY Gabber over "uitdrogen" is dus wel erg simpel gesteld en alleen van toepassing voor echt oudere schepen.

Maar, alhoewel staal natuurlijk wellicht het beste materiaal is voor vertrekkers (sterk en overal repareerbaar), verdient dat ook de nodige aandacht. Als je verfsysteem niet goed is, ben je constant aan het vechten tegen roest. Elke beschadiging moet meteen aangepakt worden. En als je stalen boot binnen niet goed geisoleerd is, het probleem van vocht- en condens.
Maar, als je dat allemaal goed in orde hebt, is staal zeker te overwegen.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 20 mrt 2014 08:37 #497372

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Wat een onzin, Gabber :dry:

Tuurlijk kán een polyester schip osmose hebben of krijgen, net zoals een stalen schip roest. Het enige waar je echter voor moet waken is een schip kopen met flink osmose, tenzij de prijs rekening houdt met de kosten en je daar zin in hebt. Net zoals je een stalen schip goed moet (laten) controleren op (verborgen) roest.

Ik vaar al mijn hele leven plastic, ga eens in de 3 jaar een wintertje op de kant staan om het onderwaterschip bij te houden en dat kan prima. Om de boel schoon te houden ga ik eens per jaar even een middagje in de kraan hangen om de boel af te spuiten. Dit Nederlandse water is te toebel om dat met een snorkel te doen :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 20 mrt 2014 10:04 #497391

En zelfs als je osmose hebt zal de structurele integriteit van je boot niet aangetast worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 20 mrt 2014 10:19 #497398

Low budget vertrekken kan ook. ( lees, blut). Het volgende boek ter inspiratie. jean heylbroeck de wereld is rond. Over een vlaming die met niets de wereld rond gaat.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 20 mrt 2014 10:29 #497402

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Roland27 schreef :
Bij de meeste jachten van 15 jaar (en zeker 10 jaar) en jonger, is vinylester toegepast, dat nagenoeg ongevoelig is voor water/vocht. De opmerking van SY Gabber over "uitdrogen" is dus wel erg simpel gesteld en alleen van toepassing voor echt oudere schepen.

Dit heb ik al meer gehoord en gelezen maar welke boten zijn dat dan? hier al meerdere gezien jonger als 10 jaar met osmose o.a. 2 lagoons. (1 andere franse motorboot was 5 jaar)sterker nog, je ziet hier vrijwel geen boten zonder blaren die 1 heeft het wel wat meer als de andere. Blijkbaar gaat dat wat sneller in water van 28gr dan in nl.Of dat nu zoeen probleem is is een ander verhaal.(lijkt mij niet)


Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2014 13:53 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 20 mrt 2014 10:51 #497412

  • ikkuh
  • ikkuh's Profielfoto
snoopy schreef :
Dit heb ik al meer gehoord en gelezen maar welke boten zijn dat dan? hier al meerdere gezien jonger als 10 jaar met osmose o.a. 2 lagoons. (1 andere franse motorboot was 5 jaar)sterker nog, je ziet hier vrijwel geen boten zonder blaren die 1 heeft het wel wat meer als de andere. Blijkbaar gaat dat wat sneller in water van 28gr dan in nl.Of dat nu zoeen probleem is is een ander verhaal.(lijkt mij niet)

Ik heb ook nog nooit een stalen schip van 5 jaar of ouder zonder roest gezien.

Sy Gabber heeft net weer heel lang op de kant gestaan om het roestspook enigszins in bedwang te krijgen. Tientallen uren werk (lassen, slijpen, schuren, primeren, lakken enz. enz. enz.).

Kijk ook naar de Sy Duende. Prachtig schip maar het is een constante strijd tegen roest.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2014 13:53 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 20 mrt 2014 11:11 #497419

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
In zeilen hebben de afgelopen jaren wat artikelen gestaan van Ben Rutte die over (beperkt) budget gingen. Als ik de samenvatting goed onthouden heb kostte het grapje grofweg 1500 euro per maand en zijn boot (victoire 34) met uitrusting 50.000 euro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 20 mrt 2014 11:25 #497430

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 20 mrt 2014 12:04 #497444

syGabber : Polyester mag regelmatig langere tijd het water uit om goed te drogen.

JazzyO : Uitdrogen om te kunnen verven alleen.

Roland27 : Jachten van 15 jaar en jonger hebben vinylester, dat nagenoeg ongevoelig is voor water/vocht.

Snoopy : Ik heb al meerdere boten gezien jonger dan 10 jaar met osmose.

ErikdeJong : En zelfs als je osmose hebt zal de structurele integriteit van je boot niet aangetast worden.

swiebm2011 : Wat bedoel je met ''Structurele integriteit'' Erik ? De gevoeligheid voor vocht neem ik aan, maar ik weet het niet zeker. En als osmose de boot niet beschadigd, wat is dan het nadeel van osmose ? Na wat speurwerk (van deze leek) kom ik vandaag uit op : ''blaasjes ... bij openkrabben loopt er een straaltje water uit en ruikt het naar azijn ... Osmose is een degeneratieproces en zal niet vanzelf stoppen. Dat betekent dat de kwaliteit van het polyester afneemt en er zelfs scheuren kunnen ontstaan met alle gevolgen van dien.''

(Mijn bootje is geboren in 1978, dus het is interessant voor me om het voorgaande allemaal te lezen ...)
Laatst bewerkt: 20 mrt 2014 12:05 door swiebm2011.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanstaande wereldreis 20 mrt 2014 12:15 #497445

ikkuh schreef :
Ik heb ook nog nooit een stalen schip van 5 jaar of ouder zonder roest gezien.
Je bent welkom om te komen kijken ;)
En nee, ik loop niet continue met een kwast rond.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 20 mrt 2014 12:21 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl