pantaleimon schreef :
ik weet dat als je in griekenland met bv motorpech de port-police of kustwacht oproept je keurig naar de haven word gesleept
daarna worden de scheepspapieren inbeslaggenomen en de boot aan de ketting word gelegd
je krijgt de papieren pas terug als er een Surveyor aan boord is geweest die verklaard dar de boot weer zeewaardig is
daarna mag je afrekenen en weer vertrekken
het is in Griekenland ook verboden om je boot zonder oppas achter te laten
Frank
Helemaal correct en weer een staaltje van autoriteiten gesjoemel.
Pantaleimon verklaard niet dat dit grapje een regelrechte melkkoe is voor bepaalde ambtenaren / autoriteiten.
In het Griekse dorpje waar ik nu overwinter is door iedereen geweten dat s´zomers zo ongeveer iedere dag huurboot toeristen het haventje worden binnengesleept omdat om een of andere reden de motor niet start bij het naderen van het eiland.
Dieselbug en verstopte fuel filters zijn schering en inslag hier in Griekenland.
Je was een paar uurtjes zeilen met je huurboot, en dan wil de motor niet starten bij het naderen van het eiland.
De nietsvermoedende huurders bellen dan in paniek hun verhuurfirma. Die zet dan het aftroggel spelletje aan het rollen.
Verhuurfirma belt coastguard. Coastguard belt vriendje met grote krachtige boot en weinig scrupules.
Die vent sleept dan de buit boot binnen en meert hem af pal voor het coastguard kantoortje. Kwestie van intimidatie. Boot word aan de ketting gelegd. ( Enkel oraal )
Dan komt een reparateur die een nieuwe fuel filter aanbrengt. Klaar.
Jaa,... dat dacht je.
Er moet een “Surveyor “ komen om de boot vrij te geven. Vanzelfsprekend altijd uit Athene.
Je krijgt de keuze, of de man komt daadwerkelijk het eilandje bezoeken en bekijkt de nieuwe fuelfilter eens of je gaat akkoord met het betalen van de Surveyor minus zijn reiskosten. Hij kan de boot op afstand keuren en vrijgeven.
Zo´n “Surveyor” mag vragen wat hij wil voor zijn “Werk “. Dus ook al wil hij 6000 € voor zijn diensten, betalen zul je. Voor minder als duizend eurs draait die vent niet eens z´n hand om.
Is de vrijkoop som betaald hoef je enkel nog de sleper te betalen. Hier is ook dat minimum 1000 €.
De kerel intimideert want hij kan theoretisch bergingskosten rekenen.
De binnengehaalde euro´s worden dan verdeeld tussen surveyor, sleper en iemand van de coastguard.
Om duidelijk te maken hoe buiten Nederland de wereld draait moet ik nog vertellen dat die surveyor zijn titel krijgt op de Mediterrane manier. Dus NIET door kennis, wel door gesjoemel, familiebanden en bakshish.