Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aanvaring met Autoriteiten

Aanvaring met Autoriteiten 27 nov 2015 21:45 #685292

  • TWTB
  • TWTB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 160
Nadat ik vermoeid maar opgelucht in St Helena Bay in Zuid Afrika was aangekomen, kreeg ik zonder probleem een visum voor 90 dagen van de Zuid Afrikaanse Immigratie dienst. Dat visum was geldig tot 27 April dit jaar.

In Zuid Afrika bestaat een een toezichthoudend regerings orgaan genaamd de SAMSA, die zeggenschap heeft over alle vaartuigen van de Zuid Afrikaanse nationaliteit. Hun taak is ondermeer om toe te zien op de technische staat van vaartuigen die buitengaats hun werk verrichten. Vergelijkbaar met de RDW maar dan voor drijfdingen. Een paar dagen na mijn aankomst bezochten twee leden van deze club mijn boot en plakten een papier op de kajuitingang met daarop de mededeling dat mijn schip 'detained' was en de haven niet mocht verlaten, omdat zij mijn schip niet zeewaardig achtten.

Na drie maanden op de Zuid Atlantische oceaan had mijn schip veel reparatie nodig en ik zou zelf niet van plan te zijn geweest om op weg te gaan. Gedurende mijn 3 maanden verblijfsvergunning werkte ik rustig mijn eigen programma van reparaties door, terwijl ik af en toe uitgebreide discussies met deze heren voerde over de noodzaak om een schip onder Nederlandse vlag te voorzien van elementen die op hun Zuid Afrikaanse lijst van noodzakelijke uitrusting voorkomen. Zo heb ik als solozeiler geen reddings vlot aan boord, ben dat volgens Nederlandse richtlijnen niet verplicht, wil het niet hebben ook en zou dat volgens hun richtlijnen absoluut moeten hebben.

27 April kwam nader en ik stelde verwoedde pogingen in het werk on een verlenging te verkrijgen voor mijn visum. Een paar weken lang van kastjes naar muurtjes wandelen gaf geen resultaat dus ik organiseerde een korte vakantie buiten Zuid Afrika om een paar weken later terug te gaan voor een nieuwe periode. Normaliter werkt dat systeem ook wel. Alleen verscheen ik op de 28 April voor de paspoort kontrole op Kaapstad Luchthaven. Het heerschap achter de balie meldde mij zeer vergenoegd dat ik te laat was weggegaan en voor straf een jaar lang niet mocht terug komen, gaf enthousiast een enorm stempel in mijn paspoort en zei 'en nou opgesodemieterd' In het Engels, dat wel.

Een nauwkeurig lezen van de Immigration Act heeft mij ervan overtuigd, dat de hoewel ik te laat was doch minder dan een dag (slechts 9 uren) de maatregel te streng is uitgevoerd.
Met een weekendtas, geladen met voor twee weken spullen in de hand kon ik alleen maar afreizen naar Frankrijk voor mijn vakantie.

Ik ben inmiddels 7 maanden in Europa. Ik mag nog steeds niet terug naar de boot, waar ik de laatste 10 jaar op gewoond en gereisd heb. Ik heb op afstand de zeilmaker ervan kunnen overtuigen, dat ze de voor reparatie aangeboden zeilen maar effe moeten laten liggen, en heb bestelde onderdelen betaald en laten bezorgen bij personen die ik heb leren kennen.

De boot heeft in een storm liggen bokken tegen een buurman en is nu voorzien van een groot gat in het vrijboord. 'Men' heeft de boot aan een boei gelegd. Die ketting van die boei is afgebroken en mijn boot is op de wallekant (rotsblokken) gewaaid. Dezelfde 'Men' heeft de boot vervolgens weer terug aan de kade gelegd en daar heeft de boot water liggen maken en is half gezonken .

De SAMSA, die regeringsclub dus beschuldigd mij er nu van, dat ik de boot heb verlaten en heeft aan 'Men' mede gedeeld, dat hij de boot mag bergen, m.a.w. leeghalen en slopen of wat hem goeddunkt



Dus: Ik mag dat land niet in om discutabele redenen
Ik heb al lange tijd geen toegang toe mijn huisraad, woonstee en andere wereldse bezittingen
mijn boot mag de haven niet uit,
Als gevolg van mijn gedwongen afwezigheid is de staat waarin mijn boot verkeerd in grote mate verslechterd,
De ketting van de boei breekt. niet de bevestiging op de boot. De boei is van de haven, = de autoriteit. Ik vind de autoriteit verantwoordelijk voor de schade door het losbreken, = het lek raken op de rotsen, en het vervolgens zinken
mijn boot wordt weggegeven aan 'Men'.

Ik loop al maanden te piekeren hoe ik hier genoegdoening zou kunnen krijgen.

Iemand ideeen?
Laatst bewerkt: 27 nov 2015 22:07 door TWTB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 27 nov 2015 21:51 #685294

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 727
Gadverdamme, geen bruikbare ideeen helaas, maar leef wel met je mee. Een heel nare situatie waarin je verzeild bent geraakt. Hopelijk bieden andere leden wel bruikbare oplossingen. Sterkte!
Laatst bewerkt: 27 nov 2015 21:51 door paul cr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 27 nov 2015 22:44 #685305

Is een triest verhaal zeg, ik had meen ik al een poos geleden wat foto's van je boot gezien en kon me voorstellen dat men deze in die staat afgekeurd hebben.
Op de foto stond de schade aan de romp.

Hopelijk is dit allemaal te herstellen en kun je je trip verder vervolgen, maar het zal best een uitdaging zijn
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aanvaring met Autoriteiten 27 nov 2015 23:59 #685311

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Mmm.... Klinkt enorm slecht

Idee om advocaat of iemand die die wereld kent, vragen je te helpen... ?
Laatst bewerkt: 28 nov 2015 00:00 door dolder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 28 nov 2015 08:26 #685340

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7001
Ga eens langs bij de ambassade van ZA. Zal wel niet veel opleveren, maar daarna bij Buitenlandse Zaken. Kunnen die de ambassade in Kaapstad inseinen om je te helpen. Tenslotte: we hebben ook nog de pers. Lijkt me een goed verhaal voor Frits Wester en uiteraard de Telegraaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aanvaring met Autoriteiten 28 nov 2015 08:35 #685342

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Wat een triest verhaal!

Onvoorstelbaar dat je, door een paar uur 'te laat' te zijn je boot kunt verliezen. Zoiets verzin je toch niet?!

Zou niet weten hoe ik je zou kunnen helpen.
Denk dat het advies van Jerry wel goed is, ambassade eens proberen, BUZA ... voor wat het waard is.





...
Laatst bewerkt: 28 nov 2015 11:03 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 28 nov 2015 09:05 #685349

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
Wat is er op tegen geweest om een vertegenwoordiger namens jou richting boot te sturen en deze persoon de zorg voor je schip te geven?

En zou dat niet alsnog kunnen?
Laatst bewerkt: 28 nov 2015 11:52 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 28 nov 2015 09:39 #685358

klinkt mischien hard maar als ik het verhaal lees is de de boot half gezonken(nu mischien helemaal)
en van je spulletjes zal nu ook niet veel meer van over zijn
dus uithuilen en opnieuw beginnen
en nooit meer naar Zuid-Afrika

groeten en wijsheid
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 28 nov 2015 10:10 #685368

Wat een rot verhaal! Kunnen 'Helpen' is in dit stadium te laat denk ik zeker als ik lees dat je schip half gezonken is.

Van de bureaucratie win je het niet! Zeker niet in een ander land dan NL, dat moet je toch ervaren hebben in je reis hiervoor. Er rijzen bij mij dan toch ook wel enige vragen; toen je kennelijk halsoverkop weg moest heb je de zorg voor je schip niet aan iemand toe vertrouwd die je inmiddels kende daar? Al dan niet tegen betaling? Of in een degelijke jachthaven? In je geplande twee weken afwezigheid kan het toch ook gaan stormen?
Een dag na verlopen van je visum bij de douane verschijnen lijkt me recept voor ellende of was dat een gecalculeerd risico?

Half gezonken schepen worden in NL gelicht op kosten van de eigenaar, als die te vinden is. Overheid aldaar zal wellicht zeggen dat schade is ontstaan door nalatigheid of onvoldoende zorg voor het schip. Om daar een procedure over te winnen lijkt me, met mijn beperkte kennis daarvan, ondoenlijk.

Ik wens je geluk en een meevaller toe!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 28 nov 2015 10:23 #685370

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Misschien heb ik niet helemaal begrepen, maar...

- Terwijl je geen uitzicht op het verlengen van een visum, ga je rustig op vakantie. i.p.v. je boot zo snel mogelijk gereed te maken voor vertrek.
- Terwijl je visum is verlopen, probeer je het land weer binnen te komen.

Maar misschien had je hiervoor een goede reden, ik weet het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aanvaring met Autoriteiten 28 nov 2015 10:38 #685373

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fly-Tour schreef :
Wat een enorme klotestreek. :angry: :angry:


Alleen je wint het nooit van een overheid ,als je in zo'n land iets flikt ben je helemaal het haasje en bergen ze je voor jaren op.



Dit land ligt aan een van de gevaarlijkste vaargebieden ter wereld.
Het geeft kapitalen uit aan een goede Coastguard en redt ,tegen hoge kosten,af en toe ook zeilers.
Reden misschien om goed te kijken wie met wat dat gevaarlijke gebied gaat bevaren en dan tot de conclusie komt om iemand met een niet voldoende zeewaardig schip niet te laten vertrekken zodat de kans om weer een dure reddingsoperatie uit te moeten voeren gereduceerd wordt.
Ook vrachtschepen worden om die reden wel vast gehouden.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 nov 2015 11:07 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 28 nov 2015 16:18 #685450

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1063
Moki, ik denk dat je het niet goed hebt gelezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 28 nov 2015 16:44 #685460

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
TWTB schreef :
Zo heb ik als solozeiler geen reddings vlot aan boord, ben dat volgens Nederlandse richtlijnen niet verplicht, wil het niet hebben ook en zou dat volgens hun richtlijnen absoluut moeten hebben.


Een nauwkeurig lezen van de Immigration Act heeft mij ervan overtuigd, dat de hoewel ik te laat was doch minder dan een dag (slechts 9 uren) de maatregel te streng is uitgevoerd.
Met een weekendtas, geladen met voor twee weken spullen in de hand kon ik alleen maar afreizen naar Frankrijk voor mijn vakantie.

Iemand ideeen?

De redenatie achter je keuze voor een vlot ontgaat me volledig, maar goed moet je zelf weten. Ik schaar me overigens achter een eerder commentaar dat daar dan weer iemand anders voor opdraait. Tenzij het je allemaal niets kan schelen, het lot neemt zo als die is en liever verzuipt, maar dan snap ik je geklaag hier weer niet.

Overigens is het volkomen normaal dat als je de regels van een land aan je laars lapt er niet meer welkom bent. Ik zou haast zeggen, dat is in elk beschaafd land zo. Ik ken iemand die 1 dag na het verlopen van een studie visum in Zwitserland van haar bed gelicht werd, naar het politie bureau werd gebracht, tijdelijk de cel in ging en vervolgens 5 jaar niet meer welkom was.

Bij mij roep je, misschien geheel onterecht, een beeld op van iemand die schijt heeft aan alles en iedereen en nu verongelijkt is dat je een overheid tegenkomt die dat niet pikt
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 28 nov 2015 18:41 #685487

Het is klote voor je TWTB maar nu geen huilie huilie doen. Je hebt gegokt en verloren. In Brazilië kwam je er nog mee weg om al de regels aan je laars te lappen omdat het land minder georganiseerd was. Nu in Zuid-Afrika heeft je het de das omgedaan. Als je de moeite had genomen om een paar uur eerder te vertrekken was er niks aan de hand. Blijkbaar vond je het allemaal niet nodig en bepaal je zelf wel wat je doet. Tot nu dus. Uithuilen en opnieuw beginnen. Betonnen scheepjes zijn niet duur. Veel succes met het zoeken naar een nieuw schip en op naar verdere avonturen.
Laatst bewerkt: 28 nov 2015 18:43 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 28 nov 2015 18:45 #685488

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Toen ik in ZA woonde 'huurden' we al mensen in om even op onze auto te passen. Niet dat dat ons altijd geholpen heeft maar toch. Een oppas voor de boot (ook voor die paar weken die je initieel weg wilde gaan) zou ik geen slecht idee gevonden hebben. Zelfs in Nederland probeer ik om de paar weken mijn bootje wel eens te checken.
Laatst bewerkt: 28 nov 2015 22:29 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 28 nov 2015 18:47 #685489

Dat huilie huilie vind ik de meest irritante uitdrukkking ooit.
Maar dat terzijde
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 28 nov 2015 19:17 #685491

  • Wels
  • Wels's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
Bah bah wat een stelletje azijn pissers weer hier.(uitzonderingen daar gelaten)

Ze staan in de rij om eigen schuld dikke bult te roepen ipv een normaal antwoord te geven.

Dit is de rubriek vertrekkersinfo en vertrekkers die meestal voor langere tijd gaan, hebben naar mijn mening een behoorlijk broertje dood aan alle overheidsbemoeienis. Maar dat terzijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 28 nov 2015 19:22 #685492

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Vechten tegen de bierkaai lijkt me. Schip zal zeker total loss zijn en als je weer naar Zuid Afrika toe gaat krijg je vast grote problemen met de autoriteiten. Afscheid nemen helaas en opnieuw beginnen lijkt mij het enige wat je kan doen. Er is zijn wegen naar jouw doel die niet via Zuid Afrika gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 28 nov 2015 22:09 #685516

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Let wel dat TWTB veel dierbare spullen op zijn boot heeft/had liggen. Om daar zomaar even afscheid van te nemen ,valt natuurlijk niet mee.
En even een ander schip kopen valt ook niet mee.

Maar er zit in het meest ongunstige geval niets anders meer op.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 29 nov 2015 08:03 #685547

ik weet dat als je in griekenland met bv motorpech de port-police of kustwacht oproept je keurig naar de haven word gesleept

daarna worden de scheepspapieren inbeslaggenomen en de boot aan de ketting word gelegd
je krijgt de papieren pas terug als er een Surveyor aan boord is geweest die verklaard dar de boot weer zeewaardig is
daarna mag je afrekenen en weer vertrekken

het is in Griekenland ook verboden om je boot zonder oppas achter te laten



dit verhaal doet mij denken aan een eigenaar die zijn eigen nieuwe boot(na faiisement van de werf) van een werf in Z-A heeft gestolen en zo snel mogelijk uit Z-A is gevlucht
de boot begon uit elkaar te vallen en is ergens buiten Z-A op een strand gezet en daar verder afgemaakt(gerepareerd)
hier stopt mijn verhaal want de opstapper van wie ik dit gehoord hebt is hier afgestapt en naar huis gegaan

groeten
Frank
Laatst bewerkt: 29 nov 2015 08:06 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 29 nov 2015 10:38 #685585

jerry schreef :
Ga eens langs bij de ambassade van ZA. Zal wel niet veel opleveren, maar daarna bij Buitenlandse Zaken. Kunnen die de ambassade in Kaapstad inseinen om je te helpen.

Lijken mij ook de eerste stappen, waren die al gezet.
Was er indertijd in ZA al contact geweest met de NL ambassade?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 29 nov 2015 14:30 #685671

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Ik ben sprakeloos over de meeste reacties op het droevige verhaal van TWTB.

De negatieve “Eigen schuld dikke bult “ reacties zijn duidelijk afkomstig van huisje boompje beestje mensen.

Ik kan alleen maar zeggen dat indien je reist buiten Nederland het onvermijdelijk is dat je problemen krijgt met “Autoriteiten” van andere landen. Je kunt nooit ofte nooit voldoen aan alle regeltjes van alle landen. Gewoon onmogelijk. Ik kan er over meepraten, reis ook.

Zelfs al ben je dan op een bepaald moment 100 % in regel met alles, er hoeft slechts èén klein regeltje veranderd te worden in het land dat je straks zult aanlopen en hoppaa, de “Autoriteit”
( alleen het woord al ) kan doen wat hij wil met je.

Er hoeft slechts een klein regeltje te veranderen in het land waar je net vandaan komt en je bent zelfs niet meer 100 % in orde.

Ik heb indertijd jachten aan de ketting zien gelegd worden om vervolgens aan een vriendje van de betreffende autoriteit te worden verkocht. In feite gelegaliseerde diefstal .

Ik heb meegemaakt dat de hoogste ambtenaar van de paspoort police in een Turkse havenstad een westerse vrouw reizend met een lijnbus wel leuk vond en haar urenlang lastig viel. In vele landen zijn mensen met petten God. Die kunnen doen en laten wat ze willen.
Kom je later met bootje en vrouw een stempeltje halen bij de paspoort police sta je oog in oog met een kerel die te kakken is gezet door je vrouw.
Hoe denk je dat die “Autoriteit “ dan reageert ?

Ik weet het, dat kunnen jullie je in Nederlandje niet voorstellen. Ik weet wel dat je eenmaal buiten Nederland gewoon overgeleverd bent aan de grillen van Petten. En geloof me, rechtswinkels en advocaten........ dat is in veel mooie landen net zo belachelijk als bakshish in Nederland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 29 nov 2015 16:12 #685699

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6120
Gelukkig is het je eigen keuze. Je kiest voor de saaie variant en loopt met de meute mee of je kiest je eigen avontuur en neemt alle risico's en corruptie op de koop toe.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 29 nov 2015 16:35 #685703

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
OldBawley schreef :
Ik ben sprakeloos over de meeste reacties op het droevige verhaal van TWTB.




Zelfs al ben je dan op een bepaald moment 100 % in regel met alles, er hoeft slechts èén klein regeltje veranderd te worden in het land dat je straks zult aanlopen en hoppaa, de “Autoriteit”
( alleen het woord al ) kan doen wat hij wil met je.

Er hoeft slechts een klein regeltje te veranderen in het land waar je net vandaan komt en je bent zelfs niet meer 100 % in orde.

.
Dus een extra reden om te zorgen dat je zaken voor elkaar zijn.
Al met al vind ik het voor TS ook een droevige zaak.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 29 nov 2015 16:40 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 29 nov 2015 17:04 #685708

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik lees dat je een visum van 90 dagen hebt gehad maar verder op dat je een verblijfsvergunning van 3 maanden hebt gehad. Een visum is geen verblijfsvergunning. Dit maakt nog al een verschil. Net als het type visum wat je gehad hebt.

Voor max 90 dagen is naar mijn weten helemaal geen visum nodig in ZA. en klussen aan je eigen boot lijkt me niet onder werk te vallen dus een werkvergunning is niet vereist.

Een schip dat onder NL vlag vaart hoeft in die gevallen ook niet over gezet te worden naar ZA en hoeft dus in geen geval te voldoen aan de lokale eisen. (in Monopoly termen: Slechts op bezoek")

Waarom de lokale autoriteiten het schip dus "aan de ketting gelegd hebben" kan ik niet in komen.

Met een visum of vrijstelling daarvan (wat kan in dit geval als je max 90 dagen blijft)kan dat volgens mij niet.

Met een werkvergunning is dat wel zo. maar dat zou betekenen dat je in ZA gewerkt hebt. Dat maakt het hele verhaal weer anders.

Ik vind het dan ook een erg vaag verhaal, en kan er weinig nuttigs over zeggen zonder meer te weten over het type visum/verblijfsvergunning, en dus wat als doel voor de reis is opgegeven.
Laatst bewerkt: 29 nov 2015 17:27 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.215 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl