Dank voor jullie reacties en hieronder nog een reactie van Dick Huges, die met een dergelijk gewicht (25 kg) heeft gewerkt en in zijn boek klassiek zeemanschap heeft beschreven dat hij dit gebruikt heeft. Uit het boek blijkt niet duidelijk wat het gewicht heeft bijgedragen, vandaar mijn vraag aan hem.
Ik ga voor 60 m ketting 8 mm G40 (hogere breeksterkte heeft geen zin) en een 2 tal gewichten van elk 10 kg die ik met een aparte lijn over de ketting kan laten zakken.
In mijn boek ga ik op verschillende momenten op ankeren in. Zeer belangrijk. Zie blz 11 o.a. Mijn hoofdanker was een gewone ploegschaar van 45 pond. En er was 65 m ketting (boot, zeg 11 ton) En ik gebruikte dus het ankergewicht. Ik ben dus voor ijzer, lood en zwaar gegaan. Is mij goed bevallen. Nooit gekrabt in die 10 jaar. Voor mij als solist is het fijne van het ankergewicht dat ik al dat gewicht beneden achter elkaar kan handelen. Dus eerst gewoon voor anker en daarna pas het ankergewicht installeren. En bij opgaan omgekeerd. Het blijft zo hanteerbaar voor één man.
De werking van het gewicht heb ik in werkelijkheid bekeken met masker en snorkel. Het dempt de rukken van de boot en houdt de ketting waar het er toe doet, namelijk vlak voor het anker, horizontaal. En je moet ook denken in momenten. Dus gewicht (=kracht) x arm. Je zou het gewicht ook als een variant van tandem-ankeren kunnen beschouwen waarbij je het hoofdanker ankert. Anyway; zoals gezegd; de Gladys is nooit gekrabt dankzij of ondanks het ankergewicht. Ook niet in Norfolk (zie blz 203)
Onderweg had ik het anker zeevast midscheeps in de bilge onder de vloer staan zodat het daar gewoon bijdroeg aan de stabiliteit van de boot. Mocht je een en ander in werkelijkheid aan boord van de Gladys eens willen ervaren, dan kan dat.: zie
www.zelfredzaamzeemanschap.nl succes Dick Huges