Fabiandelete schreef :
Ja en nee. Als dsc geprogrammeerd is (een mmsi nummer) dan heb je marcom b of het src nodig om het over te zetten. Is dat nog niet gedaan is een basiscertificaat voldoende (voor atis). Maar dsc werkt dan niet.
Dus kijk of er een mmsi nummer instaat.
Helaas onjuist. Een marifoon kan best een MMSI nummer er in geprogrammeerd hebben zonder ook een zeevaartmarifoon te worden. Of het met aanwezige MMSI een zeevaartmarifoon is, dus met DSC e.d. actief, hangt van het programmeren door de leverancier af, niet alleen van het losse feit of er wel of geen MMSI nummer in zit.
Dus als je ziet dat er een MMSI in geprogrameerd zit, wil dat nog niet zeggen dat het ook een marifoon met zeevaartstand is.
Mijn marifoon heeft zowel een ATIS als een MMSI er in geprogrameerd, maar werkt echt alleen maar in de binnenvaartstand, ik kan hem niet in zeevaartstand zetten en ook DSC e.d. en de distress knop werken niet.
Lees even in de handleiding hoe de distress knop werkt. Bij mij zou er niet direct een noodoproep worden verzonden als je de distress knop indrukt, maar moet de distress door een extra handeling nog bevestigd worden. Ik kon het dus veilig uitproberen. Bij het indrukken van de distressknop kreeg ik gewoon een foutmelding en geen mogelijkheid de de distress te bevestigen of enig ander menu dat volgens de handleiding zou moeten verschijnen na het indrukken van de distress knop. ook kan ik niet kiezen voor een zeevaartstand en doet een functie als dual watch het ook niet.
Ik heb de MMSI er in gezet omdat de marifoon anders elke keer bij aanzetten vraagt om dat bummer en dan pas werkt na een extra handeling. Daar heb ik nu geen last meer van.