Alweer het 2e jaar van mn wereldreis. De maand januari heb ik besteed om in Rio de Janeiro aan te komen. ( De boot had ik in augustus in de jachthaven van Mindelo op Kaap Verdie achtergelaten, en op 1e kerstdag ben ik daarnaartoe teruggevlogen ). Dat was een overgang naar zo’n 27 graden. De klusjes die ik te doen had, deden het zweet uit al m’n poriën komen. En m’n koelkast weigerde verdikkeme op te starten, zodat ik op weg gegaan zonder koeling. (Op die koelkast kom ik graag in een apart draadje terug.) Op 28 december ben ik de oceaan weer opgegaan, en na een non-stop route van 30 dagen later, dus in Rio.
Na een paar dagen kwam mijn vrouw aan. Precies op tijd om deze door een mug geprikte reiziger te verzorgen. Ik weet inmiddels precies wat het zika-virus inhoud
. Het carnaval was aanstonds. En ik was op tijd weer hersteld om daar volop van te genieten. Het is in de verste verte niet voor te stellen hoe uitbundig hier carnaval gevierd wordt. Met voor ons als hoogtepunt, het bijwonen van de grote Parade met o.a. de winnaar van vorig jaar in de ‘Sambo-dromo’.
Wat wil een mens nog meer. Nou, een beetje minder schade tijdens m’n volgende traject bijvoorbeeld.
Want tot de evenaar ging het allemaal van een leien dakje. De tradewinds waren behoorlijk krachtig en vooral constant, zodat ik de zeilen amper beroerde, en toch meer dan 100 mijl per dag in de goeie richting voer.
De beruchte doldrums speelden me wel een beetje parten, maar langdurige windstiltes heb ik niet gehad. Het bleek vooral belangrijk de Inter-tropical convergentie zone goed in te schatten. Dat is het gebied rond de evenaar waar de windstiltes en grote verstoringen zich voordoen. Wonder boven wonder ben ik daar kennelijk op 26 graden west netjes langs gegaan.
Op deze (voor mij) eerste evenaar-oversteek heb ik traditiegetrouw een offer aan Neptunus gebracht in de vorm van een fles Pastis, maar kennelijk lust die dat helemaal niet . Ik kreeg de fles nog net niet teruggekieperd naar de boot, maar wel brak een dag later de mast-giek verbinding af. En nog een dag later brak de voorstag ( gelukkig heb ik er 2 zodat de mast rechtop bleef ).
Vissen bracht me voor de evenaar al geen geluk, na de evenaar heb ik er maar vanaf gezien.
Een paar keer had ik mooi beet, bijv. deze tonijn, maar bij binnenhalen ging het fout. Ach,wat moet ik in mijn eentje ook met 15 kg tonijn aan boord, en hetzelfde gold voor een grote baracuda. Maar inmiddels weet ik dat ik gewapend moet zijn met een lange stok met een ‘ijspik’ eraan, waarmee ik de vis net achter de kieuw aan kan slaan . Zo hoor je een zware vis kennelijk binnen te halen
.
Gelukkig heb ik ook m’n groentetuintje aan boord. Daar wil ik wel wat uitgebreider over vertellen: Het is een uiterst eenvoudig kweekkastje, waarin je een mengsel van zaadjes strooit die kiemplantjes opleveren. Simpelweg 3 à 4 dagen water geven en voila, de kiemplantjes zijn groot genoeg om gegeten te worden. Die kiemplantjes zijn super groentevervangers, maar als je in de melange ook quinoa, tauge of sarrasin meestrooit, tevens geschikt als vleesvervanger. Het zit echt boordevol met alle stoffen die je nodig hebt. En het smaakt nog lekker ook!
Vwb water geven, 2 keer per dag krijgen ze een liter water, dat water vang ik weer op, en gebruik ik opnieuw. Alleen de laatste keer water geven voordat ik ze eet, ververs ik het water. Zo kosten de kiemplantjes dus 1 liter water per 2 dagen ( Om de dag is er een oogst, want ik werk met 2 kiembakjes).
En dan hoef je dus niet persé te vissen.
Oh, ja en ik moet natuurlijk ook vertellen over het kastje van Chris ( Roozeboos ). In andere draadjes is daar al het een en ander over gesproken, maar volledigheidshalve:
Ik heb een skywave terminal ( zo’n klein bolletje die met de inmarsat satellieten kan communiceren ) die ieder uur m’n positie doorgeeft, en die dan vervolgens op de website gepind wordt ( de website is niet openbaar, maar als je m wil zien, moet je even een pb sturen ).
Via dat bolletje kan ook data verstuurd worden. En om een lang verhaal kort te maken: Ik kan nu op de boot ook vanaf de volle oceaan emailen en weerberichten opvragen. Deze reis was de praktijktest.
Ofschoon het nog niet helemaal vlekkeloos werkt, heb ik wel alle dagen ge-emailed en gribfiles opgevraagd. Dus praktijktest geslaagd, met wat verbeteringen die op dit moment aangebracht worden.
Goed, na over van alles rondom de reis verteld te hebben, kom ik eindelijk toe aan het waar het om ging, het zeilen:
Van dag 1 tot en met 10 kan ik kort zijn. Met 2 vingers in m’n neus ( zoals de fransen zeggen ).
De eerste 4 dagen bijna alleen maar 3 keer gereefd gevaren, halve wind tot ruime wind. Niet dat het echt stormde, maar met zo’n 25 knopen wind, is het gewoon comfortabeler om flink te reven, waarbij de snelheid netjes boven de 4 knopen lag. Vervolgens ben ik via ruime wind naar voor de wind gegaan en tot 5 graden voor de evenaar heb ik praktisch alles voor de wind gevaren, met de genua uitgeboomd en het grootzeil mbv een bulletalie vast. Af en toe is een rif, en dat was het dan. De paar dagen tot de evenaar was het wisselend, aan de wind tot ruime wind, maar slechts een licht briesje van 5 tot 10 knopen.
Vanaf net na de evenaar moest ik met mijn fokken gaan werken, omdat de genua vanwege de kapotte voorstag niet meer uitgerold kon worden. In eerste instantie was het wisselend aan de wind tot halve wind, met zo’ n 10 tot max 25 knopen. Daarna kreeg ik tot aan Rio alle mogelijke winden, en een paar slaapverwekkende windstiltes. De voorsprong van 3 dagen op het reisschema, had ik bij aankomst in Rio weer volledig verspeeld. Nog maar eens te meer een les om je nooit voortijdig rijk te rekenen. En dan had ik nog wel gedeeltelijk de stroming van ca. 1 knoop mee.
De compasafwijking is hier enorm: zo’n 24 graden. Gek genoeg wordt die op m’n Garmin GPS152 niet gecorrigeerd, en op m’n AIS radar wel?
De laatste 4 dagen van de reis had ik regen. En niet zo’n klein beetje ook. Het helpt me overstag. Na 8 jaar zonder gedaan te hebben, laat ik op dit moment in Rio een buiskap op de boot monteren. Nou ja, een kleintje die precies over de kajuitingang heen komt, en de boel droog houdt met in en uitstappen. Daarnaast kan ik straks droog de uitkijk houden. Op weg naar Kaap Hoorn lijkt me dat geen overbodige luxe.
Maar voorlopig nog een maand in Rio en omstreken. Het is een heerlijke stad, die nu de carnaval zo goed als afgelopen is, weer in haar normale doen komt. Ofschoon de voorbereiding op de Olympische Spelen duidelijk merkbaar is. Er wordt echt aan alle kanten gewerkt om de stad straks op haar allermooist te hebben tijdens de spelen. Onze vouwfietsen bewijzen hun nut. We liggen pal bij het oude centrum, maar de afstanden zijn hier fors.
De criminaliteit is ook fors. Al 2 keer was ik bijna slachtoffer. Een fietsendief werd door een oplettende supermarkt-bewaker staande gehouden. Een knaap die mn mobiel gepikt had heb ik zelf tegen de grond kunnen werken.
Inmiddels heb ik de juiste mensen gevonden om de reparatie aan verstaging en giek uit te kunnen voeren.
Blijft over om een poosje heerlijk als toeristen Rio en omstreken te verkennen, zoals de Copacabana:
En dit standbeeld natuurlijk:
Frank. ( mijn reacties kunnen even duren )