De afgelopen paar jaar heb ik veel opgestoken van ZF. Parktische info en ondersteuning. zoals wellicht hier en daar al naar voren is gekomen heb ik onze boot, een COntest 36S uit 1984, voorbereid op een meerjarig verblijf op de Azoren. Doel is om daar minimaal een winter de boot op de wal te laten staan. Daarna is er een open plan.
Waarom Azoren? Het is eel leuk gebied, uitdagend want midden op de oceaan, erg aardige mensen en we moeten natuurlijk ook onze muurschildering in de haven van Horta weer bijwerken (rondje atlantic 2008). Als je direct gaat vanaf Falmouth i het vaak bikkelen, Als je via de spaanse Ria's gaat dan is het wat rustiger.
Ik kan meerdere malen per jaar een week of wat weg. In mei in ieder geval 4 weken. Als we dan de Azoren niet halen, ook best: de Spaanse Ria's is de eerste tussenstop, daar is het ook goed toeven.
Onze boot is een Contest 36S uit 1984. Dit is een behoorlijk polulaire contest. Een toerschip, indertijd wel bedoeld om snel mee te kunnen varen. Erg ruim en enorm degelijk.
Even binnen kijken:
We hebben de boot in 2010 in Engeland gekocht. De vorige eigenaar heeft veel vervangen:
- Motor: VP 2014 2002
- Electronica: B&G Hydra 2000 + Autopilot, Furuno VHF
- Koelkast, waterpompen begin deze eeuw
- Zeilen tussen 2000 en 2010
Wij hebben de volgende zaken vervangen:
- 2010: Verstaging en twee voorvallen
- 2012 Kussen en bekleding kajuit
- 2013 LED verlichting en 12V/220V door de gehele boot aangelegd met inverter
- 2014 Onderwaterschip, nieuwe waterlijn, algemeen onderhoud en isolatie en afwerking romp binnenzijde
- 2015 Grootzeilval, AIS transponder inbouw, tweede marifoon Standard Horizon GX2000 met fist mic in de kuip, koppeling AIS op GX2000 en kaartplotter STandard Horizon CP300. Nieuwe zeilpakken (Henry Lloyd) en zwemvesten.
- 2016 Tweede bilgepomp, revisie toilet (Jabsco), revisie stuurstand (lagers en spuiten) Lewmar
Diesel grote beurt laten geven, koelvloeistof flush, mangat in dieseltank
ANkerketting vervangen door 80M 8mm
- 2017 meerdere upgrades:
Stepjes op de mast
Antwnne/zonnepaneel mast plaatsen
Accus vervangen door 2X180Ah AGM
Nieuwe inverter 2Kw
Nieuwe startaccu Yellowtop 55Ah
Verlichting motorrruimte aanbrengen (je moet er ook snachts aan kunnen werken)
Automatische wisselaar tussen walstroom en inverter, dus ook op de inverter alstijd 220V door alle stopcontacten
Raspberry definitief geinstalleerd icn 4G modem en Ubiquity Bullet titanium (die uit ALuminium is...)
Gas en koolmonoxide alarm
3X MOB1 en 1X PLB1
Koelkast aansluiting via relais (om zoveel mogelijk Amps bij de koelkast te krijgen)
Lieren volledig uit elkaar gehaald en gereinigd
Swivels rolfok uit elkaar gehaald, lagers vervangen
Gereviseerde Maxprop ligt klaar om te monteren
ZOnnepanelen (2 X 40Wp in serie) op garage zijn aangesloten
Zonnepaneel op mastje (80WP) wordt binnenkort aangesloten
Verder nog veel reserve spullen aan boord, dus filters, olie, epoxy, kitten, gereedschappen, electrische gereedschappen, oa Powerfile).
Als we gaan varen hebben we 300L water, aangevuld met flessen water (~50L, ook als reserve). 150L (GTL) diesel in de tank en ~175L in jerrycans.
Qua zeilen nemen we mee:
- Grootzeil (3 reven, wellicht nog een 4e)
- HA (werkfok) op de roller
- Reefbaar zwaarweer fok op solent stay (voor-binnen stag)
- Lichtweergenua, aanslaan op solent stay die naar voren wordt gebracht. Icm HA/werkfok een soort van passaattuig
- SPinakker laten we thuis.
Gedurende de reis wil ik af en toe updates posten. In ieder geval wil ik graag onze voorbereidingen delen met jullie, bij deze.