Ha, nu heb je in ieder geval keuzes in verzekeringen ipv geen mogelijkheid
Verzekering is afgezien van minimale wettelijke of haven verplichting (bv WA) eigenlijk een persoonlijke keuze. Hoeveel financieel risico ben je bereid te nemen. Wij hebben bv geen tandarts verzekeringen en onze prive auto (redelijk duur) is alleen WA. Als je voor 1 jaar weggaat kun je voor peace of mind all risk doen, als je meerdere jaren weggaat zou ik WA+hulpverlening overwegen. Een andere optie is eerste jaar allrisk en daarna WA. Zelf zou ik alleen WA + hulpverlening (kosten kun je niet dragen) doen maar hangt echt af van je persoonlijke situatie.
Als je maximaal 1 jaar weggaat en samen met keuring (voor WA) voor hetzelfde geld all risk is een no brainer...
Guus schreef :
Update:
FBTO wil de boot wel verzekeren, maar pas na een technisch inspectierapport incl taxatie. Een korte rondgang leert ons dat zo'n inspectie +/- €850,- kost. Daarmee wordt FBTO een dure verzekering. Zonder die keuring betalen we €1090,- per jaar all risk (brand, storm, natuur/aanvaring & eigen gebrek/diestal & inbraak/opvarenden/WA & hulpverlening). Alleen WA & hulpverlening kost €190,- maar vereist dezelfde keuring.
Ondertussen ook een offerte van Preuss gekregen. WA verzekering kost daar €120,- per jaar en ze vereisen geen keuring. Hulpverlening is dan niet meeverzekerd. Vaargebied is daar ruimer (tot 40 graden zuiderbreedte en kust Amerika + Canada meeverzekerd). All risk kost €1585,- (nog steeds geen keuring nodig). Pas als je werelddekking wil moet het onderwaterschip en verstaging gekeurd zijn (minder dan een jaar geleden).
Beide verzekeraars verzekeren geen solozeilers (hooguit max 24 uur). Voor ons niet van toepassing, maar voor anderen die dit lezen wellicht wel.
Wij twijfelen nog of all risk nodig is, of dat we alleen WA verzekerd willen zijn om geen gezeur in havens te hebben.
Als iemand nog goede inzichten heeft, we houden ons van harte aanbevolen!