Ik las gisteravond dit verhaal/onderzoek:
www.pbo.co.uk/seamanship/is-it...o-use-a-tether-25125
Ik twijfel nu (voor mijn a.s. tocht naar Engeland) of een lifeline aan een loopband plat op het dek wel zo veilig is.
Bij overboord gaan ontstaat daarmee zo maar potentieel een erg gevaarlijke situatie.Natuurlijk is voorkomen over boord te gaan dat wat je nastreeft, maar dat is met een lijn in gangboord niet te voorkomen; ook niet met een erg korte lijn.
Maar hoe dan wel?
Ik denk aan een erg lange lijn (dun Dyneema), waarmee je altijd achter het schip komt te dobberen als je onverhoopt over boord gaat..... Maar ja, hoe richten we dat in... ?
- Misschien een lange lijn aan de achterkikker, die achter je aan sleept als je naar voren (mast of voordek) loopt/kruipt. Maar die moet dan wel zo lang zijn dat je altijd achter het schip terecht komt; ook als je op het voordek onder de zeerailing door overboord gaat. Dus vanaf de achterkikker is dan wel een lijn met 2x bootlengte nodig...
- Beter is dus misschien om de lijn aan de voorkikker te binden, dan is (ruim) 1x bootlengte voldoende.
Misschien in combinatie met een lijn vanaf railing kajuitdak (direct voor de buiskap) naar midden van de boeg. Afhankelijk van het soort werk dat aan dek moet gebeuren kun je dan aan de lange lijn of de korte lijn aanhaken.
Uiteraard alles aan zowel BB als SB.
Mijn schip is een Etap 28S van 9 m.
Ik ben erg benieuwd naar meningen...