We hebben het plan opgevat om over een aantal jaar te vertrekken, in principe voor een rondje wereld. We horen zoveel verschillende verhalen: staal versus polyester, bootmerken die echt niet oceaanwaardig zijn, etc. Daar willen we graag nog wat meningen aan toevoegen, die van jullie
Waar zijn we naar op zoek:
- 36 - 44 voet
- Kluswerk is prima, maar niet een complete refit
- 2 hutten
- Budget voor aanschaf tot €35.000
Welke merken zijn volgens jullie rondje wereld proof? Kennen jullie boten die te koop (komen te) staan die geschikt zijn? Of merken die doorgaans in deze categorie vallen? Tips waar we op zouden moeten letten?
We horen het graag.
Groet, Arianne
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tips type vertrekkersboot
12 okt 2020 19:16 #1217132
Hi Arianne, heb je al wat rond gestruind op dit forum? Er is al onnoemelijk veel geschreven hierover. Ik weet zeker dat je voldoende tips zult verzamelen als je zoekt op: vertrekkers boot, wereldreis, ideale boot etc.
(Overigens varen wij met een Grand Soleil uit 1993 en het is niet voor niets dat we een boot zochten van voor 2000. In mijn ogen op polyester gebied de sterkere schepen en wij zijn het zelfde van plan als jullie)
Een 44 voet zonder refit benodigd ga je denk ik niet vinden in jullie budget.
Wat is je budget na aanschaf maar voor vertrek? Vergis je niet wat er nog aan kosten bij komt om het schip echt vertrek klaar te hebben. 10.000 euro is echt niets en zeker niet in de lengte klasse waar je wens naar uit gaat.
Qua romp materiaal kun je alle kanten op. Ferrocement zou ik zelf overslaan maar of het nu polyester, staal of alu is dat staat los van de zeewaardigheid. Ieder materiaal heeft wel zijn 'eigen karakter' en eigenschappen.
Grappig wel, dit schip heeft mij op het spoor gezet van vacuuminjectie. Tijdens de bouw bezocht en de injectie van het dek meegemaakt en de mensen erachter leren kennen. Indrukwekkend en leerzaam toen. Waarschijnlijk het eerste schip in NL dat op deze wijze gemaakt is.
Henny (Team Zeilersforum.nl)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell
We hebben het plan opgevat om over een aantal jaar te vertrekken, in principe voor een rondje wereld. We horen zoveel verschillende verhalen: staal versus polyester, bootmerken die echt niet oceaanwaardig zijn, etc. Daar willen we graag nog wat meningen aan toevoegen, die van jullie
Waar zijn we naar op zoek:
- 36 - 44 voet
- Kluswerk is prima, maar niet een complete refit
- 2 hutten
- Budget voor aanschaf tot €35.000
Welke merken zijn volgens jullie rondje wereld proof? Kennen jullie boten die te koop (komen te) staan die geschikt zijn? Of merken die doorgaans in deze categorie vallen? Tips waar we op zouden moeten letten?
We horen het graag.
Groet, Arianne
vergis je niet
Hier wat links van mensen met ervaring
Zelf ga ik ook een rondreis maken alleen dan met een lichte zee kruiser .
Ben dus meer gericht in de eu wateren en de binnenvaart .
Vergis je niet maar heb je wel een vaarbewijs ?
Je moet vaarbewijs klein versie 2 bezitten als je over de zee gaat reizen ongeacht of je een zeilboot of een jachtbezit .
Tips van mij uit ga goed voorbereid weg maar je kan nooit niet goed voorbereid zijn .
Anderen woorden je kan je wel voorbereiden maar je komt toch weer dingen tegen .
Mijn eigen boot word nu verder klaar gemaakt en de kosten beginnen aardige op te lopen .
Van een nieuwe motor tot nieuwe groter tanks en waterfilters .
Ook ik dacht ik doe het wel even maar zie me spaargeld al snel slinken .
De boot was 23k
de nieuwe motor 15k
compleet navi en radar en ais zender en ontvanger met marifoons 5k
compleet zonnepaneel systeem en omvormers en accu 2k
Nieuwe kachel systeem 1.6k (diesel)
zoals je ziet gaat het aardige oplopen en dan is de boot maar 9,5m lang.
Dit is niet om je te ontmoedigen maar duidelijk te maken dat je eigenlijk geen budget kan hebben dan loop je op eens vast in de verwachte kosten
Er is inderdaad al veel over geschreven. Met het risico iemand te herhalen, dit zijn de eerte dingen die me te binnen schieten, zo vanuit een Caribisch ankerplekje:
Binnen je prijsklasse en budget moet het lukken, maar super ruim is het niet. Eerder 36 vt dan 44vt. Je zult hier en daar creatief moeten zijn. Probeer in ieder geval geld over te houden voor aanpassingen na aankoop. 10k gaat inderdaad snel.
Ben je een natuurlijke klusser en ga je het randje van veiligheid opzoeken aan koude kusten, dan is staal leuk. Een Aluminium boot zit waarschijnlijk niet in je budget. Ferrocement is heel misschien interessant, maar dan moet je ook echt in dat onderwerp duiken. Te veel overwegingen.
Ben je iets meer van de wat de veilige route, en lijkt een wereldomzeiling met 'normaal' onderhoud al een uitdaging op zichzelf, dan is een polyester boot misschien beter. Ook bavaria's en hunters doen het, hoewel je toch vooral veel boten van een middenklasse werf ziet, zo tussen de 10 en 25 jaar oud.
Probeer een boot te vinden op de 2e hands markt waarbij een aantal dure zaken recent zijn aangepakt. Zoals verstaging of zeilen of motor. Dit soort ingrepen voegen niet de waarde toe aan een boot, die het gekost heeft. Winst voor jullie dus.
Kinderen onderweg? Dan misschien een middenkuip. Snel zeeziek, dan geen middenkuip
Masttop tuigage is meestal was steviger dan 7/8e.
Een reserve set 2e hands zeilen van marktplaats is goedkoop, en geen slecht idee.
Een vaarbewijs is maar heel beperkt van belang. Een marifoniebewijs word vaker gevraagd.
Zoals al eindeloos vaak gezegd, zeewaardigheid komt met de bemanning. Tijd en misschien geld steken in je eigen kennis en kunde staat boven alles.
Mooi plan Arianne !
er is over dit onderwerp veel te vinden, iedereen maakt zijn eigen keuzes. Maar misschien helpen de volgende links jullie bij het maken van een juiste - bij jullie passende- keuze.
1. Ten aanzien van zeewaardigheid, comfort op zee, kan je alle soorten schepen vergelijken op : sailboat.guide/
2. The BEST Money We Ever Spent on the Boat! | Sailing Wisdom | Link:https://youtu.be/vWvenIeGfBs
3. Choosing the Ultimate Cruising Boat |
Veel voorpret gewenst en succes. Hou ons op de hoogte.
"Man cannot discover new oceans unless he has the courage to lose sight of the shore.”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tips type vertrekkersboot
13 okt 2020 15:19 #1217396
De vraag is niet te beantwoorden. Vraag 50 wereldzeilers wat de ideale boot is en je krijgt 50 totaal verschillende antwoorden. Ook hier in het draadje worden zaken genoemd die ik totaal anders zie en ervaar, maar dat komt met de eigenwijsheid van zeilers.
Je moet ook eerst uitleggen wat voor soort reis je wilt maken. Daar zijn al tientallen verschillende mogelijkheden, en deze tientallen verschillende mogelijkheden stellen ook tientallen verschillende eisen aan boten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tips type vertrekkersboot
13 okt 2020 15:39 #1217411
Eens met Erik. Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar ook op kortere trips bepaalt de route en jullie wensen daarbij natuurlijk wat voor schip er geschikt is. "De" vertrekkersboot bestaat niet. Zelf denk ik wel dat het met veel soorten boot kan, tenzij je heel extreme dingen gaat doen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tips type vertrekkersboot
13 okt 2020 17:33 #1217454
Mooi plan! Wij zijn nu 4 maanden onderweg met een oude Dehler 38, die boot was me nooit in het hoofd geschoten maar toen we hem bekeken hadden waren we verkocht. Wij kunnen vaak zeilen waar anderen vaak moeten motoren omdat ze te zwaar / te weinig zeil hebben. Maar na Biskaje vaar je voornamelijk ruime koersen, die moeten wij dan vaak weer afkruisen. Plat voor de wind met zeegang lukt met onze boot niet erg.
Zou lekker veel boten gaan bekijken en dan kan je vanzelf je eigen voorkeuren prioriseren. 35k dan moet je onder de 40ft gaan kijken denk ik, hoe groter hoe duurder alles wordt. Onze boot heeft het aanschafbedrijf nogmaals gekost aan refit kosten en 2 jaar aan tijd.