Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: CWO in het buitenland

CWO in het buitenland 08 aug 2022 16:45 #1413068

Hallo iedereen,

vooraleer ik heel veel geld over de boeg gooi voor een opleiding to CWO 3, wou ik even nagaan of een CWO ‘diploma,’ enige waarde heeft in het buitenland? Graag zou ik een zeiljacht huren (ICC heb ik al) in Kroatië en nu vraag ik me af of dat nodig is?


Groetjes,
Sven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 08 aug 2022 16:54 #1413069

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
geen enkele waarde
ze willen je ICC 'coastal' zien , oftewel VB2
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 08 aug 2022 18:04 #1413087

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 245
CWO heeft 0 waarde in het buitenland (sterk ondergewaardeerd).
RYA-Offshore heeft wel enige erkenning (om niet te zeggen sterk overgewaardeerd).

RYA is aktief met allerlei trainingen die door verzekeringen erkend worden.
Dus als je doel is "delivery-skipper" te worden zou ik RYA zeker aanraden.

Als je doel is op eigen kiel naar een leuke bestemming varen heb je minimaal VB2 nodig.
Maar als je CWO ziet als een mogelijkheid te trainen voor interessante tochten, dan is CWO-III wel een station dat het bereiken waard is. Daarbij gaat het niet om het papiertje, maar om wat je moet kunnen om het te halen. Voor RYA Offshore geldt hetzelfde.

Je kunt het allemaal zelf leren, maar onder begeleiding van een goed instructeur kan een deel van de route tot top-schipper soms iets sneller en/of veiliger. Of het de moeite waard is:
Dat hangt af van wat je leert tijdens een cursus en buiten een cursus om. En dat kan verschillen per school en per instructeur. Er is geen "one-way" om een goede schipper te worden. En soms leer je ook van een slechte instructeur (maar dan waarschijnlijk van zijn fouten).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 08 aug 2022 18:53 #1413121

  • BenBlij
  • BenBlij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
VB2 en van te voren even de waterkaart van het zeilgebied bekijken. Als je bijvoorbeeld van Sukosan of Zadar vertrekt, dan kunnen ze vragen naar symbolen waar elektriciteitskabels of ondieptes liggen.
"Man cannot discover new oceans unless he has the courage to lose sight of the shore.”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 08 aug 2022 21:45 #1413203

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8637
Svensails schreef :
Hallo iedereen,

vooraleer ik heel veel geld over de boeg gooi voor een opleiding to CWO 3, wou ik even nagaan of een CWO ‘diploma,’ enige waarde heeft in het buitenland? Graag zou ik een zeiljacht huren (ICC heb ik al) in Kroatië en nu vraag ik me af of dat nodig is?


Groetjes,
Sven.

De waarde is voor jezelf. Met name varen met veel wind en manoeuvreren op de motor zijn 'n dingetje ....
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 09 aug 2022 03:09 #1413212

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
CWO is buiten Nederland van geen enkele waarde. Als je voor ‘officiële’ papiertjes gaat heeft het meer nut om in (RYA) Yachtmaster certificaten te investeren. Prima systeem en internationaal op veel plaatsen herkend en erkend.

Zoals gezegd voldoet in Kroatië Vaarbewijs 2 (ICC) voor het huren van een jacht en dat heb je al. Maar zegt weinig over je vaardigheden als schipper.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 aug 2022 03:10 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 09 aug 2022 06:02 #1413219

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Hans V schreef :
CWO is buiten Nederland van geen enkele waarde. Als je voor ‘officiële’ papiertjes gaat heeft het meer nut om in (RYA) Yachtmaster certificaten te investeren. Prima systeem en internationaal op veel plaatsen herkend en erkend.

Dit vraag ik me elke keer weer af als een opmerking als deze voorbij komt:
Welke vlaggenstaat (of vlaggenstaten) buiten het Verenigd Koninkrijk "erkend" ("officieel") het RYA Yachtmaster Offshore of - Ocean certificaat?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 aug 2022 06:05 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 09 aug 2022 06:27 #1413220

JotM schreef :
Hans V schreef :
CWO is buiten Nederland van geen enkele waarde. Als je voor ‘officiële’ papiertjes gaat heeft het meer nut om in (RYA) Yachtmaster certificaten te investeren. Prima systeem en internationaal op veel plaatsen herkend en erkend.

Dit vraag ik me elke keer weer af als een opmerking als deze voorbij komt:
Welke vlaggenstaat (of vlaggenstaten) buiten het Verenigd Koninkrijk "erkend" ("officieel") het RYA Yachtmaster Offshore of - Ocean certificaat?

Nederland erkent het Yachtmaster certificaat als equivalent aan Klein Vaarbewijs 1 en 2, en als je het al een tijd hebt ook al beperkt groot pleziervaarbewijs, via de binnenvaartregeling.

Je kunt een yachtmaster certificaat ook uitbreiden naar een commercial endorsement onder STCW. Wordt vrijwel overal geaccepteerd voor kleine zeevaart, behalve in NL.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 09 aug 2022 07:43 #1413240

Hallo iedereen,

bedankt voor de informatieve feedback.

Ik ga dan waarschijnlijk eerder een soort van “introductiedag(en)” doen met een instructeur om de basisknepen te leren en daarna het uitgespaarde geld gebruiken om iets te huren en zelf het zilte nat opzoeken.

Laatste vraagje, aangezien CWO geen waarde heeft, hoe “bewijs” je dat je ervaring hebt met zeilen? Is een soort van “zeil-log” waar je je details in bijhoudt van waarde (plaats, boot, afstand, …)? Alhoewel ik me kan inbeelden dat iedereen dat kan fabriceren uit het niets..

Of is het eerder van “juist kunnen antwoorden als de verhuurder je een paar aftastende vragen stelt?” en zorgen dat je met twee woorden spreekt zoals je ouders je geleerd hebben? ;-)

Groetjes,
Sven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 09 aug 2022 07:54 #1413245

Mijn ervaring is dat, behalve het ICC, er door verhuurders helemaal nergens om gevraagd wordt. Het is gewoon voor je eigen veiligheid (en voor die van anderen) dat je redelijke vaar-skills hebt en dat je je comfortabel voelt tijdens het varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 09 aug 2022 07:57 #1413246

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12562
Svensails schreef :
Hallo iedereen,

bedankt voor de informatieve feedback.

Ik ga dan waarschijnlijk eerder een soort van “introductiedag(en)” doen met een instructeur om de basisknepen te leren en daarna het uitgespaarde geld gebruiken om iets te huren en zelf het zilte nat opzoeken.

Laatste vraagje, aangezien CWO geen waarde heeft, hoe “bewijs” je dat je ervaring hebt met zeilen? Is een soort van “zeil-log” waar je je details in bijhoudt van waarde (plaats, boot, afstand, …)? Alhoewel ik me kan inbeelden dat iedereen dat kan fabriceren uit het niets..

Of is het eerder van “juist kunnen antwoorden als de verhuurder je een paar aftastende vragen stelt?” en zorgen dat je met twee woorden spreekt zoals je ouders je geleerd hebben? ;-)

Groetjes,
Sven.
begrijp ik het goed, heb je alleen theoretische kennis en nul ervaring?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 09 aug 2022 08:15 #1413248

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12562
AndreAzuree schreef :
Mijn ervaring is dat, behalve het ICC, er door verhuurders helemaal nergens om gevraagd wordt. Het is gewoon voor je eigen veiligheid (en voor die van anderen) dat je redelijke vaar-skills hebt en dat je je comfortabel voelt tijdens het varen.

"nergens om gevraagd wordt" >>> behalve een vette borgsom dan..

Laatst een mooi stukje gelezen. Huur door paar van die gastjes 20+jr, na 2 dagen op een zandbank, hoop gezeik, daarna verplicht de rest (5 dagen) achter anker en niet meer mogen varen en borg van 1500 euro pleitte
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 09 aug 2022 08:15 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 09 aug 2022 08:28 #1413254

  • Koentje
  • Koentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 180
Svensails schreef :
aangezien CWO geen waarde heeft

Een CWO-diploma (het papiertje) heeft geen formele waarde.

De kennis en vaardigheden die je opdoet tijdens een cursus bij een CWO-gecertificeerde vaarschool hebben dat wel degelijk. Maar die kun je ook op een andere manier opdoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 09 aug 2022 08:28 #1413255

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1176
Een jaar of 10 geleden hebben we een aantal keren een zeiljacht gehuurd in Kroatië en Griekenland. Er werd helemaal nergens om gevraagd. Moest wel 1000 euro borg betalen. Boot werd voor vertrek en na vertrek door een duiker geïnspecteerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 09 aug 2022 08:31 #1413257

tuurlijk, en die borg en de duikers doen ze ook niet voor niets. Maar goed: als je alleen theoretische ervaring hebt, dan zou ik toch eerst eens oefenen met een Valk op de Kaag ofzo....
Laatst bewerkt: 09 aug 2022 08:32 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 09 aug 2022 09:54 #1413282

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Toevallig heb ik deze zomer in Kroatië gezeild. Mijn ervaring strookt met wat al gezegd is. Voor verhuurders volstaat VB2 en een stevige borgsom, ik betaalde voor een Bav37 € 1500 borg en dat is dan tevens je eigen risico. Vandaar ook het advies om bij het inchecken heel goed op te letten op dan al aanwezige schade en gebreken en alle systemen aan boord voor vertrek te testen.

Dat neemt niet weg dat ruime zeilervaring op een vergelijkbaar jacht van grote waarde is. Nederlandse jachtverhuurders aan het IJsselmeer hanteren veelal als minimum niveau CWO2 Kajuitboot/Jachtzeilen en dat lijkt mij voor zeilen in Kroatië ook aan te bevelen. Of RYA Dayskipper.
Je hebt het over investeren in een CWO3 diploma. Betekent dat dat je al in het bezit bent van CWO2 kajuitboot? Als dat zo is, en je hebt ook VB2, dan zou ik me niet teveel zorgen maken.

Zoals Lamavare al schreef, is zelfstandig om kunnen gaan met hardere wind (de Bora kan opsteken) een vereiste net zoals ervaring met motormanoeuvreren. Dus zonder problemen je zeilvoering aan kunnen passen aan de omstandigheden. De meeste, maar niet alle, huurjachten daar zijn tegenwoordig voorzien van rolgrootzeilen wat door veel mensen makkelijker gevonden wordt dan hijsen/strijken/reven met slab-reef zeilen.
Ook enige ervaring met ankeren is nuttig net zoals vastmaken aan een mooring boei.

Aanleggen in havens gaat in Kroatië vrijwel zonder uitzondering met mooring lines. Dus dat betekent je boot enigszins trefzeker, ook bij dwarswind, recht achteruit naar een betonnen kade of steiger varen, afstoppen, achttertros(sen) vastmaken en mooringline(s) bij de steiger oppikken of aannemen, naar voren straktrekkend mee naar het voordek lopen en daar strak beleggen.

Als je dat nog nooit gedaan hebt, leer je dat ter plaatse best snel, maar voldoende ervaring met motormanoeuvreren lijkt me dan wel een vereiste om het prettig te houden aan boord.

Een alternatief voor als je al genoeg zeilervaring hebt, is het volgen van een zgn. voorbereidingscursus Middellandse Zee. Die wordt vaak als eendaagse training gegeven aan mensen die al wel in Nederland kunnen zeilen/varen, maar zich goed voor willen bereiden op de eigenaardigheden zoals het al beschreven aanleggen met mooring-lines, ankeren etc. Met een beperkte investering in tijd en geld, bereik je dan al veel.

Succes en laat nog eens horen hoe het bevallen is!
Laatst bewerkt: 09 aug 2022 10:25 door nicos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 09 aug 2022 10:06 #1413286

Aanvulling: onderschat het afmeren op de MED niet. Er staat soms veel wind (tot 35 knoop toe). Let dus op bij het met dwarswind naar achteren varen, als je nog geen voorlijn (mooringlijn) hebt. Op het moment dat je de achterlijn vast hebt, en de voorlijn nog niet, waait natuurlijk je kop weg. Als je strak tussen 2 boten parkeert (met voldoende stootwillen) is dat nog wel te doen.

Mijn ervaring is dat het op eigen anker naar achteren laten zakken veel makkelijker is, omdat je dan al een voorlijn hebt tijdens de manoeuvre. Maar goed, ik heb geen boegschroef en mijn boot is een enorme waaibak, waar lastig valt mee te manoeuvreren zonder schroefwater op de dubbele roeren.
Laatst bewerkt: 09 aug 2022 10:09 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 09 aug 2022 10:10 #1413288

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Aquaplanning schreef :
[
Nederland erkent het Yachtmaster certificaat als equivalent aan Klein Vaarbewijs 1 en 2, en als je het al een tijd hebt ook al beperkt groot pleziervaarbewijs, via de binnenvaartregeling.

Heb je daar wat meer informatie over? Beperkt groot vaarbewijs is toch enige tijd geleden weer op de schop gegaan? En yacht master is als gezagvoerder toch tot 24 meter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 09 aug 2022 11:02 #1413306

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Aquaplanning schreef :
JotM schreef :
Hans V schreef :
CWO is buiten Nederland van geen enkele waarde. Als je voor ‘officiële’ papiertjes gaat heeft het meer nut om in (RYA) Yachtmaster certificaten te investeren. Prima systeem en internationaal op veel plaatsen herkend en erkend.

Dit vraag ik me elke keer weer af als een opmerking als deze voorbij komt:
Welke vlaggenstaat (of vlaggenstaten) buiten het Verenigd Koninkrijk "erkend" ("officieel") het RYA Yachtmaster Offshore of - Ocean certificaat?

Nederland erkent het Yachtmaster certificaat als equivalent aan Klein Vaarbewijs 1 en 2, en als je het al een tijd hebt ook al beperkt groot pleziervaarbewijs, via de binnenvaartregeling.

Voor JRomkes: wetten.overheid.nl/BWBR0025958/2022-05-19#Bijlage7.1 Binnenvaartregeling bijlage 7.1, onder 1.3.

Oké. Als je vòòr 1 juli 2011 je RYA Coastal Skipper of Yachtmaster Offshore hebt gehaald wordt die erkend als equivalent voor het groot pleziervaartbewijs op alle binnenwateren. Leuk, maar daar heeft iemand die nu naar mogelijke opleidingstrajecten aan het kijken is niets aan.
Verder zie ik voor Nederland het voordeel ten opzichte van KVB2 niet. KVB2 levert je ook een ICC coastal op waarmee je in heel rijtje landen met een pleziervaartuig het water op mag.

Aquaplanning schreef :
Je kunt een yachtmaster certificaat ook uitbreiden naar een commercial endorsement onder STCW. Wordt vrijwel overal geaccepteerd voor kleine zeevaart, behalve in NL.
Dit is m.i. net zo vaag als RYA op haar website.
If you are working on board a non-British boat, your RYA certificates are likely to be acceptable but you will need to comply with the rules of the flag state. Please contact the relevant maritime authority for full details of their requirements.
"Vrijwel overal" is geen vlaggenstaat.

Zelfs in Nieuw Zeeland (nota bene een land in de "Red Ensign" groep) worden voor de vaarbevoegdheid "Master Yacht less than 24 metres" RYA Yachtmaster Offshore en Ocean weliswaar als startkwalificatie voor verdere opleiding erkend, maar zullen voor de vaarbevoegdheid eerst nog de STCW-trainingen moeten worden gevolgd, vaardagen worden gemaakt èn moet nog eindexamen worden gedaan bij een door Maritime NZ erkende examinator.
Voor een NZ-vaarbevoegdheid "Master Yacht less than 500GT" en "Master Yacht" heb je, zelfs als startkwalificatie voor verdere opleiding, niets aan RYA certificaten.

België: hetzelfde laken een pak - mobilit.belgium.be/nl/scheepva...commerciele_yachting

Frankrijk: hetzelfde laken een pak - www.francecompetences.fr/recherche/rncp/25326/
(VK is geen lid meer van de EU, noch in de EER, dus zou er een bilaterale overeenkomst met Frankrijk moeten zijn, die er gezien de informatie op de site van de Franse overheid niet is)

Dus ik ben nog steeds benieuwd. Welke vlaggenstaat naast het Verenigd Koninkrijk erkent het RYA Yachtmaster Offshore / Ocean (+ commercial endorsement) als vaarbevoegdheidsbewijs?
Één of twee zou ik al prachtig vinden, want ik heb daar al eens een avond naar zitten zoeken en ik vind er niet één.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 aug 2022 11:53 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 09 aug 2022 13:33 #1413346

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Svensails schreef :

Laatste vraagje, aangezien CWO geen waarde heeft, hoe “bewijs” je dat je ervaring hebt met zeilen? Is een soort van “zeil-log” waar je je details in bijhoudt van waarde (plaats, boot, afstand, …)? Alhoewel ik me kan inbeelden dat iedereen dat kan fabriceren uit het niets..

'Men' gaat er van uit dat je zonder praktijk kunde geen ICC coastal / VB2 kunt hebben
'Men' weet niet dat het NL VB2 een geheel theoretische aangelegenheid is

als je voor jezelf (beter) wilt leren zeilen is het CWO traject prima maar 'Men' hangt hier geen enkele waarde aan , sterker nog , de beste zeilers zonder ICC / VB2 krijgen 99% geen huurbootje mee terwijl een ICC houder met alleen maar theoretische kennis zonder problemen een bootje meekrijgt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 09 aug 2022 14:10 #1413358

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Alleen ervaring in Nederland, maar dan heb ik kennelijk dertig jaar tot die 1% behoord :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 aug 2022 14:11 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CWO in het buitenland 09 aug 2022 14:48 #1413373

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
JotM schreef :
Alleen ervaring in Nederland, maar dan heb ik kennelijk dertig jaar tot die 1% behoord :)

NL is inderdaad anders , zonder verplichte registratie en/of verplichte vaarbewijzen
Kroatie is veel meer gereguleerd
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.324 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl