Yep schreef :
In mijn afweging neem ik mee dat we het hebben over een boot met een substantieel aan-/verkoopbedrag.
Daarmee is het risico hoger en hebben goede paparassen meer impact ondanks dat de afhandeling ook niet gratis is zoals je schetst.
Als we het over € 5K hebben, dan wordt het een andere zaak.
Precies, daarom zijn goede "paparassen" voor mij die documenten die ik als bewijs nodig heb om registratie voor elkaar te krijgen. De registratie zelf is een bevestiging dat die document ooit op orde waren, maar dat hoeven ze niet meer te zijn (kwijt geraakt bijv). Een registratie maakt voor mij een boot niet aantrekkelijker, maar ook niet minder aantrekkelijk. Bij koop moet je ook een bewijs van doorhalen eisen bij de overname of registratie overschrijven via notaris.
Onze boot was geregistreerd en heeeeel stuk prijziger dan €5k. Toch heb ik deze bij aankoop (4 jaar geleden) laten uitschrijven door de verkoper, puur omdat overschrijven via een notaris duurder zou zijn dan uitschrijven en weer inschrijven. Als het goedkoper was geweest dan had ik de registratie laten overschrijven.
Als ik het nodig acht dan schrijf ik de boot weer in want ik heb alle benodigde documenten van het schip om dit in orde te brengen. Echter tot nu toe nog niet nodig geacht gezien ik nog niet in Franse wateren ben geweest. Tot op heden heb ik daarom €1000 bespaard op iets wat ik (nog) niet nodig heb.
Wie weet verkoop ik de boot volgend jaar omdat ik een andere boot op het oog heb, dan heb ik in 5 jaar tijd geen €1000 aan een registratie weggegooid die ik achteraf niet nodig had. Als ik regelmatig in Franse wateren ga varen of nog wildere plannen (Spanje). Dan zal een registratie echt nut hebben, maar momenteel komen wij met ons jong gezin nog niet zo ver en zijn er voldoende plekken buiten de Franse kust te ontdekken.
Als iemand een notaris weet die het goedkoper kan overschrijven dan een nieuw registratie kost, dan is dit wel waard om hier te delen op ZF, want dan kan er geld bespaard worden voor de zeilers die wel naar Frankrijk / Spanje varen.