Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 14:33 #1597706

Zeker, maar weinig kans dat dit in de overeengekomen prijs terug te zien is. Als de koper niet de kosten voor overschrijven (600-1100 aldus Zeilen) wilt betalen dan zal de registratie doorgehaald worden of de verkoper het overschrijven betalen. Daarintegen is het doorhalen gratis bij het kadaster (mits de registratie niet verzwaard is met een hypotheek ofzo).

Voor overschrijven moet je goed shoppen om een notaris te vinden die dit voor een stuk minder dan de kosten voor een nieuwe registratie wilt doen. Mogelijk is uitschrijven en opnieuw inschrijven dan de beste oplossing (maw een bestaande registratie heeft dan geen enkele meerwaarde voor koper).

Dus die €1000 voor de registratie en zeebrief etc geniet alleen de huidige eigenaar van als deze de boot lang genoeg in bezit blijft houden om de kosten over de jaren heen "af te schrijven".
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 21 nov 2024 14:35 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 15:01 #1597710

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 739
Orange Sunset schreef :
Zeker, maar weinig kans dat dit in de overeengekomen prijs terug te zien is. Als de koper niet de kosten voor overschrijven (600-1100 aldus Zeilen) wilt betalen dan zal de registratie doorgehaald worden of de verkoper het overschrijven betalen. Daarintegen is het doorhalen gratis bij het kadaster (mits de registratie niet verzwaard is met een hypotheek ofzo).

Voor overschrijven moet je goed shoppen om een notaris te vinden die dit voor een stuk minder dan de kosten voor een nieuwe registratie wilt doen. Mogelijk is uitschrijven en opnieuw inschrijven dan de beste oplossing (maw een bestaande registratie heeft dan geen enkele meerwaarde voor koper).

Dus die €1000 voor de registratie en zeebrief etc geniet alleen de huidige eigenaar van als deze de boot lang genoeg in bezit blijft houden om de kosten over de jaren heen "af te schrijven".

Als ik mij verplaats in een potentiële koper zou ik het erg prettig vinden als op voorhand de eigendoms- evenals de BTW situatie messcherp zijn.
Ik denk dat dit verkoopkansen verhoogt.
Het gaat niet alleen over centjes, bij koop is vertrouwen net zo belangrijk.
Laatst bewerkt: 21 nov 2024 15:02 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 15:16 #1597713

ja, daar kan ik me wel in vinden. Bovendien: 10 jaar ICP kost ook geld... kwestie van tijd dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 15:59 #1597723

Yep schreef :
[...]

Als ik mij verplaats in een potentiële koper zou ik het erg prettig vinden als op voorhand de eigendoms- evenals de BTW situatie messcherp zijn.
Ik denk dat dit verkoopkansen verhoogt.
Het gaat niet alleen over centjes, bij koop is vertrouwen net zo belangrijk.

Ja dat kan ik mij wel indenken, maar de verkoper heeft een €1000 kostend bewijs dat de boot inderdaad van hem is. Dat is fijn voor de koper. Maar de koper kan vervolgens dan €600-1100 notaris- en kadasterkosten besparen door de verkoper de boot te laten uitschrijven en hiervan bewijs te laten leveren.

Om een boot geregistreerd te krijgen is voldoende documentatie van het schip vereist, waaronder bewijs dat je rechtmatige eigenaar bent. Deze documentatie staat dus voor het kadaster en notaris gelijk aan het bewijs van een registratie. Zolang het schip in Nederland geregistreerd blijft en bij verkoop of andere redenen nooit wordt uitgeschreven zal dit geen probleem zijn.

Maar als iemand in de keten van eigenaren ooit het schip uitschrijft en een volgende eigenaar daarna elders weer wilt inschrijven, hetzij in het buitenland of gewoon in Nederland. Dan is diezelfde documentatie benodigd als bij de eerdere registratie. Dus die moet in mijn ogen altijd bij de boot mee geleverd worden. Zo niet dan is voor mij als potentiële koper de boot flink minder interessant.

Die documentatie is voor mij dus meer geld waard dan de registratie, ook als mijn vaargebied regelmatig zeer zeker een zeebrief vereist (Franse kust). Een bestaande registratie overschrijven is alleen interessant indien dit goedkoper is als nieuwe aanvragen en direct nodig is voor mij vaargebied. Die overige documentatie is altijd belangrijk.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 21 nov 2024 16:03 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 17:04 #1597742

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 739
In mijn afweging neem ik mee dat we het hebben over een boot met een substantieel aan-/verkoopbedrag.
Daarmee is het risico hoger en hebben goede paparassen meer impact ondanks dat de afhandeling ook niet gratis is zoals je schetst.
Als we het over € 5K hebben, dan wordt het een andere zaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 17:37 #1597750

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13801
bla,bla,bla,

welke Eu landen kun je nu nog met een ICP?

de een zegt Scandic niet,
ander wel..

is er 1 eenduidig lijstje te maken?


zonder meningen etc...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 17:39 #1597752

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 739
sy helios schreef :
bla,bla,bla,
Verklaar je nader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 17:44 #1597754

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13801
prijs, verkoop/ vertrouwen, brief ja , nee , regelen is blabla

wanneer/waar noodzakelijk !!
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 17:56 #1597759

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 739
Tja......
Je kunt altijd een eigen forum starten op basis van jouw wensen en inzichten.
Laatst bewerkt: 21 nov 2024 17:57 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 18:58 #1597774

Barre Skik schreef :
Ik heb jouw openingspost nog eens gelezen IlCigno, en je sluit af met de vraag of het heel zinvol is voor boten die niet op een lange reis gaan.
Net even gekeken, maar het ICP wordt dus niet erkend in bijvoorbeeld de scandinvische landen en finland.
Dus misschien heeft het toch meer zin dan wij denken.

iets meer:
Oostenrijk
België
Kroatië
Tsjechië
Frankrijk*
Duitsland
Hongarije
Litouwen
Luxemburg
Nederland
Roemenië
Servië
Slowakije
Verenigd Koninkrijk
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 19:05 #1597776

sy helios schreef :
prijs, verkoop/ vertrouwen, brief ja , nee , regelen is blabla

wanneer/waar noodzakelijk !!

Als ik het zo begrijp dan vinden Noorwegen, Zweden en Denemarken boten onder de 15 meter niet spannend. Mogelijk erkennen ze ICP niet omdat ze het niet nodig vinden?
Mogelijk weten ze daar wel goed onderscheid te maken tussen beroeps- en pleziervaart?
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Laatst bewerkt: 21 nov 2024 19:06 door Barre Skik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 19:53 #1597786

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13801
Yep schreef :
Tja......
Je kunt altijd een eigen forum starten op basis van jouw wensen en inzichten.

fijn joh
Barre begrijp het wel zie ik..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 19:56 #1597787

Herhaling…

Nachtvlinder schreef :
Dit lijkt mij niet het draadje om wéér te gaan klagen over de zin en onzin van de zeebrief. Ik zie dit (er zijn meerdere discussiedraadjes waar al veel geklaagd is...) draadje liever als praktische handleiding hoe het process verloopt en waar je tegenaan kunt lopen.
Laatst bewerkt: 21 nov 2024 19:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 20:35 #1597788

Yep schreef :
In mijn afweging neem ik mee dat we het hebben over een boot met een substantieel aan-/verkoopbedrag.
Daarmee is het risico hoger en hebben goede paparassen meer impact ondanks dat de afhandeling ook niet gratis is zoals je schetst.
Als we het over € 5K hebben, dan wordt het een andere zaak.

Precies, daarom zijn goede "paparassen" voor mij die documenten die ik als bewijs nodig heb om registratie voor elkaar te krijgen. De registratie zelf is een bevestiging dat die document ooit op orde waren, maar dat hoeven ze niet meer te zijn (kwijt geraakt bijv). Een registratie maakt voor mij een boot niet aantrekkelijker, maar ook niet minder aantrekkelijk. Bij koop moet je ook een bewijs van doorhalen eisen bij de overname of registratie overschrijven via notaris.

Onze boot was geregistreerd en heeeeel stuk prijziger dan €5k. Toch heb ik deze bij aankoop (4 jaar geleden) laten uitschrijven door de verkoper, puur omdat overschrijven via een notaris duurder zou zijn dan uitschrijven en weer inschrijven. Als het goedkoper was geweest dan had ik de registratie laten overschrijven.

Als ik het nodig acht dan schrijf ik de boot weer in want ik heb alle benodigde documenten van het schip om dit in orde te brengen. Echter tot nu toe nog niet nodig geacht gezien ik nog niet in Franse wateren ben geweest. Tot op heden heb ik daarom €1000 bespaard op iets wat ik (nog) niet nodig heb.

Wie weet verkoop ik de boot volgend jaar omdat ik een andere boot op het oog heb, dan heb ik in 5 jaar tijd geen €1000 aan een registratie weggegooid die ik achteraf niet nodig had. Als ik regelmatig in Franse wateren ga varen of nog wildere plannen (Spanje). Dan zal een registratie echt nut hebben, maar momenteel komen wij met ons jong gezin nog niet zo ver en zijn er voldoende plekken buiten de Franse kust te ontdekken.

Als iemand een notaris weet die het goedkoper kan overschrijven dan een nieuw registratie kost, dan is dit wel waard om hier te delen op ZF, want dan kan er geld bespaard worden voor de zeilers die wel naar Frankrijk / Spanje varen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 21 nov 2024 20:36 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 20:54 #1597790

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6656
Nu de douane geen officiele verklaringen over de leeftijd van een pleziervaartbootje meer afgeeft, is een zeebrief zo te zien de enige manier om een bouwjaar officieel vast te leggen.
In die zin kan het dus ook in de BTW-discussie zinvol zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 21:26 #1597795

Barre Skik schreef :
Barre Skik schreef :
Ik heb jouw openingspost nog eens gelezen IlCigno, en je sluit af met de vraag of het heel zinvol is voor boten die niet op een lange reis gaan.
Net even gekeken, maar het ICP wordt dus niet erkend in bijvoorbeeld de scandinvische landen en finland.
Dus misschien heeft het toch meer zin dan wij denken.

iets meer:
Oostenrijk
België
Kroatië
Tsjechië
Frankrijk*
Duitsland
Hongarije
Litouwen
Luxemburg
Nederland
Roemenië
Servië
Slowakije
Verenigd Koninkrijk

ik vul even aan:
-Turkije
-Griekenland
-Albanië
-Montenegro
-Slovenië

Ik twijfel een beetje over Italië.... veel havens gehad, niemand vroeg om een zeebrief
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 21:59 #1597800

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Ik was van plan zo'n ICP aan te vragen maar zag op de site van watersport verbond dat het maar 2 jaar geldig is en de procedure van verlengen hetzelfde is als een nieuwe aanvragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 22:20 #1597802

AndreAzuree schreef :
Ik twijfel een beetje over Italië.... veel havens gehad, niemand vroeg om een zeebrief
Toen ik de scheepsmeter aan boord had vertelde hij mij dat hij in Italië aan boord van NL jachten geweest was om een brandmerk aan te brengen. Deze jachten lagen volgens hem allemaal vast, sommige al weken, vanwege het feit dat ze op een ICP waren binnen gekomen. De enige optie voor die mensen was om ter plaatse te zorgen dat ze een NL zeebrief kregen want anders kwamen ze niet weg.
Dus ik zou het er niet op gokken om zonder zeebrief naar Italie te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 22:23 #1597803

wanneer was dit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 22:25 #1597804

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 739
Nog een reden voor een Zeebrief.

Pseudo koper maant de eigenaar onder dwang: "De koopovereenkomst hier tekenen en graag ook een vinkje bij de verklaring dat de koopsom cash is voldaan".

Waar gebeurd, boot kwijt en uiteraard geen cash ontvangen.
Aangifte gedaan, geen poot om op te staan.
Laatst bewerkt: 21 nov 2024 22:26 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 22:27 #1597805

AndreAzuree schreef :
wanneer was dit?
juni 2022
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 22:30 #1597806

Yep schreef :
Nog een reden voor een Zeebrief.

Pseudo koper maant de eigenaar onder dwang: "De koopovereenkomst hier tekenen en graag ook een vinkje bij de verklaring dat de koopsom cash is voldaan".

Waar gebeurd, boot kwijt en uiteraard geen cash ontvangen.
Aangifte gedaan, geen poot om op te staan.

Snap ik niet helemaal. Je geeft die boot toch niet af voordat je de cash hebt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 22:30 #1597807

SimondeDanser schreef :
AndreAzuree schreef :
wanneer was dit?
juni 2022

ok, mogelijk is de situatie nu anders, wij waren daar tot okt 2023.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 07:24 #1597817

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
Yep schreef :
Nog een reden voor een Zeebrief.

Pseudo koper maant de eigenaar onder dwang: "De koopovereenkomst hier tekenen en graag ook een vinkje bij de verklaring dat de koopsom cash is voldaan".

Pseudo-koper hield een pistool tegen het hoofd van de verkoper, ofzo?

Raar verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 08:22 #1597824

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5339
Yep schreef :
Nog een reden voor een Zeebrief.

Pseudo koper maant de eigenaar onder dwang: "De koopovereenkomst hier tekenen en graag ook een vinkje bij de verklaring dat de koopsom cash is voldaan".

Waar gebeurd, boot kwijt en uiteraard geen cash ontvangen.
Aangifte gedaan, geen poot om op te staan.

Geen boot om op te staan...

Om welke boot ging dit? Zonder meer info klinkt het als een broodje aap...
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl