Al jaren vroeg ik tandenknarsend het ICP opnieuw aan voor de il Cigno. Wetende dat je betaalt voor een papiertje dat eigenlijk niets voorstelt en door een toenemend aantal landen wordt afgewezen als geldig scheeppapier. Dus nu toch maar door de zure kostenappel heen gebeten en een officiële zeebrief aangevraagd. Dit zijn de meest actuele ervaringen op dat gebied.
Het aanvragen zelf vergt nog wel een kleine studie, pas na enig zoekwerk werd mij helemaal duidelijk hoe de zeebrief hazen lopen. Er zijn twee overheidsinstanties bij betrokken, het Kadaster afdeling Scheepsregistratie en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), afdeling communicatie, dienstverlening en vergunningen. Je moet daarom ook meerdere formulieren invullen en stukken opsturen. Het Kadaster heeft de regie, dat is de enige waar je rechtstreeks contact mee hebt. De communicatie met het ILT loopt via het Kadaster. Met uitzondering van de facturen dan...
Het stapeltje documenten wat ik instuurde was:
- Gewaarmerkte kopieën paspoorten van mij en mevrouw ilCigno (we zijn gezamenlijk eigenaar van de boot)
- De originele koopovereenkomst (geen kopie!)
- rekeningafschrift koop boot (wel een kopie, alles zwartgemaakt behalve de aankooptransactie)
- Bewijs van doorhaling Kadaster (de boot was ooit eerder al geregistreerd geweest, dit is het bewijs dat de registratie ongedaan gemaakt is)
- Aanvraagformulier branding Kadaster
- Aanvraagformulier teboekstelling Kadaster (getekend door alle eigenaren, ook al staat dat niet zo op het formulier!)
- Aanvraagformulier zeebrief ILT
Het waarmerken van de kopieën van de paspoorten kan bij een notaris of bij de gemeente. De gemeente is veruit het goedkoopste, bij ons het luttele bedrag van €3 per paspoort. Je kunt ook alles in persoon langsbrengen bij de scheepsregistratie in Rotterdam, dan is waarmerken niet nodig en neem je gewoon de paspoorten mee.
Het invullen van de formulieren vergt héél goed lezen wat er staat en sommige vragen zijn gewoon totaal onduidelijk. Zelfs het Kadaster heeft er moeite mee, want toen ik de documenten terug kreeg (je krijgt álles terug, ook de ingevulde formulieren) bleek dat ze sommige vragen met wit correctielint hadden afgeplakt en er zelf iets anders voor hadden ingevuld. Je kunt overigens zeggen wat je wilt, maar ze zijn ontzettend behulpzaam daar.
Het proces verloopt ongeveer zo:
Beoordelen door Kadaster op correctheid en compleetheid van de aanvraag > aanvraag nationaliteitsverklaring door Kadaster bij ILT > afgifte nationaliteitsverklaring door ILT > kadastrale registratie > telefonisch maken afspraak branden > aanbrengen brandplaatje (kunststof plaatje met kadastraal nummer) door inspecteur kadaster aan boord > opmeten boot door inspecteur > doorgeven nummer en meetgegevens door Kadaster aan ILT > afgifte zeebrief en meetbrief en opsturen naar eigenaar door ILT.
Je krijgt in totaal drie maal een factuur:
1. afgifte nationaliteitsverklaring (ILT)
2. branden en kadastrale registratie (Kadaster)
3. afgifte zeebrief en meetbrief (ILT)
en je krijgt in een aangetekende enveloppe al je ingestuurde documentatie terug, alles voorzien van kadasterstickertjes ('bewijsstuk').
Het maken van de afspraak voor het 'branden' verliep vlot en de inspecteur die langs kwam was allervriendelijkst. Het plaatje met het nummer werd vroeger verlijmd met secondenlijm, maar tegenwoordig wordt het gewoon vastgeplakt met 3M VHB tape. Dat gebeurd overigens in overleg qua plaats en uiterst zorgvuldig ("het moet wel netjes gecentreerd zitten"). De inspecteur aan het werk in de kuip van de il Cigno:
Bij ons zit het nummer netjes onder het werfplaatje en een plaatje van mijzelf met onder andere onze contactgegevens. De letter 'Z' staat voor 'Zeeschip' en niet zoals vroeger een letter voor het kantoor dat de registratie verzorgd had.
Na ongeveer een week kreeg ik het verlossende woord. Het had zijne majesteit de koning behaagd om de il Cigno officieel als zeeschip aan te merken. En dat niet alleen, wij zijn nu eindelijk gerechtigd tot het formeel voeren van de Nederlandse vlag! En
en passant zijn wij nu onverbrekelijk ieder voor de helft eigenaar van de boot. Maar ja, dat waren we eigenlijk toch al.
En of je het nu wil of niet, de boot krijgt ook een meetbrief (maar helaas geen zeilnummer of rating).
Maar dit alles krijg je bepaald niet gratis. De kosten (tarieven 2023) waren:
€ 6 | 2x paspoort lagaliseren |
€ 204 | nationaliteitsverklaring |
€ 460 | kadastrale registratie incl. branden |
€ 177 | meetbrief |
€ 194 | zeebrief |
€1.041 | totaal |
De totale doorlooptijd was ongeveer een maand, van insturen aanvraag tot ontvangst zeebrief. Als je haast hebt kan het nog wel wat sneller.
De discussie of dit nu zinvol is voor niet-wereldzeilers zoals wij zal blijven bestaan, maar wij hebben onze keuze gemaakt. Andere zeilers zullen wellicht een andere maken. Ondanks dat ik het nog steeds bizar veel geld vind, ben ik toch blij dat ik het nu voor eens en altijd geregeld heb.