Orange Sunset schreef :
Booty24 schreef :
Zelfbouw is ook de enige reden waarom er nog gebrandmerkt zou moeten worden. Die hebben namelijk geen CIN nummer.
Voor de normale jachten zou brandmerken helemaal niet nodig moeten zijn daar deze verplicht met een CIN nummer zijn geleverd. Die zijn ook veel duurzamer ingebracht dat het getoonde plakplaatje.
[…]
Een enorm aantal boten zijn voor 1998 geproduceerd en hebben geen CIN/HIN. Toen CIN/HIN werd pas verplicht gesteld door invoeren van de CE.
Verder hebben >99% van de rijdende auto’s een VIN, echter is er toch nog een kenteken benodigd.
dat klopt helemaal:
VIN nummer ter identificatie - kenteken ter registratie en in gebruik
CIN/HIN nummer ter identificatie - kenteken ter registratie en in gebruik
Als je zelf een auto bouwt kan je deze natuurlijk ook laten keuren en identificatie laten aanbrengen en vervolgens registreren. Verschil is wel dat het daar ook moet anders mag je er niet mee rijden.
We hebben een roerend en ongeregistreerd gebruik van boten en dat leidt tot allerlei problemen.
Ik zou dat graag anders zien gebruik makend van wat er al is.
Een RDW registratie en geen kadaster registratie.
Dat je de boot mag laten inschrijven bij de RDW met gebruik van CIN/HIN en een ander kenteken onder je scheepsnaam.
Dat de GT en NT meting gebaseerd wordt op je CE tekening en daar onderdeel van uitmaakt, als dat sowieso relevant is onder de 20m.
Dat het RDW een eigendomsbewijs afgeeft. Zo mogelijk op een pasje maar anders als gewaarmerkt document.
Dat de RDW de BTW status bijhoudt van ingeschreven schepen.
Dat een jacht dat ingeschreven is en het Nederlandse register niet verlaat zijn Nederlandse BTW betaald status niet kan verliezen ongeacht fysieke verblijfsplaats.
Het is niet zo, maar ik zou het graag anders willen zien, gebaseerd op het bestaande systeem voor mijn auto, trailer en motorboot en dat die documenten in het buitenland bruikbaar zijn.
Wie geen CIN/HIN heeft zal voor registratie bij het RDW moeten brandmerken. Niets nieuws.
Wie alsnog een kadaster registratie wil ipv RDW in een 'echt' zeeschepen register gaat zijn gang.
Wie niets wil ook, dat mag van mij ook. Hoewel ik zelf BTW voldaan registratie heel waardevol zou vinden; dat begrijpen jullie nu wel.
Maar dat we geen gebruik maken van de bestaande RDW die wel sport-motor-boten registreert is waanzin.
De huidige manier deugt niet qua doelmatigheid.
IlCigno kan daarmee nog steeds zijn BTW status niet aantonen