Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 12 apr 2023 14:31 #1472673

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6383
Nachtvlinder schreef :
Ik zie dit (er zijn meerdere discussiedraadjes waar al veel geklaagd is...) draadje liever als praktische handleiding hoe het process verloopt en waar je tegenaan kunt lopen.
okay, maar de procedure staat minutieus op hun site uitgelegd.
Spannend wordt het pas als (buitenlandse) instanties documenten niet aanleveren waar ze hier wEL om vragen...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 12 apr 2023 14:32 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 12 apr 2023 14:49 #1472677

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
TuuLeVi schreef :
JotM schreef :
Tonnenmaat of tonnage is de maat om de grootte van een schip uit te drukken. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is het niet gerelateerd aan het gewicht van het schip, maar aan het volume.
ja grappig he?
TuuLeVi schreef :
halftonner

Inderdaad hetzelfde idee. Maar nu met een andere formule dan de IOR regel:


"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 12 apr 2023 15:27 #1472685

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1710
En dan voor de uitkomst en schrijfwijze:
GT en NT zijn dimensieloos. Zo staat het ook in de tabel van JotM.
Dus niet: GT = 4 ton maar GT = 4
Wel: Dwt = 1 ton

JotM:
Moet die tabel toegepast worden of mag deze toegepast worden als de werkelijke inhoudsberekening (en verrekening naar GT) worden gedaan.
Als ed tabel wordt toegepast mag of moet er dan geïnterpoleerd worden? (Omdat het voorbeeld 4 er namelijk niet in voorkomt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 12 apr 2023 18:59 #1472743

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 19 juni 2023 18:52 #1487959

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
Geïnspireerd door dit draadje vandaag de zeebrief in de brievenbus.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 19 juni 2023 19:02 #1487960

Fijn! Wat is de totale doorlooptijd geweest?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 19 juni 2023 20:30 #1488003

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
we zijn op 28 april naar het kadaster in Rotterdam gereden.
Daar de formulieren ingeleverd, laten checken ook meteen kopie paspoort laten maken.
Grootste deel al met iemand van het kadaster aan de telefoon ingevuld.
14 juni schip gebrandmerkt.
19 juni zeebrief in de brievenbus
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 19 juni 2023 20:30 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 19 juni 2023 21:56 #1488026

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Mooi dat het bij jullie ook redelijk vlot verlopen is. Dit zijn, net als bij mij, aanvaardbare termijnen lijkt me. Maar zoals ik ook al eerder schreef kan het in principe nog sneller als je haast hebt en je zelf bereid bent je agenda er op aan te passen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 20 juni 2023 07:32 #1488061

Gaat ook best vlot in Nederland! Ik ben nu bijna onder de vlag met Gibraltar, doorloop tijd minimaal 4 maanden !!! Niets te versnellen of spoed aanvraag etc .
Geduld hebben :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 26 sept 2023 12:25 #1512706

Hoi Timo,

Kun je nog terughalen wat er uiteindelijk aangegeven moest worden in je initiële aanvraag?

Kadaster - aanvraag teboekstelling:
  • Bruto-inhoud (m3)
  • Tonnage (GT) (Is dit het netto of bruto tonnage?)

ILT -Aanvraag Registratie pleziervaartuigen:
  • Serietype en brandmerk (er is nog geen brandmerk)
  • Romp identificatienummer (HIN) (boot is van vóór het CE tijdpertk en heeft geen HIN - wel bouwplaatje met bouwnummer)
  • Bruto tonnage
  • Netto tonnage


Ik heb uiteraard geen meetbrief noch brandmerk; moet ik bij die tonnages dan iets invullen, of kan ik deze velden leeg laten?

En dat motornummer; betekent dat dat er administratief iets gewijzigd moet worden wanneer er een andere motor ingebouwd wordt? Het brandmerk identificeert de boot toch uniek, niet (ook) het motornummer?
Laatst bewerkt: 26 sept 2023 12:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 26 sept 2023 12:52 #1512709

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16936
Tonnage etc vullen ze voor je in. Mag je leeg laten.
V.w.b. de motor, neem even contact met het kadaster op hoe dat gaat.
Met info van hier blijf je twijfelen ;)
Ze reageren goed en snel op mails.
Laatst bewerkt: 26 sept 2023 12:53 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 26 sept 2023 13:06 #1512714

Dankje. En die bruto-inhoud, wat moet ik daar mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 26 sept 2023 13:17 #1512719

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16936
Onderwerp je aan het oordeel van Ilent en Kadaster ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 26 sept 2023 13:21 #1512721

Nachtvlinder schreef :
Dankje. En die bruto-inhoud, wat moet ik daar mee?

Niks :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 26 sept 2023 14:45 #1512741

Motor nummer moet je invullen en als deze wijzigt dan moet je dat doorgeven, kost volgens mij niets of heel weinig.

Nog even opgezocht en het is gratis, je moet dan wel even een formulier invullen.
www.kadaster.nl/producten/bote...iging-teboekstelling
Laatst bewerkt: 26 sept 2023 14:58 door F32thriller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 26 sept 2023 14:50 #1512742

F32thriller schreef :
Motor nummer moet je invullen en als deze wijzigt dan moet je dat doorgeven, kost volgens mij niets of heel weinig.

wijzigen kost niets bij het kadaster, echter wordt de zeebrief door ILENT uitgegeven en daar zitten de kosten aan verbonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 26 sept 2023 14:51 #1512743

Opmerkelijk dat het brandmerk blijkbaar niet als het enige identiteitskenmerk gebruikt wordt :S

Zóvaak vervang je een motor niet natuurlijk, maar je geeft (sowiezo al met enige tegenzin) een boel geld aan dit gebeuren en het brandmerken uit, en dan blijkt het motornummer net zo belangrijk te zijn.

Dit nr. wordt wel gecontroleerd tijdens het meten en/of brandmerken?
Laatst bewerkt: 26 sept 2023 14:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 26 sept 2023 15:00 #1512747

Nachtvlinder schreef :
Opmerkelijk dat het brandmerk blijkbaar niet als het enige identiteitskenmerk gebruikt wordt :S

Zóvaak vervang je een motor niet natuurlijk, maar je geeft (sowiezo al met enige tegenzin) een boel geld aan dit gebeuren en het brandmerken uit, en dan blijkt het motornummer net zo belangrijk te zijn.

Dit nr. wordt wel gecontroleerd tijdens het meten en/of brandmerken?

Tuurlijk , maar het is toch een voordeel?

Ik sla het plaatje van je Grinde eraf zo gepiept , en nu? Wat fijn HIN en motornummer zijn ook nog vast gelegd B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 27 sept 2023 20:55 #1513028

De gegevens samen worden gebruikt om de identiteit van het schip te verifiëren, net als de gegevens op je persoonlijk paspoort.

Extra controle om vervalsing te voorkomen. Net als op je persoonlijk paspoort, dus meerdere gegevens.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 27 sept 2023 20:56 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 28 sept 2023 05:40 #1513049

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nachtvlinder schreef :
Dankje. En die bruto-inhoud, wat moet ik daar mee?

De tonnage (de tonnenmaat) is de inhoud.

De aan te houden tonnage kun je aflezen uit de tabel in wetten.overheid.nl/BWBR0006017...ofdstukIII_Artikel11

PS (zoals ik in april ook al schreef zie ik nu)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 28 sept 2023 05:42 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 02 okt 2023 13:34 #1513848

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Zoals het mij is uitgelegd:
Bruto tonnage = waterverplaatsing boot, opgave werf of vaarklaar maar zonder 'lading'
Netto tonnage = gewicht van de 'lading'. Zeg maar de tassen die je meeneemt.
Alles afgerond op hele tonnen. In het geval van de il Cigno: Bruto 4 ton, netto 1 ton. Dit is ingevuld door het ILT. Het enige wat ik heb opgegeven op het formulier is de (water)verplaatsing in hele m3. Ook 4 m3 dus.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 okt 2023 13:35 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 02 okt 2023 14:29 #1513863

Stond er bij ook. 4 en 1 denk dat onze boten ook niet veel verschillen in afmetingen.

Voor de UK registratie moest ik een Tonnage en measurement certificaat hebben, dat wil zeggen er komt ook daadwerkelijk iemand meten die bevoegd is omdat te doen.

Komen totaal andere waardes uit :woohoo: Nog vreemder iemand meet de gehele romp lengte op tot op de cm nauwkeurig dat was 9,07 meter, op het nieuwe certificaat hebben de engelsen er maar gewoon 9,5 meter van gemaakt. :laugh: :laugh:

En nee ik ga niet vragen waarom hoe en whatever......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 02 okt 2023 16:35 #1513886

ilCigno schreef :
Zoals het mij is uitgelegd:
Bruto tonnage = waterverplaatsing boot, opgave werf of vaarklaar maar zonder 'lading'
Netto tonnage = gewicht van de 'lading'. Zeg maar de tassen die je meeneemt.
Alles afgerond op hele tonnen. In het geval van de il Cigno: Bruto 4 ton, netto 1 ton. Dit is ingevuld door het ILT. Het enige wat ik heb opgegeven op het formulier is de (water)verplaatsing in hele m3. Ook 4 m3 dus.
Als ik me goed herinner hoef je deze gegevens bij de aanvraag voor een jachtje niet in te vullen. Even goed de toelichting lezen.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 02 okt 2023 16:46 #1513888

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
ilCigno schreef :
Zoals het mij is uitgelegd:
Bruto tonnage = waterverplaatsing boot, opgave werf of vaarklaar maar zonder 'lading'
Netto tonnage = gewicht van de 'lading'. Zeg maar de tassen die je meeneemt.

Ik weet niet wie je dat heeft uitgelegd, maar het klopt niet.

Het zijn begrippen uit het "Internationaal Verdrag betreffende de meting van schepen, 1969", zie wetten.overheid.nl/BWBV0003245...erdragtekst_Artikel2
(4) „bruto-tonnage”: de maat van de totale inhoud van een schip vastgesteld overeenkomstig de bepalingen van dit Verdrag;

(5) „netto-tonnage”: de maat van de nuttige capaciteit van een schip vastgesteld overeenkomstig de bepalingen van dit Verdrag;


Voor pleziervaartuigen is in Nederland een vereenvoudigde methode vastgesteld (in de Regeling metingvoorschriften) om eea goedkoper te maken.

Nogmaals, de tonnage (aka tonnen-maat) is een inhoudsmaat, geen massa of gewicht.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 02 okt 2023 16:49 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 02 okt 2023 17:12 #1513892

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Ik heb de indruk dat de overheid nog niet zo ver is dat ze Archimedes geïmplementeerd hebben.

In sommige landen wordt het tonnage gebruikt voor het berekenen van het bedrag wat je moet betalen aan belasting/havengeld/sluisgelden. Dus het is wel zaak dat je tonnage een beetje overeenkomt met het volume water wat je boot daadwerkelijk verplaatst.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 02 okt 2023 17:18 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl