Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 18 feb 2023 15:53 #1460395

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
koko schreef :
Timo, je hebt me toch weer aangezet om hier nog eens goed over te denken. Wij krijgen steeds een beetje meer lef om reizen buiten NL te maken en hoewel een boete nog niet opweegt tegen de kosten van de zeebrief is het op deze manier kunnen aantonen dat de boot van jou is en van al het gedoe af bent ook heel aantrekkelijk.

Maar even een zijspoortje. De boot staat op naam van jou en je partner. Dat betekent dan ook dat de boot alleen verkocht kan worden door beide eigenaren samen. En hoe heb je het geregeld als een van jullie beiden onbekwaam zou worden (bijvoorbeeld door hersenschade na ongeval of bloeding)?

Is niet helemaal uit de lucht gegrepen. Neef van mijn vrouw is op die manier onbekwaam geraakt en woont nu in een verpleeghuis. Zijn vrouw kan het huis niet verkopen, want hij kan en mag niet meer tekenen voor de verkoop. Ze moet of onder bewindstelling aanvragen, wat dan ook gaat gelden voor haar (immers gezamelijke boedel).
Mijn vrouw en ik zijn nu bezig dat te ondervangen door een levenstestament op te stellen. Heb jij daar rekening mee gehouden?

Op tijd een levenstestament laten opstellen door een notaris.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 18 feb 2023 16:30 #1460408

Dit soort gedoe (bij aan- en verkoop of bovengenoemde situatie) pleit mijns inziens toch voor een meer simpele kentekenregistratie. Nu moet alles via een dure notaris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 18 feb 2023 16:37 #1460410

Een levenstestament hebben wij ook laten opmaken. Geeft een goed gevoel dat dat geregeld is en op alle fronten. Is niet goedkoop trouwens ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 18 feb 2023 17:42 #1460438

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
3Noreen schreef :

Op tijd een levenstestament laten opstellen door een notaris.

Dat is inderdaad wat wij nu aan het regelen zijn.

AndreAzuree schreef :
Dit soort gedoe (bij aan- en verkoop of bovengenoemde situatie) pleit mijns inziens toch voor een meer simpele kentekenregistratie. Nu moet alles via een dure notaris.

Dat regelt natuurlijk heel wat meer dan alleen je boot. Huis, vermogen (if any) en je hebt een zwaarder wegende stem bij medische kwesties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 18 feb 2023 17:45 #1460440

ja, ik bedoelde alleen de kadasterregistratie voor je boot, niet het levenstestament
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 18 feb 2023 19:32 #1460468

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Hebben wij ook net geregeld. Had geen relatie met het te boek stellen overigens. Een levenstestament is eigenlijk een verkeerde naam. Het is een verregaande machtiging aan een ander (partner, kinderen of wie dan ook) om namens jou zakelijke of andere handelingen te verrichten als je dat zelf niet meer kunt. Dus ook een boot overdragen bij de notaris als je dat wilt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 19 feb 2023 01:08 #1460504

Nachtvlinder schreef :
Het is wél zo dat ideeën om een RDW papiertje te gebruiken of te introduceren in het andere draadje al lang aan de orde zijn geweest. Om dat hier te herhalen zal niets nieuws opleveren - wel fijn om elkaar te vinden in gemeenschappelijke ergernissen natuurlijk, maar ik vond dit draadje juist zo leesbaar omdat het een soort handleiding vormt hoe je die kadastrale registratie+zeebrief nu daadwerkelijk aan boord krijgt.

[…]
Hier ook genoemd en ook in het andere draadje, maar nogmaals: een RDW registratie is in veel minder landen en gebieden geldig als het ICP. Dus zelfs het “flutpapiertje zonder waarde” volgens sommige heeft officieel meer gewicht in het buitenland dan een RDW registratie.

Dit is dus geen alternatief voor een zeebrief of ICP, zelfs als het voor schepen <20km/u gebruikt zou mogen worden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 02 mrt 2023 11:05 #1463325

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Orange Sunset schreef :
Hier ook genoemd en ook in het andere draadje, maar nogmaals: een RDW registratie is in veel minder landen en gebieden geldig als het ICP. Dus zelfs het “flutpapiertje zonder waarde” volgens sommige heeft officieel meer gewicht in het buitenland dan een RDW registratie.

Dit is dus geen alternatief voor een zeebrief of ICP, zelfs als het voor schepen <20km/u gebruikt zou mogen worden.

Is dat zo? Dat werpt een ander licht op de zaak. Heb je voorbeelden van landen waar het ICP wel en een RDW-registratie niet geaccepteerd wordt? Of een bron? Ik heb eigenlijk alleen ervaring met mijn speedbootje in Kroatië en daar wordt het RDW-bewijs zonder meer geaccepteerd. Logisch ook, want het ís een officieel document.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 03 mrt 2023 23:45 #1463751

Eclips schreef :
[…]

Is dat zo? Dat werpt een ander licht op de zaak. Heb je voorbeelden van landen waar het ICP wel en een RDW-registratie niet geaccepteerd wordt? Of een bron? Ik heb eigenlijk alleen ervaring met mijn speedbootje in Kroatië en daar wordt het RDW-bewijs zonder meer geaccepteerd. Logisch ook, want het ís een officieel document.

Je legt teveel vertrouwen in het woord ‘officieel’, dat zegt helemaal niets over geldigheid in het buitenland. Afspraken tussen landen bepalen de geldigheid, als die er niet zijn tussen de landen, dan is het document niet officieel erkend. Dus helemaal niets logisch. Het RDW registratiebewijs wordt gedoogd in Kroatië. Het ICP wordt echter officieel erkend in Kroatië.

Officieel is het RDW registratiebewijs slechts 4 landen geldig en het ICP in 14 landen:
De RDW registratie is een offici├½le Nederlandse registratie van snelle motorboten. In de landen rondom Nederland (België, Duitsland en Engeland) wordt het RDW registratiebewijs geaccepteerd als ‘eigendomsbewijs’ van de boot. In die gevallen is geen ICP document nodig.
In de landen Spanje, Portugal, Italië, Kroatië, Oostenrijk en Zwitserland wordt het RDW bewijs als ‘eigendomsbewijs’ van de boot gedoogd. Het kan verstandig zijn om een geldig ICP document naar die landen mee te nemen.
Voor de overige landen in Europa is een ICP document noodzakelijk.
Bron
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 04 mrt 2023 07:58 #1463769

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Orange Sunset schreef :
Deze bron lijkt mij wel verouderd. “………Vanaf 1 Jan 2016……” en oa Italië wordt genoemd als land waar ICP geldig zou zijn. Daar is al het gedonder rondom ICP juist begonnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 06 mrt 2023 13:21 #1464268

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Orange Sunset schreef :
Je legt teveel vertrouwen in het woord ‘officieel’...

Ik vrees dat je daar gelijk in hebt. Het is toch van de gekke dat een document dat uitgegeven wordt door de rijksinstantie die ook kentekens uitgeeft niet geaccepteerd wordt en een officieus document van een branchevereniging wel. Eigenlijk is het het ultieme bewijs dat het niet goed geregeld is.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 06 mrt 2023 13:33 #1464269

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3728
Eclips schreef :
Orange Sunset schreef :
Je legt teveel vertrouwen in het woord ‘officieel’...

Ik vrees dat je daar gelijk in hebt. Het is toch van de gekke dat een document dat uitgegeven wordt door de rijksinstantie die ook kentekens uitgeeft niet geaccepteerd wordt en een officieus document van een branchevereniging wel. Eigenlijk is het het ultieme bewijs dat het niet goed geregeld is.

Daar waren we het al langer over eens...
En dat de overheid dit aan een marktpartij overlaat...
En dat er überhaupt gewoon een centrale registratie van pleziervaartuigen zou moeten zijn..
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 06 mrt 2023 21:40 #1464402

koko schreef :
Orange Sunset schreef :
Deze bron lijkt mij wel verouderd. “………Vanaf 1 Jan 2016……” en oa Italië wordt genoemd als land waar ICP geldig zou zijn. Daar is al het gedonder rondom ICP juist begonnen.

Op de site staat niet dat het ICP er geldig is in Italië. Het ICP is nooit geldig geweest in Italië, alleen gedoogd. Die site zegt dat het verstandig kan zijn om het ICP naar die landen mee te nemen. En ja, inderdaad, Italië gedoogd het ICP niet meer, maar misschien wel nog het RDW registratiebewijs. Maar het blijft gedogen en niets officieels.
Eclips schreef :
[…]
Ik vrees dat je daar gelijk in hebt. Het is toch van de gekke dat een document dat uitgegeven wordt door de rijksinstantie die ook kentekens uitgeeft niet geaccepteerd wordt en een officieus document van een branchevereniging wel. Eigenlijk is het het ultieme bewijs dat het niet goed geregeld is.
Ik zeg niet dat de RDW registratie niet geaccepteerd wordt. Maar het wordt hoogstens gedoogd. Het uitgeven van het ICP is officieel aan het Watersportverband toegewezen door de Nederlandse overheid en er zijn UN resoluties ten gronde aan de geldigheid hiervan. En behoorlijk wat landen hebben die resolutie ondertekend. RDW registraties missen (helaas) dit draagvlak, maar zelfs als het wel zo zou zijn dan is het nog steeds geen vlaggebrief.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 11 apr 2023 19:51 #1472532

  • bkatsman
  • bkatsman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Ik ben ook bezig met de aanvraag van de zeebrief. In de formulieren van ILT en van het kadaster wordt gevraagd naar brutto tonnage en netto tonnage en bruto inhoud en laadvermogen. Hoe zou ik aan deze gegevens van mijn boot kunnen komen? (ik weet LOA, breedte, diepgang en massa/waterverplaatsing)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 11 apr 2023 19:56 #1472536

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16936
Dat vullen ze zelf in :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 11 apr 2023 20:03 #1472540

  • bkatsman
  • bkatsman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
holtere schreef :
Dat vullen ze zelf in :)

dat is makkelijk. Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 11 apr 2023 23:10 #1472574

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Bij bruto tonnage had ik de waterverplaatsing ingevuld, afgerond naar hele tonnen. In mijn geval 4 ton. Het ILT of het Kadaster heeft dat inderdaad overgenomen en geheel uit eigen beweging mijn bootje een laadvermogen toebedeeld van 1 ton. Weet ik dat ook weer!

Niet dat het iets uitmaakt wat er staat, deze gegevens zijn alleen van belang voor grote schepen. Die hele meetbrief is voor jachten <20 m totaal overbodig, je betaalt er voor maar je kan er helemaal niets mee.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 11 apr 2023 23:11 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 12 apr 2023 05:27 #1472582

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
ilCigno schreef :
Bij bruto tonnage had ik de waterverplaatsing ingevuld, afgerond naar hele tonnen. In mijn geval 4 ton. Het ILT of het Kadaster heeft dat inderdaad overgenomen en geheel uit eigen beweging mijn bootje een laadvermogen toebedeeld van 1 ton. Weet ik dat ook weer!

Het tonnage van een schip is een inhoudsmaat.

En het Kadaster heeft (als het goed is) niets "uit eigen beweging" gedaan, maar gewoon het wettelijk voorschrift gevolgd.
wetten.overheid.nl/BWBR0006017...ofdstukIII_Artikel11

(NL is verdragsrechtelijk verplicht bij zeeschepen een meetbrief af te geven)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 12 apr 2023 05:33 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 12 apr 2023 06:56 #1472593

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6383
Net als ilCigno, bij mijn halftonner ook:
4 ton
1 ton
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 12 apr 2023 07:10 #1472596

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
JotM schreef :
Het tonnage van een schip is een inhoudsmaat.

En het Kadaster heeft (als het goed is) niets "uit eigen beweging" gedaan, maar gewoon het wettelijk voorschrift gevolgd.
wetten.overheid.nl/BWBR0006017...ofdstukIII_Artikel11

(NL is verdragsrechtelijk verplicht bij zeeschepen een meetbrief af te geven)

Allemaal prachtig hoor. Alles volgens de regels.

Dat het bij de Nederlandse overheid daarbij niet opkomt wat voor een onzinnige regeling die hele Vlaggenbrief-met-meetbrief is voor boten waarop geen hypotheek rust (één van de belangrijkste redenen om van een iets een registergoed te maken), in casu verreweg de meeste jachten, blijft vreemd.

Het kadaster is zich daar indirect wel van bewust en vult op die meetbrief in wat in dat naar hun idee de lading zo'n beetje dekt. Gemeten wordt er niet en men belt ook niet de werf of de ontwerper om de exacte waterverplaatsing te achterhalen. Die meetbrief is in het geval van jachten een wassen neus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 12 apr 2023 07:49 #1472602

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3699
Mijn maxi 1000 is volgens "Britisch Certificate of Registry" 8,81 Brt. Volgens Wetten overheid .nl zal het op 6 uitkomen. De boot weegt ong.4,7 ton. Idd totaal nutteloze metingen. Voor zeeschepen e.d. worden o.a. de havenkosten berekend op basis van het Brt
Laatst bewerkt: 12 apr 2023 08:50 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 12 apr 2023 08:35 #1472619

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6383
Wadloper schreef :
Dat het bij de Nederlandse overheid daarbij niet opkomt wat voor een onzinnige regeling die hele Vlaggenbrief-met-meetbrief is voor boten waarop geen hypotheek rust (één van de belangrijkste redenen om van een iets een registergoed te maken), in casu verreweg de meeste jachten, blijft vreemd.
Alles is relatief, natuurlijk, maar ik vind het wel meevallen. Vergelijk het eens met een nieuw model auto, via typegoedkeuring op kenteken krijgen...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 12 apr 2023 09:14 #1472623

Dit lijkt mij niet het draadje om wéér te gaan klagen over de zin en onzin van de zeebrief. Ik zie dit (er zijn meerdere discussiedraadjes waar al veel geklaagd is...) draadje liever als praktische handleiding hoe het process verloopt en waar je tegenaan kunt lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 12 apr 2023 14:13 #1472669

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
TuuLeVi schreef :
Net als ilCigno, bij mijn halftonner ook:
4 ton
1 ton

Net als bij ilCigno: nl.wikipedia.org/wiki/Tonnenmaat
Tonnenmaat of tonnage is de maat om de grootte van een schip uit te drukken. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is het niet gerelateerd aan het gewicht van het schip, maar aan het volume.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 12 apr 2023 14:16 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 12 apr 2023 14:21 #1472671

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6383
JotM schreef :
Tonnenmaat of tonnage is de maat om de grootte van een schip uit te drukken. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is het niet gerelateerd aan het gewicht van het schip, maar aan het volume.
ja grappig he?TuuLeVi schreef :
halftonner
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl