hnrts schreef :
Reed schreef :
Het zou wel fijn zijn wanneer er een eenvoudig en duidelijk, niet te duur registratie systeem ingevoerd zou worden.
De NL overheid heeft al zolang deze bestaat een broertje dood aan verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid nemen naar burgers. In het lijstje van "fatsoenlijke landen" staat de NL overheid heel ver bovenaan wanneer het gaat over het afschuiven daarvan.
Als het over bootjes gaat, vereisen andere landen een vlag. Dat betekent in maritieme verdragen dat de NL overheid overal ter wereld aansprakelijkheid aanvaardt. Dat is fundamenteel anders dan bijvoorbeeld een NL autokenteken of een snelle motorboot registratie. Daarom is die vlag ook de kern van het probleem in deze discussie.
Hoe hoger de drempel om aan zo'n vlag te komen, hoe liever het de NL overheid is. Men is totaal niet geinteresseerd in laagdrempelige oplossingen. Daar krijgt de NL overheid alleen maar meer gezeik door en dat probeert men juist ten koste van alles te voorkomen. Het verhaal over het gedoe met de vluchtelingenboot in de MED op een NL ICP laat dat duidelijk zien.
Wil jij een NL vlag, dan moet je via de NL notaris (is geen overheid) naar het NL kadaster (is geen overheid) voor eigendomsregistratie. Pas daarna komt het ILT met een zeebrief.
Vind jij dat allemaal teveel gedoe en kies jij daarom liever voor een andere vlag, dan is de NL overheid in haar opzet geslaagd om jou met je bootje buiten de deur te houden.
Wat een onzin allemaal.
Het was in het verleden niet mogelijk voor een jacht een teboekstelling te verkrijgen. Er waren miniumum maten waarom dit niet mogelijk was.
Uiteindelijk is speciaal voor de watersport de minimum maat losgelaten. Het was daarna ook voor jachten mogelijk om vrijwillig een officiele status te verkrijgen.
Ik was een van de eerste die er toen gebruik van heeft gemaakt. Na de aanvraag kwamen een aantal scheepsmeters de boot opmeten voor het maken van een meetbrief. Was een wat vreemde situatie met 3 man op een boot van 9 meter.
Daarna is er voor jachten een andere eenvoudiger methode bedacht waardoor een fysieke meting niet meer nodig was.
Je kon daarna een Zeebrief verkrijgen of een Certificaat voor een B registratie.
De Zeebrief had een beperkte geldigheidsduur en moest om de zoveel tijd verlengd worden. Met een aparte regeling als de boot zich in het buitenland bevondt.
Ten gerieve van de jachten toepassing, heeft men de Zeebrief later blijvend geldig gemaakt.
Let wel, je krijgt hiermee dezelfde status als elk ander nederlands zeeschip en dat tegen eenmalige kosten. Met tevens een status als registergoed, waaraan vele voordelen zijn verbonden.
Net als bij huis zijn aan een kadaster registratie kosten verbonden.
De overheid heeft zich erg ingespannen om een dergelijke registratie mogelijk te maken.
Waarom zo negatief reageren ? Het is voor alles een positieve ontwikkeling. Wil je deze eenmalige kosten niet, neem dat een vage registratie in Polen of bijvoorbeeld de Cayman Eilanden. Het KNWV kun je beter vermijden, gezien alle eerdere affaires.
Goedkoop zal wel eens duurkoop kunnen worden. Want buitenlandse registraties zijn gebaseerd op de wetgeving van dat land, waar de gebruiker geen enkele kennis van heeft. Waarvan men zelfs de officiele stukken niet eens kan lezen.
Hetzelfde geldt ook beperkt voor verzekeringen in het buitenland. Men hanteert daar andere wettelijke bepalingen dan in Nederland.
Bram