Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Poolse registratie

Poolse registratie 18 jan 2024 08:34 #1535607

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7535
hnrts schreef :
Reed schreef :
Het zou wel fijn zijn wanneer er een eenvoudig en duidelijk, niet te duur registratie systeem ingevoerd zou worden.

De NL overheid heeft al zolang deze bestaat een broertje dood aan verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid nemen naar burgers. In het lijstje van "fatsoenlijke landen" staat de NL overheid heel ver bovenaan wanneer het gaat over het afschuiven daarvan.

Als het over bootjes gaat, vereisen andere landen een vlag. Dat betekent in maritieme verdragen dat de NL overheid overal ter wereld aansprakelijkheid aanvaardt. Dat is fundamenteel anders dan bijvoorbeeld een NL autokenteken of een snelle motorboot registratie. Daarom is die vlag ook de kern van het probleem in deze discussie.

Hoe hoger de drempel om aan zo'n vlag te komen, hoe liever het de NL overheid is. Men is totaal niet geinteresseerd in laagdrempelige oplossingen. Daar krijgt de NL overheid alleen maar meer gezeik door en dat probeert men juist ten koste van alles te voorkomen. Het verhaal over het gedoe met de vluchtelingenboot in de MED op een NL ICP laat dat duidelijk zien.

Wil jij een NL vlag, dan moet je via de NL notaris (is geen overheid) naar het NL kadaster (is geen overheid) voor eigendomsregistratie. Pas daarna komt het ILT met een zeebrief.

Vind jij dat allemaal teveel gedoe en kies jij daarom liever voor een andere vlag, dan is de NL overheid in haar opzet geslaagd om jou met je bootje buiten de deur te houden.

Wat een onzin allemaal.

Het was in het verleden niet mogelijk voor een jacht een teboekstelling te verkrijgen. Er waren miniumum maten waarom dit niet mogelijk was.

Uiteindelijk is speciaal voor de watersport de minimum maat losgelaten. Het was daarna ook voor jachten mogelijk om vrijwillig een officiele status te verkrijgen.

Ik was een van de eerste die er toen gebruik van heeft gemaakt. Na de aanvraag kwamen een aantal scheepsmeters de boot opmeten voor het maken van een meetbrief. Was een wat vreemde situatie met 3 man op een boot van 9 meter.

Daarna is er voor jachten een andere eenvoudiger methode bedacht waardoor een fysieke meting niet meer nodig was.

Je kon daarna een Zeebrief verkrijgen of een Certificaat voor een B registratie.

De Zeebrief had een beperkte geldigheidsduur en moest om de zoveel tijd verlengd worden. Met een aparte regeling als de boot zich in het buitenland bevondt.

Ten gerieve van de jachten toepassing, heeft men de Zeebrief later blijvend geldig gemaakt.

Let wel, je krijgt hiermee dezelfde status als elk ander nederlands zeeschip en dat tegen eenmalige kosten. Met tevens een status als registergoed, waaraan vele voordelen zijn verbonden.

Net als bij huis zijn aan een kadaster registratie kosten verbonden.

De overheid heeft zich erg ingespannen om een dergelijke registratie mogelijk te maken.

Waarom zo negatief reageren ? Het is voor alles een positieve ontwikkeling. Wil je deze eenmalige kosten niet, neem dat een vage registratie in Polen of bijvoorbeeld de Cayman Eilanden. Het KNWV kun je beter vermijden, gezien alle eerdere affaires.

Goedkoop zal wel eens duurkoop kunnen worden. Want buitenlandse registraties zijn gebaseerd op de wetgeving van dat land, waar de gebruiker geen enkele kennis van heeft. Waarvan men zelfs de officiele stukken niet eens kan lezen.

Hetzelfde geldt ook beperkt voor verzekeringen in het buitenland. Men hanteert daar andere wettelijke bepalingen dan in Nederland.


Bram
Laatst bewerkt: 18 jan 2024 08:49 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 18 jan 2024 08:54 #1535610

Gaan we deze discussie nu weer helemaal opnieuw voeren!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 18 jan 2024 09:11 #1535614

Daar lijkt het wel op .

Maar goed Brambo haalt ook weer de verzekering aan als een groot nadeel , kortom de Nederlandse verzekerden kunnen zich in de handjes knijpen want buiten Nederland is het maar een heel brak gedoe .......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 18 jan 2024 09:14 #1535615

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7535
Ja, als er onzin wordt beweerd terwijl er juist positieve ontwikkelingen hebben plaats gevonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 18 jan 2024 09:18 #1535618

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 18 jan 2024 09:28 #1535620

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7535
Jeroen-Pion schreef :
Daar lijkt het wel op .

Maar goed Brambo haalt ook weer de verzekering aan als een groot nadeel , kortom de Nederlandse verzekerden kunnen zich in de handjes knijpen want buiten Nederland is het maar een heel brak gedoe .......

Ja, ik ben er redelijk mee bekend en weet hoe "gretig" engelse Underwriters zijn om een schade (niet) uit te keren.

En waar kun je terecht alseen schade afwikkeling in het buitenland niet naar redelijkheid wordt afgewikkeld ?
Laatst bewerkt: 18 jan 2024 10:19 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 18 jan 2024 11:15 #1535645

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1720
Rood klopt weer voor geen meter , verzonnen waarheden .

Tja, wel markant jouw stelligheid en felheid, komt in wel meer onderwerpen naar voren en dan vooral wanneer er op een iets andere manier naar een onderwerp wordt gekeken dan dat jij dat doet.. ..
Wanneer ik een bootje koop of reeds heb, dan zijn er meerdere manieren om het eigendom daarvan vast te leggen. En ik weet dat het nogal een verschil is of je een open bootje bij een vereniging heb liggen of dat je een boot heb waar je in het buitenland op woont. Meer is het eigenlijk niet wat ik opschreef.
Maar toe maar, raas maar verder.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 18 jan 2024 11:20 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 18 jan 2024 11:36 #1535649

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7535
Mogelijk krijgen we in Nederland dezelfde regeling als voor auto's.

Je ziet wel Poolse auto's rijden. Maar alleen bestemd voor Polen.

Een nederlander mag in Nederland niet in een buitenlandse auto rijden. Ook niet als deze eigendom is van een buitenlands bedrijf, waarvoor betreffende persoon werkt.

Zou mogelijk een interessante oplossing zijn.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 18 jan 2024 12:56 #1535669

brambo schreef :
Mogelijk krijgen we in Nederland dezelfde regeling als voor auto's.

Je ziet wel Poolse auto's rijden. Maar alleen bestemd voor Polen.

Een nederlander mag in Nederland niet in een buitenlandse auto rijden. Ook niet als deze eigendom is van een buitenlands bedrijf, waarvoor betreffende persoon werkt.

Zou mogelijk een interessante oplossing zijn.

Bram

Hoe zit dat nou met een auto van de zaak ?

Mag ik als Nederlander in de auto van de zaak rijden die een Duitse plaat heeft ?

De EU legt het hier haarfijn uit hoe het echt zit Klikker de klik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 18 jan 2024 13:07 #1535671

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7535
Nee, je mag niet in de auto van een buitenlandse werkgever in Nederland rijden. Het is wel mogelijk voor een heel beperkte tijd een aparte vergunning hiervoor te krijgen.

Is erg strikt. Regelgeving is ontstaan toen Nederlanders een buitenlandse auto gingen huren.

Dit zou je ook eenvoudig voor de boten sector kunnen toepassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 18 jan 2024 13:32 #1535680

Dus de EU verspreid nu ook desinformatie?

Ojeeeee :ohmy:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 18 jan 2024 15:36 #1535701

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
www.belastingdienst.nl/wps/wcm...elling_bpm_werknemer

Je mag als NL-er alleen met buitenlands kenteken in NL tijden NA ontheffing.
Reden: BPM

Maar weer terug on topic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 18 jan 2024 15:44 #1535703

Ronaldl schreef :
www.belastingdienst.nl/wps/wcm...elling_bpm_werknemer

Je mag als NL-er alleen met buitenlands kenteken in NL tijden NA ontheffing.
Reden: BPM

Maar weer terug on topic

Brambo zei ook dit "Een nederlander mag in Nederland niet in een buitenlandse auto rijden. Ook niet als deze eigendom is van een buitenlands bedrijf, waarvoor betreffende persoon werkt."


Dat mag dus wel .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 19 jan 2024 08:13 #1535775

Een boot is geen auto. Een kentekenbewijs zegt niets over eigendom of btw status. Registratie pleziervaartuigen (bv zoals Amsterdams vignet met tracking) in Nederland zal er vast wel komen omdat de overheid ook graag dit plezier zal willen belasten, de in te voeren registratie zal ook dan geen enkele waarde hebben wat betreft btw status of eigendomsbewijs, ook niet nodig natuurlijk koopcontract met kwitantie en btw factuur is en blijft daarvoor ruim voldoende. Er valt in vele opzichten, zoals wel vaker, wat te leren van Denemarken maar Nederlands beleid lijkt meer en meer op dat van een doorsnee Zuid Europees land. Wen er maar aan.
Laatst bewerkt: 19 jan 2024 08:18 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 19 jan 2024 09:42 #1535785

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6120
dehler31abc schreef :
Een boot is geen auto. Een kentekenbewijs zegt niets over eigendom of btw status. Registratie pleziervaartuigen (bv zoals Amsterdams vignet met tracking) in Nederland zal er vast wel komen omdat de overheid ook graag dit plezier zal willen belasten, de in te voeren registratie zal ook dan geen enkele waarde hebben wat betreft btw status of eigendomsbewijs, ook niet nodig natuurlijk koopcontract met kwitantie en btw factuur is en blijft daarvoor ruim voldoende. Er valt in vele opzichten, zoals wel vaker, wat te leren van Denemarken maar Nederlands beleid lijkt meer en meer op dat van een doorsnee Zuid Europees land. Wen er maar aan.

Maar Geert en Carolientje gaan dat nu toch allemaal regelen??? :silly:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 19 jan 2024 10:02 #1535789

Elke keer komt dit naar boven , zolang ik me kan herinneren , boten gaan belast worden , dus al >30 jaar .

Elke keer hoor ik registratie zeilboten nee dan kan je volgend jaar meteen belasting gaan betalen , ook dat hoor ik al argument al decennia .

Alle snelle en grote motorboten zijn dat al , dus die hadden ze vele jaren terug al kunnen gaan belasten , niet gebeurt .

Als de overheid wil gaan belasten , dan doen ze dat gewoon , maar dat staat helemaal los van het registratie systeem en vlag etc zoals dat nu is .

Het hoeft niet zo te zijn dat het op gelijkwaardige wijze gaat maar misschien wel , er zijn geen signalen dat de overheid wil gaan belasten .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 19 jan 2024 11:11 #1535808

Lees je eens in op de digitale gracht voorland NL / Amsterdam. Daar is registratie ingevoerd om belasting te kunnen heffen en nog kwalijker eigenlijk een registratie systeem dat je volgt (RFID & beeld en geluid). Wen er maar aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 19 jan 2024 12:25 #1535829

Als je er niet komt betaal je geen belasting , net zo min dat ik parkeerbelasting betaal in Adam omdat ik er niet kom
Ik betaal ook geen tol heffing op de enige tunnel in NL omdat ik er geen gebruik van maak.

Dus gebruik is heel wat anders dan een generieke belasting , waarbij de boot belast wordt op bezit ongeacht plaats en of gebruik .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 19 jan 2024 14:30 #1535883

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1613
Booty24 schreef :
Tastykokos schreef :
Je kan je Yacht dat onder Poolse vlag vaart prima verzekeren bij dnayachtinsurance.nl, prima bedrijf dat ook wordt aangeraden door devalk.nl. Hebben wij ook gedaan, was zo geregeld en ook nog veel voordeliger dan FBTO, TVM etc.

Maar, die heropening ging over verzekering DNA!

Nog niemand heeft verder gereageerd op de heropeningspost.
Iedereen is zijn oude inbreng aan het doorkopieren.
Gebruik de scroll-functie even en je hebt veel meer hetzelfde leesvoer dan alleen die laatste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl