Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: De cirkelbrug, realistisch of niet ?

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 16 nov 2015 17:24 #682582

Noballast schreef :
De Cirkelbrug stelt wegverkeer en scheepvaart in staat gelijktijdig dezelfde kruising te passeren. Dit houdt in dat wegverkeer nooit meer hoeft te stoppen voor schepen, en dat schepen niet meer afhankelijk zijn van vaste openingstijden.

Het brugdek bestaat uit een cirkel met daarin een uitsparing. De opritten zijn vergelijkbaar met die bij een rotonde. Afhankelijk van waar de uitsparing zich bevindt, wordt het wegverkeer over de linker of rechter oprit geleid. Door de vormgeving maakt het brugdek op elk moment contact met de wegen aan beide zijde van het water. Wanneer de cirkel draait, draaien de daarop rijdende auto’s mee.

vimeo.com/145047099

Hij is leuk!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 16 nov 2015 18:26 #682605

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
wat een idioterie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 16 nov 2015 20:02 #682641

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
@jasper schreef :
Hier in Zeeland heb je bij de zandkreek (katse) sluis en grevelingensluis ook zo'n dubbele brug.

Nou valt me op dat het bij de grevelingensluis een stuk beter begrepen word dan bij kats. veelal de toeristen ....(veel belgen)

Tja die Belgen houden niet van verandering, en vroeger was er maar 1 brug.
Ik weet het, ik wordt oud. ;)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 16 nov 2015 21:19 #682674

Wat grappig om te zien dat een bekende van ons hierover heeft nagedacht en uitwerking heeft opgezet. Goed initiatief, maar voorzie nog enkele knelpunten... Behoeft nog wat uitwerking wil dit slagen denk ik. Zal hem eens om toelichting vragen ;)
Laatst bewerkt: 16 nov 2015 21:19 door Jorienepien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 16 nov 2015 21:21 #682675

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Hoe moet dat dan met een 2 of 3 master van 40 meter?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 16 nov 2015 21:39 #682681

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Gewoon een iets groter wieltje Jugo :P
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 01 dec 2015 13:08 #686053

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Toen ik een paar weken geleden deze brug zag moest ik onmiddellijk ergens aan denken, maar ik wist niet aan wat. Inene is het me nu te binnen geschoten. Het is een prachtige Chindogu! Voor diegenen die daar niet mee bekend zijn: Chindogu is een in Japan populaire kunstvorm rond de “unuseless invention”. Dit is een type innovatie die er op het eerste gezicht aantrekkelijk uitziet en ook toegepast zou kunnen worden, doch waarvan je onmiddellijk ziet dat het probleem dat opgelost wordt in het niet valt bij het aantal nieuwe problemen dat het creëert.

Hieronder een mooi voorbeeld van zo'n Chindogu, een compacte 10-in-1 set tuingereedschap volgens het Zwitserse zakmesprincipe.

Dick

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 01 dec 2015 14:02 #686063

Prachtig!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 01 dec 2015 14:36 #686068

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Stom bedenksel wat bedacht is door iemand die wel gereedschap kent maar er nog nooit mee gewerkt heeft.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 01 dec 2015 14:44 #686069

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
WADnWIND schreef :
Hoe moet dat dan met een 2 of 3 master van 40 meter?
Je kan toch een rek er naast zetten met verschillende wielen? Beetje het jukebox principe... :whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 01 dec 2015 15:14 #686075

met meerdere masten kan het vrij eenvoudig opgelost worden door een spleet te maken tussen de rijbanen...


of toch niet...
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 01 dec 2015 15:16 #686077

Nog een mooie variatie zonder noodzakelijke brugopeningen, de kantelsluis, zie pdf in bijlage

Bijlagen:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 01 dec 2015 15:17 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 01 dec 2015 17:35 #686102

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
Nog een geniaal idee!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 01 dec 2015 19:55 #686136

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
efsixzeiler schreef :
met meerdere masten kan het vrij eenvoudig opgelost worden door een spleet te maken tussen de rijbanen...


of toch niet...

En dan de brugwachter gewoon een oranje kegel/pion bovenop die masten laten zetten.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 01 dec 2015 20:05 #686140

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
Eind 18e eeuw kwam de Engelsman Robert Weldon op het idee van een caissonsluis. Zijn bedoeling was om in een kanaal met weinig watertoevoer in één schutting zonder veel waterverlies een groot hoogteverschil te overbruggen. Het schip werd in een gesloten caisson/liftcabine gevaren dat in een watergevuld bassin aan kabels op en neer kon worden bewogen. In theorie zou deze "geometrische- of gebalanceerde lift" het ei van Columbus zijn. Een schaalmodel werkte naar behoren en niets leek uitvoering in de weg te staan. Bij de praktijktest in 1798 in het zeer smalle narrowboat Somerset Coal Canal bij Combe Hay bleek echter dat de constructie dermate gecompliceerd was dat het caisson bij dalen jammerlijk bleef steken en alle pogingen daarna slechts één keer een voltooide schutting opleverden. Het probleem was dat het caisson strak tegen de bassinranden moest glijden om naadloos te kunnen aansluiten op de deuren van het bassin. Men besloot daarop het idee overboord te gooien en een lang hellend vlak te bouwen. Dit voldeed "mainly due to the time consuming and inefficient trans-shipment of goods" ook al niet en werd uiteindelijk vervangen door een trapsluis van maar liefst 22 kolken, waarbij het watergebrek werd opgelost door bij 19 kolken telkens water met een Bolton & Watt mine-drainage pomp terug te pompen.
Op Hydrostatick Caisson Lock is de werking in detail te volgen.
Bronnen en afbeeldingen: Wikipedia, Coalcanal.org.







Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 01 dec 2015 20:09 #686142

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
De Engelsman Terry Fogarty ontwikkelde het idee voor een nieuw sluistype om grote hoogte te overbruggen. Een lange sluistrap, of zoals je wilt trapsluis, met veel tijdverlies behoort dan tot het verleden. Bovendien gaat bij het schutten vrijwel geen water verloren naar het lager pand omdat gebruik gemaakt wordt van meerdere spaarbekkens. De sluis bestaat uit een diagonale buis van zeer grote diameter, afgesloten door sluisdeuren. De onderste deur zal de druk van de enorme waterkolom moeten aankunnen. In de buis bevindt zich een drijvende bak die met het waterniveau daalt of rijst. Het schip wordt in die bak gevaren en gaat dan de gesloten buis in. De claustrofobische ervaring moet angstaanjagend zijn. Het lijkt dus wenselijk dat de bemanning het schutproces niet meemaakt en gewoon naar boven of beneden loopt. Verder lijkt het slechts een gadget voor pleziervaart. Stel je voor wat de diameter van de buis zou moeten zijn bij een binnenvaartschip van b.v. 90 meter. Bij een helling van 30 graden zou dat een buis met een diameter van 60 meter betekenen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 01 dec 2015 20:30 #686148

Wanneer het alleen om brugopeningen gaat, is het dan niet veel handiger en goedkoper om de brug iets hoger te maken?

Is er ergens in Belgie (Frankrijk?) niet een sluis met twee bakken die elkaar in evenwicht houden die vrijwel zonder waterverlies kan schutten.
Zoiets als die caissonsluis, maar dan in de vrije lucht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 01 dec 2015 20:48 #686153

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
Saeftinghe schreef :
Wanneer het alleen om brugopeningen gaat, is het dan niet veel handiger en goedkoper om de brug iets hoger te maken?

Is er ergens in Belgie (Frankrijk?) niet een sluis met twee bakken die elkaar in evenwicht houden die vrijwel zonder waterverlies kan schutten.
Zoiets als die caissonsluis, maar dan in de vrije lucht?

Zoiets?

De vinding van Royal HaskoningDHV zou je een variant op de droplock in het Forth and Clyde Canal in Engeland kunnen noemen. De ontwerpers bedachten een kantelsluis, waarbij het schip bij de brugpassage naar beneden gaat. De Kantelsluis is een drijvende buis die per vaarrichting ruimte biedt voor vijf jachten. In de buis liggen twee kanalen, gevuld met water. Als de buis recht ligt, is het wateroppervlak 4 meter lager dan het buitenwater. Om invaart mogelijk te maken kantelt de buis naar het niveau van het buitenwater. Nadat tot max. vijf jachten de sluis zijn ingevaren, kantelt de sluis naar de andere zijde. Daardoor zakken de vaartuigen in totaal 8 meter naar beneden. Zodra ze onder de brug door zijn, kantelt de sluis terug en ligt het schip weer op het niveau van het buitenwater. Bij voornoemde drukke autobruggen kunnen daardoor bijna alle jachten passeren zonder dat de brug open hoeft. Het ontwerp werd in 2014 gepubliceerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 01 dec 2015 20:58 #686156

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
@JeePee die stond hier boven al

denk dat Saeftinghe deze bedoeld:


Schotland
Laatst bewerkt: 01 dec 2015 20:58 door BartWNL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 02 dec 2015 08:50 #686217

JeePee schreef :
Eind 18e eeuw kwam de Engelsman Robert Weldon op het idee van een caissonsluis. Zijn bedoeling was om in een kanaal met weinig watertoevoer in één schutting zonder veel waterverlies een groot hoogteverschil te overbruggen. Het schip werd in een gesloten caisson/liftcabine gevaren dat in een watergevuld bassin aan kabels op en neer kon worden bewogen. In theorie zou deze "geometrische- of gebalanceerde lift" het ei van Columbus zijn. Een schaalmodel werkte naar behoren en niets leek uitvoering in de weg te staan. Bij de praktijktest in 1798 in het zeer smalle narrowboat Somerset Coal Canal bij Combe Hay bleek echter dat de constructie dermate gecompliceerd was dat het caisson bij dalen jammerlijk bleef steken en alle pogingen daarna slechts één keer een voltooide schutting opleverden. Het probleem was dat het caisson strak tegen de bassinranden moest glijden om naadloos te kunnen aansluiten op de deuren van het bassin. Men besloot daarop het idee overboord te gooien en een lang hellend vlak te bouwen. Dit voldeed "mainly due to the time consuming and inefficient trans-shipment of goods" ook al niet en werd uiteindelijk vervangen door een trapsluis van maar liefst 22 kolken, waarbij het watergebrek werd opgelost door bij 19 kolken telkens water met een Bolton & Watt mine-drainage pomp terug te pompen.
Op Hydrostatick Caisson Lock is de werking in detail te volgen.
Bronnen en afbeeldingen: Wikipedia, Coalcanal.org.

Dat soort "schepenliften"zijn er zat hoor. Met name in Duitsland liggen er diverse.
www.google.nl/search?q=schiffs...WFlg8KHQsnDOQQsAQIOQ
Maar ook in Nelgie kun je ze zien , bijv. hier: digifotofan.nl/blog/de-scheeps...rumkanaal-in-belgie/

Leuke van zo'n schepenlift is trouwens dat de bak ( altijd tot een overloop gevulde) altijd even zwaar is , met of zonder schepen, waardoor het contragewicht heel precies kan worden berekend en er dus maar heel weinig kracht nodig is.
Leve Archimedes :woohoo:
Ad
Laatst bewerkt: 02 dec 2015 08:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 02 dec 2015 09:56 #686234

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Een van de interessantste scheepsliften ligt bij Strepy-Thieu in België. Net als het er vlakbij liggende hellend vlak van Ronquiere is het een megalomane constructie die zo kostbaar is dat het er geen enkele relatie is tussen de investering en het nut. De enige reden dat beide constructies gebouwd zijn is de Belgische wetmatigheid dat overheidsinvesteringen gedaan in Vlaanderen automatisch ook beschikbaar moeten komen voor Wallonië. Desalniettemin petje af voor de Belgische ingenieurs.



Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 02 dec 2015 10:32 #686241

Knar schreef :
Net als het er vlakbij liggende hellend vlak van Ronquiere is het een megalomane constructie die zo kostbaar is dat het er geen enkele relatie is tussen de investering en het nut.
Dick

Zou dat wel zo zijn?
Voor die 73,5 meter heb je anders al gauw 4 dubbele sluizen nodig ( die lift is immers ook dubbel) en ik vraag me af of dat wel echt veel goedkoper zou zijn.
Bovendien heb je bij sluizen het probleem dat er veel grotere hoeveelheden water moeten worden verpompt dan bij een schepenlift tenzij de sluizen in een rivier liggen met voldoende wateraanvoer.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 02 dec 2015 10:46 #686243

De foto die Bartwnl plaatste bedoelde ik.
Maar er schijnt ook iets te zijn met kabels, dat zou zou die foto van Knar kunnen zijn.
Ik denk het zelfde principe als de eerste foto, maar met kabels uitgevoerd ipv vaste frames.
In feite het principe van een lift in een gebouw, maar dan zonder het gewicht verschil tussen kooi en contragewicht.

Maar die "sluizen" hebben niets meer te maken met de conflictsituatie tussen weg- en waterverkeer.



Overigens heeft de sluis bij Ternaaien een verval van, ik meen, 14 meter.
Handig wanneer je iets aan je toplichtje wil doen.
Laatst bewerkt: 02 dec 2015 10:48 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 02 dec 2015 11:04 #686247

Saeftinghe schreef :

Overigens heeft de sluis bij Ternaaien een verval van, ik meen, 14 meter.
Handig wanneer je iets aan je toplichtje wil doen.

Zal tegenvallen.
Je toplicht is toch al gauw minimaal 2 meter halve scheepsbreedte + stootwillen) van de sluismuur verwijderd en bij scheeftrekken zit al gauw de zaling tegen de muur.
Afgezien ervan of de sluiswachter het er mee eens zou zijn. :huh:

Iets dergelijks gaat wel bij een brug van voldoende hoogte, tenminste als er geen golfslag staat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De cirkelbrug, realistisch of niet ? 02 dec 2015 11:26 #686254

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Yellow Boat schreef :
Knar schreef :
Net als het er vlakbij liggende hellend vlak van Ronquiere is het een megalomane constructie die zo kostbaar is dat het er geen enkele relatie is tussen de investering en het nut.
Dick

Zou dat wel zo zijn?
Voor die 73,5 meter heb je anders al gauw 4 dubbele sluizen nodig ( die lift is immers ook dubbel) en ik vraag me af of dat wel echt veel goedkoper zou zijn.
Bovendien heb je bij sluizen het probleem dat er veel grotere hoeveelheden water moeten worden verpompt dan bij een schepenlift tenzij de sluizen in een rivier liggen met voldoende wateraanvoer.
Ad

Het punt is dat wanneer je de kosten toerekent aan de (uiterst beperkte) hoeveelheid scheepsvracht waarvoor die route gebruikt wordt, je uitkomt op astronomische bedragen. Om die reden komt dit project voor op diverse lijstjes van meest nutteloze/zinloze projecten. Maar niemand kan in de toekomst kijken dus wie weet wordt het ooit gezien als uiterst visionair.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl